6x20 - Villains

Här pratar vi mest om Säsong 6

Hur bra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
7
16%
8
9
20%
9
19
42%
10
10
22%
 
Antal röster : 45

Inläggav JRT » mån okt 18, 2004 18:00

Ja, det här är ju mycket bra, kort sagt. Sista scenen var förstås slaktad på femman... Och översättaren har tydligen kommit fram till att varför säga "Osiris", när man kan säga "O'Cirrus"! :rolleyes:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tob » mån okt 18, 2004 18:02

När Willow stryper robot Warren var ju klippt också. Det är också ett bra exempel på hur illa det blir ur en berättarteknisk vinkel. Det är i det skedet som Warrens öga ploppar ut som man också får se att det är en robot. Hmm, publiken tror att Warren är död med dem pratar ändå om att dem måste rädda honom.

Illa också att dem har med scenen då ögat rullar på marken. Hmm, han blir stryp och i nästa scen rullar ett öga på marken. Ja, vad hade man väntat sig.

Bra avsnitt som tusan är det om inte annat. Kolla lite halv, mestadels för att se hur dem har klippt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » mån okt 18, 2004 18:04

Kanal 5s censur av det här avsnittet lär inte ligga långt efter Dark Willow i brutalitet.

Alla som sett eftermiddagssändningen och inte sett serien förut bör se nattsändningen.

Det är synd och skam att missa det som är bortcensurerat ur det här avsnittet. Det här är inte som en vanlig vampyr som man inte förstår var allt dammet kommer ifrån, det som är borta här är viktigt och oerhört snyggt gjort.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » mån okt 18, 2004 18:10

Jo, det var mer klippt förstås, men slutscenen var väl den enda som var näst intill obegriplig för den som aldrig sett den förut. Femmans klippare har uppenbarligen något emot våld mot robotar. Man får inte se när Willow stryper roboten, däremot när ögat rullar iväg. Man fick inte se när Glory halshögg Buffybot i The Gift, däremot det separerade huvudet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav CheeseGuy » mån okt 18, 2004 18:12

Jag älskar det här avsnittet. Det är kanske det bästa av säsongens tre sista avsnitt. Willow är grym, och jag gillar hur magin används. Ovanligt fina effekter också.
Har ni tänkt på att alla avsnitt den här veckan har helt fantastiska slutscener?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav CheeseGuy » mån okt 18, 2004 18:17

Man får ju visst se när hon stryper roboten, det är bara ögonblicket när ögat ploppar ut som var klippt. Och slutscenen var de ganska snälla mot ändå; jag har sett betydligt värre. Man fick ju se när hon använde kulan, och faktiskt lite av Warrens axel efter att han hade blivit flådd.

Det var det enda som klipptes, och jag har läst att det var vad som klipptes när den visades i USA också, 20:00. Så jag är ganska nöjd ändå.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Shetani » mån okt 18, 2004 18:41

Hmmm..."trevligt" avsnitt..Jag hade...läst lite om vad som skulle hända innan...så jag förstod iallafall...men, det blir till att sitta uppe i natt.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Mackan » mån okt 18, 2004 19:53

Nu börjar det hetta till på allvar :). Willows power-tripp är inte att leka med. Enda anledningen till att inte sätta toppbetyg här är att kommande avsnitt är ännu bättre.
Och på tal om slutscener, nästa avsnitt (Two To Go) har en av de bästa slutscenerna i hela serien...
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » mån okt 18, 2004 20:29

Mackan skrev:Enda anledningen till att inte sätta toppbetyg här är att kommande avsnitt är ännu bättre.

Fusk! Är det bra så är det. :-))

Mackan skrev:Och på tal om slutscener, nästa avsnitt (Two To Go) har en av de bästa slutscenerna i hela serien...

Är inte detta lite spoiligt, vill man veta det som förstagångstittare?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mackan » mån okt 18, 2004 20:36

latarmig skrev:
Mackan skrev:Enda anledningen till att inte sätta toppbetyg här är att kommande avsnitt är ännu bättre.

Fusk! Är det bra så är det. :-))


:D

latarmig skrev:
Mackan skrev:Och på tal om slutscener, nästa avsnitt (Two To Go) har en av de bästa slutscenerna i hela serien...

Är inte detta lite spoiligt, vill man veta det som förstagångstittare?


Nja, jag har ju inte sagt VAD som händer.... Och bara för att jag gillar slutscenen behöver ju inte någon annan göra det ;)
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » mån okt 18, 2004 20:43

JRT skrev:Och översättaren har tydligen kommit fram till att varför säga "Osiris", när man kan säga "O'Cirrus"! :rolleyes:


Osiris har blivit vädermoln på gamla dar :D
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Dai » mån okt 18, 2004 22:40

Ja, jag måste instämma med alla om lovorden. En stark 9:a för min del. Som jag skrev i tråden om det föregående avsnittet skulle jag fortfarande föredra ett lyckligt slut mellan Tara och Willow, men nu är det som det är, och uppföljningen på Seeing Red var grym.

Det jag gillade bäst var att försjunka in i Willows sorg och känna hur hon omvandlade den till raseri av sällan skådat slag. Det hon gjorde mot Warren i slutet var mycket tillfredsställande (om man kan säga något sådant utan att anses vara omänsklig). Han gick en värdig skurkdöd till mötes och fick vad han förtjänade.

Jag tycker de moraliska aspekterna i det här avsnittet är intressanta. Dawn kom med en bra poäng, nämligen att Warren förtjänade att dö, och om hon kunde, skulle hon döda honom själv. I många fall tror jag det är just förmågan att kunna göra något som är avgörande. Inte etiken.

Gjorde då Willow rätt som hämnades på Warren? Här tycker jag att man kan se det från två olika vinklar. Ur ett samhällsperspektiv gjorde hon fel. Som Buffy påpekade finns det ett rättsystem som hanterar sådana problem. Om man uppmuntrade alla att ta lagen i egna händer skulle kaos snart råda.
Däremot tycker jag att Willows handlande ur ett individuellt känsloperspektiv var, om inte rätt, så i alla fall försvarligt. Warren fick vad han förtjänade. Skulle jag själv hamna i samma situation som henne och ha samma möjligheter till hämnd, är det troligt att jag skulle göra samma val (nåväl, kanske inte slita av skinnet på killen). Därmed inte sagt att hämnd är bra. Hon betalade ett högt pris - hon gav upp sitt eget liv. Men det var hon medveten om.
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

Inläggav Lipton » tis okt 19, 2004 9:10

Vilket toppen avsnitt, en 10:a idag med.
Fast detta var ännu bättre än avs 19.
Willow var hur cool som helst som super häxa. Kan inte vänta till nästa avsnitt, tur att det är redan i dag. Nästan den bästa säsongsavslutningen hittills, det skulle vara s.2 då som är bättre.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav caffeineaddict » tis okt 19, 2004 9:14

Lipton: Det här var ingen säsongsavslutning? Eller menar du den som kommer snart? Jag har inte koll på om du ser om serien på Kanal 5, eller om du ser den för första gången.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nightcrawler » tis okt 19, 2004 9:32

Helt okej avsnitt...Rå, otäck stämning...Men jag gillar hela grejen...Ska bli kul att se fortsättningen, även om jag kan gissa åt vilket håll det hela kommer gå...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Eisa » tis okt 19, 2004 9:45

jag tyckte Dai slog huvudet på spiken.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Lipton » tis okt 19, 2004 9:57

caffeineaddict skrev:Lipton: Det här var ingen säsongsavslutning? Eller menar du den som kommer snart? Jag har inte koll på om du ser om serien på Kanal 5, eller om du ser den för första gången.


Nja jag tycker väl att detta hör till slutet, det är ju bara två avsnitt kvar, och ja jag ser den för första gången.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tis okt 19, 2004 10:00

caffeineaddict skrev:Lipton: Det här var ingen säsongsavslutning? Eller menar du den som kommer snart? Jag har inte koll på om du ser om serien på Kanal 5, eller om du ser den för första gången.


Jag har alltid sett de tre sista avsnitten som avslutningen på säsongen... "Seeing red" var liksom overtyren.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » tis okt 19, 2004 10:31

Lipton skrev:Nästan den bästa säsongsavslutningen hittills, det skulle vara s.2 då som är bättre.


Jag tycker The Grave är den bästa säsongsavslutaren, men egentligen får det representera de tre sista avsnittet (ev 4) i denna säsongen. Buffy blir aldrig bättre än så här imo
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tis okt 19, 2004 12:12

Lipton skrev:Nästan den bästa säsongsavslutningen hittills, det skulle vara s.2 då som är bättre.


Jag har sagt det förr, men jag känner för att säga det igen, min favorit avslutning är s5, den har allt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noam » tis okt 19, 2004 12:46

Mackan skrev:
latarmig skrev:
Mackan skrev:Och på tal om slutscener, nästa avsnitt (Two To Go) har en av de bästa slutscenerna i hela serien...

Är inte detta lite spoiligt, vill man veta det som förstagångstittare?


Nja, jag har ju inte sagt VAD som händer.... Och bara för att jag gillar slutscenen behöver ju inte någon annan göra det ;)


"I'd like to test that theory" ;)
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Dai » tis okt 19, 2004 14:40

Eisa skrev:jag tyckte Dai slog huvudet på spiken.


Tackar. :)
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

Inläggav Koala » tis okt 19, 2004 15:20

Detta avsnitt var sådär, tyckte inte riktigt den följde upp till förväntningar.. men en 7a får det!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Giles » tis okt 19, 2004 17:02

Jag tycker avsnittet va riktigt bra, hände en hel del och trion va inte så dåliga bad guys som jag hade trott, iaf. inte Warren, tycker nästan synd om Jonathan och Andrew (hette han så?)

Det verkar som slutet av säsong 6 kanske kan slå säsong 5's avslutning..
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Buffybot Wannabe » tis okt 19, 2004 19:10

vet inte vad jag ska säga... satt i tre timmar inatt och väntade på reprisen, var sååååå nära att jag somnade... fan vilken tur att jag inte gjorde det!!! Helt otroligt!!!

Men jag saknar Tara!

Ingen riktig spoiler, men om någon som inte sett föregående avsnitt och av misstag hamnat här...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Sparvid » tis okt 19, 2004 20:54

JRT skrev:Sista scenen var förstås slaktad på femman...

Såg en scenen själv, men frågade en ospoilad kompis mellan eftermiddags- och nattsändningen om vad hon trodde hände med Warren, "Hon bröt väl nacken på honom, eller?"
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav latarmig » ons okt 20, 2004 16:06

Sparvid skrev:frågade en ospoilad kompis mellan eftermiddags- och nattsändningen om vad hon trodde hände med Warren, "Hon bröt väl nacken på honom, eller?"

Det var i och för sig väntat, men ändå känns det så fel att någon blir berövad den scenen. Man får ett helt annat sätt att se på Willow med den scenen i minnet än om hon hade dödat honom på ett mer traditionellt sätt.

Var inte detta tredje gången Buffy dog? Willow säger att Buffy inte kommer att dö, men instrumenten på sjukhuset indikerar hjärtstillestånd (långt utdraget pip). Innebär detta att Willow återigen väcker henne till liv (vad skulle Buffy vara utan sina vänner, inte mycket).

Willow: speaking to the medical staff
Now.
The doctor and three nurses move toward the door.
The beeping gets even faster and becomes a steady
whine.

Xander: Will, what are you doing?! She's going to
die.
Willow: No she isn't.
Willow moves over to Buffy, stands beside her and
stares down at her. The beep/whine continues.
Xander stares.
Close on Buffy. Suddenly the bullet lifts up out of her
chest and floats up into the air, hovering at Willow's
eye-level. Willow looks at it. The beeping stops.

Willow: It's so small.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » ons okt 20, 2004 16:22

latarmig: Det beror väl på hur man definierar död. Men hon var väl ungefär lika död här som i Prophecy girl. Men mindre död än i The Gift.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » ons okt 20, 2004 16:40

Precis, jag tänkte också på "Prophecy Girl". Genom sin korta död där blev en ny slayer utvald. Det behöver väl inte hända nu (jag köper förklaringen till att ingen ny slayer blev vald när Buffy dog i 5x22 med att Faith finns). Men var hon död i 1x12 så borde hon räknas som död nu också.

Hennes vänner borde säga till henne lite då och då:
Buffy, try and stay alive this time! ;-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » ons okt 20, 2004 16:55

One of these days you're gonna wake up dead. :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare