6x22 - Grave

Här pratar vi mest om Säsong 6

Jag älskar detta avsnitt såhääär mycket

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
10
15%
9
16
24%
10
39
58%
 
Antal röster : 67

Inläggav Noggster » sön mar 07, 2004 13:22

Kaffeman, så du tycker inte den kändes igen från många andra filmer/serier? Kankse inte exakt samma sak, men budskapet är det samma.

Såg commentary igår, var rätt kul att veta att dom hade en alternativ slutscen med "tar-monsters".

Sen nämde dom att Joss redan visste i slutet av säsong 5 hur xander skulle rädda dagen i säsong 6s avslutningen finner jag minst sagt otroligt bra, att han faktiskt var med och planerade tillräkligt för att få ut det han ville av säsongen utan att behöva skriva/directa mer än ett avsnitt.
go joss!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön mar 07, 2004 13:54

Noggser: Njaeee... kanske inte riktigt känns igen så mycket. Å andra sidan verkar jag har sett betydligt mindre filmer/serier av den sorten där såna scener kanske finns än ni andra.

Joss har planerat väldigt mycket i förväg, och även om det inte är han som står som Writer så godkänner och kollar han ju igenom alla avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön mar 07, 2004 13:55

Jag känner inte hellr igen det som en klyscha, och jag har sett rätt mycket film.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön mar 07, 2004 14:06

Noggster, nu har du två cyniska jävlar mot dig, så det är nog dags att du ger upp. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 23:21

VelocityBoy - Vad bra att du tog upp nedanstående:

Citat:
Spoiler Buffy s6, ep 20-22
Spoiler:
Det fantastiska med demonen/vampyren Spike är att han mot alla regler förstår att han har gjort fel och att han skaffar sig en själ för att ge Buffy det hon förtjänar det vill säga en person som aldrig skulle skada henne /.../

Det hade jag tänkt ta upp i min ursprungliga post men jag tar det nu istället:

Spoiler Buffy s6, ep 20-22

Spoiler:
Jag tänker mig nämligen att Spike egentligen ville ta ut chipet så att han kunde döda Buffy för att hon "fick" honom att känna så motstridiga känslor. Han kunde inte vara varken man eller monster. Jag tycker mig t.o.m ha läst att detta var avsikten från början, men att de ångrade sig och lät honom skaffa sig en själ istället. (Tyvärr har jag inget belägg för detta.)


Det skulle i så fall förklara varför Spike säger:

spoiler Villains:

Spoiler:
"Bitch is going to see a change."


Inte bästa sättet att uttrycka att "jag inser att det jag gjorde var fel och jag tänker skaffa mig en själ för hennes skull."

Citat:
Spike utan själ saknar moralkompass /.../


Det håller jag inte heller riktigt med om, jag tycker att Spike har visat att han visst vet skillnaden mellan rätt och fel. T.ex när han tog hand om Dawn, det fanns egentligen ingen anledning för honom att göra det men han gjorde det ändå, inte för att imponera på Buffy (som ju var död) utan för att han kände att det var det enda rätta.


Jag går igenom ditt inlägg post för post

Joss har sagt att Spike alltid ville få tillbaka sin själ och att de ville luras lite med tittarna så jag lutar mig mot det...

Angående moralkompassen så hävdar jag att Spike kan älska... (if not wisely :) ) och att han älskar Dawn dessutom hade han lovat Buffy, som han älskade, att skydda Dawn och att han därför stannade med henne.

De som Spike inte älskar har han svårt att känna empati för... tex i första avsnittet ifrån s6 så tyckte han att det lät roligt då demonbiker gänget misshandlade stackars Sunnydale bor och brände deras hem sedan kom han på sig själv att Dawn var där (precis som att han tänkte "-vad skulle Buffy säga om hon hörde mig").
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav dizzy » mån maj 24, 2004 15:04

Citat:
Spike utan själ saknar moralkompass /.../

Det håller jag inte heller riktigt med om, jag tycker att Spike har visat att han visst vet skillnaden mellan rätt och fel. T.ex när han tog hand om Dawn, det fanns egentligen ingen anledning för honom att göra det men han gjorde det ändå, inte för att imponera på Buffy (som ju var död) utan för att han kände att det var det enda rätta.


Nej, Spike VET vad som är rätt och fel men utan själ kan han inte leva efter det. Demonen inom honom är för stark, han drivs att göra saker som han, William, egentligen avskyr.


Sen måste jag skriva igen hur bra den här avslutningen är, trots att inte Joss skrivit den. Bland det mest imponerande är hur säsongsarcen knyts ihop när Buffy klättrar upp ur graven här ihop med Dawn i skinande solsken. Det ger ett fantastiskt perspektiv på vad hon har fått gå igenom sedan Bargaining och hur hon äntligen lyckas lägga det bakom sig.
Det tog mig flera omtittar att se detta och få full insikt i vad de egentligen menar med "Life is the Big Bad" i den här säsongen. Och bara att koppla en så enkel sak som hur namnet på avsnittet anknyter till hur Buffy äntligen tar sig upp ur graven och är beredd att leva igen. Vilket kanske egentligen är det viktigaste som händer här, även om det inte är det mest dramatiska.
För avsnittet heter ju inte "End of the World", eller "Yellow Crayon". :)
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 15:19

dizzy skrev:Nej, Spike VET vad som är rätt och fel men utan själ kan han inte leva efter det. Demonen inom honom är för stark, han drivs att göra saker som han, William, egentligen avskyr.


Spike vet vad som är rätt och fel men han förstår inte meningen med konceptet, han ser inget fel i att ta det han vill ha för han har ingen empati med vanliga människor (deras känslor spelar ingen roll)... att han sedan älskar vissa personer och skulle göra allt för dem inklusive att agera som de vill att han skall agera förändrar inte det ovan nämnda resonemanget.

Så ser jag det...

Huruvida Spike egentligen är William under allting är jag inte alls säker på jag ser det mer som att han är Spike med rester av William i sig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav dizzy » mån maj 24, 2004 15:50

Jo det var det jag menade när jag nämnde William, att där finns (en hel del) rester av människan han var kvar i Spike, mer än hos de flesta vampyrer. Och det är det som gjorde det möjligt för honom att faktiskt gå emot sin natur och försöka få sin själ tillbaka.
Kan nästan sägas vara raka motsatsen till Angel på det sättet. Hos honom finns ju ingenting mänskligt kvar när han är Angelus, åtminstone säger de ju det i Innocence i S2.

Sen om varför det är så med Spike kan man ju diskutera. Har detta växt fram i honom sedan han blev "chippad" och började hänga med the Scooby gang?
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 16:29

dizzy skrev:Jo det var det jag menade när jag nämnde William, att där finns (en hel del) rester av människan han var kvar i Spike, mer än hos de flesta vampyrer. Och det är det som gjorde det möjligt för honom att faktiskt gå emot sin natur och försöka få sin själ tillbaka.
Kan nästan sägas vara raka motsatsen till Angel på det sättet. Hos honom finns ju ingenting mänskligt kvar när han är Angelus, åtminstone säger de ju det i Innocence i S2.

Sen om varför det är så med Spike kan man ju diskutera. Har detta växt fram i honom sedan han blev "chippad" och började hänga med the Scooby gang?


dizzy: Jag skulle tro att Williams mest framträdande karaktärsdrag, en intensiv önskan om att bli respekterad och älskad, alltid har funnits där men i en vriden form, förmågan att injaga skräck blev ett substitut för respekt och kärlek fick han av Dru, en kärlekt han fick genom att vara ett monster (man kan förstå att Spike hatade Angelus så, då han genom att ta Dru tog det som Spike behövde mest av allt).

Efter s4 då han varken kunde skrämmas eller bli älskad av Dru så blev kärleken till Buffy allt han hade. När han sedan insåg att han hade förstört det genom sitt agerande i "Seeing red" så förstod han väl att något var tvunget att förändras... och det var här han mirakulöst nog valde rätt, varför är ju oklart men kanske var det så att han hade så mycket av William i sig att när Spike blev svag ("I can´t be a monster, and I can´t be man") så blev han mänskligare...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » mån maj 24, 2004 19:27

Spoiler:
Jag tänker mig nämligen att Spike egentligen ville ta ut chipet så att han kunde döda Buffy för att hon "fick" honom att känna så motstridiga känslor. Han kunde inte vara varken man eller monster. Jag tycker mig t.o.m ha läst att detta var avsikten från början, men att de ångrade sig och lät honom skaffa sig en själ istället. (Tyvärr har jag inget belägg för detta.)


Det skulle i så fall förklara varför Spike säger:

spoiler Villains:

Spoiler:
"Bitch is going to see a change."


Inte bästa sättet att uttrycka att "jag inser att det jag gjorde var fel och jag tänker skaffa mig en själ för hennes skull."


Jag har också sett det som att Spike ville ha chippet uttaget för att kunna döda Buffy.

"Bitch is going to see a change."


och

Bloody right I have. So, you give me what I want. Make me what I was... so Buffy can get what she deserves.


Make me what I was ser jag som att han vill bli vampyren Spike igen. Om det är som Velocity säger att Joss ville lura tittarna så lyckades han rejält med mig.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » mån maj 24, 2004 19:34

Han var ju även innan en människa med själ..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Off » mån maj 24, 2004 19:39

Jo men det är ordet What och inte Who som jag stör mig på. Eller är det bara mina engelskakunskaper som inte hänger med kanske?

What = vampyren/monstret Spike
Who = människan William

Eller så övertolkar jag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » mån maj 24, 2004 19:53

Off skrev:Jo men det är ordet What och inte Who som jag stör mig på. Eller är det bara mina engelskakunskaper som inte hänger med kanske?

What = vampyren/monstret Spike
Who = människan William

Eller så övertolkar jag.


Det är absolut inget fel i ditt resonemang.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav malavel » mån maj 24, 2004 20:37

Håller inte med. Jag tycker 'who' hade passat bättre om han ville bli av med chipet och 'what' om han ville bli människa igen. 'Who' för att han vill bli som han var tidigare som samma typ (vampyr -> vampyr.) 'What' för att han vill bli som han var tidigare som en annan typ (vampyr -> människa.)

Nu ville han iofs bara få tillbaka sin själ och han har aldrig tidigare varit en vampyr med en själ. Så meningen var fel oavsett om han hade använt 'who' eller 'what'.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Horrabin » mån maj 24, 2004 21:21

Om man utgår från sättet som JM spelar Spike i de här scenerna så är det inte så underligt om man tror att Spike ville få chippet uttaget och inte att han var ute efter en själ. JM visste nämligen inte själv att det var en själ Spike skulle få, utan han trodde också att Spike var ute efter att plocka ut chippet så han kunde få bli Buffys arch-nemesis (-es? ;) ). Det var först när han såg den sista scenen färdigställd, där demonen säger "we will return your soul" (det lades på i ljuddubbningen, och inget som sas under inspelningen) som han förstod vad det handlade om. Om JM hade vetat vad tanken var med Spikes lilla utflykt hade han kanske spelat på ett annat sätt och betonat orden annorlunda.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Off » mån maj 24, 2004 21:30

Så det kanske var meningen att man skulle tolka det som att han ville ha bort chippet och att Joss sedan gjorde en riktig luring. Då anser jag mig ha lite rätt ändå :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån maj 24, 2004 21:42

Som Joss själv säger i S6-materialet: "It's called a 'twist... ending' and it's something I invented" eller något liknande. ;)

Utan att ge mig in i nån större diskussion vill jag bara säga att jag känner rätt klart att Spike alltid var ute efter själen, men att de spelade det som att han skulle få bort chipet just för att det skulle bli en twist. Dock tycker jag att deras lurningar såsom de har diskuterats här i tråden (främst kanske, "bitch is gonna see a change", som bara inte är logiskt...) var rätt dåligt utförda och istället för att få en "aha"-upplevelse får man lite mer av en "hrm, det var inte särskilt snyggt skött"-grej.

En av de få saker jag är hyfsat missnöjd med i S6 faktiskt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån maj 24, 2004 21:59

Jag tycker såhär:

Utan att ge mig in i nån större diskussion vill jag bara säga att jag känner rätt klart att Spike alltid var ute efter själen, men att de spelade det som att han skulle få bort chipet just för att det skulle bli en twist. Dock tycker jag att deras lurningar såsom de har diskuterats här i tråden (främst kanske, "bitch is gonna see a change", som bara inte är logiskt...) var rätt dåligt utförda och istället för att få en "aha"-upplevelse får man lite mer av en "hrm, det var inte särskilt snyggt skött"-grej.

En av de få saker jag är hyfsat missnöjd med i S6 faktiskt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:00

Caffeineaddict: Det är helt klart så att "bitch´s gonna see a change" repliken låter som att han inte tänker på en själ... men jag brukar se det som att han försöker injaga mod i sig själv med de där kommentarerna.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » mån maj 24, 2004 22:07

Men VelocityBoy, vi är överens om en sak: jag tror nämligen också att Spike skyddade Dawn eftersom han lovat Buffy det.

Förresten, hur fick du in hela min citat-bit från "Seeing Red" i den här tråden? Klistrade du in det eller hur går man till väga?
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:20

Jo en helt vanlig ctrl-C med Quote taggar runt om...

Så mitt resonemang låter helt galet för dig?... jaja har du sett s7 förresten vi kanske är mer överrens där (tveksamt :) )
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav gaspode » mån maj 24, 2004 22:40

Det finns även en knapp vid varje inlägg där det står "quote"
om du klickar på den får du en svarsruta med hela inlägget färdigciterat.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Nea » mån maj 24, 2004 22:44

gaspode - Aah, tack så mycket. Mycket knappar så här i början. =)

VelocityBoy - Pratade du med mig? Jag höll ju med dig (vänj dig inte vid det bara :D ).
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:45

Gaspode: Jag tog med mig citatet ifrån en annan tråd... give us some credit ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 22:49

Nea skrev:VelocityBoy - Pratade du med mig? Jag höll ju med dig (vänj dig inte vid det bara :D ).


Jag är så van att ingen håller med (åtminstone vad det gäller Spike - Buffy) att jag inte trodde mina ögon ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav karykh » ons jun 09, 2004 16:01

Jag har precis tagit mig igenom S6 nu. Säsongen var helt underbar, med några misstag som Doublemeat Palace vilket var rätt nära ett genomsnittligt S1 avsnitt i kvalitet.

Iaf, till sak. Jag tror att Spike begav sig till Afrika för att bli av med chippet på mystisk väg, det enda jag ser som talar mot det är varför han inte skulle gjort det från början.
Jag har nu bara sett avsnittet en gång, och var så rörd av Yellow Crayon scenen att ögonen var tårfyllda och jag inte såg ordentligt, men, jag tyckte det såg ut som Spike blev lurad. Han förväntade sig att bli av med chippet, men fick istället tillbaka sin själ.
En händelse som inte är ovanlig när man gör upp avtal med skumma varelser, det har jag lärt mig av många andra historier. (Se bara Djävulen och jag :D )
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav VelocityBoy » ons jun 09, 2004 16:04

karykh skrev:Iaf, till sak. Jag tror att Spike begav sig till Afrika för att bli av med chippet på mystisk väg, det enda jag ser som talar mot det är varför han inte skulle gjort det från början.


Det och att Joss har sagt att han hela tiden var ute efter en själ ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » ons jun 09, 2004 17:40

Joss har ingen talan. :-) När väl avsnitten funnit vägen ut till tittarna är det vi som tolkar, han må protestera bäst han vill.

Själv håller jag med karykh. Första gången jag såg det tog jag att han var ute efter att få chipet borttaget som självklart, och jag har aldrig sett någon anledning att revidera min uppfattning. Senast jag såg den här säsongen var i förra veckan och fortfarande leder allt vad Spike säger om förändring, samt hans ansiktsuttryck när han får sin själ, mig till att fortsätta tro att den blev lurad på honom.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » ons jun 09, 2004 17:54

Call me when you get back from lala-land :D

Jaja jag trodde naturligtvis att han ville bli av med chippet också (vilket det är meningen att man skall tro) men då han får själen istället så antog jag att det var den han ville ha.

Spoiler Buffy s7

Sedan säger ju Spike vid ett flertal tillfällen att han skaffade sig själen för hennes skull... och det var inte manipulerande onda Spike som sade det så jag tror inte att han ljög och innan någon säger att Spike visst skulle ljuga så var han ganska illa däran i "Beneath you" han hade nog inga baktanker i det läget
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » ons jun 09, 2004 19:39

VelocityBoy skrev:Spoiler Buffy s7

Sedan säger ju Spike vid ett flertal tillfällen att han skaffade sig själen för hennes skull... och det var inte manipulerande onda Spike som sade det så jag tror inte att han ljög och innan någon säger att Spike visst skulle ljuga så var han ganska illa däran i "Beneath you" han hade nog inga baktanker i det läget


Det finns åtminstone två tolkningar att göra. En som håller sig inom buffyverse, och en som går utanför.

s. 7. För att börja med den förra så tror jag att man om man skulle undergå en så genomgripande förändring som att från att ha varit utan själ i långt över hundra år till att plötsligt bli begåvad med en, så är viljan att rationalisera sitt eget handlande överväldigande. Hur ska han klara att leva dag efter dag med en själ han avskyr över allt annat? Det gäller för honom att övertyga sig själv om att det var precis det han ville ha hela tiden. Till hjälp för att genomföra ett sådant självbedrägeri har han att han älskar Buffy. Han inser på direkten att han i och för sig inte kan döda henne, vilket eventuellt varit hans plan. Inte heller kan han visa att han som såväl själ- som chiplös ändå klarar att låta bli att försöka döda henne, om det nu varit hans plan (vilka hans planer för Buffy varit vet vi inte). Men att det ändå kommer att bli stora förändringar i båda hans och deras liv, det står utom allt tvivel. Kanske är det därför inte heller så mycket till självbedrägeri som behövs för att vänja sig vid tanken att han hela tiden varit ute efter en själ. Han blev påtvingad sin själ och efter det går hans liv i en helt annan riktning än han ens kunnat drömma om innan. Nu har han möjligheten att bli en man för henne.

Den andra tolkningsmöjligheten (alltså utanför buffyverse) är att lägga skulden på Joss. Om vi tittare med självklarhet tolkar handlingen på ett sätt som han inte avsett, vem bär då skulden?

Joss har för att skapa variation och oförutsägbarhet fått oss att tänka på ett visst sätt. Detta har han givetvis gjort med vilje. Men det är också hans uppgift att få oss att lika självklart överge den falska bild (Spike vill ha bort sitt chip) han (och vi) byggt upp när vi blir presenterade för Joss egentliga idé (Spike vill ha en själ). Om vi inte godtar denna idé, så är det Joss som misslyckats, inte vi. Skälet till att det inte är vi som gjort fel är att handlingen såsom Joss lurat oss att tro (att Spike är ute efter att bli av med sitt chip) hänger ihop på ett bra sätt. Den blir inte omöjlig eller osammanhängande när väl Joss gör sin omvändning och låter oss ana att Spike kanske var ute efter en själ istället. Snarare är det även efter detta avslöjande fullt möjligt, och till och med mer koherent, att fortsätta att se det som att Spike var ute efter att bli av med sitt chip.

Med andra ord, ska man göra en sån här helomvändning och få med sig tittarna så kan inte den tanke man överger fortsätta att vara trolig.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron