6x22 - Grave

Här pratar vi mest om Säsong 6

Jag älskar detta avsnitt såhääär mycket

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
10
15%
9
16
24%
10
39
58%
 
Antal röster : 67

Inläggav Off » ons jun 09, 2004 19:52

latarmig har sagt det så bra så jag behöver inte säga någonting :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » ons jun 09, 2004 19:53

Tackar, tackar (och rodnar klädsamt) :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » ons jun 09, 2004 23:31

latarmig: Vanligtvis när jag kommer in på det här ämnet så är jag lite orolig för att jag låter mig influeras av hur jag önskar att det vore i mitt resonemang istället för att se det objektivt... i det här fallet tycker jag dock att det är din förklaring som är långsökt (då menar jag den första) visst det hänger ihop som en teori men den känns en aning konstruerad (krystad), jag anser att man måste göra stora antaganden över hur karaktären tänker och fungerar som inte bekräftas av det vi får berättat för oss i serien, det förkastas inte heller iofs vilket gör att teorin fungerar i teorin men inte i praktigen för mig.

Det andra stycket är däremot helt klart sant... Joss lilla twist i slutet på avsnittet är såpass väl dolt att tittaren kanske inte känner sig överraskad så mycket som man känner sig lurad, man tror på det man ser inte vad som är meningen med det man ser och det är i sådana fall ett berättartekniskt misstag ifrån Joss.

Jag köper dock Joss förklaring allt Spike säger kan tolkas som att han ville få sin själ att man inte förstår det när man ser det ser första gången gör det inte, för min del, mindre troligt.

Intressant diskussion iaf.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » ons jun 09, 2004 23:44

VelocityBoy skrev:Jag köper dock Joss förklaring allt Spike säger kan tolkas som att han ville få sin själ att man inte förstår det när man ser det ser första gången gör det inte, för min del, mindre troligt.

Intressant diskussion iaf.


Allt som behöver sägas... :) Nja, egentligen inte, men jag håller verkligen med VelocityBoy om det här.

Visst, det är ju uppenbart att Joss jäklas med tittarna, men det hänger - enligt min åsikt - ändå ihop på slutet. Naturligtvis är det överraskande - det är ju ändå meningen.

För övrigt är det där en av de bästa slutscenerna i någon säsong...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » ons jun 09, 2004 23:52

Tack för supporten Sharatec... jag tycker dock inte att hela sättet Spike fick tillbaka sin själ på blev sådär jättelyckat det kändes som att det behövde få ut honom ur Sunnydale innan Darth Rosenberg anlände och sen svalde den storylinen hela budgeten och Spikes scener kändes lite påklistrade och de episka striderna kändes inte så episka.

Idén som sådan att Spike skulle skaffa sig en själ för Buffys skull är dock en utav de finaste idéerna i hela serien... man skulle devalvera Angels själ om man lät Spike fungera utan den men man låter Spike var extraordinär genom att låta honom inse det (att han inte kan vara med Buffy utan själ).
Senast redigerad av VelocityBoy tor jun 10, 2004 0:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » tor jun 10, 2004 0:26

VelocityBoy skrev:Tack för supporten Sharatec... jag tycker dock inte att hela sättet Spike fick tillbaka sin själ på blev sådär jättelyckat det kändes som att det behövde få ut honom ur Sunnydale innan Darth Rosenberg anlände och sen svalde den storylinen hela budgeten och Spikes scener kändes lite påklistrade och de episka striderna kändes inte så episka.


Jag skulle nog tro att det var OMWF som sabbade budgeten för den här säsongen, men det har väl mindre med saken att göra... :) Jag kan hålla med om att Spikes utmaningar kanske inte får den uppmärksamhet de kunde ha förtjänat, men jag är så förtjust i Darth Rosenberg - storyn att det faktiskt inte gör mig så mycket.


Idén som sådan att Spike skulle skaffa sig en själ för Buffys skull är dock en utav de finaste idéerna i hela serien...


Jag måste nog hålla med. Över huvud taget tycker jag om att se om scenerna från Seeing Red och framåt, och just möjligheten att nu vara med på vad han egentligen menar med det han säger när han ger sig av.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 0:32

Jag är också jättenöjd med huvudstoryn som den blev och skulle inte vilja ta något ifrån den... jag önskar bara att de hade gjort något mer med Spikes quest den hade inte behövt mer tid eller budget bara något lite mer elegant skrivet det kändes grov tillyxat som det blev.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tor jun 10, 2004 2:59

VelocityBoy skrev:i det här fallet tycker jag dock att det är din förklaring som är långsökt (då menar jag den första) visst det hänger ihop som en teori men den känns en aning konstruerad (krystad)


Du använder tre ord om min tolkning: "långsökt", "konstruerad" och "krystad". Enligt min mening ger enbart det mellersta ordet en riktigt bra beskrivning av vad jag gjort.

Att tolkningen skulle vara långsökt innebär att vi här inte har att göra med karaktärer som rationaliserar sitt beteende. Men i serier som denna som, till skillnad från de flesta andra serier, är värda att tas på djupaste allvar, tycker jag inte det stämmer. Den psykologiska medvetenheten hos författarna ger sig tillkänna gång på gång, vilket märks genom att karaktärerna tål att diskuteras utifrån ett psykologiskt perspektiv. Då de flesta människor vi träffar i vår vardag då och då rationaliserar skälen för sina handlingar, så ser jag det inte som underligt att även karaktärerna i buffyverse skulle göra det.

Att min tolkning skulle vara krystad stämmer inte om man ser det utifrån ovanstående diskussion om psykologiskt djup, däremot kan det stämma eftersom man i själva serien (som du mycket riktigt påpekar) inte får några handfasta belägg för att min tolkning skulle vara riktig.

Min tolkning är absolut konstruerad. Det är fråga om en konstruktion som jag blivit tvingad till och som jag helst skulle vilja vara utan, och om bara handlingen hade varit tydligare så hade jag sluppit göra den. Jag har fått knåpa ihop den här tolkningen och har försökt göra den så trovärdig jag kunnat då jag önskar att världen (buffyverse i det här fallet) ska hänga ihop. Eftersom jag omöjligt kan förlika mig med tanken att det Spike säger och gör syftar till att han medvetet ska skaffa sig en själ, så är jag tvingad att få hans tal och handlingar att bli begripliga på annat sätt.

VelocityBoy skrev:Intressant diskussion iaf.

Jepp, och kul. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 8:39

Jag har inget att tillägga förutom att jag nog inte skulle ha använt ordet krystat (sorry)... de andra två står jag för dock :)

Du skriver och argumenterar fö bra så även om vi tycker olika i frågan så förstår jag din ståndpunkt...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor jun 10, 2004 12:04

Jag skulle säga att om detta hade hänt tidigare så skulle vi knappast ens fått se så mycket som vi gjorde. Alla bortsvävningar från Sunnydale har tagit plats i flashbacks. Egentligen så tycker jag att vi borde ha sett mindre och i mer förbiswishat så att vi inte visste vad Spike gått igenom eftersom då får man fylla i sådant själv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 12:08

Noike: Vilken del av diskussionen avser du? den om Spike ville ha själen eller den om hur han fick själen?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor jun 10, 2004 12:20

Slutet går hur bra som helst, det skapar en punchline för nästa säsong. Men proven, hur han får slåss och allt det där. Det borde vara mer dunkelt. Att Spike ville ha en själ passar in perfect tycker jag. Han tänker inte speciellt långt och är otålig. Han vill ha Buffy, men hon litar inte på honom. Hon litar på Angel. Ergo behövs det en själ.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 12:29

noike skrev:Att Spike ville ha en själ passar in perfect tycker jag. Han tänker inte speciellt långt och är otålig. Han vill ha Buffy, men hon litar inte på honom. Hon litar på Angel. Ergo behövs det en själ.


Snyggt formulerat *applåd*

Att Spikes prov skulle ha varit mer dunkelt hade varit en bra lösning det hade inte kostat mer och hade inte tagit mer tid...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav -Emelie- » fre jun 18, 2004 13:50

De täckte inte SMGs tatuering, någon som vet varför?
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Matt » fre jun 18, 2004 17:50

-Emelie- skrev:De täckte inte SMGs tatuering, någon som vet varför?


Shit det har jag missat. Måste kolla nu! :eek:
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav -Emelie- » fre jun 18, 2004 18:51

Man kan se den när Dawn och Buffy tar sig upp ur det stora hålet. De fortsätter att inte sminka över den i s7 verkar det som. Jag har bara sett första avsnittet och där kunde jag se den..

7x01 Lessons

När Buffy,Dawn och Xander är i köket innan Dawn ska till nya Sunnydale high school skymtade jag tatueringen..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Simon » fre jun 18, 2004 18:58

Detta med Spike och själeriet.. Jag tänker inte djupdyka nu, även om jag väldigt gärna gör det, men kortfattat så;

Spike ville ha sin själ tillbaka. De skrev det helt utan ordagranna önskemål att "få chippet borttaget". Det var "make me what I was" hit och "get what she deserves" dit. Detta kallas tvetydlighet, ett tacksamt knep. :)

JM spelade det inte så, dock, och det är därför vi inleds i tron att han är ute efter chippet, vilket var meningen att vi skulle tro, men som sviker själva handlingsförloppet och scenernas integritet en smula. Hurra för överraskning, ropar jag, och visst var Beneath You ett helt propellersnurrande bra avsnitt, men nog hade scenerna i S6 tålt att spelas med tvetydlighet också.

Hur som helst, där har ni det.

Hur man sedan tolkar allt det här är såklart alltid upp till tittaren, och trots att det med yttersta säkerhet är på ovanstående sätt det ligger till så hindrar inte det valfria tolkningar.

Jag, personligen, tror att Spike i sin stund med Buffy i slutet av Beneath You talade sanning. I det tillståndet fanns det nog inte mycket kvar utöver den.

edit: upptäckte att mina <i>-tags inte funkade :D
Senast redigerad av Simon fre jun 18, 2004 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav -Emelie- » fre jun 18, 2004 19:20

Håller med dig, Mirkan..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Elina » tor jul 29, 2004 9:18

Ett mycket bra avsnitt, jag ser verkligen fram emot s7 för det är så många frågor som kom upp efter sett Grave... det är nog det som gör det till ett så bra avsnitt. ;)

En av de stora frågorna är hur det kommer att gå med Spike och hans själ när han kommer tillbaka till Sunnydale... sååå nyfiken!

Bästa scenen var Willow-Xander scenen, där visades verkligen hur stark deras vänskap är. Jag gillade också scenen med Dawn och Buffy som kom upp ur graven, det känns som om det kommer bli bättre mellan dom om Dawn får hänga med Buffy... men det återstår att se.

Det var kul att Xander var den som fick rädda världen denna gång, för han har ju inte setts som den stora hjälten precis. Och Anya lär ju inte hata homom längre iaf..det kanske fixar sig mellan dom.
Användarvisningsbild
Elina
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jul 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » tor jul 29, 2004 13:30

Musiken! Alla bra säsongsavslutningar måste ha Sarah McLachlan i soundtracket annars är de per definition inte bra, hur lysande resten än må vara.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » mån aug 02, 2004 2:11

Jag är beredd att gå så långt som att säga att detta var den bästa säsongsavslutaren (hittils). Väldigt tempofyllt, precis som de senaste avsnitten. Givetvis i en positiv bemärkelse, och ordet "hyperunderhållande" känns inte helt fel. Giles är tillbaka (hoppas jag), bara en sådan sak är ju värt att jubla för.

Har nog inte så mycket nytt att komma med när det gäller Spikearcen som var parrarellt med EvilWillow arcen. Till en början så tycker jag dem skötte det snyggt och prydligt. Det som är intressant under de sista avsnitten är vad som händer i Sunnydale så därför vore det fel att lägga mer krut på spikescenerna. De funkar imo.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » mån aug 02, 2004 2:19

Tobbe_E: Skönt att du känner dig nöjd och att håller med oss (mig?) om att serien överlevde svackan i mitten på S6. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » tor sep 16, 2004 11:44

håller med Noike om att de borde hållit Spikes "test" mer dunkelt, och varför var det enbart fysiska test, varför testades han inte även psykiskt?

annars oerhört bra avsnitt, scenen med willow och xander är oerhört stark och det känns som om de "finner" tillbaka till varandra. i hela säsong 6 har buffy, giles, xander och willow glidit ifrån varandra litegrann vilket är synd. det är trots De Fyra som man känner sig mest hemma med. därmed inte sagt att jag har någonting emot nya karaktärer, spike är ju min totala favorit, någonsin=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Off » tor sep 16, 2004 13:14

Att bli fysiskt torterad är även en psykisk utmaning då man själv har valt det och kan välja att avsluta det hela imo.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön okt 17, 2004 1:31

Angående diskussionen i Seeing Red, I efterhand så tycker jag att själen passar in mycket bättre än att Spike ville bli av med chippet. Speciellt då på grund av tre repliker:

Buffy: "Ask me again why I can never love you."

och senare:

Spike: "I'll be back. And when I do... things are gonna change."

Han kan redan skada Buffy, han kan ha ihjäl henne med chippet så varför vill han bli av med det?

Spike: "Make me what I was" Was, vilket är helt annorlunda mot is vilket det skulle ha varit om det hade gällt chippet. Han är en vampyr med allt vad det innebär. Chippet ändrar inte det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 1:33

noike skrev:Spike: "I'll be back. And when I do... things are gonna change."

Han kan redan skada Buffy, han kan ha ihjäl henne med chippet så varför vill han bli av med det?


Tack noike! det här är en väldigt viktigt grej som jag glömmer att nämna varje gång fastän jag är väl medveten om det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » sön okt 17, 2004 1:37

Men det där överbevisade ju nästan mig :eek: . Jag kanske till och med får erkänna det nästa gång jag ser s06.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Pazuzu » sön okt 17, 2004 1:38

noike: Ska det inte vara spoiler-markerat på på din första mening (angående Spikes själ)? Eller är det jag som är trött?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav noike » sön okt 17, 2004 1:39

Han får själen i slutet av avsnittet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 1:40

Pazuzu: du är trött för det är i det här avsnittet han får tillbaka själen
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron