Det här avsnittet är helt fantastiskt, jag skulle nog ranka det trea eller fyra, får fundera på det. Alla låtar är inte perfekta och Dawns dansnummer tycker jag t.o.m. är lite tråkigt, men det gör inte att jag ger ett lägre betyg, för jag har en sån härlig känsla avsnittet igenom. Det känns svårt att kommentera det här eftersom jag egentligen gillar alla låtar väldigt mycket utom Buffys "Something to Sing About", men jag ska försöka välja ut några favoritögonblick.
Jag gillar "I've Got a Theory", speciellt när Anya sjunger om kaniner under ", hela numret med ljuset och allt och så Xanders chockade reaktion på det.
Taras "Under Your Spell" är otroligt fin. Jag gillar att se henne och Willow lyckliga tillsammans, men det känns ju ändå fel med tanke på vad Willow gjort. Skönt att det kommer fram så snabbt.
"I'll never tell" tycker jag är väldigt underhållande. Min favoritdel där är när de kryper mot varandra på bordet: "I lied/I said it's easy/I've tried/But there's these fears I've can't quell"
"Rest in Peace" har en underbar text och scenen då Spike sjunger den är min favorit, även om inte den låten är bäst. James Marsters röst tycker jag inte om lika mycket som Anthony Heads, men jag gillar den väldigt mycket ändå. Scenen med Buffy och Spike är i alla fall otroligt bra redan från början då han försöker få ut henne ur kryptan, men sedan börjar sjunga och hon himlar med ögonen. Älskar hans "Mmmm, mmm" också.
Jag tycker så synd om Buffy som får höra sådana hårda ord från Spike när han är den enda som hon har kunnat vara sig själv med helt och hållet sen hon kom tillbaka.
Giles "Standing" tycker jag är bäst och den får mig alltid att gråta, det är så fint hur mycket han bryr sig om Buffy och vill göra allt för henne.
Som sagt så tycker jag att "Something to Sing About" är sämst, men texten är ändå rörande. Jag tycker faktiskt synd om Willow där när hon får reda på att Buffy var i himlen. När Spike fångar upp Buffy och börjar sjunga får jag rysningar och blir tårögd igen, det är fantastiskt.
Underbart under "Where Do We Go From Here?" när Spike dansar med och sedan inser vad han håller på med.
Slutscenen är såklart en annan favorit. Den är perfekt. Äntligen!
Jag hade hoppats att det hela skulle leda till en fin kärlekshistoria, men det som händer är mer realistiskt och jag gillar det ändå, även om jag hade svårt att acceptera det i början.Trots att jag skrev att jag gillar alla låtar utom "Something to Sing About", så måste jag ändå nämna "Going Through the Motions", "Wish I Could Stay" och "Walk Through the Fire" också. Jag älskar dem.
Favoritcitat:
Giles: I wish I could lay your arms down
And let you rest at last
Wish I could slay your demons
But now that time has passed
Wish I could stay here
Your stalwart, standing fast
But I'm standing in the way
I'm just standing in the way
Betyg: 10