6x11 Gone

Här pratar vi mest om Säsong 6

Betygsätt Gone

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
1
2%
6
5
9%
7
11
21%
8
20
38%
9
11
21%
10
3
6%
 
Antal röster : 53

Inläggav Binchy » ons jan 26, 2005 14:33

Björn, den var kul.

Spoiler säs 7
Men med tanke på allt som skjuter ut ur hans huvud när de potentiella besöker
demonbaren, så kanske han ser "annorlunda" ut utan kläder också


Jag tycker det här är ett underhållande avsnitt, inte lysande kanske, men, men. Osynliga Buffy tycker väl det är rätt skönt (först) att inte ta ansvar för sina handlingar, och att slippa att resten av gänget kollar in henne för att se hur hon mår. Doris är verkligen rätt lik Dolores, bortsett från
maniskheten då som sagt. Jag tycker Doris dissar Buffy lite väl snabbt som vårdnadshavare, några till besök kunde hon väl göra först. Visst, det
handlar om ett barns väl och ve, men Dawn är ju rätt vuxen och kan ju säga ifrån (med besked) om hon inte har det bra.

Gillar det osynliga slagsmålet. Andrew och Jonathan som spelar arkadspel istället för att vara intimidating är så härligt, visar tydligt att det är Warren
som är hjärnan (en lätt sjuk sådan) och de andra har långt kvar i mognad.

Spoiler senare i säs 6 och säs 7
Är Andrew lite förtjust i Warren eller ser han bara upp till honom? Ibland verkar han lätt förälskad, och han verkar ju dessutom vara
högst ointresserad av alla potentials som springer omkring.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VelocityBoy » ons jan 26, 2005 14:42

Binchy skrev:Spoiler senare i säs 6 och säs 7
Är Andrew lite förtjust i Warren eller ser han bara upp till honom? Ibland verkar han lätt förälskad, och han verkar ju dessutom vara
högst ointresserad av alla potentials som springer omkring.


De flesta av oss har tolkat det så...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » ons jan 26, 2005 19:47

Det sägs ju aldrig direkt, men man ser det ju i Andrew blick ibland. Och Andrew har rätt talande ansiktsmuskler.

Ingen spoler på det ovan, eller. Bara retar folk som inte sett det till vansinne, vad menar galningen?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tob » fre feb 18, 2005 19:43

Buffy anstränger sig verkligen för att motivera sig själv att hjälpa Willow. Det underliga är att all motivation tycks komma ifrån hennes romans eller relation med Spike. Willow har gjort fel, men hon tycker själva att hon också har gjort fel. Om inte Buffy hade kunnat relatera till hennes problem med Spike så tror jag inte hon hade varit så mycket för att hjälpa Willow.

Buffy vill fly verkligheten och genom att bli osynlig får hon möjlighet till det. Inte undra på att allt känns som en dans på rosor då. Hon driver med Xander och Anya, hon går och förför Spike, hon förstör för socialsekreteraren (ok hon var en skräcködla, men ändå) utan att inte ens fundera över konsekvenserna, men vad gör det när man har flytt verkligheten. Det spelar ju liksom ingen roll då.

När Xander senare informerar henne om att henns tillstånd faktiskt kommer att leda till döden så börjar hon också inse att livet kan är lite mer värt, det finns saker värda att leva för.

Många bra saker i detta avsnitt, men också ett avsnitt som så många andra förstörs mer eller mindre utav Trion. Slutscenen är bedrövlig. Jag tycker inte det är roligt heller.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav xAMNESIAx » tor jul 14, 2005 18:20

Sämre än Wrecked i min mening. Osynlighets vapnet är hyffsat fånigt och hade nog passat bättre i Road Runner. Trion är inte bra. Visst, dom kan vara roliga, men det krävs betydligt mer än så. S6 går rakt ner efter Tabula Rasa, tragiskt. Buffy har aldrig varit så här dåligt sedan S1, och ja, jag har inte glömmt bort Riley och S4.

4/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav JRT » tor jul 14, 2005 18:22

xAMNESIAx skrev:S6 går rakt ner efter Tabula Rasa, tragiskt. Buffy har aldrig varit så här dåligt sedan S1,


Wohoo, någon som håller med! "Seriens bästa säsong" my ass.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tob » tor jul 14, 2005 18:31

JRT skrev:
xAMNESIAx skrev:S6 går rakt ner efter Tabula Rasa, tragiskt. Buffy har aldrig varit så här dåligt sedan S1,


Wohoo, någon som håller med! "Seriens bästa säsong" my ass.


Håller med...men likt förbannat så slåss den om seriens bästa säsong. Ungefär halva andra säsongen är så här dålig också.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » fre jul 29, 2005 9:59

Sluta gnälla nu. "Gone" må inte vara seriens bästa komediavsnitt, men det behövs något lite mer lättsamt efter de fyra senaste (resten av säsongen)
och mörkret som komma skall.

DAWN: B-but they're just candles!
BUFFY:Well, yeah, you know, to you and me they're just candles, but to ... witches they're ... like bongs.

Tack för det. Tack för att ni erkänner att drogmetaforen är lite fånig och gör ett skämt av det.

Och så trion i högform... men tänka sig, Warren försöker döda Buffy? Det var det jävligaste. Vet han inte att han bara ska vara geekig och rolig? Man skulle nästan kunna tro att han är ond på riktigt...
JONATHAN: Kind of clunky-looking.
WARREN: What?!
ANDREW: I pictured something cooler. More ILM, less Ed Wood.

För jo, i vanlig ordning finns det en del tunga grejer att reda ut under humorn. Willow kämpar på och är så tapper så, medan Buffy fullständigt släpper alla hämningar så fort hon blir osynlig. Det är första gången vi ser henne ha kul på hela säsongen - och då ser vi henne inte.
INVISIBLE BUFFY: No! Maybe because for the first time since ... I'm free. Free of rules and reports ... free of this life.
SPIKE: Free of life? Got another name for that. Dead.

För första gången ser vi Spike bli sur över att Buffy vill hålla deras "förhållande" hemligt. Vad trodde han, att han skulle få vara med i gänget på riktigt om han blir Buffys officielle pojkvän? Eller är det mer själviskt än så, att han skulle få ett ännu bättre övertag över Buffy genom att tvinga henne att antingen avslöja något väldigt förödmjukande för sina kompisar eller leva med det dåliga samvetet (ivrigt underblåst av Spike) att hon håller en så stor hemlighet?

Öht är det slående hur mycket Buffys beteende under första halvan av s6 påminner om själlöse Spikes beteende under främst s5. Hon gör det rätta, men bara så länge någon ser på, och bara för att det förväntas av henne. Tidigare har Buffy alltid haft en stark egen drivkraft att ta hand om andra, men den verkar inte ha hängt med från andra sidan graven...

XANDER: Buffy, how did this hap ... wait a sec, have you been feeling ... ignored lately?
INVISIBLE BUFFY: Yeah, ignored. I wish. No, this isn't a Marcie deal.

Nåja, tillbaka till avsnittet.

Doris får vad hon förtjänar. Maken till kärring.

Och så Spikes mage som kurrar. Och:
XANDER: What are you doing?
SPIKE: What am I ... What does it look like I'm doing, you nit? I'm exercising, aren't I?


För Dawn är det ju en mardröm. Hon tycker att hon ser Buffy alldeles för sällan, nu kan hon inte ens se henne när hon är där.

Och så Jonathan som försöker förställa sin telefonröst. :D

Och så ett "Tucker's brother"-skämt. Nä, jag gillar det här. Det är inget mästerverk, men det är kul. (Och SMG ser jävligt bra ut i kort hår.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Isabella » sön mar 26, 2006 22:44

Var ett av mina favorit avsnitt nu men efter att ha kollat mycket på detta avsnitt nu så är det inte lika kul längre. Men många delar av detta är fortfarande kul :P
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Capt. Peroxide » fre jan 19, 2007 15:13

"Gone" var ett av de första avsnitt jag såg, nån sen natt efter jobbet hösten '04. Jag blev ganska förvånad över att det var lättsamt och humoristiskt – men tyckte det var ganska roligt. Ibland väldigt roligt.

Nu när jag sett det i sitt sammanhang förstår jag att det är tänkt som ett avbrott efter allt elände i avsnitten före, och ett sätt att behandla de pågående prblemen i S6 på ett lättsammare sätt.

En tolkning är att precis som Buffy tidigare försökt döva traumat att ryckas ur himmelriket (= födas helt enkelt) med destruktivt sex och Willow dövar sitt mindervärdeskomplex med tung magi (= tunga droger) så utnyttjar hon nu osynligheten som ett sätt att skolka från sina vuxna plikter genom regression till ett slags barnstadium. Önskan att vara osynlig och busa med folk är ju en typisk barnboksfantasi. Jag får rätt mycket Pippi Långstrump-vibbar, hon jävlas ju till och med med en soctant, precis som Pippi i TV-serien.

Det känns som att de spunnit vidare på barntemat, i och med att hela tonen i programmet (utanför Spikes krypta...) är ovanligt barnslig och oskyldig för att vara BtVS S6. Tonåriga skurkar, lite knattedetektivkänsla över Scoobisarnas efterforskningar, och en upplösning i en spelhall där chefsboven hamnar i ett bollhav. VÄLDIGT långt från rivningshuset i "Smashed" och Racks kvart i "Wrecked".

Därför gillar jag att de har med sexscenerna i kryptan också, för att inte allt ska vara på 13-årsnivå. Men även de är ju helt och hållet humoristiska i "Gone", och står för några av de bästa skämten.

– Xander ertappar Spike med att "träna"

– Spikes försök att vifta bort osynliga Buffy medan han pratar med Xander

– Repliken "Hey, that's cheating"

För övrigt kan jag bara konstatera att Xander måste ha varit rejält täppt i näsan den dagen. Även om han inte kunde se Buffy i Spikes säng borde han ha kunnat känna hennes lukt... :twisted:

En annan scen som är väldigt bra komedi är när soctanten gör hembesök och Buffy får mycket svårt att förklara saker som Spike, en påse med vad som ser ut som gräs, förekomsten av ett okänt antal flator boende i huset, osv. "You know, I know what that looks like, but I swear it's not what it looks like. It's magic weed"

Jag är inte säker på att jag tycker att greppet att helt byta stämning är så väldigt lyckat. Kontrasten blir lite väl stor.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » ons jun 27, 2007 17:28

Jag har sagt det tidigare i tråden och jag säger det igen: ett av seriens minst roliga avsnitt. Det finns dramatiska, mörka avsnitt som nästan varit roligare ändå eftersom de få skämt som finns med faktiskt funkar. Här funkar en enda del och det är Spike och Buffy-scenerna i kryptan. Allt från att hon sliter av honom skjortan till "That's cheating".

Resten är dock inte roligt alls och då blir det desto mer irriterande att höra den komiska musiken som liksom ett laugh track talar om för mig vad som egentligen borde vara kul.

Bättre än Wrecked, men inte med mycket. Som sagt, dessa avsnitten, plus det kommande, gör det omöjligt för S6 att som helhet ses som en toppsäsong. Fyra subpar-avsnitt på raken.

3 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » tor jun 28, 2007 16:27

Jag håller inte med, jag gillar dessa avsnitt och jag tycker att säsong 6 utan tvekan (från min sida då) är en toppsäsong från början till slut. Det finns endast, vad jag kan komma på, ett avsnitt som jag inte tycker om: Doublemeat Palace.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor jun 28, 2007 17:37

Ojdå, trevligt för den som tycker det.

Enligt mig har vi en rejäl svacka iom:
Smashed
Wrecked
Gone
Doublemeat Palace

Och enligt mig blir inte säsongen en höjdare igen förrän iom Normal Again.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor jun 28, 2007 17:44

AKS skrev:Normal Again.

Åhhhhh. Normal Again! How I love thee.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav mattek72 » tor jun 28, 2007 18:59

noike skrev:
AKS skrev:Normal Again.

Åhhhhh. Normal Again! How I love thee.


Klart bästa avsnittet i denna säsongen och ett av de absolut bästa i serien.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav eriked » tor jun 28, 2007 20:06

Jag är lite förtjust i Doublemeat Palace...Inte för att det är så jättebra men den känns lite som ett oldschoolbuffyavsnitt och det känns mysigt mitt i s6

...och go Gone

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » tor jun 28, 2007 22:21

AKS skrev:Ojdå, trevligt för den som tycker det.

Enligt mig har vi en rejäl svacka iom:
Smashed
Wrecked
Gone
Doublemeat Palace

Och enligt mig blir inte säsongen en höjdare igen förrän iom Normal Again.


Bullshit, Smashed och Gone är två av de bästa avsnitten i säsongen.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Oxytocin » tor jun 28, 2007 22:24

Jag minns bara första scenerna i Wrecked just nu. Sexigt värre... :D
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad
 
Inlägg: 1363
Blev medlem: 24 okt 2006
Ort: Stora människobyn

Inläggav AKS » tor jun 28, 2007 22:28

Capt. Peroxide skrev:Bullshit, Smashed och Gone är två av de bästa avsnitten i säsongen.


Bullshit right back at ya.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » tor jun 28, 2007 23:05

Stop throwing shit, that's not very nice, throw flowers and pretty little bunnies! Buffyfans are harmonic people :lovebunny:

Jag tycker det är intressant att alla har så olika åsikter om avsnitten, man får olika perspektiv på det och det är alltid kul att analysera Buffy! :)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Echolls » sön jan 03, 2010 17:47

Inget toppenavsnitt, men jag tycker inte att det är dåligt heller. Eller vissa delar är dåliga, jag tycker bara aldrig att det är tråkigt. Scenerna jag tycker är usla när Buffy är osynlig och ute på sin promenad. Det är inte ett dugg kul när hon snor kepsen och bilen, inte heller det hon gör på Doris kontor.

Det jag tycker är roligt är början av avsnittet hemma hos Buffy när Spike stormar in och så scenen i vardagsrummet när Doris har kommit dit. Fint att Buffy vill behålla hans tändare också. Men det roligaste och bästa är scenen i kryptan med Buffy, Spike och Xander. Jag älskar hur Xander säger "After your... exercises." :D

Trion är också rätt roliga i det här avsnittet. Kul när de nojar över att de tror att Buffy kan vara där.

Jag tycker så synd om Dawn. Det är ingen som riktigt finns där för henne.

Favoritcitat:
Andrew: She could be anywhere. Even here, right now. Watching. Listening to every word we say. For all we know, she could be one of us!

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron