Seeing Red med spoilers hela serien (från Seeing Red)

Här pratar vi mest om Säsong 6

Inläggav CheeseGuy » fre okt 15, 2004 18:41

Och Buffys död i The Gift var bara en plot device för att vi skulle få se Spikes bara överkropp. :D

Allvarligt talat (spoiler för resten av säsongen och lite för S7),
Visst behandlas Taras död knappt alls, eftersom Willow blir ond och alla får fullt upp med att rädda världen. Det är synd, men förståeligt. Däremot så har ju hela säsongen handlar om missbruk av magin, och förutom att vi ser hur det kan gå om allt går åt helvete så får vi dessutom se Willows rehabilitering i början av S7, vilket faktiskt är viktigt. Okej, det må vara en plot device, men jag tycker att den är välförtjänt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 18:45

(Spoiler s7)Om Taras död hade berott på att hon och Willow var lesbiska så skulle inte Willow träffat Kennedy i säsong 7 eftersom då är de tillbaka på samma ställe. Och Willow skulle ha dött i S6. Så please, försök igen med något annat.

Och nej, Kristine Sutherland hade inte lämnat serien utan hon vara utomlands på sabbatsår. Hon hade tänkt komma tillbaka och blev överraskad när Joss avslöjade vad han tänkte göra.

Och Tara skulle ha dött i s5, men de sköt på det för framtiden. Då hade hon också varit en liten roll.
Senast redigerad av noike fre okt 15, 2004 18:48, redigerad totalt 2 gånger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » fre okt 15, 2004 19:13

Spoiler Buffy S7
Buffy
Jenny Calendar
Joyce
Buffy
Tara
Anya

5 viktiga karaktärer dör. Alla är kvinnor.


Spoiler Angel S5
Doyle
Lilah
Cordelia
Fred
Lindsey
Wes

3 killar, 3 tjejer.

Tillf'llighet? Gl;mde jag n[n? Och hur f[r man tillbaka svenskt tangentbord? Argh!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noam » fre okt 15, 2004 19:18

noike skrev:(Spoiler s7)Om Taras död hade berott på att hon och Willow var lesbiska så skulle inte Willow träffat Kennedy i säsong 7 eftersom då är de tillbaka på samma ställe. Och Willow skulle ha dött i S6. Så please, försök igen med något annat.

Och nej, Kristine Sutherland hade inte lämnat serien utan hon vara utomlands på sabbatsår. Hon hade tänkt komma tillbaka och blev överraskad när Joss avslöjade vad han tänkte göra.

Och Tara skulle ha dött i s5, men de sköt på det för framtiden. Då hade hon också varit en liten roll.


Jag säger absolut inte att ME dödade Tara för att hon var lesbisk.. jag säger bara att det är tråkigt att ME kliver rakt in i en av de största klyshorna på TV och film, när de annars är oerhört noga med att just INTE göra det.

Efter vad jag har sett i intervjuer med Joss så blev han förvånad när Kristine lämnade serien.. och han ska ha sagt nåt i stil med "but I was going to kill you"... varpå hon försäkrade att hon skulle komma tillbaka så han kunde sätta sin plan till verket.
Senast redigerad av Noam fre okt 15, 2004 19:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 19:18

malavel: (Buffy7, Angel5)Fast Angel har alltid haft mer blandad grupp. I Buffy har det max varit tre män som varit viktiga karaktärer. Dessutom vet jag inte om det är rätt att räkna Buffy två gånger. Eller ens alls. Emma Caufeld bad ju Joss om bli dödad.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » fre okt 15, 2004 19:25

Kommentar till malavels lista: BtVS s. 7.
Om vi håller fast vid frågan om att döda Tara för att hon är lesbisk, och att detta är en typisk klyscha, så blir uppräkningen intressant. Tara är den enda av alla kvinnorna som dog som var lesbisk. Om vi utgår från gaspodes påpekande att man inte rimligtvis kan göra alla lesbiska odödliga bara för att de tillhör en minoritet, så blir det inte så klyschigt att Tara dör, dvs det är inte så att den enda kvinnan som dör är den lesbiska.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 19:29

(Spoiler Buffy S6 + lite S7) De ville ha en av deras egna som hot mot världen, vem skulle de välja? Xander så att han kan bygga ett träskjul runt jorden? Willow var den enda som var mäktig nog, för mäktig. Detta gör att efteråt kan hon bli mer osäker och undvika magi. För att göra detta så är personen Willow älskade mer av allt i hela världen ett problem. Tara gav ju henne självkänsla och något att luta sig mot.

Att ha ihjäl Tara var en bra idé dramaturgiskt eftersom hon hade blivit en del av serien. Sak samma hennes kön och sexualitet. Det viktiga var att hon var allt Willow ville ha i världen. OCh nej, det var inte bara en plot device. Bara för att hon är död så släpper inte manusförfattarna Tara, utan hon går igen i allt Willow gör efteråt.


Sedan kan någon förklar för mig vilka de andra serierna är som har haft ihjäl lesbiska karaktärer på tv? Om det nu är en klyscha så borde det vara lätt att hitta en massa exempel -- själv kommer jag inte på något.

För lite viktiga karaktärer dör på tv ändå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 23:55

malavel (spoiler s7)Du glömde Jonathan också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » lör okt 16, 2004 0:08

Buffy S7
Borde inte evil Willow spoilerm'rkas? Det 'r ju inte givet 'nnu hur Willow kommer att reagera.

Spike gl;mde jag, men Jonathan var inte med i gruppen n'r han dog. Angel dog v'l inte? Han skickades v'l endast till en helvetesdimesion. Att r'kna Buffy 2 ggr 'r v'l iofs lite tveksamt.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör okt 16, 2004 0:15

(Spoiler S7):Jonathan var nog lika mycket en del av "gänget" som Jenny Calendar. Han var en sympatisk figur som hade sina walks on the dark side, men för det mesta hade hjärtat på rätta stället även om han inte kunde hitta sin "rätta" plats innan han dog. Vilket låter väldigt mycket som Jenny Calendar om du ändrar ordet "han" till "hon".

Vad gäller (okej, spoilermärkning för mig, resten av S6):Evil Willow som spoiler eller inte... det är onekligen hårfint. Den sista bilden i det här avsnittet tycker jag gör det rätt klart, men det är ett judgement call. Och jag tänker inte göra det. Ikväll åtminstone.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » lör okt 16, 2004 0:20

Buffy S7Tycker Jenny var betydligt mer med i gruppen. Jonathan hade bara superstar och det var med hj'lp av magi.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör okt 16, 2004 0:37

malavel: (spoiler buffy s7 angel s5) Men du räknar både Lindsey och Lilah på Angel och de tillhörde inte heller gruppen. Jonathan var med i 6 säsonger och försökte ställa allt till rätta när han dog. Han brydde sig faktiskt om gruppen även när han gick över till kraftens mörka sida. Det gör att jag tycker han borde inkluderas.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » lör okt 16, 2004 0:52

Buffy S7, Angel S5 Lilah var med Wes, Lindsey skulle hj'lpa gruppen. Ingen scooby betraktade n[nsin Jonathan (f;rutom superstar) som en i gruppen. Dessutom skulle de 'ndringarna f;rst;ra symmetrin.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör okt 16, 2004 2:16

Dravel vill jag kalla det. (Buffster 6-7)"Thank god Xander is there to talk Willow down with anecdotes about yellow crayons, or where would we be? A man saves the world from the crazy lesbian. What a horrible, painful and insulting way for Willow and Tara's relationship to end."

Alltså. Det här visar att de inte förstår sig på det alls. Xander och Willow är bästa vänner och har känt varandra hela livet. Är det så konstigt att han vet hur hon fungerar? Nej. Och galen? Willow är mycket -- flyförbannad, fylld med sorg och släppt loss inför magi-drogen, men hon är inte galen. Om hon vore det skulle hon inte ha bereörts av all smärtan runt om i världen. Och för det sista så tar inte Willow och Taras förhållande slut här, det får sin "upplösning" om man nu ens kan kalla det för det i The Killer In Me.


Parallellen mellan Angel -> sex -> Angelus och Tara och Willow -> sex -> Tara död är också dravel. Hade detta stämt hade Tara dött i säsong 4. Och Riley skulle blivit ond då också. Detta är inte något som bestäms av seriens historia utan det är indviduella omständigheter. Magi som metafor för lesbiskt sex användes bara i S4, sedan skippade de det eftersom det var meningslöst att gömma det längre efter "Tara's your girlfriend?"-scenariot.

Klyschan som sådan må existera, men det är hur man använder det som är det viktiga. Och de här siterna du har länkat till går mer eller mindre ut på att skrika "lämna vårt lesbiska par ifred!"

Och deras åsikt "No. But intentions don't matter, results do." är urbota dum eftersom i så fall kan inte någon gay karaktär någonsin dö eftersom det är en "klyscha". Om den historen man vill berätta kräver att någon dör ska man inte ta hänsyn till sexuell lägning och sådant ovidkommande.

Steven DeKnight precis som alla andra som är inblandade i tv-serier kastar ur sig sådant ibland eftersom de inte vill att saker och ting ska läcka ut i förväg.

Nu hoppar jag av den här diskussionen innan jag blir otrevlig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » lör okt 16, 2004 2:25

spoiler resten av säsongen:
Om det här med spoliermarkering tycker jag att Willow blir ond borde spoilermarkeras. Slutet visar på intet sätt med säkerhet att hon blir ond. Bara att hon troligtvis ska göra nått mycket magiskt. Detta är en så stor händelse i serien så jag skulle bli lite arg om jag kom in i denna tråden efter att ha sett avsnittet för första gången ikväll/natt och fick svart på vitt veta att willow blir ond nu. Därför tycker jag det är synd caffepojken ifall du väntar med att spoiler markera sånt till i morgon då det finns stor chans att nån/några som brukar läsa på forumet ser nattens avsnitt för första gången och direkt efter hoppar in i tråden här för att läsa.
Fast det kanske bara är jag som är så känslig, skulle faktiskt ha satt in att Tara dog i spoiler markering oxo då man med 100% säkerhet inte kan veta att hon verkligen dog och ifall hon gör det att de inte fixar tillbaka henne i nästa avsnitt. Samtidigt så gör snacket om att hon dör det så tydligt att det inte är nån fara med Buffy vilket även det kan se som en liten spoiler. Men som sagt jag kan vara lite väl petig ibland :)
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Noggster » lör okt 16, 2004 2:26

CyberAl kankse är lesbisk ! ( j/k )
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » lör okt 16, 2004 3:10

The "Dead/Evil Lesbian Cliché" is a version of the basic

"dead/evil minority cliché" in which minority characters -

gay people in general, all people of color - are introduced

into a storyline in order to be killed or play the villain.



Hon är med i säsong 4,5,6 bara för att man vill döda henne? Låter som mycket arbete.

That all lesbians and, specifically lesbian couples, can

never find happiness and always meet tragic ends.


Hur många förhållande slutar lyckligt i Buffyverse? Påminn mig?

spoiler s07Det borde väl endast vara Willows och Kennedys...

Willow's descent immediately follows the first material,

non-metaphorical sex scenes Willow and Tara have been

allowed.


OMWF någon?

spoiler resten av s06
Thank god Xander is there to talk Willow down with anecdotes

about yellow crayons, or where would we be? A man saves the

world from the crazy lesbian. What a horrible, painful and

insulting way for Willow and Tara's relationship to end.

Ja hur kan de slänga in hennes bästa kompis som personen som talar henne tillrätta.Personen hon kännt genom hela hennes uppväxt.


All of the gay characters to ever grace Sunnydale - Larry,

Tara, Willow, Andrew - have ended up either

dead or evil. All of them. One hundred percent.


spoiler s07
Kennedy? Ganska många av de andra har någon gång antingen
varit onda eller döda. Buffy, Anya, Spike, Angel.


Not to mention that Willow's S6 vengeance storyline is merely

an extreme retread of Willow's actions in S5's "Tough Love,"

in which she attacked Glory for brain-sucking Tara.

Hon ville ju missbruka magi mot Oz också. Det har alltså
funnits länge inom henne och inte bara när hon var lesbisk.


Doesn't the attitude that lesbians shouldn't die make them

unfairly sacrosanct and not subject to the problems that

other characters face?

There are actually a fair number of reasons that this is a

specious argument. For one thing, what's wrong with keeping

them sacrosanct, anyway? We've had enough dead lesbians in

the past, is it too much to ask that a show which prides

itself on being ground-breaking and cliché-subverting

actually keep the lesbian couple alive for once?



Ja vi håller dem levande för att de är lesbiska sen håller vi

Giles levande för att han är engelsman.
Senast redigerad av Off lör okt 16, 2004 4:59, redigerad totalt 2 gånger.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noam » lör okt 16, 2004 3:14

Kul att ni läser sidorna, det var precis vad jag ville uppnå!

http://www.popmatters.com/tv/reviews/b/buffy-the-vampire-slayer2.shtml
En till mkt intressant artikel.. mer fokuserad på W+T genom Buffy än på just klyshan..


http://www.quiknet.com/~lcountry/cliche.html
En liten genomgång av karaktärer i olika serier.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav dizzy » lör okt 16, 2004 3:41

Håller helt med Tinder i frågan om behovet av mer spoilermarkeringar här, jag hade avskytt att gå in här och få reda på flera saker om resten av säsongen som inte alls är givna efter Seeing Red.

Off, t.ex du bör nog se över det du citerar i ditt senaste inlägg.
speciellt det om Xanders roll i upplösningen
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör okt 16, 2004 4:59

Tack dizzy. Så går det när man är trött och upprörd.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav MTL » lör okt 16, 2004 19:02

Extremt dum fråga: Men hur gör man för att få se sopilermärkta saker?
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav Langtry » lör okt 16, 2004 19:04

MTL, det finns en spoilerknapp lite ovanför rutan du skriver ditt inlägg i.
Finns två sätt man kan spoilermärka på.

1. Tryck på spoilerknappen, skriv text, tryck spoilerknapp igen.
2. Skriv allt du vill ha spoilermarkerat, markera det, tryck spoilerknapp.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav latarmig » lör okt 16, 2004 19:14

MTL: Markera det du vill läsa med musen, då kommer du att se vit text mot blå bakgrund. Du kan också trippelklicka i spoilertexten då visas den också.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav MTL » lör okt 16, 2004 22:14

Tack!
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping


Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron