6x22 - Grave

Här pratar vi mest om Säsong 6

Jag älskar detta avsnitt såhääär mycket

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
10
15%
9
16
24%
10
39
58%
 
Antal röster : 67

Inläggav Djehuti » lör jan 22, 2005 21:26

Hrmmm...första gången jag såg på Buffy var...ganska länge sedan. När det gick på fyran, fast då tyckte jag att serien var "ok", men det var ingenting jag följde. Senare när femman började sända så såg jag även då lite avsnitt här och där, men började se mer regelbundet iockmed S4...sedan av någon anledning så missade jag i stort sett hela S5 för att återigen haka på när de visade S6 och framför allt S7, vid det laget hade jag börjat följa serien slaviskt. Men jag hade ju trots allt missat en hel del, så ganska nyligen började jag ladda ner avsnitt efter avsnitt och har just nu sett igenom vartenda avsnitt i S1-S6. Funderar att köpa den där megaboxen när jag kan få tag på den någolunda billigt.

Så för att besvara frågan; nej. Detta var andra gången jag såg Grave.
Jag har sett de flesta avsnitt i S6 två gånger nu. Får dock säga att jag fått ut mycket mer av serien nu när jag verkligen kollat igenom vartenda avsnitt ordentligt. När jag från början kollade några avsnitt helt random i brist på annat så fick man inte ut särskilt mycket alls...När jag började följa serien, även om jag missat flera tidigare avsnitt så fick man ut mycket mer. Och nu när man sett alltihop på raken så får man som sagt ut väldigt, väldigt mycket. Det är verkligen en underbar serie. Fast flera utav mina kompisar som fortfarande befinner sig i "råka se avsnitt då och då, men inte följa eller bry sig särskilt mycket"-stadiet fattar ju inte det, och vägrar tanka mina avsnitt. :cry: Så enerverande! :twisted:
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav latarmig » lör jan 22, 2005 22:06

Djehuti skrev:Fast flera utav mina kompisar som fortfarande befinner sig i "råka se avsnitt då och då, men inte följa eller bry sig särskilt mycket"-stadiet fattar ju inte det, och vägrar tanka mina avsnitt. :cry: Så enerverande! :twisted:


Du kan trösta dig med att du inte är ensam om problemet. Vi har ett par gamla trådar om hur svårt det är att få andra att inse seriens storhet.

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=184

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1017
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » fre jan 28, 2005 16:27

Fantastiskt, underbart avsnitt. Har nästan ångrat 9:an jag satte i betyg.

Det finns inte mycket att tillägga, alla vändningar och kommentarer har redan gjorts av någon annan här.

Det är verkligen milsvidd skillnad mellan kommentatorspår gjort av Joss och kommentatorspår gjort av David Fury. Joss är ju så underhållande och smockfull med trivia om minsta lilla detalj. Fury sitter mest och berättar vad det är vi ser, och newsflash, det kan vi uppfatta själva. Fast lite kul var det att rotmonstren skulle ha varit tjärmonster, men pengarna räckte inte, och de fick inte riktigt ordning på händelseflödet. Vad smutsiga de skulle ha varit om de slagits i tjära istället, nästan gyttjebrottning, hehe.

Undrar om de någonsin får till Ripperserien de pratar om här. De får ju skynda sig, medan ASH är ung nog att kunna jaga okulta mördare, med trovärdighet. Annars får väl Andrew komma och hjälpa honom med själva jagandet. :D

Nu är det bara 22 avsnitt kvar. :cry:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VelocityBoy » fre jan 28, 2005 16:39

Binchy skrev:Nu är det bara 22 avsnitt kvar. :cry:


Ser du avsnitten för första gången eller?

Det är jättekul att läsa vad du skriver om avsnitten men det är som du säger man har sagt det mesta och reagerar mer på om någon säger något som man inte håller med om.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » fre jan 28, 2005 19:44

Njae, har väl sett alla avsnitt minst 3-4 gånger nu, De första 3 säs har jag sett ännu fler gånger. Men jag ser alltid allting en massa gånger, och kan leva mig in lika hårt sjuttielfte gången, som jag gjorde första gången. Läser gärna om böcker också, det är som att träffa gamla goda vänner som man inte behöver förklara för, bara vara tillsammans.

Kul att det jag skriver uppskattas. Hade jag haft lite mer fantasi hade jag gärna blivit författare, älskar att skriva.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » mån mar 14, 2005 11:58

Det som verkligen är rörande med Xanders tal på slutet är ju att han - som har känt Willow i hela sitt liv - är den ende som kan säga rätt saker. Alla andra pratar med henne om Tara; Dawn, Buffy, Giles - och resultatet blir bara att påminna henne om vad hon förlorat, varför hon är så förbannad. Utifrån hennes synpunkt har hon ju förlorat allt - hon har ingen anledning att sätta stopp eftersom det inte finns någonting att gå tillbaka till.

WILLOW: The only thing Willow was ever good for... the only thing going for me - were those moments - just moments - when Tara would look at me and I was wonderful. And that will never happen again.

WILLOW: Boy, you just don't get it, do you? Nothing can hurt me now. This? Is nothing. It's all ... nothing.


Det Xander gör är att påminna henne att hon har vänner - men att hon också har sig själv. När alla andra pratar med henne om Tara - och river upp såren om och om igen - pratar han med henne om Willow. Och när hon bryter ihop gråter hon lika mycket för sin egen skull som för Taras.

På sätt och vis är det en spegling av Buffys och även Spikes problem under hela säsongen; utan Tara har Willow, för att eka OMWF, inget att sjunga om längre. Skillnaden är att där Buffy - som tidigare alltid varit den mest extroverta av dem - drar sig in i sig själv reagerar tillbakadragna Willow med att ta ut sin sorg på världen. Och temat för säsongen där "life is the big bad" blir det som Spike sade i OMWF: "The pain that you feel you only can heal by living".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav BePatient » sön maj 22, 2005 16:29

Willow är seriens klart bästa skurk. 10a
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav HeY » tis jun 21, 2005 14:19

BePatient skrev:Willow är seriens klart bästa skurk. 10a


Hehee exakt. Hon är underbar :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån aug 01, 2005 23:45

"Grave" som helhet är inte riktigt den perfekta avslutningen på s6. Den är väldigt bra, men inte riktigt i klass med "Two To Go" och "Seeing Red". Det som drar ner det är väl i princip hela biten med Dawn och Buffy i hålet, de där fåniga rotzombiesarna och Buffys långa (och i vanlig ordning smått hycklande) tal. Framför allt tycker man ju att Buffy borde dra samma slutsats som Anya av att Willow blivit stoppad...

Men i övrigt är det väldigt väldig väldigt bra. Giles som går hela vägen in i kaklet för att rädda både Willow och världen. (Och så förstås den hysteriska skrattscenen.)

Willow når botten; försöker mörda Giles - två gånger - och bestämmer sig sedan för att hon inte står ut längre. Allt ska bort.
ANYA: Something else Giles said. No magic or supernatural force can stop her.
BUFFY: What does that mean?
ANYA: Don't know. He, he said, "the Slayer can't stop her,"

Som sagt, en slayer ska stoppa monster. Inte folk drivna halvgalna av sorg och smärta. För det behövs vänskap, kärlek och förlåtelse. Visst är slutscenen mellan Xander och Willow full med Jesusbilder (snickare, förlåtelse, kärlek, korsfästning, "Prayer of S:t Francis"...), men jag gillar det - om de kan sno från Tolkien, Stoker, Craven och Grimm kan de sno från Matteus, Markus, Lukas och Johannes också. Jag tror inte agnostikern Whedon försöker ge oss någon predikan här, han bara smyger in en välkänd bild för att få oss att koppla lite mer... och det är så jävla snyggt gjort. Så sorgligt, och ändå ett så lyckligt slut som det är möjligt efter allt som hänt den här säsongen, och utan att förstöra det. Det är pay-offen på Xanders dåliga självförtroende och skuldmedvetenhet som han burit på sen "Hells Bells", och det är Willow som hittar sig själv igen, och det har ingenting med övernaturlighet att göra. Bara mänsklighet.

Och mänskligheten får ju en nygammal medlem. William, välkommen tillbaka. Det är en magnifik vändning. Och det enda som gör att det här inte hade funkat som avslutning på hela serien. (Inte för att jag skulle vilja vara utan s7, men utan de 30 sista sekunderna hade det här nästan varit en bättre serieavslutning än "The Gift".) Men med Spike besjälad... det måste man ju reda ut.

Puuuuh. Nu måste jag se något riktigt dumt kul, tror jag.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » tis aug 16, 2005 11:41

Bra avslutning på en annars ojämn säsong. Som Bear sa, så är det Buffy och Dawn scenerna som drar ner avsnittet. Jag vet inte riktigt hur Joss ville att deras relation skulle presenteras, men nu så känns den mest tröttsam och utdragen.
Willow...Xander, vad ska man säga? Helt underbart. Att Xander var den som "räddade världen" känns bara så rätt med tanke på situationen. Xander har haft en del tuffa stunder under S6, och den sista scenen ger honom i alla fall någon sorts upprättlse.
Fast, som jag sa tidigare så stör jag mig fortfarande på Willows tillsynes otroliga kraft. Det känns som att dom helt ignorerar och degrerar tidigare big bads genom att göra så att Willow mäktig. Att hon kan förstöra världen genom att vifta på armarna är på tok för mycket enligt mig.
Det förstör väl inte Willow arcen i sin helhet, men det känns ändå fel.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Zaxx » tis aug 16, 2005 13:08

xAMNESIAx skrev:Bra avslutning på en annars ojämn säsong. Som Bear sa, så är det Buffy och Dawn scenerna som drar ner avsnittet. Jag vet inte riktigt hur Joss ville att deras relation skulle presenteras, men nu så känns den mest tröttsam och utdragen.
Willow...Xander, vad ska man säga? Helt underbart. Att Xander var den som "räddade världen" känns bara så rätt med tanke på situationen. Xander har haft en del tuffa stunder under S6, och den sista scenen ger honom i alla fall någon sorts upprättlse.
Fast, som jag sa tidigare så stör jag mig fortfarande på Willows tillsynes otroliga kraft. Det känns som att dom helt ignorerar och degrerar tidigare big bads genom att göra så att Willow mäktig. Att hon kan förstöra världen genom att vifta på armarna är på tok för mycket enligt mig.
Det förstör väl inte Willow arcen i sin helhet, men det känns ändå fel.

8/10.


Det är ju inte hon som egentligen förstör den rätt av, det är väl som följd av det hon gör... liknande det Angelus sysslar med i Becoming, S2?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tis aug 16, 2005 13:55

Var tvungen att se om avsnittet vilket jag gjorde nu...
Mkt bättre än jag kom ihåg det! Känns som om jag inte sett det mer än 2 ggr innan kanske.. skumt.

Skall vi ha en turnering om bästa "scen" nångång så blir definitivt, Willow/Xander i slutet en av de nominerade!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav The Buffster » tis aug 16, 2005 18:12

Zaxx skrev:Skall vi ha en turnering om bästa "scen" nångång så blir definitivt, Willow/Xander i slutet en av de nominerade!


Eftersom att jag är ett stort fan av dom olika turneringarna här på forumet så tycker jag att det låter som en bra idé med en sån turnering. Det skulle dock vara väldigt svårt att nominera då det finns oändligt med fantastiska scener.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Binchy » ons aug 17, 2005 8:45

Förslag:

Alla som vill får nominera EN scen, 2 halveringar och sedan röstning scen mot scen. Ungefär som vi gjorde i alternativsäsongturneringen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Zaxx » ons aug 17, 2005 9:50

Binchy skrev:Förslag:

Alla som vill får nominera EN scen, 2 halveringar och sedan röstning scen mot scen. Ungefär som vi gjorde i alternativsäsongturneringen.


För svårt att välja en , tycker två eller tre är bättre, men då får det vara en separat tråd, där man skriver TYDLIGT en scen man menar så att det blir lätt att sammanställa. Turneringsformen är bra som den var i alternativ.

Typ:
S6ep22 - Dark-Willow & Xander
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » ons aug 17, 2005 10:16

Två eller tre är nog bättre, ja. Det är ju inte såå många som är här regelbundet, och många kanske nominerar samma. Så listan borde bli hanterlig ändå. Fast å andra sidan vill man väl utnyttja sina nomineringar och hoppar över dem som redan blivit nominerade...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Zaxx » ons aug 17, 2005 12:02

Binchy skrev:Två eller tre är nog bättre, ja. Det är ju inte såå många som är här regelbundet, och många kanske nominerar samma. Så listan borde bli hanterlig ändå. Fast å andra sidan vill man väl utnyttja sina nomineringar och hoppar över dem som redan blivit nominerade...


Ja eller så sätter man en gräns på typ 20 scener så tar man dem som blir nominerade flest ggr...

Jag fixar iordning detta senare under dagen. Jag har en underbar idé :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Nyx » ons aug 17, 2005 12:37

Heja, heja! BildJag gillar också turneringar, även om det kommer att bli svårt att inte nominera åtminstone 15-20 scener.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » ons aug 17, 2005 13:08

Underbara idéer! We like!

Bild
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav The Buffster » fre aug 19, 2005 13:40

Börjar redan fundera på vilka scener jag ska nominera. Om det rör sig om två eller tre så lutar det mot att det bara blir Spuffy-scener.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Tam » lör jan 14, 2006 3:03

Big joy, har ikväll äntligen insett hela storheten i den avslutande quadrupeln s6. Grät som en bebis.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » lör jan 14, 2006 3:09

Tam skrev:Big joy, har ikväll äntligen insett hela storheten i den avslutande quadrupeln s6. Grät som en bebis.


Välkommen. Jag visste väl att du skulle klara det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » lör jan 14, 2006 4:19

noike skrev:
Tam skrev:Big joy, har ikväll äntligen insett hela storheten i den avslutande quadrupeln s6. Grät som en bebis.


Välkommen. Jag visste väl att du skulle klara det.

Tittade till min gamla ranka-alla-avsnitt-lista. Hade Grave 46:a och Two to go 82:a. Inte för att den listan ens då var smart på nåt sätt, men ändå. Just nu känns dem nog som starkaste avslutningen av alla.

Borde nu noike style börja älska Normal again också. Att tycka så mycket som möjligt om alla Buffy-avsnitt ligger ju i allas bästa egenintresse.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tam » mån mar 13, 2006 1:26

Skriver lite om hjältar. På det där viset man gör när man går i skolan. wyndham säger att jag inte borde skriva såhär:

Det är mer en person eller karaktär jag kan se till och utifrån det vilja göra vad som är rätt. Som när jag stöter på ett dilemma kan ge mig svar, som t ex när min lillasyster (f ö min allra viktigaste hjälte, tror jag bestämt) bad mig köpa ut öl till henne; trots att jag vet hon är mogen och redo till att dricka öl och att jag tog för givet att jag skulle få dricka i hennes ålder kändes det ändå olustigt, att då kunna se min hjälte Buffy vampyrdråparen låta sin lillasyster vara med och slåss mot demonerna och säga "I don't want to protect you from the world, I want to show it to you," och på så sätt inse, "Klart hon ska ha öl!" Det för mig är definitionen av en hjälte.

Har wyndham rätt?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » mån mar 13, 2006 1:34

Tam skrev:Har wyndham rätt?


Moraliskt ja, men vem bryr sig om moral?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » mån mar 13, 2006 1:38

noike skrev:
Tam skrev:Har wyndham rätt?


Moraliskt ja, men vem bryr sig om moral?

Vi snackar ju faktiskt om hjältar, så moral är väl det sista att tänka på. Men det är kass ändå. Det får försvinna.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » mån mar 13, 2006 1:43

Du kan ju också dra upp att när Buffy försöker hindra Willow från att dricka öl slutar det nästan med att de dör allihop (jag snackar alltså om "Something Blue" här). Hade de bara låtit Willow supa sig snygg(are) hade problemet inte uppstått. (Överhuvudtaget vill jag ibland hävda att hela serien är en metafor för vikten att dricka öl. Det blir lite svårt att få till ibland, men så är det.)

Däremot är nog stycket lite lösryckt om din lärare inte är Buffyfan. Ska det vara med bör det nog utökas så att han/hon fattar sammanhanget, och i så fall kanske det blir för stor del...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » mån mar 13, 2006 2:20

A Bear skrev:Överhuvudtaget vill jag ibland hävda att hela serien är en metafor för vikten att dricka öl. Det blir lite svårt att få till ibland, men så är det.

Och ett övergripande tema behandlar också faran i att vara nykter, t ex:

Lovers Walk skrev:Spike: Oh, God.

Buffy: What's wrong? Not that I care.

Spike: Oh... My head. I think I'm sobering up. It's horrible. Oh, God. I wish I was dead.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån mar 13, 2006 2:27

Nyx: för att inte glömma i OMWF när Buffy tackar nej till spriten och tvingas lyssna på Spike och hans ansträngda sjungande nykter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » mån mar 13, 2006 2:33

noike skrev:Nyx: för att inte glömma i OMWF när Buffy tackar nej till spriten och tvingas lyssna på Spike och hans ansträngda sjungande nykter.

Just det! Tänk så mycket bättre det var i Life Serial när de båda kunde kommunicera på samma berusningsnivå... *nickar vist.

EDIT: Här finns ett frö till en helt egen tråd: "Alkoholförespråkan inom BtVS - en tematisk studie" el dylikt...

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron