6x21 - Two To Go

Här pratar vi mest om Säsong 6

Ni vet att det är bra!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
1
2%
8
8
18%
9
13
30%
10
21
48%
 
Antal röster : 44

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 13:50

VelocityBoy skrev:
Nightcrawler skrev:Jag vet inte om det finns några fler X-Men fans här inne med Dark Willow storyn är en ganska själlös kopia av X-Men klassikern The Dark Phoenix Saga.


Den delar mycket riktigt några med delar med Phoenix sagan men det är inte ens nära att vara en kopia...


Jag är med VelocityBoy. Den har vissa ytliga likheter med första Dark Phoenix-historien men det känns mer "inspirerat av" än stöld.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons okt 20, 2004 13:57

Det är väl som författarna brukar säga på kommentatorspåren. It's a homage.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 14:06

Utom Steven S DeKnight, för han stjäl allt från Joss, Tim och dåliga kungfu-filmer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » ons okt 20, 2004 14:09

Steve Holt!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » ons okt 20, 2004 14:12

Ett av de bästa avsnitten och ingen skriver vad det tycker om det. :|
Jag vill veta. Skriv!!
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » ons okt 20, 2004 14:14

Mycket bra avsnitt! Kan nästan inte hålla mig tills sambon får se inspelningen ikväll. Hans reaktion på Giles måste blir underbar.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 14:20

För egen del tycker jag att avsnittet är hur bra som helt, men jag har svårt att diskutera det utan att gå in på nästa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 14:42

Lipton skrev:Ett av de bästa avsnitten och ingen skriver vad det tycker om det. :|
Jag vill veta. Skriv!!


Hela avslutningen av s6 är helt briljant men jag tycker också att den är ganska straight forward det finns inte alltför många kontroversiella saker att diskutera (som i "Seeing red" eller "Dead things" (jag skall villigt erkänna att jag lägger det mesta utav mitt diskuterings- och analyseringskrut på Spike/Buffy)).

Lipton skrev:I och för sig så är hon väl inte riktigt sig själv just nu, men lite av det här har nog legat under ytan på vanliga Willow också, och här säger hon det nog inte för att vara den förstående bästa vännen utan tvärtom. Hon är verkligen ond och hon gör det bra.


Jag är övertygad om att alltihopa har legat under ytan hos Willow (och de är dessa tillsammans med sorgen efter Tara som har frammanat Darth Rosenberg inte magiberoende) kanske inte så att hon riktigt har tyckt det men det är tankar hon har haft och när hon nu inte bryr sig så kommer de upp till ytan.

Jag är som vanligt på Buffys sida här... visst hon säger att de andra inte kan förstå vad det innebär att vara slayer men de kan verkligen inte förstå och de kan inte förstå vad det innebär att bli sliten ifrån himlen (vem kan det... jag vet dock att jag blir irriterad om jag blir väckt ifrån en härlig dröm och det här måste ju vara 10 ggr värre :P ).

Giles är förstås välkommen och väldigt cool.

Som jag har sagt tidigare så tycker jag att Spikes bit är ganska lam och skulle behöva piffas till lite... troligtvis bara genom att gör den vagare och mer mardrömslik.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 14:54

Fast Buffy är inte helt skuldfri, eftersom hon faktiskt inte har försökt få de andra att förstå. Hon glider ifrån och tillsammans med hennes kontrollbehov gör det att hennes vänner mer eller mindre blivit reducerade till "anställda".

I S2 var de inblandade i allt tillsammans, men efter hennes korta Initiative-anställning har hon distansierat sig ännu mer. Xander hade en väldigt klarsynt kommentar när Buffy sa att de hade inget med hennes privatliv att göra.

Vilket gör det mer tragiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Joamna » ons okt 20, 2004 14:58

"A killer isn't a Slayer" och om nån vet det så är det Buffy för det är frågor hon har varit tvungen att fråga sig. Vet inte riktigt vart jag vill komma.. eller.. att vara Slayer har tvingat Buffy att hitta gränsen mellan "killer" och "slayer".

VelocityBoy skrev:Jag är som vanligt på Buffys sida här... visst hon säger att de andra inte kan förstå vad det innebär att vara slayer men de kan verkligen inte förstå och de kan inte förstå vad det innebär att bli sliten ifrån himlen (vem kan det... jag vet dock att jag blir irriterad om jag blir väckt ifrån en härlig dröm och det här måste ju vara 10 ggr värre :P ).


Håller verkligen med!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav malavel » ons okt 20, 2004 15:00

Ett underbart avsnitt. Slutet är så klart helt perfekt.

Några härliga Andrew-citat:

ANDREW: Dude. Move like, a foot to your left.
JONATHAN: (not moving) What for?
ANDREW: I'm trying to hear something.
JONATHAN: Like what?

Andrew prods his wrist.

ANDREW: (conspiratorially) Signals.
JONATHAN: Oh, for crying out loud. (turns to face Andrew) Signals? Who from, your probe-happy alien friends? Say, maybe we can trade a pack of cigarettes in for tin foil. Make you a nice antenna hat.
ANDREW: Laugh it up, fuzzball. I figured it out. (softly) Warren never abandoned us. Well, not me, anyway. This is like his test. If we can figure out how he's communicating with us, then we'll be, you know, worthy.
JONATHAN: (incredulous) You're checking for implants?
ANDREW: (defensive) Lex Luthor had a false epidermis escape kit in "Superman Versus the Amazing Spider-Man" Treasury edition-
JONATHAN: Okay, first of all, those were sonic disrupters. And second of all ... you are sadness personified. Waiting for Warren? Yeah, maybe he'll come bust us out of here on Santa's magic sleigh.
ANDREW: (stands up angrily) I'm telling him you said that.
JONATHAN: Why wait? I'll tell him right now.

Jonathan grabs Andrew's elbow and holds it up to his own face.

JONATHAN: Hey, Warren, do you read me, your girlfriend's pathetic, over.
ANDREW: (pulls his arm away) Shut up, Jerk-athan! You see this? This is why we get jet packs and all you get is left behind.
JONATHAN: So you admit it.
ANDREW: (shrugs) Why not? You were out of the Trio a long time ago in a galaxy far, far away and you know why, little feller? No respect for the chain of command.
JONATHAN: Yeah, see how far it's gotten you. Checking every hole in your sad little body for transmitters that don't exist.
ANDREW: Oh I'll find it if I have to check every hole in my body and yours.


ANDREW: Start over. We can be a Duo. You and me. You can even be the leader, I swear, I'll take orders. (Jonathan looking contemplative) I like taking orders. Just tell me what to do.


ANDREW: And then what? You think your little witch buddy's gonna stop with us? (Xander and Anya glaring at him) You saw her! She's a truck-driving Magic Mama! And we've got maybe seconds before Darth Rosenberg grinds everybody into Jawa-burgers, and not one of you bunch has the midichlorians to stop her.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 15:12

noike skrev:Fast Buffy är inte helt skuldfri, eftersom hon faktiskt inte har försökt få de andra att förstå. Hon glider ifrån och tillsammans med hennes kontrollbehov gör det att hennes vänner mer eller mindre blivit reducerade till "anställda".


Men har hon inte rätten att glida ifrån dem (eller åtminstone ändra sin relation med dem) pga av att hon har förändrats utan att hon förtjänar att spöas upp... jag tycker naturligtvis att det skulle ha varit bättre om hon hade kunnat tala om det men det har aldrig varit Buffys starka sida.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » ons okt 20, 2004 15:18

Det var inte riktigt det jag opponerade mig emot, utan anarare att Buffy har rätt. För det har hon inte. Det finns ingen sida som har rätt, allra minst här när Willow och Buffy i stort sett tävlar om vem av dem som ska ha ihjäl vem. Vilket jag tycker är en av styrkorna med serien, huvudpersonen behöver inte ha rätt eller vara trevlig hela tiden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 15:22

noike: det var dock det jag menade...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » ons okt 20, 2004 17:32

VelocityBoy skrev:Jag är som vanligt på Buffys sida här... visst hon säger att de andra inte kan förstå vad det innebär att vara slayer men de kan verkligen inte förstå och de kan inte förstå vad det innebär att bli sliten ifrån himlen (vem kan det... jag vet dock att jag blir irriterad om jag blir väckt ifrån en härlig dröm och det här måste ju vara 10 ggr värre :P ).

Ditto.

^

Avsnittet i sig är bra men det känns nästan lite som en transportsträcka till det underbara Grave.

Å andra sidan: Giles. "I'd like to test that theory". Giles. Nämnde jag Giles?
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav yazze » ons okt 20, 2004 18:07

Ja tycker detta avsnittet är riktigt bra, ungefär lika bra som Villains.
Spikes polare bedömer chipsen är så kul :)
Ska titta igenom detta avsnitt igenoch skriva lite mer senare tror ja.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Emily » ons okt 20, 2004 22:53

malavel skrev:Jonathan grabs Andrew's elbow and holds it up to his own face.

JONATHAN: Hey, Warren, do you read me, your girlfriend's pathetic, over.


:D Så roligt.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav ttias » tor okt 21, 2004 0:50

Oh, Yes! I love it when the good goes bad. Jag är fortfarande upprörd över att Luke inte gick över till den mörka sidan, men jag håller hoppet vid liv när det gäller Harry Potter. Också har vi Raistlin förståss, men jag har aldrig varit så förtjust i rollspelslitteratur...:)

Mmm. Underbart avsnitt.

Jag gillar förövrigt de kitchiga gröna ögonen på monstret i grottan. Ser litet b-skräckis ut och mer de tidiga säsongerna än denna. Riktigt charmigt. Även om spikescenerna drar ner på tempot i den något mer nerviga storyn som pågår i sunnydale.

Finns det inte en Bellmanhistoria om ett grönögt monster i en grotta? Sammanträffande? ;)
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav latarmig » tor okt 21, 2004 1:04

De gröna ögonen är verkligen B, men som sagt lite kul ändå.

Men Spike skulle inte ha varit med efter det han satte sig på motorcykeln och drog iväg. Det finns inte tid och plats för honom i historien när så mycket annat händer samtidigt. Nu är han mest med så att vi kan hämta andan och så att också Dark Willow kan få en paus innan hon hämtat ny kraft och satt allt i rörelse igen. De kunde gott ha väntat med Spike till nästa säsong. Då hade de dessutom kunnat utveckla hans kamp för (vad han nu är ute efter) och gjort något intressant av den.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor okt 21, 2004 3:13

Måste bara!

SPIKE: Here we are now. Entertain us.

Trivia: James bodde i Seattle under grungens 'födelse' och umgicks tydligen i samma kretsar som Cobain och co. ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 4:24

Ai skrev:Måste bara!

SPIKE: Here we are now. Entertain us.

Trivia: James bodde i Seattle under grungens 'födelse' och umgicks tydligen i samma kretsar som Cobain och co. ;)


Det kanske är den sena (tidiga) timmen men....va? :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nightcrawler » tor okt 21, 2004 9:38

VelocityBoy skrev:
Nightcrawler skrev:Jonathan eller Andrew kopplade Dark Willow till Dark Phoenix, och där satte de verkligen huvudet på spiken! Jag vet inte om det finns några fler X-Men fans här inne med Dark Willow storyn är en ganska själlös kopia av X-Men klassikern The Dark Phoenix Saga.


Den delar mycket riktigt några med delar med Phoenix sagan men det är inte ens nära att vara en kopia...


Jo, det är det :P
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 9:42

latarmig skrev:De kunde gott ha väntat med Spike till nästa säsong. Då hade de dessutom kunnat utveckla hans kamp för (vad han nu är ute efter) och gjort något intressant av den.


Intressant... jag har aldrig ens tänkt tanken men det hade nog fungerat bra iofs är de nästan tvungna att ha med honom då han är en regular och dessutom har han ett så stort följe av fans, men det hade ju kunnat vara något annat än kampen som man hade kunnat få se honom göra.
Senast redigerad av VelocityBoy tor okt 21, 2004 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav gaspode » tor okt 21, 2004 10:01

Off skrev:
Ai skrev:Måste bara!

SPIKE: Here we are now. Entertain us.

Trivia: James bodde i Seattle under grungens 'födelse' och umgicks tydligen i samma kretsar som Cobain och co. ;)


Det kanske är den sena (tidiga) timmen men....va? :D


"Here we are now
Entertain us
I feel stupid and contagious
Here we are now
Entertain us"

ganska känd textrad :) Eller var det inte det du inte fattade?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 11:31

Aha det var alltså en låt. Jag har en strikt policy på att inte lyssna på killar in flanellskjortor så jag har inte hört den.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nightcrawler » tor okt 21, 2004 11:51

VelocityBoy skrev:
latarmig skrev:De kunde gott ha väntat med Spike till nästa säsong. Då hade de dessutom kunnat utveckla hans kamp för (vad han nu är ute efter) och gjort något intressant av den.


Intressant... jag har aldrig ens tänkt tanken men det hade nog varit fungerat bra iofs är de nästan tvungna att ha med honom då han är en regular och dessutom har han ett så stort följe av fans, men det hade ju kunnat vara något annat än kampen som man hade kunnat få se honom göra.


Jag tror också Spike är en sån karaktär många har ett starkt behov att se i varje avsnitt...SÅ ditt resonemang stämmer ;)!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav ttias » tor okt 21, 2004 13:12

Off: Trodde inte det var möjligt att ha missat smells like teen spirit, med eller utan skjortor :)

"Here we are now, entertain us"; var förövrigt en uppningsfras för kidsen i Nirvana när de kom till ett party back inte the prebleachdays påstås det. Fast om det nu är myt eller inte är väl en annan sak...;)
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav caffeineaddict » tor okt 21, 2004 18:33

Off skrev:Aha det var alltså en låt. Jag har en strikt policy på att inte lyssna på killar in flanellskjortor så jag har inte hört den.


Jag vägrar tro att du inte någosin har hört "Smells Like Teen Spirit". Okej att du inte kan texten, men inte hört den? Eremiter som har bott på en klippa i Nordasien sedan 1987 har hört "Smells Like Teen Spirit"!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 18:43

Jo hört den har jag men min direkt koppling är nog att Weird Al har gjort en parodi på den. Den fann jag nog bättre ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tob » tor okt 21, 2004 19:12

Nightcrawler skrev:Jag tror också Spike är en sån karaktär många har ett starkt behov att se i varje avsnitt...SÅ ditt resonemang stämmer ;)!


En av min systers reaktion till The Body: ...ja men var är Spike, det var ju dåligt....

min reaktion på det var ju inte att leka med.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare