6x09 Smashed

Här pratar vi mest om Säsong 6

Betyg?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
4%
5
0
Inga röster
6
3
6%
7
9
19%
8
13
27%
9
7
15%
10
14
29%
 
Antal röster : 48

6x09 Smashed

Inläggav caffeineaddict » sön dec 28, 2003 12:55

Tyckte lite synd om Smashed för att det var det enda S6-avsnittet som uppenbarligen inte förtjänat en egen tråd än så länge... sen har vi vår första kompletta säsong med diskussioner. :D

Såg avsnittet tillsammans med Drew Z. Greenbergs kommentarspår härom natten. Det här är ett typiskt mellanavsnitt. Det är absolut inte jättebra, men det är inget större fel på det heller.

På plussidan har vi främst den sista scenen, som är en av de starkaste, sexigaste, dramatiskaste (är det ett ord?) kärleksscenerna i seriens historia. (Diskussion om Buffy/Spike, som vissa tycker innehåller lite spoileraktigt material. Ska vi kalla det mini-spoiler för S6?): Jag håller iofs fast vid att det inte handlar om kärlek för Buffy (eller: jag behöver inte "hålla fast vid det", för jag har tamefan Buffy herself på min sida. Men vissa människor verkar tvinga sig själva att tro att Buffy är kär i Spike under S6, which is simply not the case), men onekligen gör det det för Spike.Och sen är det ett intressant Spike-avsnitt just för att se hur han reagerar så fort han tror chipet är borta. Make no mistake, my friends: this vamp wanna be evil!

Andra bra saker: Boba Fett-scenen, Tom Lenk som Mission: Impossible-Tom Cruise (helt i onödan), och Amy när hon börjar upptäcka världen igen efter tre år som råtta ("How you been?" "Rat! You?" "Dead." "Oh!" är en klassiker :D ). Och Tara och Dawn som helt enkelt är fööör mysiga tillsammans. Dessa scener får mig att minnas hur mycket jag faktiskt tyckte om Tara och Dawn för det mesta trots att de sällan diskuteras bland de mest älskade.

På minussidan har vi främst den fåniga scenen i The Bronze där Willow och Amys magi-användande spårar ur helt. Och den närmast icke-existerande storyn med The Trios museum-stöld... avsnittet har ingen riktig handling i sig, utan bara en massa scener som för vidare säsongs-arcen men inte betyder ett dugg i sig själva.

Och på den "allmäna fakta"-sidan har vi följande: detta var Drew Z. Greenbergs första avsnitt. Han blev aldrig någon riktigt bra författare men hade sina stunder (spoiler för avsnittsnummer och avsnittsnamn i sena S7):och hans sista avsnitt 7.19 Empty Places var tveklöst hans bästa och tydde på en klar utveckling och förbättring i hans skrivande.

Greenberg tänkte först skriva att Willow trollar så att de två macho-killarna på The Bronze börjar hångla med varandra, men Joss bad honom ändra det för han ville aldrig någonsin påstå på något sätt i någon av hans serier att det var något fel eller något pinsamt med att två människor av samma kön kysser eller har sex med varandra. Hence de dansande killarna i burarna. ;)

Greenberg är gay och kommenterar (ungefär) att "Joss Whedon being straight is pretty much the biggest waste of all". :D

Betyg: 7. No more, no less.
Senast redigerad av caffeineaddict mån dec 29, 2003 12:36, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » mån dec 29, 2003 2:37

ok.. jag såg detta avsnitt idag... och jag som är FÖR Buffy + Spike blev lite besviken av att läsa Caffeines inlägg...

då jag inte har nån aning om vad som kommer hända mellan Buffy o Spike i de kommande avsnitten, ville jag ju inte ha några spoilers heller..

men Caffeines inlägg säger ju faktsikt helt enkelt att det bara är under en del i S6 man "tror" att Buffy är in love i Spike.. :(

jag drar ju nu helt klart slutsatsen att så inte är fallet.. iallfall inte i S7.. o det ville jag ju inte veta .... :cry:
men men.. alla kan göra misstag, men jag vill inte vara arg.. .. jag e helt enkelt hopplöst dränkt i att Buffy+Spike = Sant.. får väl inse att så inte är fallet... :rolleyes: hmmmm

ang avsnittet håller jag iövrigt med Caffeine :) så det är ju alltid ngt iallfall :)

ps:
Make no mistake, my friends: this vamp wanna be evil!... säger ju en hel del om framtiden i Buffy iallfall.. vad han sedan tar sig till i Angel är en annan femma... :(

ps igen... tänk om jag är helt fel ute nu.. vad pinsamt det skulle vara ;) :oops:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån dec 29, 2003 10:51

Zaxx: Tycker faktiskt inte jag har spoilat något, tycker Buffys motiv för Spike-sex och det faktum att Spike vill vara ond (kolla bara på honom när han tror att chipet är borta) är rätt tydliga redan i Smashed. Jag har nog inte spoilat hälften så mycket som du tror, som du inte redan borde plockat upp från Smashed. Så var inte sur på mig. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån dec 29, 2003 12:03

Jag börjar väl med att säga till Zaxx att jag tror att du läser in väldigt mycket mer i caffeines spoilers än vad som finns där :)

det sagt så håller jag lite med Zaxx, caffeine talar om Säsong 6 i allmäna ordalag istället för att prata om just det här avsnittet. Egentligen räcker det helt klart med att vissa människor verkar tvinga sig själva att tro att Buffy är kär i Spike under S6, which is simply not the case ligger i spoiler-tag så är det helsafe. :)
Det är ju egentligen inte nån riktig spoiler, men när man kollar buffy är man väldigt spoiler-paranoid, vilket tyvärr kan leda till att man försöker läsa in spoilers i allt vad folk säger.
Nu räcker det väl egentligen att vi har sagt att det inte är nåt spoilerigt med det du har sagt. Men å andra sidan kan man då försöka läsa in något i det för att se vad man kan utesluta :D

Angående kärlek eller inte, att du har buffy på din sida är väl inte så stort som det kan verka, jag tycker hon förnekar sina känslor lite väl hårt för att man ska kunna säga att det inte finns nåt där. Visst, hon är inte på samma nivå som Spike, men det finns helt klart känslor.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån dec 29, 2003 12:33

gaspode: Visst ligger det nåt i vad du säger, och jag ska vara försiktigare med mina spoiler-markeringar i fortsättningen... (spoiler 6.15):Visst har Buffy sina känslor för Spike, men det handlar inte om kärlek så som det gör för Spike. Kolla slutet på As You Were, som jag tycker förklarar detta relativt väl... "I've been using you.". (spoiler hela serien):Och sen har vi ju även deras sista scen någonsin tillsammans, som perfekt förklarar deras känslor för varandra... Buffy bryr sig djupt om Spike först efter att han visat sin sanna, själfulla sida, men inte ens då älskar hon honom på riktigt, även fast det nästan verkar som att hon skulle vilja, för hon vet hur mycket det skulle betyda för honom. "No, you don't. But thanks for saying it." är i mitt tycke en av seriens starkaste, sannaste och mest genialiska repliker.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån dec 29, 2003 13:14

caffeine:
spoiler S6:
Jag ändrade lite i din post nu ändå :), tog bort avsnittsnumret, annars hade du ju specifierat för Zaxx exakt hur länge buffy-spike-affären i sin nuvarande form skulle pågå

som vi sagt, det är ju väldigt små spoilers, om ens spoilers, men hellre för lite än för mycket av den varan :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » mån dec 29, 2003 20:59

oh god.. startade ett INFERNO med spoilertaggar.. o nu har jag inga avsnitt kvar att se på innan jag får mer boxar =( hmmm :/

men men..

äh menade inget illa Caffeine.. *vi kan väl vara vänner* :cry: 8) :D hahaha det är lugnt.. det är nog som gaspode säger att jag läser lite VÄL mkt mellan raderna.. menmen.. tänk dig in i min sits.. jag VET INGENTING mer än det jag ser :) så det är mkt att inte veta :) :eek:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån dec 29, 2003 21:11

Zaxx: Hehe, ingen fara, var bara orolig över att jag spoilat en del av nöjet för dig... och, jo, jag minns hur det var att vara paranoid över spoilers... är ju det fortfarande för Angel.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån dec 29, 2003 22:46

Spoiler för BtVS (hela serien) ang Spike och Buffy

Jag tror inte helleratt Buffy älskar Spike på pojkvänssättet. Under S5 önskade jag att hon skulle göra det, men "kärleksaffären" under S6 förstörde allt potential. För att inte tala om våldtäktsförsöket i Seeing Red! Konstigt att inte fler Spikefans håller det emot honom. Jag älskar Spike som karaktär, men det där våldstäktsförsöket förstörde en hel del för mig. Vilket dock vägdes upp *lite* av det faktum att Spike frivilligt skaffade sig en själ. Angående den sista Buffy/spike-scenen i S7 så tror jag också att hon ljuger (på ett sätt) och det visar ju bara att Spike är den starkare och ärligare personen (mer insiktsfull också, men han är ju 100 år äldre än henne så det kan man ju inte skylla på Buffy). Jag tror dock att Buffy älskar Spike som vän. Se den underbara scenen i ett av de avslutande S7-avsnitten (har bara sett dem en gång så jag kommer inte ihåg titlarna, knappt ens scenen) där de håller om varandra på sängen. Jag tror alltså att Buffy ljuger om hon menar att hon älskar Spike som "pojkvän", men jag tror att hon älskar honom som vän.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » mån dec 29, 2003 23:38

AKS.. så får man inte göra.. nu blir man ju nyfiken ju!!! :D

men jag får hålla mig till tåls ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis dec 30, 2003 2:08

AKS: Mmm, jag kan hålla med om det mer eller mindre faktiskt. (Spoiler för hela serien):Jag hade blivit mer än lovligt förbannad om Buffy/Spike hade startat en mer ordentlig kärleksaffär (med betoning på "kärlek" snarare än "ångestfyllt powersex") medan Spike var själlös. Men eftersom S6 är så mörk som den är, och skötte detta så snyggt och brutalt så uppfyllde det mina krav på att Spike inte skulle kunna bli god "bara sådär" som så många Spike-fans trodde och hoppades att han kunde.

Men visst, under S7 lär sig Buffy älska Spike som vän eftersom han, på grund av sin besatta kärlek för henne är den enda som ställer sig på hennes sida i alla lägen, eftersom han fortfarande skiter i resten av världen så länge han gör allt han kan för att visa att han älskar henne. Och eftersom han i S7 har en själ kan han dessutom bedöma sina handlingar betydligt skickligare. Detta kulminerar ju i den underbara scenen som du nämner (som är i 7.20 Touched BTW).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis dec 30, 2003 19:40

Ojojoj här var det mycket å läsa :) . Får väl säga att jag håller med AKS å caffeine här. Måste skynda mig så jag hinner inte utveckla. Men bra jobbat! :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons dec 31, 2003 1:09

klart du håller med dem.. jag får ju inte läsa deras argument ;) :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons dec 31, 2003 2:16

Damnit. Jag tror Zaxx är oss på spåren här. (Spoiler tills man har varit med om minst ett trådbyte på DVD-forum)Snart upptäcker han väl att hela spoiler-biten bara är ett skämt...

On topicskt nog håller jag också med AKS.
Senast redigerad av noike ons dec 31, 2003 3:30, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons dec 31, 2003 2:40

gaaaaah!... tycker det borde vara lag på att skriva NÄR man får läsa spoilertagger :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons dec 31, 2003 15:00

Zaxx: du får snabba dig å kolla igenom säsongerna så du får komma in i den innersta kretsen :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tor jan 01, 2004 3:41

jag har ju inga mer att kolla på..

men alltså.. detta var ett utav be bästa på säsongen.. HELT KLART :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor jan 01, 2004 14:42

noike: :D :D

Och vad kul att jag för en gångs skull får medhåll! Ah, just nu är det trevligt att vara AKS!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav andiegirl » ons jan 07, 2004 1:34

Åhhh, va sur jag blir! Nu vet jag inte ens vad jag ska skriva riktigt, eftersom jag inte sett säsong 6 på flera månader så är den inte direkt färsk i minnet... Vad jag ville få sagt är att jag visst tror på allvar att Buffy älskar Spike. Jag tycker inte alls att man kan ta ord som Buffy sagt, och använda det för att bevisa motsatsen, när det är hur tydligt som helst att hon försöker förneka sina känslor eftersom hon på något sjukt vis fått för sig att hon helt enkelt inte får älska Spike.
Det finns hur många exempel som helst som stödjer min teori, och hade jag varit piggare så hade jag gladeligen sett om alla avsnitt med Buffy och Spike i, och skrivit upp alla tecken på att Buffy och Spike älskar varandra.

För att skriva något mer specifikt av avsnittet; jag älskar slutscenen. Det är något av det mest erotiska jag någonsin sett, och när jag såg det första gången så satt jag bara knäpptyst och stirrade i ren förtjusning.
Användarvisningsbild
andiegirl
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 okt 2003
Ort: Halmstad

Inläggav Zaxx » ons jan 07, 2004 1:55

andiegirl: WORD .. eller nått i den stilen som säger att man håller med...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » mån feb 16, 2004 17:10

Helt okey avsnitt.. trollandet på bronze påminde mig bara om något löjligt charmed-avsnitt.

Slutscenen, gick väldigt snabbt där... går Buffy utan trosor tro?

Och måste tillägga att jag vart överaskad va rå Spike var... efter ha tittat på OMWF så trodde jag faktiskt han brydde sig mer om Buffy för att hålla på sådär.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » ons mar 03, 2004 22:39

En grej jag undrar över när jag ser det här avsnittet är varför de inte är mer arga på Willow för hennes magix. Hade nån lekt med mitt minne så som hon gjorde i Tabula rasa hade jag nog varit ganska lack.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » tor mar 04, 2004 11:24

Nu var det ett tag sen jag såg Tabula Rasa, men vet någon förutom Tara att det verkligen var Willows fel?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 16:16

Ja då.. Iallafall Xander och Dawn.. Antar att dom nämde det för Buffy och CO.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor mar 04, 2004 20:31

Ja Xander och Dawn måste ha fattat när de såg Taras min och stenen som var sönder krossad och redan när de tappat minnet visste de att det var någon magi i görningen (har jag fel?)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 20:59

Nej då, väldigt rätt har du .
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 9:41

ganska medelmåttigt avsnitt. det är nästan bara sista scenen som ärnågot speciellt, tycker att amy är ganska tråkig. råtta eller inte=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav latarmig » tis sep 21, 2004 10:03

Eisa skrev:amy är ganska tråkig. råtta eller inte=)


Håller inte riktigt med dig (jag gillar Amy) men det var väldigt roligt formulerat. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 12:34

okej, (spoiler t.o.m. 6.12):hon blir väl lite roligare när hon blir ond, men annars är hon mest ett sömnmedel som faktiskt inte för historien framåt.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » tis sep 21, 2004 18:38

Eisa: Jag tycker Amy är guld i början av avsnittet när hon fortfarande är i chocktillstånd ("Rat. You?" "Dead." "Oh!"), men fr.o.m. att de kommer till The Bronze håller jag med om att hon faktiskt inte är någon riktig höjdare, och det håller sedan tyvärr serien ut för hennes karaktär. :(


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]