6x22 - Grave

Här pratar vi mest om Säsong 6

Jag älskar detta avsnitt såhääär mycket

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
10
15%
9
16
24%
10
39
58%
 
Antal röster : 67

Inläggav Pazuzu » sön okt 17, 2004 1:42

Oops, fick för mig att detta var Seeing Red-tråden, my bad.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Nea » sön okt 17, 2004 1:53

noike skrev:Han kan redan skada Buffy, han kan ha ihjäl henne med chippet så varför vill han bli av med det?

Good point, men han nämner även chippet i kryptscenen som en av anledningarna till att hans känslor för Buffy är så förvirrande.

This isn't the way it's supposed to be. It's the chip. Steel and wires
and silicon. It won't let me be a monster. And I can't be a man. I'm nothing.


Även här kan jag se att de vill fortsätta hålla det vagt, så att OM han skulle ha valt att ta ut chippet så skulle hans rätta natur (dvs den han var innan The Iniative satte in den här grunkan i huvudet) ha återvänt och han skulle inte ha haft några som helst problem med att döda Buffy. Spike (och även vi i publiken) vet inte hur han skulle ha reagerat utan chippet. Det är möjligt - vid det tillfället - att de skulle ha valt att låta chippet fungera inte bara som en s.k skadekontrollör utan även som en sorts beteendemodifikation som skulle ha rubbat en vampyrs blodtörst och sakta men säkert låtit gråskalan mer och mer komma fram, vilket i Spikes fall, redan mer eller mindre hänt.

I wasn't always this way. It won't be easy, but I can be like I was. Before they castrated me.

"Innan de kastrerade mig", vilket jag tolkar som att alla hans känslor för Buffy *skulle* kunna ha att göra med chippet, och att han aldrig skulle ha känt så för henne i s2-3. Hans beteende i dessa säsonger är ju också avsevärt olika.

Alltså: Ut med chippet = Bort med känslorna för Buffy = Helt fritt fram att döda henne.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav noike » sön okt 17, 2004 2:23

Nea: även om Spike har varit allt annat än smart tidigare så är han inte så blind. Kastreringskommentaren ser jag snarare som att den gjorde att ingen var rädd för honom och alla människor plötsligt befann sig runt omkring honom och fick honom att skapa band med dem -- de som han såg som "happy meals with legs".

Så ja, han skyller på chippet att han fick känslorna för Buffy men han inser att det inte är källan. Samtidigt vill han ha Buffy. Så han valde att skaffa en själ, han är ju övertygad om att hon kommer att lita på honom då så som hon litade på Angel. Spike är ju i grund och botten en romantisk poet med en förkärlek för impulsiva saker. Att få ut chippet passar inte in på något av dessa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 10:31

Nea: Utvilad VelocityBoy tillbaka i handlingen igen :)

Nea skrev:Good point, men han nämner även chippet i kryptscenen som en av anledningarna till att hans känslor för Buffy är så förvirrande.

This isn't the way it's supposed to be. It's the chip. Steel and wires
and silicon. It won't let me be a monster. And I can't be a man. I'm nothing.


Som jag ser det så säger han att chippet inte låter honom vara ett monster ("it won´t let me be a monster") och sedan låter det som att han skyller på sig själv, eller sin vampyrnatur för sin oförmåga att vara en man ("And I can't be a man. I'm nothing") ie. den tillåter honom inte att vara vad Buffy behöver alltså bestämmer han sig för att skaffa sig en själ så att han kan bli vad hon vill att han skall vara.

Nea skrev:Det är möjligt - vid det tillfället - att de skulle ha valt att låta chippet fungera inte bara som en s.k skadekontrollör utan även som en sorts beteendemodifikation som skulle ha rubbat en vampyrs blodtörst och sakta men säkert låtit gråskalan mer och mer komma fram, vilket i Spikes fall, redan mer eller mindre hänt.


Jag tycker att det är ganska tydligt att de försöker att styra Spike via betingning ie. han bestraffas när han försöker att skada någon... skulle chippet på annat sätt kunna styra hans handlande så behövs inte smärtan. Chippet är ju iofs skälet till att han stannade upp nog mycket för att inse att han faktiskt älskade henne...

Nea skrev:I wasn't always this way. It won't be easy, but I can be like I was. Before they castrated me.

"Innan de kastrerade mig", vilket jag tolkar som att alla hans känslor för Buffy *skulle* kunna ha att göra med chippet, och att han aldrig skulle ha känt så för henne i s2-3. Hans beteende i dessa säsonger är ju också avsevärt olika.


Jag tolkar det här som att han håller med Buffy och Giles ifrån deras s4 kommentarer då de kallar honom impotent (flaccid :P ) för att han inte kan skada någon.

För övrigt så har ju Drusilla långt chippet anklagat Spike för att ha förälskat sig i Buffy och sparkade ut honom som ett resultat av det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » sön okt 17, 2004 12:41

VelocityBoy skrev:Nea: Utvilad VelocityBoy tillbaka i handlingen igen :)

Nea försöker komma ihåg exakt hur hon resonerade mitt i natten... :P


Det är inte så att jag menar att chippet är ansvarigt för känslorna i sig, för de kommer ju från Spike, men det gav honom möjligheten att utforska de känslor han hade för Buffy. Som du ju säger här också:
VelocityBoy skrev:Chippet är ju iofs skälet till att han stannade upp nog mycket för att inse att han faktiskt älskade henne...


Nea skrev:I wasn't always this way. It won't be easy, but I can be like I was. Before they castrated me.

"Innan de kastrerade mig", vilket jag tolkar som att alla hans känslor för Buffy *skulle* kunna ha att göra med chippet, och att han aldrig skulle ha känt så för henne i s2-3. Hans beteende i dessa säsonger är ju också avsevärt olika.
VelocityBoy skrev:Jag tolkar det här som att han håller med Buffy och Giles ifrån deras s4 kommentarer då de kallar honom impotent (flaccid :P ) för att han inte kan skada någon.


Ja, jovisst, den rena översättningen blir ju impotent, fast jag tänkte lite mer på hans känslor i just det ögonblicket, att han har känt sig "domesticated" och att han skyller på chippet för att han har tvingats att konfrontera dessa motstridiga känslor som han har för Buffy. Jag tror aldrig det hade gått så långt om inte chippet hade funnits i bilden.

VelocityBoy skrev:För övrigt så har ju Drusilla långt chippet anklagat Spike för att ha förälskat sig i Buffy och sparkade ut honom som ett resultat av det.

Sant, men den scenen har alltid kännts farligt nära en efterkonstruktion, för min del, när de väl har bestämt sig för att Spike skulle bli förälskad i Buffy. För jag ser nämligen fortfarande inte att han skulle ha haft romantiska känslor för Buffy i den tidslinjen, så att säga. Jag håller fast vid att det började runt och omkring Out of my Mind.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 13:05

Nea skrev:Sant, men den scenen har alltid kännts farligt nära en efterkonstruktion, för min del, när de väl har bestämt sig för att Spike skulle bli förälskad i Buffy. För jag ser nämligen fortfarande inte att han skulle ha haft romantiska känslor för Buffy i den tidslinjen, så att säga. Jag håller fast vid att det började runt och omkring Out of my Mind.


Jag tror att Spike inser det först då... men att Dru förutsåg det redan i scenen i "Fool for love".
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » ons okt 20, 2004 13:18

Underbar säsongs avslutning!

Jag var spoilad om hela grejjen med Spikes själ tyvärr så jag hade det i bakhuvudet hela tiden, ändå tyckte jag att det verkade som att han var ute efter att ta ut chippet och blev förvånad när han istället fick sin själ tillbaka. Men när jag ser på det stora hela så känns det ändå som att det var själen han var ute efter..

Att Xander får rädda Willow och världen kändes skönt, om än inte helt oväntat. Han har ju alltid haft frustrationen över att inte kunna hjälpa till och tro att han inte kan göra någon nytta, men här var det bara han som gällde.

Scenen där Buffy berättar om allt som hänt för Giles och de börjar skratta tillsammans är underbar. Det ger en ett väldigt perspektiv. Har faktiskt upplevt en liknande situation i somras där jag och några vänner som jag inte träffat på väldigt länge sågs igen. Vi drack lite vin och började berätta om alla tragiska saker som hänt oss och det slutade med att vi bara satt och skrattade..

Dawn och Buffy scenen är också underbar, och att se Buffy återigen klättra upp ur graven men som en helt ny och helt levande människa. Något som jag verkligen gillat med den här säsongen är att de verkligen vågat dra ut Buffys ångest och brist på livsgnista över hela säsongen. Det har inte varit ett problem som löst sig över en episod, allas personliga problem har sträckt sig över hela säsongen och det är väl en del i "Life is the Big Bad"
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » ons okt 20, 2004 18:03

Lysande avsnitt. Xanders tal är en av seriens höjdpunkter, men det är synd att Buffys är ganska dåligt (och för en gångs skull inte särskilt välspelat av SMG).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tinwiel » ons okt 20, 2004 18:47

The Zeppo saves the world! *kärlek* :D

Jag kan hålla med om att Buffys /SMGs tal där på slutet var lite dåligt spelat men egentligen spelar det ingen roll, för Zeppo räddar ju världen!! Tänk att ibland behövs det bara en kram, och "I love you"..

Det här var andra gången jag såg avsnittet, så jag visste om det där med Spike och hans själ, men jag tror definitivt att han var ute efter själen, även om dom försökte lura oss att det var chippet som skulle bort (och ja, jag gick på det första gången). Även om chippet hade tagits bort så hade han inte kunna bli samma monster som han var förut ändå, han hade förändrats för mycket.. Intressant det där med betingning, ur den synvinkeln har jag inte sett det förut, men det kan ju va en av dom faktorer som spelade in, i hans förändring, där dock kärleken till Buffy var den största anledningen. Kärleken kunde ju rädda världen i alla fall (Xander och Willow pratar jag om nu). Ahh, vad ocynisk jag känner mig nu, efter att ha sett det här avsnittet, och jag är vanligtvis bitter och desillusionerad.. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 19:56

Tinwiel skrev:Intressant det där med betingning, ur den synvinkeln har jag inte sett det förut, men det kan ju va en av dom faktorer som spelade in, i hans förändring, där dock kärleken till Buffy var den största anledningen.


Som jag skrev så tror jag att det var The Inititives avsikt att kontrollera Spike genom betingning och att det tvingade Spike att ta det lungt och interagera med scoobygänge men det i sig förändrade honom inte utan det ledde dock till att han förälskade sig i Buffy och började därför att förändra sig för att kunna vara någon som hon kunde älska.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Imica » ons okt 20, 2004 20:11

Jag måste nog säga att detta var ett av de bästa avsnitten som jag hittills har sett av Buffy. (började inte titta förrän kanske ett år sen och innan dess hade jag bara tittat då och då)

Scenen där Xander äntligen når fram till Willow är så vacker, så bra. Det rörde mig ända in i hjärtat och några tårar kom faktiskt fram... ;)

Men vad var det som hände med Spike och skalbaggarna? Det var väldigt otydligt...

Detta avsnitt får en extrem 10 av mig.
- I love you
- You don't know what true feelings are!
- Yes I do! I lie awake all night thinking of you
- You sleep during the day!
- Yeah, but..., you're missing the point
Användarvisningsbild
Imica
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 sep 2004
Ort: Eskilstuna

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 20:21

Det var skarabéer och inte vanliga skalbaggar. Så de äter på Spike inneifrån, fast jag antar att de var magiska och bara var ett trick -- eller illusion.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » ons okt 20, 2004 20:31

CheeseGuy skrev:Lysande avsnitt. Xanders tal är en av seriens höjdpunkter, men det är synd att Buffys är ganska dåligt (och för en gångs skull inte särskilt välspelat av SMG).

Håller med om att Buffy/Dawn-scenen i slutet är dålig. Frågan är dock om det är dålgt spelat eller bara dåligt manus.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » ons okt 20, 2004 20:38

Strålande avsnitt, som kan sammanfattas så här: Bild

Fast jag tyckte det var lite dåligt av femman att översätta "I love you" med "Jag tycker om dig". Kanske funkar ibland, men inte i det här sammanhanget. Tycker jag då.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons okt 20, 2004 20:45

Jag tycker inte Buffy/Dawn-scenen på något sätt är dålig, den gör sitt jobb. Men den är onekligen rätt tam i jämförelse med Xander/Willow-scenen precis innan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » ons okt 20, 2004 20:53

Shetani skrev:Fast jag tyckte det var lite dåligt av femman att översätta "I love you" med "Jag tycker om dig". Kanske funkar ibland, men inte i det här sammanhanget. Tycker jag då.


Det är dåligt, och därför lyssnar man på vad dem säger eller eventuellet om man har boxarna ser serien med Engelsk text.

Hur som helst så är detta ett av 5 avsnitt som jag tycket förtjänar en tia i betyg. Xander/Willow scenen är absolut en dem vackraste/underbaraste/hjärteskärande scener jag har sett någonsin. Jag vågar faktiskt påstå det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav MTL » ons okt 20, 2004 21:12

Fint avsnitt tycker jag.

Störde mig dock på att man kan se en av SMG:s tatueringar, när hon och Dawn kryper upp ur hålet.
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 21:38

MTL: man får en sådan när man återuppväckts från de döda. Ingår i ritualen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Shetani » ons okt 20, 2004 21:41

noike: var fick man reda på det?? eller är det en sån där teori som kommit till av alldeles för mycket fritid?
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons okt 20, 2004 21:43

Shetani: noike is making with the funny.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Shetani » ons okt 20, 2004 21:45

:o Someone set us up the bomb!
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 21:49

Vad det gäller Spike och själen så finns det en hel faktion, redemptionistas, som blev jättesura på Joss för att de lät Spike få en själ. Man menade på att han visade att det gick att övervinna sitt ursprung, att hans kärlek kunde göra honom god och att själen satte stopp för det, att Spikes resa mot redemption tog slut den dag han fick själen. Att själen liksom innebar en genväg, det spelade ingen roll hur han hade kämpat innan för en själ gjorde honom automatiskt god.

För min del så är viljan att skaffa sig själen demonen Spikes redemption efter resan han har gjort under säsong 5 och 6 så har han till slut kommit fram till att han aldrig kan vara det han vill vara (ie. vad Buffy vill att han skall vara) som ett monster utan själ... han måste bli bättre, han måste bli god. Det enda sättet han kan bli det på är att skaffa sig en själ och på så sätt ta död på den han har varit, hur han har tänkt och fungerat, de senaste 120 åren (detta förstärks om man tänker på att Spikes enda erfarenhet av vad som händer med en vampyr som får en själ är förvandlingen av Angelus till Angel) det må vara ett egoistiskt skäl (han vill vara med Buffy) men det är gott mål (han vill vara vad Buffy förtjänar) och det är nog allt man någonsin kan begära av en vampyr.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tinwiel » ons okt 20, 2004 23:59

ah, vacker tanke, "allt man någonsin kan begära av en vampyr"...

Jag kanske missförstod det där med betingningen, my bad. Men det är ganska intressant att fundera på ändå, hur mycket skulle våra egna beteenden kunna förändras om vi blev betingade? (förutom de betingningar som redan implicit finns i samhället men det är ju en annan fråga..)

Spike har ju alltid varit speciell, även innan han fick chippet, mycket mera komplex än Angelus, som bara är jävlig och ond hela tiden.. (dock är han den skurk som är duktigast på att manipulera och leka med människor *ryser* ).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » tor okt 21, 2004 0:39

Tinwiel: har du sett Angel?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » tor okt 21, 2004 0:58

VelocityBoy skrev:en själ gjorde honom automatiskt god.

Hum... synd att det inte fungerar på samma sätt för människor då.

Det där var ett urbota dumt resonemang. Jag ger inte mycket för de där redemptionisterna.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 2:14

Jag ger det en åtta. Xander och Willows scen är vacker, men Dawns och Buffys är bara löjlig.

Tycker avslutningen var half-ass. Men Evil Willow porträtterades bra nu.

åtta. inte mer, inte mindre.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav JRT » tor okt 21, 2004 2:33

VelocityBoy skrev:för en själ gjorde honom automatiskt god.


Så är det ju inte. En själ innebär inte nödvändigtvis godhet, hela mänskligheten är väl ett bra exempel på det.

Själen tvingar inte heller Angel att vara god, det har vi sett flera exempel på. Värt att tänka på är också att den förhållandevis goda karaktär Angel är nu är ett resultat av 100 års grubblande och själskval samt ett återfall... och hundra års tortyr i en helvetesdimension, förstås. Jag hävdar att den markanta skillnaden mellan Angel och Angelus beror lika mycket på att han med åren vant sig vid/lärt sig att hålla tillbaka sin demon och förändras som själens närvaro. Hur som helst, Spike var det...

Det enda sättet han kan bli det på är att skaffa sig en själ och på så sätt ta död på den han har varit, hur han har tänkt och fungerat, de senaste 120 åren (detta förstärks om man tänker på att Spikes enda erfarenhet av vad som händer med en vampyr som får en själ är förvandlingen av Angelus till Angel) det må vara ett egoistiskt skäl (han vill vara med Buffy) men det är gott mål (han vill vara vad Buffy förtjänar) och det är nog allt man någonsin kan begära av en vampyr.


Håller med, tycker den teorin låter korrekt.

I övrigt är Grave ett mycket bra avsnitt, även om det absolut inte konkurrerar med Becoming om bästa säsongsavslutning. Slutscenen mellan Xander och Willow är suverän, Buffy och Dawns scen däremot känns tråkig och oengagerad.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » tor okt 21, 2004 2:47

malavel skrev:Håller med om att Buffy/Dawn-scenen i slutet är dålig. Frågan är dock om det är dålgt spelat eller bara dåligt manus.

I det här fallet är det säkerligen ett dåligt manus. SMG har inte mycket att gå på och gör nog det bästa möjliga med ett undermåligt material.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor okt 21, 2004 3:09

Hur mycket jag än gillar slutet av s. 6 så är nog just Grave det svagaste bland dom (jag räknar Villains och Two to Go tillsammans med Grave som slutet), och det är synd, för det har byggts upp så mycket innan i form av förväntningar och spänning.

Gillar:
Rupert "Ripper" Giles i början! Här var det första gången jag insåg att han faktist kan vara sexig också! ;)
Dark!Willow - hur kan man inte gilla henne?
Anyas förtvivlan över Giles tillstånd. Hon har en förmåga att få en vilja krypa in i tv'n och ta henne i en stor björnfamn (vilket bra det är en svårighet när man är en ytte-pyttemänniska som mig)

Ogillar:
Dawn och Buffyscenen i Hålet. Funkade väl fram till att det blev det gamla vanliga uttjatade. Dawn är sur. Buffy försäkrar att hon vill leva. Dom kramas. Börjar bli lite väl tradigt. Var dom 'korta' i avsnittet och kände att dom kunde väl klippa ihop en fyra fem olika D/B scener som redan visats och tejpa ihop en scen för att fylla ut tid?
Sen den ohyggligt fåniga klättringen upp ur Hålet och vandringen ut i solen mot 'framtiden'.... urrk...
Sättet Spike får själen. Inte att han får den, det är jag helt OK med. Men

Spoiler s. 7 BtVS och s. 5 AtS

Jag får inte ihop Spikes agerande i grottan och hans övertygande om att han slagits för själen. Att det var därför han for till Afrika. Efter vad jag har förstått så fick inte James ihop det riktigt heller...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Dai » tor okt 21, 2004 3:22

Ja, då har man sett klart S6 och tyckte det var ett riktigt bra slut. Tillsammans med OMWF, får Grave min andra 10:a för säsongen.

Den bästa scenen var utan tvekan Yellow Crayon. Håller med coffeineaddict om att detta är hela seriens bästa scen (åtminstone av vad jag sett, har missat en del av de tidigare episoderna). Och oavsett vad jag tidigare skrivit om Taras död, medger jag villigt att slutet inte skulle vara lika starkt utan den. Xander-Willow-scenen fick det att tåras big time i ögonen och det är sällan en serie lyckats med det.
Sen angående pratet tidigare i tråden (för några månader sedan) om att scenen skulle vara en klyscha, anser jag att ordet klyscha kanske är att ta i, men den är inte heller helt originell. Som jag ser det består den av två delar som använts tidigare i dramaturgin:

1. Karaktär A säger till Karaktär B: "Du stod där vid piren, vinden blåste i ditt hår och du höll i den lilla döda fågeln som om du ville..." etc. Ett vanligt knep för att anspela på starka känslor mellan två karaktärer.

2. Xander-Willow-scenen påminde väldigt mycket om den bästa scenen i filmen Will Hunting. Psykologen/fadersgestalten/mentorn upprepar "Det är inte ditt fel" (jämför med "Jag älskar dig") till Will, angående hans taskiga barndom. Will reagerar precis som Willow, slår först ifrån sig det, och bryter till sist ihop och blir kramad. (haha, insåg precis i denna stund att deras namn Will och Willow till och med överensstämmer - ironiskt)

Inte desto mindre är det en fantastiskt scen som berört mig som få.

Andra godbitar är Giles garv (kändes realistiskt och precis vad Buffy behövde), Anyas kommentar om sitt blonda hår, Buffys reaktion när hon såg att Dawn faktiskt klarade att fightas själv och cliffhangern med Spike i slutet när han fick tillbaka sin själ.

Svageterna var, som tidigare nämnts, Spikes prövningar. Det hade de, som många nämnt, kunna fixat med att göra det mindre konkret och mer mardrömsaktigt. Många gånger stärks tittarens fantasi, inte av det som visas, utan av det som inte visas. Jag hade dock inga problem med att det var hans själ det handlade om och inte chippet. Visserligen hade jag fått antydningar i den riktingen innan, så det kom inte direkt som en överaskning. Jag tycker inte heller att hans tidigare kommentarer kändes direkt ologiska. Är på noikes och VelocityBoys linje här.

Den andra svagheten var Buffy-Dawn-upplösningen. Personligen hade jag inte något problem med skådespeleriet, om det var dåligt, tänkte i alla fall inte jag på det. Däremot tyckte jag att scenen kändes ... opassande. Föreställ er i deras situation:
De befinner sig i en grav, kämpande för sina liv med monster som Willow skickat på dem. De har precis fått veta att Giles är döende och att Willow ämnar förinta världen. När de har slagits ett tag blir monstrena till damm. Men det är det enda de vet. Ändå reagerar de som om de visste samma saker som TV-tittarna vet, nämligen att allt löste sig. Tänk in er i deras situation. Visst, monstren är damm och jorden skakar för tillfället inte. Men det behöver inte innebära något. Willow kanske bara tagit en paus, eller så kanske inte processen att förstöra världen går på ett kick. Poängen är att de kan inte veta om världen är säker eller inte. Och även om världen var säker, kunde både Giles och Willow vara döda. Framför allt Giles borde vara död, i deras medvetande. Med tanke på alla dessa ovissheter, tycker jag glädjescenen dem emellan kändes malplacerad.

Trots dessa mindre svagheter, ger jag avsnittet en 10:a. Brutal avslutning på säsongen. Det är nästan att jag börjar ändra mig angående Tara.
Nästan.
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron