Trion (spoiler hela säsongen)

Här pratar vi mest om Säsong 6

Trion (spoiler hela säsongen)

Inläggav noike » lör aug 21, 2004 15:07

Jag funderade lite på Warren och trions utveckling, och jag kom fram till att hans utveckling är inte större än de andras utan den är snarare mindre. Att han var kapabel till att låta någon dö så att han kan komma undan såg vi redan i säsong 5. Däremot är det inte förrän i Gone som han tar steget till att försöka göra det aktivt.

Till detta har vi Andrews och Jonathans utvecklingar från två romantiserande serietidningsskurkar till en som blir en riktig hench och en som är skeptisk till alltihop och inte faller in i ledet som som Warren ursprungligen hade tänkt sig att han skulle.

Det som gör att man anser att han förändras mest är att manusförfattarna fullkomligen skjuter bort skygglapparna hos tittaren.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » lör aug 21, 2004 17:28

Jag tror jag är med på vad du menar, men för mig är det helt klart Warrens utveckling som känns intressantast. Det mest anmärkningsvärda är kanske inte att han är kapabel till att mörda och sen att han verkligen gör det. Snarare hur han reagerar när han tappar kontrollen. Warren är egentligen bara en småskurk och när han väl tappar fokuseringen och det mesta går emot honom så blir han totalt oberäknelig. Han plockar fram en pistol och skjuter både Buffy och Tara. Att han sköt Tara var ju en ren slump egentligen och är ett sätt att illustrera att han inte ens kunde kontrollera pistolen.

Andrew och Jonathan tycker jag i början är ganska lika varandra. Två nördar med dåligt självförtroende. Därför blir det väldigt intressant att se hur dem förändras under säsongen gång, hur dem nästan går åt motsatt håll.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tinwiel » ons nov 10, 2004 19:40

Det är också intressant att se hur olika deras självförtroende måste ha varit från början, då Jonathan har en annan styrka och vågar gå emot Warren, än vad Andrew har.

Eller var det en följd av att Warren valde ut Andrew som sin kumpan istället för Jonathan, skulle J gjort samma sak som A om han hade blivit utvald?Det tror jag inte, och jag tror att W visste att han skulle lättare få med sig A än J, eftersom A är angelägen om att vara till lags på ett helt annat sätt än J. Andrew är en liten och rädd pojke som lierar sig med den som är starkast, och om han dessutom har en crush på denna person så... Så visst ser de ut att vara väldigt lika varann i början, alla tre, fåniga nördar osv, men vips, så ser man bortom stereotypen, till människan. I lööv Buffyverse.

(i övrigt så måste jag tillägga att jag är helförtjust i Andrew, han är en av de roligast bi-karaktärerna av alla säsonger)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav RalfiParpa » fre nov 12, 2004 2:19

Tinwiel skrev:(i övrigt så måste jag tillägga att jag är helförtjust i Andrew, han är en av de roligast bi-karaktärerna av alla säsonger)


Du är inte ensam på forumet att tycka det.
The Trios ljusaste stund är ju förresten när de diskuterar vem som var den bästa Bond i sin van. Vem har inte haft den diskussionen?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Pazuzu » fre nov 12, 2004 2:26

RalfiParpa skrev:Vem har inte haft den diskussionen?


Jag. ;) Men fortfarande är det mycket roligt. :) Fast bäst är nog ändå biltut-scenen + death star-målningen.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tinwiel » fre nov 12, 2004 2:28

Japp, biltutscenen har du å jag diskuterat förut Pazuzu- den ÄGER! Speciellt när det inte är nån vanlig tuta utan en sån där lång melodi... He he...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Pazuzu » fre nov 12, 2004 2:32

Tinwiel: Skrattar fortfarande när jag tänker på det. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav RalfiParpa » fre nov 12, 2004 5:46

Pazuzu skrev:
RalfiParpa skrev:Vem har inte haft den diskussionen?

Fast bäst är nog ändå biltut-scenen + death star-målningen.


Death Star-målningen är dessutom sjukt snygg.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tinwiel » fre nov 12, 2004 21:31

Damn it Pazuzu, nu måste jag se om "Life Serial" en gång till!! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 13:33

När Jonathan och Andrew ska sätta poäng på Warrens utförande av "exploding lint"-attacken mot Buffy är också sjukt roligt! :D

Ralfi: Gillar hur Warren inte ens kommenterar Andrews förtjusning för Tim Dalton utan bara omedelbart smäller till honom i huvudet. :D :D :D
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » sön nov 14, 2004 13:54

Nyx: Jag såg det avsnittet idag (life serial) och skrattade nästan ihjäl mig när de snackade om bästa Bond skådisen! "Timothy Dalton should win a oscar and smash roger moore in the head with it" eller vad det nu är Andrew säger..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Nyx » sön nov 14, 2004 14:15

:D :D :D Hur kan man låta bli att älska trion

Warren (i absurt headset): Dude, don't be such a geek!
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » mån nov 15, 2004 18:10

Nyx skrev::D :D :D Hur kan man låta bli att älska trion

Warren (i absurt headset): Dude, don't be such a geek!


Tro mig, det kan man,

Trion hade fungerat riktigt bra om man hade tagit dem på allvar, och det går inte när man slänger upp den ena efter den andra teknisk prylen som känns väldigt långt borta (Nej jag tycker varken om Buffybot eller Ted någotvidare, även om Ted avsnittet har många andra bra sidor). Jag tycker dem förstör mycket av dem riktigt runga ämnen och teman som S6 handlar om, säsongen hade defintivt tjänat på att förändra trion en del. Sen att dem är hysteriskt roliga vid ett fåtal tillfällen spelar egentligen ingen roll, humorn finns i serien och har dessutom funnits tidigare också.

Trion är ett enda stort NJA
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » tis nov 16, 2004 14:59

jag tycker tvärtom, jag älskar dem...speciellt de karaktärsutvecklingar de genomgår. warren i slutet av s. 6 är mycket bra ögongodis, likaså andrew i s. 7.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav A bear » sön maj 22, 2005 13:41

Kom att tänka på en grej nu när jag håller på att se om Twin Peaks: är inte Andrew kusligt lik Jerry Horne (Ben Hornes lillebror, han som alltid får guida runt norrmän och islänningar), både utseendemässigt och karaktärsmässigt? Det skiljer ju några år emellan dem, men... båda är lite hjälplösa wannabe-badguys som hela tiden följer den starkare, hela tiden får nöja sig med det näst bästa, men ändå är hopplöst lojala...

JERRY: Brother Ben, we’ve got two ledgers and one smoked cheese pig. Which one do we burn? And it ain’t gonna be my pig.


BildAndrew Wells som vuxen?
BildJerry Horne som ung?

Jobbade fru Wells på One-Eyed Jacks månntro? :eek:

Säger inte att det är en ripoff... men en liten passning kanske?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav eponinethen » sön maj 22, 2005 16:56

Haha, jag kan inte säga att jag håller med om att de är "kusligt lika" men jag förstår vad du menar, heh... Måste säga att jag även om jag aldrig gillar the nerds, är jag ett klart större fan av Andrew än Jerry... heh.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » ons maj 25, 2005 15:31

Ånej, här ska du inte komma dragandes med två underbara karaktärer och försöka få det till att de är lika...ånej...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav BePatient » sön maj 29, 2005 22:58

Jag tycker att Trion är riktigt bra. De är underhållande för stunden, tar inte för mycket plats, och det här med att de sysslar med för avancerade grejer håller jag inte med om. Det finns inte vampyrer eller Dråpare i verkligheten, så övernaturligt begåvade tekniknördar funkar för min del. Jag gillar att de inte är för dominerande under säsongen, så att det ger mer utrymme åt Buffy's personliga problem. Och the REAL villain, självklart.

Vad gäller utvecklingen så kan jag inte annat än hålla med. Det känns nästan som att de blir mindre och mindre nördar desto mer de umgås med varandra i stället för tvärtom, på grund av att verkliga personliga motsättningar blir viktigare efter att den ytliga uppfattningen fört dem samman. Som att de är lika "förvånade" över att se mer än stereotyper hos varandra som tittaren är.

Andrew's "I like taking orders!" när han vädjar till Jonathan är nog en av de kraftigaste, mest karaktärsbeskrivande replikerna i serien.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Forever Chosen » ons mar 01, 2006 16:32

Trion är riktigt roliga som skurkar! Bonddiskussionen är som sagt askul :D Jag vart så jäkla förvånad när jag såg Jonathan första gången tillsammans med trion. Däremot så hade jag på känn att Warren skulle dyka upp igen, han var så creepy på nått vis. Och Trion gav oss ju Andrew också :) En förbannat kul bifigur :D
(hela serien)Extra kul i scenerna med Spike :) Och när han gör sin dokumentär film är också jäkligt bra!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav noike » ons mar 01, 2006 16:40

Forever Chosen: den här tråden är i säsong 6-avdelningen. Då ska allt som kommer efteråt spoilermarkeras oavsett hur litet det än är.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Forever Chosen » ons mar 01, 2006 16:45

noike skrev:Forever Chosen: den här tråden är i säsong 6-avdelningen. Då ska allt som kommer efteråt spoilermarkeras oavsett hur litet det än är.


säger som han i Lorry, tänkte inte på det :?
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav Capt. Peroxide » ons jan 17, 2007 16:29

Hm. Själv gillar jag trion obetydligt mer än Anya gillar kaniner. Jag kan fatta varför någon tyckte det var kul att ha med nördar som grälar om vilken Bond som var bäst i en serie som Buffy (och jag skriver detta på ett fanforum...), men – det blir liksom lite uttjatat.

Jag gillar "Gone" som fan som komedi, men som stämningsförändring efter de kolsvarta avsnitten innan är det alldeles för abrupt. Och nördarna är helt enkelt inte roliga i längden.

Beträffande utvecklingen av Andrews karaktär i S7, så hade jag föredragit om han försvunnit helt efter att Buffy fått honom att stänga sigillet i källaren. Avsnittet där han springer omkring med en videokamera får mig att vilja göra saker som tyvärr skulle aktivera det &%# chipet jag har inopererat i skallen.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Tinwiel » ons jan 17, 2007 16:58

Jag tycker att Bond-diskussionen är guld. Men jag gillar ju Trion också.. och Andrew i s7..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » ons jan 17, 2007 17:04

Jag tyckte väl att trion var sådär första gången, lite för roliga för att funka som Big Bad.. Men ack så mycket bättre än Adam ändå. I S7 älskar jag Andrew, och Storyteller är guld.

Men välkommen till forumet Capt. Peroxide, hoppas att du gillar det och stannar!


Är vi inte artiga mot dem vi inte håller med nuförtiden?!
kids today...
*tittar menande på Tinwiel*
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tooticki » tis jul 03, 2007 20:28

The Trio är ju helt oslagbara :P Har kollat på Life Serial säkert i tre dagar i rad nu och jag är lika road varje gång. En av mina många favoritscener med The Trio är i Gone när dom står på gatan och Buffy kommer gående. Warren tittar på sin hand och upptäcker att osynlighetsvapnet är borta. Andrew och Jonathan måste ha varit snabba med att rycka den från Warrens hand utan att han märkte nåt..Ha ha

Andres :lovebunny: ;)
"We're your arch-nemesises...ses."
Användarvisningsbild
Tooticki
Minion
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 01 jul 2007
Ort: sundsvall

Inläggav MissKittyFantastico » ons jul 04, 2007 0:45

Måste säga att jag får hålla med gaspode. Var inte heller så förtjust i Trion första gången jag såg dem. Det var efter att ha sett Andrew i säsong sjusom jag plötsligt upptäckte hur roliga de var. Helt klart har jag haft helt en annan uppskattning för dem när jag gjort omtittar.

Tror att det till viss del kan ha att göra med att säsong 6 är så mörk och dramatisk att allt som inte hade fokus på Buffy-Spike-arcet liksom försvann eller var där som störande inslag för mig då. Under säsong 6-7 så var jag i min mest Spike:iga fas nämligen.

(I min trio (U, Eve och jag) så är det jag som är Jonathan, Eve är Andrew och U är Warren, fast utan mordiska tendenser förstås.)
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav AKS » ons jul 04, 2007 1:42

Jag är "mittemellan" vad det gäller the Trio. Det jag gillar är att de är människor. Buffy kan inte sticka en påle i deras hjärtan och sen är det klart. Hur ska hon kunna bekämpa dem? Det blir ju aldrig en riktigt stor grej av detta dilemma och det hade ju varit lite svårt för Buffy att gå till polisen och säga: "Jonathan used his magic bone to make me do things." Men intressant koncept med helt mänskliga motståndare. Detta gör ju den tänkta våldtäkten på Katrina så mycket värre än om en vampyr gjort det. Hm, låter konstigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Däremot tycker jag personligen inte riktigt om att saker som osynlighetsstrålar och frysstrålar introduceras i Sunnydale. Vet inte varför... känns bara inte som att det passar in.

Jag tycker inte att the Trio är så där jätteroliga. De är mest småmysiga emellanåt i sitt geekande. Att de nämner Red Dwarf ger dock stort plus. Jag får dock känslan av att det är "meningen" att jag som tittare ska tycka att de är roligare än de faktiskt är.

Som karaktärer så är nog Jonathan minst favorit, men iom att han får vara samvetet så får han väl den "tråkigare" delen av dealen. Warren är äcklig och fruktansvärd, men intressantare att se än Jonathan. Andrew är den roligaste, men så svag så svag att jag tycker riktigt illa om honom samtidigt som han är underhållande.

Hade tänkt att säga nåt mer också, men glömde bort. Kanske lika bra det med tanke på hur långt jag hittills skrivit. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003


Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare