5x05 No Place Like Home

Här pratar vi mest om Säsong 5

Vad tycker ni?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
8%
7
3
12%
8
11
44%
9
6
24%
10
3
12%
 
Antal röster : 25

Inläggav AKS » tor jul 15, 2004 19:47

Det håller jag med om. Det finns så många fruktansvärt bra scener, sen några av dem som har det där "lilla extra" som lyfter dem ännu högre.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Joamna » mån aug 23, 2004 18:41

bra avsnitt.. äntligen fick jag veta mer om dawn!

bra när buffy insåg att dawn inte visste var hon kom ifrån och gick och bad om ursäkt. känslosamt och bra spelat rakt igenom!

"and you have stupid hair" marveleus!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån aug 23, 2004 23:37

Varför väljer/börjar Buffy att tilltala Spike William just nu?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » mån aug 23, 2004 23:39

Illyria: Antagligen eftersom han inte gillar det? Spike är ju självtaget.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dizzy » tis aug 24, 2004 16:03

Tror som noike när det gäller Buffys motiv att säga William.
Från manusförfattarnas sida...kan man ju se två avsnitt framåt och ta det som en liten hint inför handlingen i Fool for Love.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » tis aug 24, 2004 16:14

dizzy skrev:Tror som noike när det gäller Buffys motiv att säga William.
Från manusförfattarnas sida...kan man ju se två avsnitt framåt och ta det som en liten hint inför handlingen i Fool for Love.


varför det? bara för namnets skull?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » tis aug 24, 2004 16:22

Det är intressant med tanke på Spikes dröm i förra avsnittet och att nu Buffy kallar honom William istället, det ser jag som något mer personligt. Båda har, mer eller mindre och även mer eller mindre medvetet, ändrat uppfattning om varandra?
En hint om framtiden också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Zaxx » tis aug 24, 2004 16:33

Jag ser bara det som om hon menar med "Allvar" och vill respektera. Inget annat :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » tis aug 24, 2004 17:23

varför det? bara för namnets skull?


Zaxx, jag tänkte bara på det som en påminnelse om att det är hans riktiga namn inför det kommande avsnittet. Det var bara en mini-reflektion att man kanske kunde ha tänkt så, men mest har det säkert bara med deras relation till varandra att göra.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » tis aug 24, 2004 18:32

dizzy skrev:
varför det? bara för namnets skull?


Zaxx, jag tänkte bara på det som en påminnelse om att det är hans riktiga namn inför det kommande avsnittet. Det var bara en mini-reflektion att man kanske kunde ha tänkt så, men mest har det säkert bara med deras relation till varandra att göra.


När du säger det så, så kanske det kan stämma att de vill göra så "vi tittare" kom ihåg namnet :) men det kanske var det du menade? 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » tis aug 24, 2004 18:51

Exakt så var det :)
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 21:28

All right, så det var det här som Dawn-upplägget syftade till. Och oj vad jag gnällde i början över att det inte fanns någon förklaring till att hon plötsligt var där och alla tog det som den mest naturliga sak i världen.

Aldrig hade jag kunnat föreställa mig att det var den här förklaringen som gällde - att "alla" mer eller mindre skulle fått minnet av Dawn inympat i sig och att det alltså inte behövdes någon "on screen"-förklaring i början. Dawn fanns ju där för att hon alltid funnits där (eller så trodde alla iaf). Ha, mycket orginellt var det och det är svårt att se hur det skulle kunna gjorts annorlunda. Lita på Joss! Jodå, det får man nog göra :) !

Buffys trans-scen var riktigt småotäck och Dawn som halvt osynlig blev ju riktigt läskig. Vem hade kunnat tro det om en fjortis :eek: ? Att man sedan inte vet att hon är god då gör det hela lite extra spöklikt. Vad kan nu gulliga-men-läskiga Dawn hitta på med Buffys mamma när Buffy går för att fajtas?

Så Dawn är alltså "Nyckeln". Men nyckeln till vad? Någon sorts portal? Hon är någon sorts nergi som förkroppsligats i människogestalt men det är fortfarande oklart hur mycket hon vet om sig själv egentligen. Munken säger visserligen att hon inte vet att hon inte egentligen är Buffys syster men å andra sidan så har vi sett Dawn skriva i sin dagbok att hon ändå är mer än vad som i förstone är uppenbart för en iakttagare. Men ändå agerar hon sådär halvjobbigt som fjortisar brukar (mina uppriktiga ursäkter till alla fjortonåringar här som inte agerar så där jobbigt ;)). Hur mycket vet hon om sig själv egentligen?

Vi får också se Glory in all her glory (är osäker på om hon namngavs i detta avsnitt). En ny Big Bad månne? Hm, än är den här skribenten inte övertygad. Hon är för det första alldeles för läcker och för det andra lite för mycket irrationell psycho. Vem är hon och vad är hon ute efter med "Nyckeln"?

Ja, Nyckeln/Dawn igen. Om nu det är så viktigt att skydda Nyckeln att manskickar henne som dråparens okända syster varför gjorde man inte Nyckeln till en biffig elitsoldat istället så att vederbörande kunde skydda sig själv lite bättre?

Spike och Buffy sedan! Hm, nä jag är inte övertygad alls om den här Spuffy-grejen även om hans stalker-fasoner var lite småkul. Men S/B, näpp!

Giles som magibutiksinnehavare var också kul och kanske Anya äntligen får något vettigt att göra. Även Xander behöver någon vettig sysselsättning i serien. Nu hänger de mest runt de andra men gör inte så värst mycket och det är synd.

Slutscenen mellan Buffy och Dawn var väldigt rörande och det var på något vis skönt att så snabbt tas ur villfarelsen att lilla söta Dawn skulle vara allt annat än liten och söt.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Koala » tis aug 24, 2004 21:38

Mr.Chase.. Läste inte hela ditt inlägg men kommentarer som

Ja, Nyckeln/Dawn igen. Om nu det är så viktigt att skydda Nyckeln att manskickar henne som dråparens okända syster varför gjorde man inte Nyckeln till en biffig elitsoldat istället så att vederbörande kunde skydda sig själv lite bättre?


Känns rätt onödigt, därför ingen av oss vet hur magi fungerar. Nåt vi faktist vet är att magi är otämjbart och inte till något sätt logiskt, och med det vet vi helt enkelt varför eller äns om besvärjelsen kunde blivit mer/mindre.

Annars tycker jag det är rätt smart att göra henne till Buffy's syrra. De vet ju att Buffy skulle offra allt för att rädda sin syster och att ha en Buffy som skyddar någon hon älskar är nog rätt mycket starkare än alla världens legosoldater =)

Fridens liljor.. ;D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav AKS » tis aug 24, 2004 21:42

Mr Chase: Måste få säga att jag alltid blir lika förvånad då jag inser att du inte sett mer av Buffy! Tror att det är för att du postar mycket. I min hjärna tycks det vara lika med "sett allt av BtVS och AtS"... :D

Hur spoilad är du? Du *tycks* ju inte ha vetat om att Dawn var the Key. Men vet du nåt annat som händer under säsongen? (Du behöver kanske inte räkna upp detaljer, but you see what I mean...)

Ett inlägg helt om Mr Chase inser jag nu. Sorry för OT.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 21:55

Koala skrev:Mr.Chase.. Läste inte hela ditt inlägg men kommentarer som

Ja, Nyckeln/Dawn igen. Om nu det är så viktigt att skydda Nyckeln att manskickar henne som dråparens okända syster varför gjorde man inte Nyckeln till en biffig elitsoldat istället så att vederbörande kunde skydda sig själv lite bättre?


Känns rätt onödigt, därför ingen av oss vet hur magi fungerar. Nåt vi faktist vet är att magi är otämjbart och inte till något sätt logiskt, och med det vet vi helt enkelt varför eller äns om besvärjelsen kunde blivit mer/mindre.

Onödiga kommentarer? Jag förbehåller mig faktiskt rätten att göra vilka kommentarer jag vill. Det är ju sådant vi kan och bör diskutera i et forum. Det får oss att tänka till och reflektera över det vi ser. Det finns alldeles för många dåliga filmer/tv-serier där vi bara blir indirekt tillsagda att lämna vårt kritiska resonerade vid dörren.

Och jag köper inte att "vi vet inte hur magi fungerar". Om något så borde även fiktiva och fantasifulla "universum" i sig själva vara hyfsat logiskt sammanhängande. Vilka begränsningar har magin? Vad kan den göra och inte? Det finns en term inom science fiction/fantasy-genrerna som handlar om att skapa en "willing suspension of disbelief" där det som i verkliga livet är otänkbart ändå blir tänkbart inom ramarna för ett fiktivt universum. Ett tecken på välgjord sf/fantasy är just detta och Buffy är i allmänhet just välgjord på den punkten. Jag hoppas på att få mer förklaringar på det alltefter som tiden lider.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav VelocityBoy » tis aug 24, 2004 22:01

Mr Chase skrev: Och jag köper inte att "vi vet inte hur magi fungerar". Om något så borde även fiktiva och fantasifulla "universum" i sig själva vara hyfsat logiskt sammanhängande. Vilka begränsningar har magin? Vad kan den göra och inte? Det finns en term inom science fiction/fantasy-genrerna som handlar om att skapa en "willing suspension of disbelief" där det som i verkliga livet är otänkbart ändå blir tänkbart inom ramarna för ett fiktivt universum. Ett tecken på välgjord sf/fantasy är just detta och Buffy är i allmänhet just välgjord på den punkten. Jag hoppas på att få mer förklaringar på det alltefter som tiden lider.


Jag tycker generellt att Buffy är ganska så fylld av hål (som Joss själv sa: It´s amazing the amount of cheese we can get away with on this show :) )... det är alltid budskapet eller metaforen som är det viktiga och just i det här fallet skulle man ju definitivt kunna tänka sig alternativa sätt att skydda nyckeln på men Joss vill få in en lilla syster och väljer det här sättet för att han tycker att det är coolt. Det är endast när det är enorma fel som det kan bli störande eller om det är flera i ett avsnitt då blir svårt att "suspend disbelief".
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 22:03

AKS skrev:Mr Chase: Måste få säga att jag alltid blir lika förvånad då jag inser att du inte sett mer av Buffy! Tror att det är för att du postar mycket. I min hjärna tycks det vara lika med "sett allt av BtVS och AtS"... :D

Hur spoilad är du? Du *tycks* ju inte ha vetat om att Dawn var the Key. Men vet du nåt annat som händer under säsongen? (Du behöver kanske inte räkna upp detaljer, but you see what I mean...)

Ett inlägg helt om Mr Chase inser jag nu. Sorry för OT.

Fler inlägg som bara handlar om mig är uppskattade. Det är en enorm ego-boost :D !

Att jag inte sett mer än vad jag gjort beror mycket på tidsbrist. Real life sucks ;) !

Jag är väl spoilad på en del breda händelseförlopp. Jag visste mycket väl att Dawn skulle dyka upp som Buffys syster men inte mycket mer annat än att det var något speciellt med henne. Men The Key kände jag inte till.

STORA SPOILERS framöver (osäker på när allting inträffar):
Jag vet också att Buffy dör för att rädda Dawn ur helvetet eller något sådant.
Jag vet också att det skulle bli något med Spuffy men inte hur och när, att Xander överger Anya vid altaret och förlorar ett öga, att Willow blir ond när Tara dör etc.
Men jag vet inga detaljer om hur och när det sker.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 22:06

VelocityBoy skrev:Det är endast när det är enorma fel som det kan bli störande eller om det är flera i ett avsnitt då blir svårt att "suspend disbelief".

Jo det kan man hålla med om. Även erkänt välgjorda historier har en del hål. Det finns det nog ingen som inte har. Även Sagan om Ringen har det säkert.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav AKS » tis aug 24, 2004 22:07

Wow! Jag tycker trots allt att du lyckats hålla dig undan spoilers ganska bra. Det är ju svårt då man är internetanvändare att undgå spoilers (konstig mening). Så med tanke på det tycks det gått ganska bra för dig. Mellan S4 och S6 visste jag i princip vad som skulle hända avsnitt för avsnitt. S7 och AtS S4 och S5 var jag dock *helt* ospoilad (förutom vissa olyckor) och särskilt under AtS S4 låg min haka på vardagsrumsgolvet fler än en gång. Och det var kul att ha det så (inte hakans placering, men ospoiligheten).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 22:18

AKS skrev:Wow! Jag tycker trots allt att du lyckats hålla dig undan spoilers ganska bra. Det är ju svårt då man är internetanvändare att undgå spoilers (konstig mening). Så med tanke på det tycks det gått ganska bra för dig.

Ja, det låter ju betryggande även om jag kan tycka att det är riktigt stora grejer jag är spoilad på.

Jag kom på en grej till jag är spoilad på:
Joyce dör.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Koala » tis aug 24, 2004 23:22

Mr Chase, nu svamlar du rätt bra.
Självklart får du kommentera hur du vill och självklart får jag tycka att det är dumma och ytliga åsikter..
Sen tycker jag verkligen inte det ska finnas en logik, iallafall som stämmer överens med våran, i magi.

Sen förövrigt så håller jag fast min punkt om att det var smart att göra nyckeln till något Buffy skulle älska och skydda med sitt liv.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » tis aug 24, 2004 23:31

Koala skrev:Mr Chase, nu svamlar du rätt bra.
Självklart får du kommentera hur du vill och självklart får jag tycka att det är dumma och ytliga åsikter..


Sedan bör man vara taktfull när man ifrågasätter någons inlägg ("-jag håller inte med dig" istället för att "-det är en dum och ytlig åsikt") så att stämning på forumet blir fortsatt trevlig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 23:35

^^ Vidare kommentarer överflödiga :rolleyes: !

Moving on...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Koala » tis aug 24, 2004 23:44

Ärlighet passar inte alla. Men ok, försök bara missuppfatta mig rätt nästa gång.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Off » tis aug 24, 2004 23:45

Inte fler OT-inlägg nu...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tob » ons aug 25, 2004 0:32

Det finns många hål i säsong 5. Det har väl diskuterats innan någon gång, hoppas jag skall kunna hitta en del information när jag gör återtitten. Kanske är det det som ostmannen i Restless hintar om?

Tycker ändå det var ganska mycket grejjer som Chase visste, det var inte längesedan jag började titta på S5. Visste då detta

Joyce dör, men inte hur eller varför, Buffy dör på någotvis i slutet av s5, och under dem sista avsnitten ur s5 så är det ganska uppenbart på vilket sätt samt att Buffy och Spike skulle utveckla en relation men inte hur eller på vilket sätt.


EDIT: Nu blev det ganska OT ändå över inlägget, sorry.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » ons aug 25, 2004 13:40

Mr Chase skrev:All right, så det var det här som Dawn-upplägget syftade till. Och oj vad jag gnällde i början över att det inte fanns någon förklaring till att hon plötsligt var där och alla tog det som den mest naturliga sak i världen. [---] Ha, mycket orginellt var det och det är svårt att se hur det skulle kunna gjorts annorlunda. Lita på Joss! Jodå, det får man nog göra :) !


Gott att se att du köpte förklaringen. Eftersom du var så väldigt irriterad i början var jag orolig att du kanske skulle fnysa åt nyckeln och avfärda den som trams.

Så här i efterhand kan man också fundera över ledtrådar man fått innan om att någonting är i görningen. Faith nämner redan i "This Year's Girl" (4x15) att Buffys syster ska komma , vilket i och för sig är underligt eftersom munkarna ännu inte skapat henne.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons aug 25, 2004 13:44

Buffys drömmar är ju profetiska så det skulle kunna vara så att syster till slayern har varit munkarnas reservlösning ett bra tag utan att de har använt den.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » ons aug 25, 2004 13:53

Fast just den scenen är tagen från Faiths drömmar medan hon ligger i koma.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons aug 25, 2004 14:07

Profetiska drömamr här till att vara slayer, sist jag kollade var Faith en sådan hon också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare