6x07 Once More With Feeling

Här pratar vi mest om Säsong 6

Satan vad bra!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
0
Inga röster
7
1
1%
8
3
2%
9
11
6%
10 och uppåt
160
91%
 
Antal röster : 176

Inläggav Illyria » ons sep 29, 2004 22:52

OPIOO skrev:Jag rådiggade översättningen. Låtar som "Rör mig helt mekaniskt", "Låt mig va' i fred" och "Vad ska vi göra nu?" (är inte det temat till Pippi Långstrump? :P) är ju redan klassiker.

:D

Varför är det förvånande att det var widescreen, så har det väl alltid visats?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Pazuzu » ons sep 29, 2004 22:57

Eftersom att både TV3 och kanal 5 har en tendens att visa både tv-serier och långfilmer nerklippta till 4:3. :(
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Mackan » ons sep 29, 2004 23:03

latarmig skrev:Vad hon inte förstått är att texten inte bara är ord som i vilken meningslös dussinlåt som helst, utan att texten är meningsbärande och för handlingen framåt. Det verkar tydligt på de exempel som givits i inläggen ovan att översättaren inte alls funderat över att texten till sångerna skulle kunna vara viktig och att man inte kan byta ut orden bara för att få rimmen eller metern att stämma.

Allt med reservationen att jag ännu inte sett femmans sändning.


För att inte ha sett avsnittet var det väldigt bra gissat ;), det är nämligen precis vad som händer. De ställen där översättningen verkligen hjälper handligen är lätt räknade och försöker man följa textningen istället för att lyssna på orden missar man mycket...
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav yazze » ons sep 29, 2004 23:48

Jag tyckte avsnittet var mycket orginelt, väldigt skönt och få ett sådant avsnitt mit i allt allvar i sässong 6.

Ja var en av dom 2 som satte en 9a när ja sett avsnittet, pga de var väldigt specielt var shokad och förvirrad efteråt :D

Men ett väldigt bra avsnitt som sagt, ja skulle vilja gett de en 10 men 10an fanns ju inte så :( fick bli snäppet lägre, men så ni vet min 9a är en 10 igenligen ;)

Kan även säja att jag såg inte kanal5's klickata version överuvedtaget såg d på datorn.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Tob » ons sep 29, 2004 23:52

Jag tycker nog det finns ganska mycket allvar i avsnittet, speciellt slutscenerna. Annars instämmer jag i ditt betyg. Som jag fick påpekat i The Body tråden så är 11=10. Alltså borde du röstat 11.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » tor sep 30, 2004 2:14

Jodå, detta var trevligt och kreativt. Joss kanske inte är den bästa låtskrivaren men platonish kan väl också funka.

Detta får fullpott.


Bara jag som fick anden i alladin vibe av redskull killen?
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav JRT » tor sep 30, 2004 2:17

Skrev ner några av de värsa sångöversättningarna jag hann med. Oj oj... :eek:

Hey I’ve died twice - Det blir en plätt

Anyone would notice me – Du berör mig så

I break with every spell – Du är bra för mig

Like it isn’t so – Att du var min vän

You got a willing slave – Du utnyttjade faktiskt mig

I guarantee a great big smile – Det blir lätt som en plätt

You just can’t hide – Och vill ha en vän

And it’s black – Och blir kall

To make my way across the flame - Att allt ska bli som vanligt sen

You guys have been real swell – Att leka med er tittut

Why is the path unclear – Säg mig det, snälla du

When do the trumpets cheer – Vad ska vi göra nu
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Illyria » tor sep 30, 2004 2:25

"It's do or die, hey I've died twice" (Buffy) = "Det blir inte lätt, det blir en plätt"
"First, he'll kill her, then I'll save her" (Spike) = "Jag ska rädda hennes syster".
"And when the music starts, we open up our hearts" (Buffy) = "Men i livets pjäs, finns det inte några troll""
"When does the end appear?" (alla) = "Hon slapp bli hans fru"

Good job! ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav latarmig » tor sep 30, 2004 2:36

Kan man anta att översättaren var hungrig under arbetet? Hon verkar ha snöat in på plättar.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor sep 30, 2004 4:08

Illyria skrev:"First, he'll kill her, then I'll save her" (Spike) = "Jag ska rädda hennes syster".


...sen skulle han tydligen döda henne... om det var Dawn eller Buffy - det vette f*n, men jag antar Dawn eftersom han skulle rädda henne tydligen...

Sen hade Anya stora....armar också...

Men för att vara lite seriös då - det måste vara en mardröm som översättare att få i uppdrag att texta en musikal så här. Snacka om Mission Impossible. Dom flesta grodorna accepterade jag den här gången faktist.

Betyg? 11. Ingen tvekan.

Nu har jag spelat in nattsändningen och imorgon ska jag försöka lura Sambon att titta på den. Såhär i efterhand är jag glad att han inte hann hem till fem idag efter att ha läst om alla ohyggliga klippningar i tidiga sändningen.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Joamna » tor sep 30, 2004 7:25

Håller med åvanstående. att översätta en musikal är nog inte det lättaste.
Sen kan man ju bara vara glad att man förstår engelska så man kan förstå vad de säger iaf.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » tor sep 30, 2004 7:44

Flisa skrev:Håller med åvanstående. att översätta en musikal är nog inte det lättaste.
Sen kan man ju bara vara glad att man förstår engelska så man kan förstå vad de säger iaf.


Då skall man inte ge sig in i det 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » tor sep 30, 2004 8:59

Nu var jag inte helt oförberedd på detta avsnit eftersom att jag lyckats läsa en del spoilers, det var synd. Jag tyckte att demonen påminnde om The Mask (den gröna killen). Skrattade en hel del, det var underbart när Spike ville få Buffy att gå ur kryptan för att han kände på sig att han skulle brista ut i sång och inte kunde hålla sig. Han sjöng bra, vad är det hans band heter nu igen? någonting med robots?

Jag gav avsnittet en 8 men det är för att jag ger det till bra avsnitt och spar 9 o 10 till riktigt superbra avsnitt.

Det var bra hur det tvingades att avslöja sina innersta tankar. Jag gav upp att försöka läsa texten och lyssnade bara på sången i stället, annars missade man ju de viktiga. Slutet var värt en 10.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tor sep 30, 2004 9:17

Lipton: Jag har alltid sett det som att Spike bara var leds på att Buffy bara var "vän" med honom på sina villkor men kanske har du rätt iom att han faktiskt började att "sjunga ut" innan han började sjunga... jag gillar när han ser helt uppgiven ut när han börjar sjunga, poor Spikey :)

James Marsters hade ett band vid namn Ghost of the robot fram till och med juni i år då han splittrade det... albumet finns på sitens ftp.

Jag håller med om slutet... eller jag tycker ju att hela avsnittet är värt 10 och slutet då kanske 11 ;)
Senast redigerad av VelocityBoy tor sep 30, 2004 9:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » tor sep 30, 2004 9:33

Jag tror också helt klart att han är trött på att deras "vänskap" bara är på hennes villkor, men just i den scenen när han står vid dörren så tycker jag att han ser så där lagom besvärad ut som om att han känner på sig att han håller på att drabbas av besvärjelsen och han vill inte sjunga om sinna innersta känslor, och vem skulle dessutom inte känna sig löjlig.
Senast redigerad av Lipton tor sep 30, 2004 14:56, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav yazze » tor sep 30, 2004 10:00

Tobbe_E skrev:Jag tycker nog det finns ganska mycket allvar i avsnittet, speciellt slutscenerna. Annars instämmer jag i ditt betyg. Som jag fick påpekat i The Body tråden så är 11=10. Alltså borde du röstat 11.

Ja såg d så när ja röstade, att endel andra avsnitt hade ju skala bara upp till 10 så att han som hade skapat tråden tyckte detta avsnittet var bättre än alla andra, så att han satte till 11 istället.
Som att detta skulle varit det bästa hittils.
Iofs så var detta väll ett av dom 10-topp avsnitten.

Håller även med om att det var endel allvar även i detta avsnitt de märkte ja mer andra gången ja tittade, specielt i slutscenen när willow fick reda på vad hon gjort buffy. Stark scen där.
Men de ja menade att de inte var så allvarligt var att de var så skön avslappnad skön känsla, inga direkta skrämsel scener, eller sådana där jätte starka som i "the body" då de bara käns tungt o sorgset.
Man blev ju väldig glad hela tiden av alla sånger och roliga texter menar ja.

VelocityBoy skrev:Lipton: Jag har alltid sett det som att Spike bara
James Marsters hade ett band vid namn Ghost of the robot fram till och med juni i år då han splittrade det... albumet finns på sitens ftp.

Vad är sidan FTP server då?
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav VelocityBoy » tor sep 30, 2004 10:24

yazze: adressen till ftpn är ftp://buffy:riley@buffyforum.se
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » tor sep 30, 2004 11:20

Joo, översättningen var riktigt dålig. antar att medelsvensson inte har så höga rimförmåga :D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Eisa » tor sep 30, 2004 13:42

GIS!!!! det var det roligaste...översättaren har ju humor....

"Det blir inte lätt, det blir en plätt" är ju höjden av komedi.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Pazuzu » tor sep 30, 2004 14:08

Översättaren har tydligen aldrig hört uttrycket "lätt som en plätt". :D
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Nightcrawler » tor sep 30, 2004 15:05

Det här var ett av de avsnitt jag längtat efter en längre tid. Jag hade många förhoppninar, som till min stora lycka alla blev besvarade. Jag såg den 10 minuter längre versionen mitt i natten.

Det här avsnittet var verkligen jättebra! Vissa sånger var klockrena…medan andra var mindre bra (dock var ingen dålig). Sångerna fyller en bra funktion; de gör så att man rycks med, är alla känsloladdade och lyckas på ett bra sätt binda ihop lösa trådar sedan tidigare avsnitt. Willow fick reda på att hon tagit tillbaks Buffy från "himmeln", Tara fick reda på Willows glömske-förtrollning. Slutet, gjorde det hela ännu bättre. Kyssen mellan Buffy och Spike var någonting vi aldrig skulle få se (fast det är klart, ju mer intriger och osannolika par desto fler tittare), så det ska bli kul att se vad som händer sen.

Sjävla storyn med "Lord of Dance"-demonen ar skaplig, men det känns som att han bara var en liten del av detta underbara avsnitt. Gång på gång blir jag påminnd om varför jag älskar den här serien. Kan Buffy bli mycket bättre än så här?
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tob » tor sep 30, 2004 15:29

Nightcrawler skrev:Kan Buffy bli mycket bättre än så här?


Det är ju en mycket individuell fråga, men mitt svar på det, är att visst kan det bli det. Men så är jag inte riktigt lika lyrisk över OMWF som dem flesta andra här.

Pratar vi rena avsnitts jämförelser så finns det unegärfär 10-15 avsnitt som är bättre än OMWF (IMO). Men man behöver inte snöa in sig på att jämföra avsnitt med avsnitt. Flera gånger i serien visar man avsnitt som hänger ihop fullständigt. De 4-5 sista avsnitten ur S5 är väl ett bra exemple.

Struktur mässigt sett så ser S6 ut på ungefär samma sätt, och just dessa avsnitt är superb, visst är avsnitten guld för sig också, men tittar vi på helheten så tror jag aldrig Buffy blir bättre än så.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tor sep 30, 2004 15:48

Nightcrawler skrev:Kyssen mellan Buffy och Spike var någonting vi aldrig skulle få se


Hur menar du?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Giles » tor sep 30, 2004 21:43

Detta och Hush är nog dom avsnitten jag har väntat mest på, och igår fick man äntligen se OMWF då.

Det va ju ett riktigt bra avsnitt, sångerna va bra och allt funkade fint.

Jag gillar den låten dom sjunger när Giles och resten av gänget kommer för att hjälpa Buffy, riktigt skön låt..

Att Giles och Spike kunde sjunga visste man ju, men att Tara sjöng så bra visste jag inte, man började nästan undra om det verkligen va hon som sjöng..
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor sep 30, 2004 21:48

Giles: Som har förklarats på flera ställen så är det konstant skådisarna själva som sjunger, men att lite hjälp ibland har tagits av tunern i mixningsstadiet. Just Amber Benson sägs dock ha en grym röst även utan hjälpmedel.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav yazze » tor sep 30, 2004 22:34

caffeineaddict skrev:Giles: Som har förklarats på flera ställen så är det konstant skådisarna själva som sjunger, men att lite hjälp ibland har tagits av tunern i mixningsstadiet. Just Amber Benson sägs dock ha en grym röst även utan hjälpmedel.

Har hon gjort någon musik? eller andra sång nummer?
För hon var nog bäst tillsammans med buffy tycker jag.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Off » tor sep 30, 2004 22:38

Buffy eller rättare sagt SMG har dock enligt egen utsago tagit största möjliga hjälp av alla tekniska hjälpmedel som finns :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor sep 30, 2004 23:04

yazze: Inte så vitt jag vet, bortsett från att hon sjunger stämmor på någon av låtarna på Tony Heads Music For Elevators (som även innehåller lite annat Buffyfolk: Aly sjunger också stämma, Joss har skrivit en av låtarna och Marsters läser en dikt som "hemligt spår" på slutet av skivan).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav yazze » fre okt 01, 2004 8:09

caffeineaddict: okej får leta efter den skivan då :)
Dom sjöng ju så otroligt bra allihopa faktist.
även om buffy använde någon teknisk hjälp, så sjöng hon så himla bra endå.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Nightcrawler » fre okt 01, 2004 10:37

VelocityBoy skrev:
Nightcrawler skrev:Kyssen mellan Buffy och Spike var någonting vi aldrig skulle få se


Hur menar du?


Att det tog för lång tid, jag trodde att man inte skulle köra mer på den storyn...att den var passé...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron