Vad tycker du om säsong 6?

Här pratar vi mest om Säsong 6

Inläggav sharatec » tor jun 10, 2004 0:54

Insåg just att jag har en åsikt till att dyvla på folk; Sweet står ta mig f*n för en fullständigt briljant sammanfattning av hela säsongen:

"What a lot of fun, you guys have been real swell
and there's not a one who can say this ended well"

Flera karaktärer är helt fantastiska i den här säsongen (Tara, Warren och Spike, för att ta några exempel), och det går inte gärna att säga att slutet är lyckligt... "The battle's done, and we kind of won", möjligen, men inte lyckligt.

Har jag nämnt att jag älskar den här säsongen?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Off » tor jun 10, 2004 1:12

En bra kommentar om den bästa säsongen. Det går inte att sätta ord på hur mycket jag tycker om hela s06. De andra säsongerna bleknar faktiskt vid jämförelse.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zzzarka » lör jun 12, 2004 12:47

*chockad*

men oj vad bra ... hatade det verkligen bit vis .. men när jag tänker efter lite så fy f** va bra det var :) ...

riktigt mörk, men det passade verkligen in .. och ja .. oj vad bra :)
+Zzzarka
Användarvisningsbild
Zzzarka
Minion
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 mar 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Nea » tis jun 15, 2004 17:26

Vad tycker du om säsong 6?


Svårt att säga. Det har ju redan konstaterats att det är den mörkaste säsongen av "Buffy". Saken är den att jag gillar de mörka avsnitten. Många av de absolut bästa avsnitten av både "Angel" och "Buffy" har mörkt innehåll. Mänskligt beteende kan ibland vara något av det mörkaste som finns. Demoner och vampyrer bleknar i jämförelse.

Mina reservationer mot säsongen ligger istället vid utförandet. T.ex gillar jag inte alls hur Willow och hennes användande av magi behandlas som en drog-metafor. Jag skulle mycket hellre sett att det handlade om makt-missbruk. Det har ju funnits en del hintar om detta, men istället får vi se henne som en slags "junkie".

Första gången jag såg säsongen hade jag svårt att acceptera trions introduktion och plats i serien. Jag tyckte också att Jonathan´s beteende och försök att göra Buffy illa, var "out-of-character" för honom.

Men jag inser också att eftersom det är livet självt som representerar "the Big Bad", så skulle det kännas fel att ha en stor personlighet som The Mayor där, som överskuggar det hela. Warren i all sin mänskliga och perversa ondska fungerar alldeles utmärkt.

Dawn går mig rejält på nerverna med sitt ständiga gnällande. Hennes kleptomani kändes också väldigt klichee´, jag satt mest och väntade på att det skulle utvecklas till något annat, något... mer, men det gjorde det aldrig.

Jag förstår inte heller varifrån Amy´s bitterhet gentemot Willow kommer ifrån. Är det ett nedärvt släktdrag från moderns sida, kanske? Jag vet inte hur jag annars ska förklara den helomvändning hennes karaktär gör.

Giles frånvaro under större delen av säsongen är också riktigt påtaglig. Och jag saknar honom innerligt.

Det jag gillar med säsongen, då:

Buffy´s depression och apati inför livet är riktigt väl agerat av Sarah. Jag lider med henne och det hon går igenom. Precis som det ska vara.

Jag tycker att hennes och Spike´s destruktiva relation är välskriven (upp t.o.m "Seeing Red", men det har jag redan tagit upp i den tråden) och både SMG och JM har fantastisk kemi tillsammans.

"Once More With Feeling" är så briljant att det känns som om det avsnittet i sig, berättigar hela säsongen och dess brister.

Hela "Tabula Rasa", komplett med minnesförluster, hoppande kaniner och diverse hysteriska händelser. Men det avsnittet har ju en egen tråd, så jag får hoppa in där också.

Slutligen tycker jag att händelserna i de tre sista avsnitten, "Villains", "Two to Go" och "Grave" är en i det närmaste perfekt avslutning på den här säsongen. Och det var värt det för att få se Buffy le igen.

Det som gör "Buffy" så bra är att Joss och Co vågar ta risker, vågar låta karaktärerna utvecklas, låta dem falla och resa sig igen, låta dem ha mänskliga brister. "Buffy" säsong 6 är långtifrån min favort-säsong men jag applåderar Joss ändå, ingen kan få mig att känna så starkt för en serie som han kan.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tis jun 15, 2004 17:40

Nea skrev:Mina reservationer mot säsongen ligger istället vid utförandet. T.ex gillar jag inte alls hur Willow och hennes användande av magi behandlas som en drog-metafor. Jag skulle mycket hellre sett att det handlade om makt-missbruk. Det har ju funnits en del hintar om detta, men istället får vi se henne som en slags "junkie".


Om det inte vore för det här så skulle s6 vara min favoritsäsong... det är så vansinnigt snyggt uppbyggt redan i s4* med hennes "my will be done"-besvärjelse och med hämndbesvärjelsen mot Oz och Veruca så visar ME att Willow inte riktigt klarar motgångar utan att ta till magi och ju mäktigare hon blir ju större problem blir det... och sedan i s6 så är hon plötsligt fysiskt beroende av magi en kovändning enligt mig.

Det lustiga är att i slutet av säsongen så har det gått tillbaka till att vara Willows brist på självkänsla och oförmåga att hantera problem på ett vuxet sätt som gör att hon förvandlas till Darth Rosenberg... och då fungerar det så otroligt bra igen.


*det ryktas om att DarkWillow arcen egentligen skulle ta plats i s5 men att Joss skulle ha varit så förtjust i Willow-Tara förhållandet att han väntade
Senast redigerad av VelocityBoy tis jun 15, 2004 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tis jun 15, 2004 21:33

Eftersom alla säsonger har sina små nackdelar kan jag bortse från Willows crackpiperökande. Har aldrig haft problem med trion -- Jonathan är trevlig men han vill vara ond. (Välj till exempel vilken Star Wars karaktär du vill vara: Luke med den löjliga frisyren eller Darth Vader som kan stoppa laserskott med handen.) Säsongen är bäst bäst bäst bäst.

Nea: Amys bitterhet är bara vanlig avundsjuka fast boostad med lite magi.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tis jun 15, 2004 22:06

The Trio är perfekta enligt mig... de får vara comic relief till livet som är den riktiga big bad sedan blir ju iofs Warren ganska bad själv.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tor jun 17, 2004 21:28

VelocityBoy skrev:
The Trio är perfekta enligt mig

VB - Ang Trion, jag glömde skriva att jag gillar Andrew. :) Men ska sanningen fram så gjorde jag inte det i början. Eller gillade och gillade... Jag hade ingen direkt uppfattning om honom. Det var så mycket annat som hände i s6 att jag aldrig riktigt reflekterade över hans karaktär.

spoiler "Buffy" s7
Det var egentligen först i s7 som jag fick upp ögonen för honom. Vet inte exakt när, det skedde gradvis, men from "Storyteller", speciellt den allra sista scenen som är sååå bra, så tyckte jag mer och mer om honom. Sen läste jag en hel del intervjuer och kommentarer om och med Tom Lenk och fick upp ögonen för vilken duktig skådespelare han verkligen är.

Och nu gillar jag alltså Andrew väldigt mycket.

noike skrev:
Nea: Amys bitterhet är bara vanlig avundsjuka fast boostad med lite magi.


Nix, fortfarande inte övertygad. ;) Jag skulle velat se något mer av den här avundsjukan byggas upp framför kameran.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tor jun 17, 2004 21:41

Nea. Jag reflekterade inte över Andrew så mycket heller när jag såg s6 och det är nog inte så konstigt heller då Jonathan är den karaktär man känner till bäst och Warren tar mycket plats som ledare för dem (och dessutom hade man sett honom tidigare) Andrew är nykomlingen... sedan så var ju Jonathan också den som framställdes som mest sympatisk av de tre vilket fick en att gilla honom.

Spoiler Buffy s7

Nästan direkt i s7 så framställs Andrew som en mer sympatisk person... efter mordet då förstås

Jag tycker att Amys karaktär förändras på ett alltför snabbt sätt till att passa in magi-knark historian...

Spoiler Buffy s7

och framträdande i s7 kändes helt meningslöst... det är nog det avsnitt jag tycker minst om i sista säsongen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » tor jun 17, 2004 22:05

håller med om att:

Spiler S7:
Amy är helt meningslös igentligen i S7
Senast redigerad av Zaxx tor jun 17, 2004 23:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tor jun 17, 2004 22:08

Spoiler s7 skall det nog stå Zaxx.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » tor jun 17, 2004 22:17

VelocityBoy skrev:Jag tycker att Amys karaktär förändras på ett alltför snabbt sätt till att passa in magi-knark historian...

Spoiler Buffy s7

och framträdande i s7 kändes helt meningslöst... det är nog det avsnitt jag tycker minst om i sista säsongen.


Instämmer i att Amy inte direkt är den mest konsekventa karaktären i serien, men jag kan ändå tycka att det är kul att hon förekommer - just för att hon har varit med nästan från början.

Spoiler s7
Hon känns rätt konstig i The Killer in Me, helt sant, även om det för mig är totalt obegripligt att man skulle kunna tycka att det är det minst perfekta avsnittet i s7... :) Räcker inte "We should have been forever" för att ge det en fin placering? "Now wait a minute—you think I'm evil... if I bring a group of girls on a camping trip and don't touch them?"?!? Hallååå... :D
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » tor jun 17, 2004 22:27

Sharatec: Jag tycker också att det är kul att Amy är med de hade dock kunnat göra något roligare utav henne...

Spoiler Buffy s7

Tja det står väl mellan The Killer in me, Bring on the night och Showtime (får dock plus poäng för Spikes mantra när han blir torterad av the first och för Buffys tårfyllda ögon när hon räddar Spike).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 23:45

Efter en diskussion i Gone-tråden så tittade jag igenom mina kommentarer om alla s06-avsnitt. Jag kom fram till att det bara är två avsnitt jag finner vara under normal Buffy-standar under den här säsongen. Det är betydligt färre än många andra och jag upplever därför aldrig den där svackan som många vill få det till att finnas i mitten av s06. Vad jag menar med detta är helt enkelt att Buffy s06 är det bästa som gjorts på tv, punkt slut.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 23:51

Off skrev:Buffy s06 är det bästa som gjorts på tv, punkt slut.

Amen!
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » sön jul 25, 2004 23:54

Off: Förmodligen kommer jag efter TOTAL-omtitt av Buffy, säga att S6 ÄR den bästa oxå, mest för att jag är Spuffy fan då, men ändå.. den är superbra!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » mån aug 02, 2004 13:55

Återuppväckandet av Buffy var jag orolig för, innan säsongens start. Var kanske mest rädd för att hon skulle komma tillbaka och allt skulle vara som vanligt. Då skulle trovärdigheten brustit. Jag tycker dem lyckades med detta på ett bra sätt, och det fick tre avsnitt på sig vilket kändes riktigt bra. Att hon i själva verket var i himlen och att hon hade blivit utkastad därifrån ner till "helvetet" igen var ett bra drag. Tillför lite mer tyngd och något som kommer tillbaka och tas upp ett antal gånger i säsongen.

Trion? Dem höll på (betoning på höll på) att förstöra hela säsongen. Buffy och hela gruppen möts av en hel del problem under säsongen gång. Inte i form av vampyrer eller demoner utan livets bekymmer och problem. Livet blir under stor del av säsongen säsongens "Big Bad". Detta är ju något som präglar åtminstonde 3/4 av säsongen. Sen i nästa andetag så får vi se tre nördar som får för sig att ta över Sunnydale. Detta med hjälp av en del jätte häftig teknikutrustning som Warren kan bygga, lätt som en plätt. Fullt av referenser till diverse sch/fi filmer och serier. En scen då dem skall stjäla en diamant, då Andrew kommer flygande som Tom Cruise i Missionimpossible, när dem blir tagna så plockar dem fram en ismaskins pistol och fryser vakten. Detta är en scen som jag inte blir klok på och som jag hatar, den illustrarer det mesta som gör att Trion inte funkar för mig i många avsnitt. Jag har väl egentligen inget bra argument mer att jag inte köper konceptet.

Något jag däremot gillar är Trions utveckling mot slutet av säsong och kanske allra främst Warrens utvecklig. Hur han totalt börjar tappa greppet och förlora all kontroll. När Buffy sedan förstör hans planer tappar han kontrollen helt och i ren frustration skjuter han Buffy och även Tara. Warren och hans gäng må vara töntar men dess utveckling i säsongen är inte något jag skulle vilja ha bort. Mot slutet vävs det hela ihop på ett sådant sätt att Trions betydelse för säsongen har varit stor och jag är nästan beredd att ta dem på allvar. Men jag tycker fortfarande att man hade kunnat tona ner dem mera och lyft fram gängets personliga problem ännu mera. Göra det ännu allvarligare, eller mörkare om man nu så vill.

I Gone tråden skrev jag om hur jag inte tyckte om hur man har låtit karaktärena flutit isär. Detta blev vädligt tydligt när Giles hade förvunnit. Åter igen tack vare en fantastisk avslutning på säsongen så lyckas man koppla samman alla trådar och faktiskt få det hela till något bra.

Darth Rosenberg, hmm träffsäker jämförelse, är fullständigt lysande. Willows utveckling under säsongen gång är helt klart intressant. Magi missbruket jämförs väldigt tydligt med ett drogmissbruk eller alkoholmissbruk. Bra eller dåligt? Det lämnar jag åt omtitten.

Vad jag har förstått så är det många som klankar ner på säsongen och inte tycker den är något vidare. Jag tror snarare att det har med hur man ser säsong. Ser man säsongen mer eller mindre i ett streck så tror jag det är förbannat bra och man uppskattar säsongen på ett helt annat vis. Jag har sett i snitt kanske 1,5 avsnitt/dag. De som hängde med i Gone tråden insåg att jag inte var vidare förtjust i situation/erna. Men nu när jag får en överblick på det så ser jag det på ett helt annat vis. Det är inte exakt vad Trion gör i varje avnsitt som är bra, det är deras utveckling under säsongen som är bra.

Sammanfattningsvis så är detta defintivt en av de bästa säsongerna. En ganska enkel förklaring är att det är den säsongen som faktiskt handlar om karaktärerna mest. Säsongsarcen kan mycket väl vara den bästa tack vare att arcen sätter karaktärerna i fokus. Jag tror defintivt att jag kommer att uppskatta säsongen ännu mer andra gånger jag ser den.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » mån aug 02, 2004 14:38

Tobbe_E: Din reaktion på hela säsong 6 har jag väntat på ett tag nu (sen Gone-tråden) och jag måste säga att jag är förvånad att du gillar säsongen såpass mycket mer nu.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Off » mån aug 02, 2004 15:55

Jag kan förstå att du ställer dig lite tveksam till trion när du som du säger "inte köper konceptet". Det jag tycker man bör komma ihåg är att i den tidigare delen av säsongen så är nästan trion de enda som bjuder på komedi som även det är en stor del av Buffy. Man skulle kunna säga att ME vänder på det "klassiska" konceptet de haft tidigare säsonger där det alltid varit någon i kärngänget (oftast alla) som lyft stämmningen när det blivit för svårt. Nu har dock alla inom gänget så mycket problem att de inte har tid att vara roliga. Istället för att slänga in lite humor här och där så väljer ME att lägga roligheterna till Big Badsen som jag anser vara ett mycket bra drag. Det ger både en trovärdigare utveckling och dialog inom kärngänget + att det lättar upp en hel del mitt i all misär. Att jag sedan tycker att trion är hysteriskt roliga + att jag köper konceptet med high tech-vapen etc. rakt av gör dem till riktiga favoriter hos mig.

Hoppas det inte blev för oklart. Kom precis hem från jobbet och är trött i huvudet :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » mån aug 02, 2004 17:14

Håller med Off, vill bara lägga till en sak. Trion börjar som roliga och inte minst harmlösa, men de utvecklas under säsongens gång till att bli riktigt farliga. Den förvandlingen ser jag som den kanske mest intressanta under s6.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » mån aug 02, 2004 18:09

sus@n skrev:Tobbe_E: Din reaktion på hela säsong 6 har jag väntat på ett tag nu (sen Gone-tråden) och jag måste säga att jag är förvånad att du gillar säsongen såpass mycket mer nu.


Roligt att det var efterlängtad. Jag är nog själv lite förvånad, men det är för de sista avsnitten. Framför allt från Seeing red och framåt så tycker jag det är helt makalöst bra. Det som var lite extra roligt var ju att jag var i princip helt spoilerfri. Det enda som jag visst på förhand var att det skulle hända något med Willow.

Off skrev: Det jag tycker man bör komma ihåg är att i den tidigare delen av säsongen så är nästan trion de enda som bjuder på komedi som även det är en stor del av Buffy.


Jag är absolut ingen komedi människa som avgudar komedier, snare tvärtom. Komedier ligger långt ner på prioriteringslistan. Men jag tycker inte alls att Trion är de enda som står för humorn. Humorn i Buffy passar mig perfekt, som jag säkert har skrivit innan någonstans så har jag skrattat åt en del scener i Buffy mer än jag har gjort åt något annat. Trion bjuder på en humor som skiljer sig lite grann och som jag inte uppskattar riktigt lika mycket. Det finns sekvenser med trion som är riktigt roliga, tex. när Andrew målar Death Star bilden på vanen. Men dessa scener bleknar i jämförelse med tex. Anyas kanintrolleri.

latarmig skrev:Håller med Off, vill bara lägga till en sak. Trion börjar som roliga och inte minst harmlösa, men de utvecklas under säsongens gång till att bli riktigt farliga. Den förvandlingen ser jag som den kanske mest intressanta under s6.


Visst jag håller med, även om jag hellre tycker att det är Warrens utveckling som är intressantast och inte Trion som grupp.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Teo » lör aug 21, 2004 11:28

Jaha då har man sett den överlägset bästa buffy säsongen och tänker att sässong omöjligt ens kan komma i närheten men man får se och vänta.

Jag älskar the trios löjliga humor och deras stora transfomering.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav sus@n » lör aug 21, 2004 13:26

Tobbe_E skrev: Framför allt från Seeing red och framåt så tycker jag det är helt makalöst bra.


Det håller jag med om. Seeing Red i allmänhet gillar jag inte så värst mycket men från om med dess slut och resten av säsongen är det fantastiskt spännande och bra.

Min lillebror har sett några enstaka avsnitt från alla säsonger och hans favorit är "Grave" (Hush tycker han är bra med), han diggar Giles och Willow.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Eisa » tor sep 02, 2004 11:26

jag tycker att detta är den starkaste säsongen. ingen annan säsong väcker så mycket känslor inom mig som säsong 6. mörkret för det första, jag har aldrig ansett att ge mörker åt en film eller serie skulle kunna vara något negativt, tvärtom så ger det mer djup. livet ÄR inte en fest, livet är krångligt, jobbigt och fruktansvärt frustrerande.
något annat som är mycket bra är alla dessa utvecklingar:
Willow goes bad.
Trion- från att ha varit fruktansvärt komiska och patetiska till att bli farliga och beräknande. Warren är en underbar karaktär. inte på så vis att jag sympatiserar med honom, utan mer för att han ger något åt serien. han lämnar ett tydligt avtramp vilket är mer än de flesta andra Big Bads gör, de flesta glöms bort efter ett tag. att låta Tara dö var genialiskt. på något vis har jag alltid känt att huvudpersonerna i Buffy har varit nästintill odödliga på grund av filmteamtes ovilja att låta dem lämna serien. men i och med Taras död tog de ett stort steg och chockerade publiken.
Buffys utveckling- från att ha varit död till att bli en "levande död" till att återigen inse att livet faktiskt har ljus att erbjuda. i säsong 5 ser jag ingen som helst möjlighet till att hon skulle tillåtit sig själv utveckla den relationen hon gör med spike i säsong 6. men i säsong 6 känns det inte malplacerat över huvudtaget. tvärtom, hennes desperata försök till känslor genom att utnyttja Spike känns helt rätt.
och att Buffys lite mörkare sida kommer fram i säsong 6 ser jag endast som ett stort plus. desto mer mänsklig hon blir desto mer sympati känner jag för henne.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Tinkerbelle » mån sep 20, 2004 22:42

Har nyss sett klart s6 men brorsan,innan tyckte jag s5 var bättre än s6,men efter att ha sett alltihop en andra gång så har jag kommit fram till att s6 är bättre.
jag älskar Spike/Buffy historien,trion,OMWF,avslutningen,dark willow och nästan allt annat,även om jag tycker magin blir lite för mycket ibland.
jag vill se s7!NU!
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 9:27

jag blir så avundssjuk när jag läser sånt här...tänk att ha kvar hela säsong 7 och inte veta vad som skall hända. jag vill se buffy för första gången igen...*gnäller*
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Tinwiel » ons okt 20, 2004 19:12

Hur kan man inte gilla Trion? Dom är ju helt underbara, både som Big Bads, comic reliefs och som exempel på människor och deras ljusa och mörka sidor.
S6 är min favoritsäsong, jag älskar den, och jag förstår inte vad det skulle vara för svacka i mitten, vilka avsnitt då? (förutom doublemeat palace då). Visst är den mörk, men som jag sa i en annan tråd, det känns aldrig som att den är mörk bara för att vältra sig i deppighet, utan allt känns relevant och nödvändigt för karaktärerna, som aldrig blir stereotypa, utan alltid komplexa och intressanta. Nä, jag har rätt, så är det ! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » ons okt 20, 2004 21:01

Tinwiel skrev:Hur kan man inte gilla Trion? Dom är ju helt underbara, både som Big Bads, comic reliefs och som exempel på människor och deras ljusa och mörka sidor.


Titta en bit upp på mitt inlägg. Jag står fortfarande fast vad jag tycker om Trion. Trion är inga Big Bads, dem är wannabe Big Bads ;)

Willow är Big Bad.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 21:29

Jag måste säga att den här omgången av s6 har gjort att jag tycker att den är ojämnare än jag har tyckt tidigare det finns en ordentlig svacka i mitten och en bit in på andra hälften... men å andra sidan så blir jag påmind om hur oändligt bra Spike/Buffy arcen är så det är verkligen upp och ner men den ligger nog ändå kvar på sin tredjeplats på bästa säsongerna listan.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » tor okt 21, 2004 9:40

Bra men ojämn säsong...Jämför man med tidigare Buffy säsonger är den faktiskt ganska dålig...Men jag gillar The Trio, och det finns några riktigt grymma avsnitt som t.ex. Once more with feeling och Grave...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron