6x18 Entropy

Här pratar vi mest om Säsong 6

What do you say people?

1
1
3%
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
3%
6
1
3%
7
9
23%
8
18
45%
9
6
15%
10
3
8%
 
Antal röster : 40

Inläggav Hitoride » sön feb 13, 2005 18:22

jo, väldigt. :/
Hitoride
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Örebro.

Inläggav Tob » sön feb 13, 2005 18:24

Hitoride skrev:jo, väldigt. :/


Nej, och varför alla dessa inlägg? Gå dessutom tillbaka och spoilermärk ditt förra inlägg som handlar om Warren.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Hitoride » sön feb 13, 2005 18:26

eftersom hon var en favoritkaraktär och plötsligt dog sådär, så... delen vart deprimerande i slutet.

:/
Hitoride
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Örebro.

Inläggav Binchy » sön feb 13, 2005 18:31

Jag hade glömt att rösta på det här avsnittet. Börjar bli senil på gamla dar... Men nu är det gjort.

Spolier näst-nästa avsnitt.

Det är ju just för att Tara är en favorit som de dödar henne.

Testament enligt Joss: Pain is good! Joss vill att vi ska lida och spruta tårar som Willow med jämna mellanrum.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tob » sön mar 27, 2005 22:38

Anya har för tre år sedan blivit människa. Att försöka leva som människa och rätta sig efter fasta och moraliska regler efter att ha levt som en hänsynslös demon i 1000 år kan inte vara lätt. Anya säger ...i dont understand... i avsnittet åt Xander. Hon tydligör att hon inte förstår hur man kan göra som Xander, och ändå någon minut efteråt önskar hon att Xander inte fötts. Hon menar det dessutom, hon vill verkligen inte att Xander skulle fötts. För Anya handlar det om rätt eller fel, det finns två sidor. Nu råkar hon tycka att Xander har gjort fel och därför är det helt rätt att hämnas. Att Xander mår dåligt av situationen som har uppstått verkar inte slå henne, men det är just så här Anya fungerar, hon är naiv och tänker inte alltid så långt. Dem tankebanorna ligger inte naturligt för henne, utan är något hon måste lära sig främst genom erfarenhet.

När hon sedan i slutet av avsnittet hindrar Spike från att önska något om Xander, blir åtminstonde jag väldigt glad. Anya insåg att situationen inte är så svart eller vit. Hon såg att Xander verkligen led, den lidelsen räcker och det krävs ingen saklig önskan för att göra honom illa.

Starkt avsnitt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » sön jul 31, 2005 21:13

Entropy: Inevitable and steady deterioration of a system or society.


Under hela s6 har saker gått åt helvete. Willow och Tara har separerat, Buffy och Spike har omväxlande knullat och slagits, Anya och Xander har redan innan Xander lämnar henne visat uppenbara tendenser till att allt är långtifrån hur det ska vara, och alla har mått väldigt dåligt.

DOCTOR: Your sister, your friends, all of those people you created in Sunnydale, they aren't as comforting as they once were. Are they? They're coming apart.


När nu alla katter sedan de två senaste avsnitten är ute ur påsarna finns det egentligen bara två sätt att gå. Antingen börja förlåta varandra och bygga nytt, eller riva sönder alltihop och kasta bort det. Länge är det ju - tack vare att det är Anya och den fantastiska Emma Caulfield i centrum - ändå rätt humoristiskt
ANYA: God! What kind of lesbians are you?! If you love men so much, go love men!

och även om det är känslotungt så det skvätter om det (både Caulfield och Brendon är helt fantastiska genom hela avsnittet) så finns det en förhoppning om att det ska kunna lösa sig. Men sen, sista halvan, rasar allt. Alla bär på skuld, alla bär på smärta, ingen kan göra något och ingenting fungerar längre. Gänget är splittrat åt alla håll, och det verkar som om ingenting ska kunna få ihop det igen.

Samma sak gäller för trion. Jonathan säger rakt ut att han vill slippa därifrån. Warren säger mer eller mindre rakt ut att Jonathan ska avpolletteras så fort han gjort sin del.
TARA: Things fall apart, they fall so hard...You can't ever put them back the way they were...

Utom för Willow och Tara. Det är Tara som tar initiativet, som det måste vara, Tara som har växt något oerhört under säsongen och nu är ungefär det underbaraste som finns. Sista scenen är något av det finaste i hela serien.
Och den blir egentligen inte fulare av att de spelar oss ett rejält elakt spratt här. Scenen följer, som visar sig i nästa avsnitt, precis samma tema som resten av avsnittet. Det som ser ut som ett lyckligt slut - eller åtminstone början på ett lyckligt kapitel - är ju startsignalen för deras (väldigt slutgiltiga) sönderfall också. Om Tara hade väntat en dag till, om de INTE hade blivit ihop igen - då skulle inget av det som sker i nästa avsnitt och de tre följande hänt.

Säg så här: Jag hatar Joss Whedon för att han tar livet av Tara. Jag älskar Joss Whedon för att han skapat en serie där jag bryr mig om huruvida han tar livet av rollfigurerna.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » tor aug 04, 2005 17:06

Bad Girl skrev:Får man lov att vara med...

Jag blev faktiskt lite ledsen av detta avsnittet. Trodde inte att jag identifierade mig så med Buffy men jag blev hemskt sårad á hennes vägnar. Såå berusad verkade inte Spike vara...Xander betedde sig väl som en helt normal kille (omoget he he), och i de situationerna brukar man väl inte börja med att rannsaka sig själv. Förväntansfull och ångestfylld över nästa avsnitt.


Jag kännde inte alls så. Buffy har gång på gång försökt få Spike att lämmna henne ifred och gå vidare, nu gör han det (mot sitt bättre omdömme, speciellt för han skjälv) så det känns verkligen inte som att hon har någon rätt att klaga. Visst kan man förstå att hon blev lite tvär när Spike berättade om deras "förhållande". Men även där så hade hon blivt förvarnad om att han skulle betätta om inte hon gjorde det.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 23:35

Nej, jag gillar inte alls detta avsnitt. Spike och Anya.. nej! jag vet inte vad jag ska skriva egntligen. Visserligen är slutet bra men detta avsnitt är inget jag kommer gilla.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » sön mar 19, 2006 0:35

Både Spike och Anya har ju blivit sårade och svikna, och vill väl slå tillbaka mot de som sårat dem, och få en kort stunds tröst på köpet. Omdömet är inte på topp när man har ett krossat hjärta...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 10:29

Binchy skrev:Både Spike och Anya har ju blivit sårade och svikna, och vill väl slå tillbaka mot de som sårat dem, och få en kort stunds tröst på köpet. Omdömet är inte på topp när man har ett krossat hjärta...

Jo det förstår jag att de inte mår så bra (Jag skulle inte heller vara glad om jag blev lämnad vid altaret) efter det som hänt men jag har ändå lite svårt att se dem tillsammans.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Tob » sön mar 19, 2006 23:18

Isabella skrev:
Binchy skrev:Både Spike och Anya har ju blivit sårade och svikna, och vill väl slå tillbaka mot de som sårat dem, och få en kort stunds tröst på köpet. Omdömet är inte på topp när man har ett krossat hjärta...

Jo det förstår jag att de inte mår så bra (Jag skulle inte heller vara glad om jag blev lämnad vid altaret) efter det som hänt men jag har ändå lite svårt att se dem tillsammans.


Precis. Vad som driver både Spike och Anya i deras handlande är ju vad som är intressant. Sen hur mycket man nu inte vill se dem tillsammans känns som en petitess.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » mån mar 20, 2006 9:32

Tob skrev:
Isabella skrev:
Binchy skrev:Både Spike och Anya har ju blivit sårade och svikna, och vill väl slå tillbaka mot de som sårat dem, och få en kort stunds tröst på köpet. Omdömet är inte på topp när man har ett krossat hjärta...

Jo det förstår jag att de inte mår så bra (Jag skulle inte heller vara glad om jag blev lämnad vid altaret) efter det som hänt men jag har ändå lite svårt att se dem tillsammans.


Precis. Vad som driver både Spike och Anya i deras handlande är ju vad som är intressant. Sen hur mycket man nu inte vill se dem tillsammans känns som en petitess.


Livet är rätt svårt till och från. Folk gör dumma saker, saker de inte senare kan förklara ens för sig själva.

Och om bara de man själv ville se tillsammans skulle bli tillsammans, så skulle det i längden bli oerhört tråkigt. Det är ju det oväntade som gör det till en så bra serie. Vi slipper den gamla trötta klyschan med tjejen som går in i ett hus och blir demon fodder.

Spoiler för säkerhets skull, hela serienOch ytterst få "får varandra" och INGEN lever lycklig i alla sina dagar...Just like life!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav eriked » tis apr 18, 2006 9:07

Bra avsnitt! Caulfield är ju bara för urgullig när hon försöker få scoobiesarna att prata illa om Xander. Sen är ju SMG väldigt söt i avnsittet också...öhm.. tillbaka till avsnittet

ja Magicbox delarna går kanske lite väl långsamt...och även en del andra bitar. Det är ett väldigt sorligt avsnitt samtidigt som det har en massa urroliga scener, alltid härligt. Men vi har även lite ljus i mörkret (de splittrade scoobiesarna) genom att vi får lite girl on girl action. Taras "Can we just skip it" vad söta dom är!

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör jun 30, 2007 11:25

Detta är ett starkt avsnitt som kan ses som en prolog till avslutningsarcen. Entropy är alltid ett av de avsnitt jag tänker ofta på då S6 dyker upp i min hjärna. Mest tänker jag på OMWF och Seeing Red-->Grave, naturligtvis, men Entropy är där uppe helt klart.

Jag älskar för det första scenerna med Anya då hon försöker få alla kompisar att göra önskningar som ska såra Xander. Men under avsnittets gång hinner jag nästan alltid glömma att tjejen numera är demon. Hon fortsätter liksom vara vår vanliga Anya så att bli hämnddemon är alltså inte samma sak som vampyrblivande där personligheten mer eller mindre förändras. Fast då hoppar ju en helt främmande demon in i kroppen... Harmonys demon måste mao ha varit väldigt svag, iom att hon är precis sig själv även efter vampifieringen. Angels demon verkar då vara mycket stark.

Jag älskar också scenen med Spike, Anya, Buffy och Xander utanför the Magic Box. Så mycket smärta där. Mycket bra spelad scen av alla. Jag vet att Spike är vampyr, men jag tycker nästan synd om honom då Xander säger "that thing" om honom. Fast om Xander bara visste att det var två demoner som hade sex där...

Så riktigt starkt avsnitt med en härlig sista scen med Willow och Tara.

8 av 10

EDIT: Emma Caulfield har dragit vinstlotten i denna serie: hennes karaktär har kysst Xander, Spike och Giles! Alla grabbarna. Way to go! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » lör jun 30, 2007 17:46

AKS skrev:Jag älskar för det första scenerna med Anya då hon försöker få alla kompisar att göra önskningar som ska såra Xander. Men under avsnittets gång hinner jag nästan alltid glömma att tjejen numera är demon. Hon fortsätter liksom vara vår vanliga Anya så att bli hämnddemon är alltså inte samma sak som vampyrblivande där personligheten mer eller mindre förändras. Fast då hoppar ju en helt främmande demon in i kroppen... Harmonys demon måste mao ha varit väldigt svag, iom att hon är precis sig själv även efter vampifieringen. Angels demon verkar då vara mycket stark.
Jag har funderat på detta. Demonen som kommer in i en vampyr kan väl inte vara helt främmande. Då skulle ju personen som blev vampyr inte längre vara ansvarig för sina handlingar. Själen har jag alltid uppfattat som det som gör människor mänskliga (tex samvete, empati osv) och när den försvinner samtidigt som kroppen blir utsatt för en demonisk förvandling och dessutom blir hungrig efter blod så är de vampyrer som vi ser i Ats och BtVS naturliga reaktioner. (spoiler Grave och framåt) Som jag ser det är detta det enda sättet som vampyrer som Spike och Angel, som fått sina själar tillbaka, kan fås att ha dåligt samvete, eftersom det blir som att helt enkelt få tillbaka förmågan till samvete, empati och att kunna skilja mellan rätt och fel. I Angels fall så måste hans rejäla psykos som Angelus ha funnits i honom redan från början (kanske i bitterhet eller någon form av mindervärdeskomplex) som han helt enkelt fick utlopp för när han tappade förmågan att tänka på någon annan än sig själv. I Spikes fall så känns det mer som om han helt enkelt ville ha kompromisslöshet och risktagande efter ett liv som i pricip levts i en kokong.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tooticki » fre nov 16, 2007 0:24

Varför uppfyller Anya inte Xanders önskan? Han säger ju att han önskar att allt kunde bli som förr?

Vill hon inte uppfylla den eller går det inte för att hon"ingår" i önskan? Allt kunde bli som förr mellan dom.
"We're your arch-nemesises...ses."
Användarvisningsbild
Tooticki
Minion
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 01 jul 2007
Ort: sundsvall

Inläggav Tam » fre nov 16, 2007 1:36

Tooticki skrev:Varför uppfyller Anya inte Xanders önskan? Han säger ju att han önskar att allt kunde bli som förr?

Vill hon inte uppfylla den eller går det inte för att hon"ingår" i önskan? Allt kunde bli som förr mellan dom.

Hon jobbar med hämnd. Och jag tror inte hon är på humör att ge Xander vad han vill ha.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Capt. Peroxide » mån jan 28, 2008 22:38

Och varför kan inte Halfrek låta Anyas önskningar gå i uppfyllelse? Det fattade jag aldrig.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav noike » mån jan 28, 2008 22:38

Capt. Peroxide skrev:Och varför kan inte Halfrek låta Anyas önskningar gå i uppfyllelse? Det fattade jag aldrig.

Hämnddemoner kan inte hämnas åt hämnddemoner skulle jag tro.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » lör feb 02, 2008 23:55

Nicklas svar är nog rätt, men jobbade inte Halfrek bara med barns önskningar? Anledning 2.
Anyanka kunde väl bara ge önskningar åt "women scourned"?
Osv, osv...

Eller har jag läst så mycket fanfiction att allt blir fanon/fanwank?
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » sön feb 03, 2008 13:05

herdware skrev:Nicklas svar är nog rätt, men jobbade inte Halfrek bara med barns önskningar? Anledning 2.
Anyanka kunde väl bara ge önskningar åt "women scourned"?
Osv, osv...

Eller har jag läst så mycket fanfiction att allt blir fanon/fanwank?
De kunde väl ge åt vem som helst, men de höll sig till sina valda images.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Echolls » ons jan 06, 2010 18:38

Jag gillar det här avsnittet, men det är inget som sticker ut så väldigt mycket. Det skulle vara scenen då Xander får veta att Buffy har haft sex med Spike i så fall, den är bra. Och så är det fint med Willow och Tara i slutet. "Äntligen" är väl rätt ord för båda de scenerna.

Jag tycker att det är rätt åt Xander att Anya har sex med Spike och att han får veta att Buffy har haft det, för han har betett sig riktigt dåligt. Jag kan inte säga att jag tycker synd om Buffy som blir sårad av det hon ser heller.

Favoritcitat:
Tara: Things fall apart. They fall apart so hard.
Willow: Tara?
Tara: You can't ever... put them back the way they were.
Willow: Are you okay?
Tara: I'm sorry, it's just... You know, it takes time. You can't just... have coffee and expect-
Willow: I know.
Tara: There's just so much to work through. Trust has to be built again, on both sides... You have to learn if... if we're even the same people we were, if you can fit in each other's lives. It's a long, important process, and... can we just skip it? Can you just be kissing me now?

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron