6x14 Older and Far Away

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad tyckte du om Older and Far Away då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
5
12%
7
13
31%
8
9
21%
9
9
21%
10
4
10%
 
Antal röster : 42

6x14 Older and Far Away

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 10:07

Ett mycket bra avsnitt, jag gillade det bättre än Dead Things, Dawns övergnällande till trots..

Anyas: "So you made a wish to someone you've never met?!" är kul :D
Och Halfrek som inte kan ta sig därifrån så länge förbannelsen är kvar :D
Spikes svartsjuka och Taras kommentarer till Spike :D

Synd att man vet så mycket om framtiden, men det ser ju hoppfullt ut för Willow just nu iaf.. :)

Lite synd att de ska vara så fördömande mot Dawns shopliftingäventyr istället för att försöka se problemet.. Lite för mycket standard-TV-serie-reaktion... Men det vet jag ju inget om ännu egentligen, det kanske blir bra med det nästa avsnitt..

Är det inte lite kul att dom bara tar dit två utomstående och sen ger Buffy en kista för vapen? :D Clem var kul att ha tillbaks också..
"Also, I don't think that's a skin condition"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 14:37

Mmm, den här är rätt rolig. Filmnörden i mig kommer ju också fram när man märker liknelserna med Buñuels The Exterminating Angel. Starkt avsnitt för Tara och Anya. Tyvärr inget riktigt speciellt, och en del korkade missar (ska Spike leda attacken ut genom dörren ut i fullt dagsljus?), men ändå minst sagt bra.

En stark sjua.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 14:52

Just den missen är nästan "så stor att den inte märks" om du förstår vad jag menar :D
Den är så stor så man tänker att det kan de absolut inte ha missat..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis okt 07, 2003 0:05

Gillar avsnittet riktigt skarpt förutom en sak men det är det gamla vanliga. Dawn är gnälligare än någon i hela världen.....
Ingen människa kan tycka att hennes gnäll är befogat. Åhh nej dom har jobbsaker som måste göras, varför kan dom inte handla med mig istället. Eller är det bara jag som inte var så gnällig i tonåren :)

Får en riktigt stark 7a av mig

edit: vet att vi snackat om det på dvdforum men har glömt. Varför känner Hallfrek igen Spike???
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » tor okt 09, 2003 13:05

Ett rätt bra avsnitt men inte bland de bästa i S6. En 7:a tror jag.

Håller med om att Dawn är i gnälligaste laget här, men missen med Spike störde mig inte så mycket, inte alls första gången faktiskt. De började väl bli ganska desperata i det läget och en liten stund kan han ju vistas i solen. Dessutom finns det väl en liten veranda med tak över utanför dörren.
Jag var nog mest missnöjd med upplösning, att Halfrek var så korkad att bli instängd av förbannelsen hon själv skapat.

Off: det är samma skådespelerska som spelar Halfrek som spelar Cecily, som Spike/William är kär i innan han blir vampyr i återblicken i Fool for Love. Förmodligen bara ett litet internt skämt för de mest besatta fansen att grubbla över eftersom de inte sagt mer om det. Även om jag också kan tänka mig att man först haft en idé om att göra en koppling mellan dem men sedan ändrat sig och inte tyckte att det passade in.
(om inte caffeineaddict har någon sorts officiell förklaring till det hela förstås, som inte bara är spekulation :) )
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » tis jan 13, 2004 21:34

ganska kul avsnitt faktiskt!

Dawn kan man ju bli HUR trött som helst på iofs .. men det får man leva med!.. hela Spike grejen verkar ju lägga sig nu iallafall.. vet inte riktigt vad som kommer att hända med det.. men om de skulle sagt under partyt att de "träffades" så tror jag ingen skulle bli SÅÅÅ chockad.. :D

hehe
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » fre feb 06, 2004 22:13

tyckte det här var ett av det bästa avsnitten än så länge under säsong 6. Gillade att det var så många relationer i detta avsnittet: speciellt buffys och spikes! Tycker att det defenitivt är det bästa med säsongen än så länge..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » fre feb 06, 2004 22:25

sus@n: Redan så långt och ingen kommentar på Once More, With Feeling?!

Bra tempo dock. You go, girl!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör feb 07, 2004 14:03

Faktum är att jag redan hade sett OMWF innan jag hade fått säsong 6 men har jag inte skrivit någon kommentar? I alla fall är omwf ett av de bästa avsnitten någonsin! Det är med på min topplista som finns i någon tråd.....

Samvetskval över att säsong 6 snart är slut, är nu på "Normal again" och det känns hemskt samtidigt som jag vill fortsätta att se. Jag antar att det finns många som håller med mig om att man vill ha något nytt så länge man kan *ler*. Fast jag har en plan: Först ser jag alla avsnitt och sen kan man se extramaterialet och tillsist så har man hela 6 (!) avsnitt med kommentar spår att se och sen så gör man som man alltid gör när man inte har några nya avsnitt att se, man tar det man känner för ser lite från s 1,2,3,4,5,6.......eller det är någon som gör på något annat sätt??
ps! undrar varför det alltid är samma avsnitt man ser, jag t.ex. kan se samma avsnitt 2-3 ggr på en vecka medan andra avsnitt ser man inte alls ofta (doublemeatplace kommer nog bli en av dem)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Sparvid » ons feb 11, 2004 19:07

sus@n skrev:Samvetskval över att säsong 6 snart är slut, är nu på "Normal again" och det känns hemskt samtidigt som jag vill fortsätta att se.
Känner igen det. Själv har jag just kollat fram till As You Were, och funderar på att se resten av säsongen under de närmsta två dagarna, även fast jag vet att det är slut sedan... Kanske ska ta kommentatorspåret till Bargaining redan nu för att dra ut lite på tiden?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav sus@n » ons feb 11, 2004 19:57

jag har sett klart nu och jag gjorde så att jag såg alla avsnitt först, sen extramaterialet och kommentarspåren med början på bargaining..
Jag ser fortfarande säsong 6 då och då, har inte sett ett enda avsnitt från en annan säsong sen jag fått den här. Jag har börjat se om säsongen för man missar faktiskt mycket...
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » tor feb 12, 2004 0:48

Sparvid: Ett tips är att INTE lyssna på några kommentarspår för S6 innan du sett färdigt den, om du inte vill bli spoilad för slutet på säsongen!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » sön feb 22, 2004 14:56

Roligt avsnitt..
Som ni redan nämnt var ju Dawn olidlig... hade god lust att hoppa in i tv'n och sparka lite på henne... fast hade jag kunnat hoppa in i tv'n skulle jag nog försöka göra något annat än att sparka.

Tycker Anya fick lite väl mkt panik också, börja bli arg på Willow osv.

Min åsikt var iaf att det var jämnbra med Dead Things, och säsong 6 fortsätter att vara bra.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 0:12

Vad gäller Cecily/Halfrek och Spike så tror jag att de nämner på kommentarspåret till Fool for love att karaktären ifråga återkommer som hämnddemon, men att de aldrig har slagit fast varför Cecily upphöjdes till demon.

Tycker personligen om det här avsnittet, inte minst som jag är väldigt förtjust i Tara: vissa av hennes kommentarer här blir påminnelser om att hon har förändrats en del sedan hon introducerades. "That cramp still bothering you, Spike?" må vara ett primitivt skämt, men det är roligt.

Dessutom borde blicken som Spike ger Clem efter kommetaren "I think he's cute" prisbelönas!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Koala » fre okt 08, 2004 17:54

Aye aye, detta var väl ett aightavsnitt. Dawn var cpjobbig för första gången i mina ögon..


8a.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Xanahti » fre okt 08, 2004 18:26

Detta var definitivt ett av de bästa avsnitten jag sett hittills. Clem är ju riktigt rolig, att han klämmer ur sig "I think he's cute" var oväntat men Oh, så komiskt! :D Dawn är väl ganska jobbig och störande i största allmänhet, men ibland kan jag faktiskt känna lite medlidande med henne, hon har det inte så lätt. Förresten, någon som märkte att hon skrek samma sak till Buffy och Co som hon gjorde till Buffy och Joyce i säsong fem när hon fick reda på att hon var nyckeln? Jag kanske bara inbillar mig...I alla fall, Till och med lille brorsan gillade avsnittet, jag tror han håller på att bli Buffy frälst han också faktiskt, vi får se hur det utvecklar sig.

Jag ger avsnittet en 10:a
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 18:28

Xanathi: Du menar "GETOUT!GETOUT!GETOUT!!!" (det enda rättfärdigade användandet av tre utropstecken i världshistorien)? Tror det finns alarmklockor med det inspelat för den som aldrig vill försova sig...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » fre okt 08, 2004 18:32

Ett bra avsnitt med många ljusglimtar.

SPIKE: (to Buffy) Must be some late-night activities to keep us busy till morning.
TARA: How's that cramp, Spike? Still bothering you?
SPIKE: What? Oh. Yeah.
TARA: (faux innocent) Maybe you, uh, wanna put some ice on it


Taras min där slår allt! nästan..

Är jag den enda som inte stör mig till döds över Dawn? Kanske lite gnäll ibland men jag tycker inte det är konstigt att hon känner sig ensam. Visst säger hon att hon inte vill bli behandlad som ett barn längre men hon är fortfarande ingen vuxen och hon har rätt till och behöver en "mamma".
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Xanahti » fre okt 08, 2004 18:39

caffeineaddict skrev:Xanathi: Du menar "GETOUT!GETOUT!GETOUT!!!" (det enda rättfärdigade användandet av tre utropstecken i världshistorien)? Tror det finns alarmklockor med det inspelat för den som aldrig vill försova sig...


Hade jag det som klock ringing så vete tusan om jag inte skulle dö av en hjärtattack.......
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav Nea » fre okt 08, 2004 18:39

caffeineaddict skrev:Tror det finns alarmklockor med det inspelat för den som aldrig vill försova sig...


Skulle definitivt lagt beslag på en sådan väckarklocka, särskilt om den hade ett meddelande som "WAKEUP!WAKEUP!WAKEUP!WAKEUP!"

Flisa skrev:Citat:
SPIKE: (to Buffy) Must be some late-night activities to keep us busy till morning.
TARA: How's that cramp, Spike? Still bothering you?
SPIKE: What? Oh. Yeah.
TARA: (faux innocent) Maybe you, uh, wanna put some ice on it


Taras min där slår allt! nästan..


Jag älskar också Tara's "oskyldiga" förfrågan där. :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Koala » fre okt 08, 2004 18:48

Måste erkänna att hudcancerdemonen var riktigt skön.. Påminner lite om en mindre social Skip, karaktärsmässigt.
Som förövrigt är en av buffyverse's bästa nånsin.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 18:59

Flisa skrev:Är jag den enda som inte stör mig till döds över Dawn? Kanske lite gnäll ibland men jag tycker inte det är konstigt att hon känner sig ensam. Visst säger hon att hon inte vill bli behandlad som ett barn längre men hon är fortfarande ingen vuxen och hon har rätt till och behöver en "mamma".


Jag gör faktiskt inte det. Ibland faller jag för grupptrycket och retar henne för att alla de andra barnen gör det, men för det mesta tycker jag om henne rätt så mycket. Just här har jag dock liiite svårt för henne i vissa scener, vilket visade sig i mitt inlägg ovan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » fre okt 08, 2004 19:19

caffeineaddict skrev:
Flisa skrev:Är jag den enda som inte stör mig till döds över Dawn? Kanske lite gnäll ibland men jag tycker inte det är konstigt att hon känner sig ensam. Visst säger hon att hon inte vill bli behandlad som ett barn längre men hon är fortfarande ingen vuxen och hon har rätt till och behöver en "mamma".


Jag gör faktiskt inte det. Ibland faller jag för grupptrycket och retar henne för att alla de andra barnen gör det, men för det mesta tycker jag om henne rätt så mycket. Just här har jag dock liiite svårt för henne i vissa scener, vilket visade sig i mitt inlägg ovan.


Ah, jag är inte ensam iaf :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » fre okt 08, 2004 23:35

Jo, det här är helt ok, fast jag gillar inte överdrivet gnälliga Dawn. I det här avsnittet är hon verkligen extremt självupptagen och barnslig. Det kanske är realistiskt, vi såg ju tecken i säsong 5 att Dawn förmodligen var både omogen (fjortåring som kräver barnvakt, någon?) och ganska "mammig". Hon fick säkert en hel del uppmärksamhet på ett sätt som inte är möjligt längre. Buffy är trots allt syster, inte förälder, och har mycket annat som måste göras. Realistiskt kanske, men det betyder inte att jag gillar det... Vad Dawn skulle behöva inse är att allting inte kretsar omkring henne. Väx upp, hon är väl närmare 16 år och inte 7 som man skulle kunna tro...

Pluspoäng för kontinuiteten med Cecily/Halfrek. Även om det inte sagts något definitvt så gillar jag idén att det verkligen är Cecily som blivit vengeance demon av någon anledning. Tara är utmärkt i det här avsnittet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 9:02

Jag tycker att det är synd att "Dead things" berörs så lite i det här avsnittet... är det första gången Buffy träffar Spike efter gränden? (det kanske det är jag minns inte hennes ansiktsuttryck) vem bjöd in Spike?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Xanahti » lör okt 09, 2004 9:37

Var det inte Willow som berättat för Spike att det var födelsedags fest? Jag har för mig det.......
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav Nightcrawler » lör okt 09, 2004 11:08

Det är ändå nåt visst med en Buffy-födelsedag...Slayern har gått och blivit 21 år, vilket förstås är jättegulligt eftersom det innebär födelsedagskalas (inklusive ballonger och tårta ;)) Jag gillade det här avsnittet...Alla karaktärer hade en ljus stund...och Spikes demonkompis var riktigt skön, gärna fler avsnitt med honom! Ett BRA avsnitt!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tompa » sön okt 10, 2004 19:55

Roligt avsnitt, rätt oväntat av Spike släpade med sig Clem, lite förvånad dock att Buffys "dejt" inte freakade ut mer (kanske fått ihop det med DM-Sophie ;) )

Tycker att Anya är en frisk fläkt i detta avsnittet, skönt med någon som inte är överdrivet förstående och som säger vad hon menar eller tänker.

Tillhör också dom som gillar Dawn men hoppas att utbrotten kan minimeras till ett minimum i framtiden.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Spike

Inläggav Ciaci_62 » sön okt 10, 2004 23:12

Har det nånsin visats nått så kul som när Buffy var osynlig å istortsett våldtog Spike?
Ciaci_62
Demon Fodder
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Pazuzu » sön okt 10, 2004 23:17

Scenen du nämner är från Gone, själv tyckte jag att scenen på socialkontoret samt slutscenen med trion var roligare. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron