Vad tycker du om säsong 6?

Här pratar vi mest om Säsong 6

Inläggav Dai » tor okt 21, 2004 10:56

Mycket bra säsong i stort. Hade egentligen bara problem med Willows magi där i mitten med Amy. Tyckte det var alldeles för mycket plastigt Sabrina över det hela (när de höll på att trolla inne på The Bronze är nog den sämsta delen på hela säsongen). Och så Taras död förstås.

På hela taget tycker jag säsongen höll hög klass, och är inte riktigt säker på vilka avsnitt som så många tycker är ojämna. Fast i och för sig, Burger Meat Palace och avsnittet med Riley var väl inge vidare. Särskilt Riley ogillade jag. Maken till plastig militär...
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

Inläggav adolvsson » tor okt 21, 2004 11:29

Okej, jag ger mig med, erkänner mig besegrad, så här är det, så här tycker jag;
Säsong 6 är den bästa säsongen. S5 har fortfarande det bästa avsnittet (The Body), jag lipar mer under S5, men S6 kännes starkare, mer genomtänkt, mörkare, sparkar hårdare rumpa. Plus Willow. Jag menar; Willow. Kom igen, liksom.

Mitt enda riktiga aber, tror jag, är just Willows magi-som-drog-metafor. Eller. Jag har ingenting emot metaforen i sig, det är en bra och effektiv metafor. Någon nämnde tidigare att maktmissbruksmetafor hade varit bättre. Problemet med ett beroende är mer att det blir ett beroende, mindre vad det är man missbrukar. Däremot blir det i Willows fall lite väl övertydligt, mer pekpinne och moralkaka än upplysning och berättande.

Med det sagt är det bara egentligen en liten parantes, ett litet problem jag kan leva med i en överlag helgjuten genombra säsong.

Dark Willow, för sautan. Jag luktar en spin-off. Vem är med mig?!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » tor okt 21, 2004 11:53

Jag tycker verkligen inte säsong 6 är den bästa...snarare den sämsta...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 12:03

Har inte sett någon Buffysäsong sedan jag senast sa att s06 var bäst så jag hoppar på adolvssons tåg, pumpar lite med armarna och skriker wiiiiie s06.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav yazze » tor okt 21, 2004 13:47

Nightcrawler skrev:Jag tycker verkligen inte säsong 6 är den bästa...snarare den sämsta...

Förstår inte alls vad du menar :?

Ja tycker detta var den bästa sässongen hittils, enda "svackan" som folk säjer är ju Riley avsnittet och doublemeat palace, och dead things var väl inte de bästa om ja kommer ihåg rätt nu.

The Trio tycker jag är sådär är lite väll "töntiga" ibland, fattar inte så många av deras relateringar till andra serier direkt, men visa saker var dock väldigt roliga också tex när man målade Death Star på vannen :)

Har inte heller några direkta problem med willows magi beroende, vist kunde de väll kanske varit lite anorlunda men men.
Och slutet när willow blir Big Bad och gör berserk är helt underbart bra.

Att Xander får rädda alla genom att prata med willow om allt dom jobbigt dom gått igenom är så bra hjärte skärande och se willow bryta ihop, även väldigt tungt och bra spelat i Wrecked när hon bryter ihop i slutet.

OMWF är något som knappt går och beskriva, var väldigt bra passade perfekt där de låg och lyfta sässongen lite från de lite väll mörker som varit innan med buffy.

Tabula Rasa vet ja inte riktigt va ja ska säja om tyckte inte de var bra eller dåligt, när ja tittade igenom de lite igen efter att ha läst era inlägg i den tråden så blir de lite bättre, är dock inte så jätte bra som alla säger att de är, men de är bra.

Tycker de var lite väl tungt de som hände med Tara för willow förstår att hon blev Dark willow då eftersom hon precis fått tillbacka henne efter att först förlorat henne nästan tottalt i sässong 5 och sedan när hon missbrukade magin i sässong 6 efter allt bråk så precis när dom hade kommit över allt tillsammans så händer de här :cry: tyckte de var väldigt synd, gillade Tara's karaktär väldigt mycket.

Överlag bra sässong.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav adolvsson » tor okt 21, 2004 13:57

yazze skrev:enda "svackan" som folk säjer är ju Riley avsnittet och doublemeat palace, och dead things var väl inte de bästa om ja kommer ihåg rätt nu.

Goddamit, people! Stop dissing Mr Finn! Show the Riley som respect!

Fast jag har ju iofs inte speciellt mycket emot Doublemeat Palace-avsnittet heller. Visst, det är säsongens sämsta, men med tanke på hur bra S6 är tycker jag inte det säger så mycket. Speciellt förtjust är jag i Willows scener (d'uh, big surprise där asså), men resten är också okej. Humor och lite lagom fjantigt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 13:59

Jodå, säsong sex var rätt ok. Mycket tackvare trion.
Början var riktigt såpadålig, men det tog sig an några avsnitt in.

Men den var ok, hästlängder ifrån lika bra som tex. s2.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav yazze » tor okt 21, 2004 14:03

adolvsson de ja tyckte var illa med Riley avsnittet var främst själv slutet tycker de var rätt löjligt och när alla dom där "sakerna" kläcktes.

Och Doublemeat Palace var väll lite sådär slutet var ju det som verkligen sänkte avsnittet till botten tycker ja, var så himla löjligt med tanten och monstret ur huvet. Och samma sak som i Rily avsnittet så blev de massor av slice and dice i slutet och de gillar ja verkligen inte när dom filmar monstrena och allt blod, när de är TV-serier blir de ju ofta docker eller andra saker istället för data-gjort när alla monstrena filmas och de tycker ja aldrg blir bra nästan.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Tob » tor okt 21, 2004 15:16

Koala skrev:Jodå, säsong sex var rätt ok. Mycket tackvare trion.
Början var riktigt såpadålig, men det tog sig an några avsnitt in.

Men den var ok, hästlängder ifrån lika bra som tex. s2.


Galet, tack vare trion höll säsongen (serien) på att spåra ur totalt. Nu skulle jag tippa på att säsongen kmmer att placera sig på en plats 1-3 efter jag har sett om allt. Vill inte säga något defintivt för jag vet inte hur jag kommer att uppfatta trion när jag ser om allt.

Trion är fåniga och passa rinte alls ihop med de mörka och allvarligare teman som behandlas i säsongen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav yazze » tor okt 21, 2004 15:24

Tob skrev:
Koala skrev:Jodå, säsong sex var rätt ok. Mycket tackvare trion.
Början var riktigt såpadålig, men det tog sig an några avsnitt in.

Men den var ok, hästlängder ifrån lika bra som tex. s2.


Galet, tack vare trion höll säsongen (serien) på att spåra ur totalt. Nu skulle jag tippa på att säsongen kmmer att placera sig på en plats 1-3 efter jag har sett om allt. Vill inte säga något defintivt för jag vet inte hur jag kommer att uppfatta trion när jag ser om allt.

Trion är fåniga och passa rinte alls ihop med de mörka och allvarligare teman som behandlas i säsongen.


Håller med Tob rättså exakt angående trion.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav noike » tor okt 21, 2004 15:26

Tob: tycker tvärt om. Pågrund av det mörka temat och att livet är hemskt så passade trion in perfekt. För som balanspunkt och sedan som det som knuffar iväg hela alltet i en ännu mer allvarligare rikting.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Melwa » tor okt 21, 2004 15:30

Jag tycker att det är en mycket bra säsong.
Avsnitt som Tabula Rasa och Once More With Feeling (man känner sig bortskämd för att de två kommer efter varandra) höjer upp säsongens genomsnittsbetyg.
Jag tror att det var minst tre stycken avsnitt i den här säsongen dock som jag inte gillat. Men de har förmodligen alla haft sina ljusa stunder... jag har aldrig sett ett totalt hopplöst Buffy-avsnitt.
Och avslutningen på säsongen tycker jag är helt fantastisk.
Användarvisningsbild
Melwa
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 okt 2004
Ort: Bollnäs

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 15:39

Tob, jag tyckte trion och Xander var det enda som höll kvar serien nere på jorden. Buffy är rätt dåligt och förutsägbart när de försöker sig på djupare handlingar. Jag tycker de ska hållas med glimten i ögat.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 15:40

Jag förväntar mig mycket från s7 iallafall. Tror det kan bli en riktigt bra säsong.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Tob » tor okt 21, 2004 16:26

noike skrev:Tob: tycker tvärt om. Pågrund av det mörka temat och att livet är hemskt så passade trion in perfekt. För som balanspunkt och sedan som det som knuffar iväg hela alltet i en ännu mer allvarligare rikting.


Jag vill inte ha någon balanspunkt, jag vill bara må dåligt, jag vill inte skratta, det har jag gjort så många gånger innan i serien. Jag vågar knappt tänka på hur bra S6 hade kunnat bli om man hade tonat ner trions roll. Som jag skrev innan längre upp så hade jag inte velat haft trions story ogjord, men defintivt nertonad. I sista ändan så är det ändå Willow som står som BigBad.

koala skrev:Tob, jag tyckte trion och Xander var det enda som höll kvar serien nere på jorden. Buffy är rätt dåligt och förutsägbart när de försöker sig på djupare handlingar. Jag tycker de ska hållas med glimten i ögat.


Nej Nej Nej!

The Body är ju ett otroligt bra bevis på hur bra serien är när den försöker vara djupare och mer tragisk. Jag tycker snarare att det är tvärtom, dem bästa avsnitten är ju inte några Motw avsnitt som verkligen är avsnitt med glimten i ögat.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 16:29

The Body är också de enda avsnittet de klarat av det i.

Kolla på början av s6, riktigt dåligt.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav noike » tor okt 21, 2004 16:31

Tob: okej, håller inte med om trion men i övrigt får du medhåll. Give Koala hell.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 16:35

Vet inte vad folk ser som djup, men tragiska och underbara är väl följande avsnitt:

Becoming
The Gift
Normal Again
The Prom
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 16:48

När ska människor förstå att djup och sorgsen är två helt olika saker.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 16:51

Koala skrev:Tob, jag tyckte trion och Xander var det enda som höll kvar serien nere på jorden. Buffy är rätt dåligt och förutsägbart när de försöker sig på djupare handlingar. Jag tycker de ska hållas med glimten i ögat.


Oh please... när serien vågar ta i, när det verkligen berör det är då den fungerar som allra bäst den skulle aldrig fått sin extremt starka following om den inte hade krossat hjärtan ifrån "Prophecy girl" och framåt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 17:00

koala: Du kanske kan förklara vad du ser som djup i en serie.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 17:04

malavel, nåt som går längre än etik och livsfrågor A i gymnasiet.
Oz är väl ett praktexempel.

VelocityBoy Man kan göra en serie stark utan att försöka nå ett djup. För det mesta känns det bara smaklöst när Buffy försöker sig på det. Buffy ska byggas av sarkasm, omvända klyschor, oförutsägbarhet och otroliga on-point dialoger.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 17:04

+ mästerlig regi.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 17:08

Koala skrev:malavel, nåt som går längre än etik och livsfrågor A i gymnasiet.
Oz är väl ett praktexempel.


Mer gangsterromantik :rolleyes:... det betyder inget för mig

eller som Morrissey skulle säga "it says nothing to me about my life"
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 17:16

koala, det där sa inte mig nånting. Vad ingår i etik och livsfrågor A? Och vad går längre än det? Exempel? Och vad har mästerregi med djup att göra?

Edit: Har inte sett Oz.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 17:24

VelocityBoy, okej :) antar att det är mer för oss street-poets ;D hrhr

Malavel, mästerregi och djup har inget mer varandra att göra. Som jag sade tycker jag buffy inte ska byggas upp av ett "djup". Utan den är bäst när den byggs upp av
sarkasm, omvända klyschor, oförutsägbarhet och otroliga on-point dialoger.
+mästerlig regi

I etik och livsfrågor A, handlar det mycket om hur människan ska förhålla sig till livet, samt diskussioner om dimensionella och alternativa verkligheter. Handlar också en hel del om döden och vad som händer efter den i både religöst och materiellt syfte och om existensen föregår essänsen eller tvärtom. [/b][/quote]
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 17:30

Koala: Ok, men kan du ge exempel på när Buffy försöker gå längre än det och misslyckas?

Edit: Och the Body ingår väl då i etik A.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 17:41

malavel. hela början av s6. när hon längtar tillbaka till döden. Varenda mening är så förutsägbar att man förstår hur scenen ska sluta inom de första tre meningarna..

Och, ja.. större delen av Dawn och Bufs (och många buffy-spike) scener går ut på.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 18:23

Jag har väldigt svårt att se hur OZ skulle gå in mer på etik och livsfrågor. Nu har jag inte sett riktigt hela serien men du får gärna ta och ge exempel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 18:26

Off, det har jag inte sagt? Jag säger raka motsatsen.

Det jag älskar i Oz är smartheten. Att man får sitta och fundera över budskapen och metaforerna. Allt från killen som blir mördad genom sitt eget självporträtt när han sitter dödsdömd till nazisterna som knullar sina egna i röven.

Oz börjar alltid med att Hill, presenterar ett exempel som senare i en filosofi spelas ut i resten av avsnittet. Om man tänker på vad han säger under avsnittets gång så kan man förstå djupet mycket mer.

Off, rekommenderar starkt att du ser hela serien.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare