5x05 No Place Like Home

Här pratar vi mest om Säsong 5

Vad tycker ni?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
8%
7
3
12%
8
11
44%
9
6
24%
10
3
12%
 
Antal röster : 25

Inläggav Mr Chase » ons aug 25, 2004 15:39

latarmig skrev:Gott att se att du köpte förklaringen. Eftersom du var så väldigt irriterad i början var jag orolig att du kanske skulle fnysa åt nyckeln och avfärda den som trams.

Jag kanske framstod som mer irriterad än vad jag egentligen var. Så här i efterhand var det nog mest en form av ouppfylld nyfikenhet.

Och det som det gjorde på var enligt mitt förmenande ett av de få sätt som det hela hade kunnat funka på. Hade Dawn verkligen varit Buffys hittills okända syster som bara dök upp - utan några specifikt Buffyversiga attribut - ja hade det varit något tramsigt tvåloperaaktigt man kunnat fnysa åt. Men nu var det ju inte så :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Illyria » ons aug 25, 2004 16:03

För det är ju trots allt Buffy och inte nån tvålopera, lita på Joss :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Ai » ons aug 25, 2004 16:44

Skönt att du äntligen fått rätsida på Dawn-situationen nu Mr Chase! Och som jag sa: din reaktion var precis rätt!

Det var så underbart att läsa hur irriterad du var över Dawn, det var precis som att se sig själv i nån form av backspegel när man själv såg dom här avsnitten från början. :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav sus@n » ons aug 25, 2004 18:09

noike skrev:Profetiska drömamr här till att vara slayer, sist jag kollade var Faith en sådan hon också.


Att Faith hade sådana har jag aldrig tänkt på.. finns det något konkret exempel?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » ons aug 25, 2004 19:43

Ai skrev:Skönt att du äntligen fått rätsida på Dawn-situationen nu Mr Chase! Och som jag sa: din reaktion var precis rätt!

Det var så underbart att läsa hur irriterad du var över Dawn, det var precis som att se sig själv i nån form av backspegel när man själv såg dom här avsnitten från början. :D

Hehe :D , jag kan ju förstå er andras frustration över att inte kunna förklara varför det var som det var - eftersom alla i Buffy ju faktiskt trodde (och de flesta fortfarande tror) att Dawn alltid varit där. Det fanns inom seriens ramar helt enkelt inget att förklara.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Emily » tor aug 26, 2004 12:36

Bild Jag skrattar förtvarande åt de här Bild

Spike: You know, I'm just passing through. Satisfied? You know, I really hope so, because God knows you need some satisfaction in life besides shagging Captain Cardboard! And I never really liked you anyway. And you have stupid hair!
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav brat » lör aug 28, 2004 18:41

latarmig skrev:Faith nämner redan i "This Year's Girl" (4x15) att Buffys syster ska komma , vilket i och för sig är underligt eftersom munkarna ännu inte skapat henne.


Det är väl inte underligt? Det behöver inte ha varit munkarnas reservplan. Det är en profetisk dröm. Buffy/Faith ser det innan det händer. Omedvetet *vet* Buffy att det ska hända, än om inte munkarna vet det ännu. (Den meningen var väl ändå en tiopoängare!! :D )

Emily - jag skrattar För Evigt åt alla repliker som handlar om Buffys hår. Om någon vill samla ihop alla åt mig vore jag mycket tacksam :)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav jonas. » sön aug 29, 2004 22:00

Mr chase: jag blir sjuk avensjuk på dej när jag läser din resension. jag vill oxå INTE veta vad som hänt i Buffy. jag vill ta bort mitt minne inom buffy och se om allt. :(
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav RalfiParpa » mån dec 06, 2004 5:50

"No Place Like Home" är ett utmärkt avsnitt (stark åtta) som trots det inte riktigt etsar sig fast sig i minnet. Det visar i och för sig bara vilken hög standard säsongen håller, till och med de avsnitt som inte är överdrivet minnesvärda är bra.
Giles är väldigt rolig här, främst i sin magikerutstyrsel men även som nybliven och väldigt förvirrad butiksägare. Anya är underbar ("Now please go") och lyckas till och med vara mer komisk än Xander här, även om det förstås känns väldigt Xanderaktigt och kul när han berättar sanningen om "Have a nice day" för Anya.
Glory/Buffy-striden är tuff men jag hade fortfarande gillat Glory bättre om hon kunde skjuta eldbollar eller något liknande. Vanliga slagsmålscener är så vanligt i Buffyverse att det vore schyst med lite omväxling. Eldbollar till exempel. Mm...eldbollar.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Binchy » fre jan 21, 2005 0:16

Väldigt bra avsnitt. Gillar Buffytrancen och stalker-Spike (de fem orden och stupid hair är underbara). Giles som bara står still och fånler i trollkarlshatt och -kappa. Willows "I feel like a Witch in a magic shop."

Mycket att gilla i detta avsnitt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » tis apr 19, 2005 0:24

Ett mycket trevligt avsnitt med både humor o allvarligheter. Att man äntligen får lite grepp om vad Dawn är för ngt är skönt - men inte tillräckligt för hon é kvar o Buffy dräper ej henne... :(
Tänk: Alla minnen från s1 fram till s5 är förstörda, ingen vet längre vad som är/var sant eller ej (förutom Buffy - om ens hon kan urskilja det), känns väldigt obra!

Har som sagt svårt att smälta detta med Dawn och att alla minnen är förstörda, ngt trevligt med avsnittet är dock Giles o hans Magic Shop + att Anya får jobb där! Flera grymt härliga kommentarer får vi också ta del av i avsnittet, här är en del som jag samlat ihop från resten av tråden! 8)
Obs: Flera är redan klassiker för mig nu!

Spike: Out for a walk bitch

Spike: You know, I'm just passing through. Satisfied? You know, I really hope so, because God knows you need some satisfaction in life besides shagging Captain Cardboard! And I never really liked you anyway. And you have stupid hair!

Willow: I feel like a Witch in a magic shop

Giles: It appears to be paranormal in origin.
Buffy: How can you tell?
Giles: Well, it's so shiny.

Giles: Xander! There's too many of them... people! And they all seem to want things.
Xander: I hear ya. Stay British. You'll be okay.

"Mr. Giles! This place is so... wow. I mean, check out all the magick junk."
"Our new slogan..."

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav A bear » tis apr 19, 2005 10:01

Okej att du fortfarande inte gillar Dawn, men vad är förstört? De avsnitt du sett tidigare är ju fortfarande exakt likadana... och Buffy & co är ju hur som helst påhittade, så alla deras minnen är egentligen inplanterade av Joss. :D

s6 (bara avsnittsnamn):Törs knappt ens tänka på vad jvc_man kommer att tycka om "Normal again"... :twisted:

Själv älskar jag detta. Att stoppa in en rollfigur som är påhittad även ur seriens synvinkel... och det i en serie som alltid lite grann flörtat med sin egen overklighet.

Och ärligt nu: du MÅSTE väl ha gillat Buffys transscen, med Dawn som flimrar på och av? (Även om jag misstänker att du föredrar "av"...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav jvc_man » tis apr 19, 2005 10:19

Jodå, transscenen var väldigt tuff o mysig - speciellt "av" då! ;)
Det som är förstört är att det som vi sett från s1-s5 stämmer ej överens med "allas" minnen, de kommer inte ihåg det som det egentligen var - för Dawn är dit satt.
Såg s5:6 igår - skall skriva kommentar i den tråden nu*
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav xAMNESIAx » tor apr 28, 2005 17:57

Orkar inte skriva någonting ingående just nu, men överlag ett riktigt bra avsnitt. Det blir en 8:a, men efter en omtitt så skulle jag inte bli förvånad om jag gav det en 9:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör jul 09, 2005 13:18

DAWN: What are you talking about?
BUFFY: Slayer stuff. I'm going out.


Arcen på banan, och det med dunder och brak. Vi får lära oss vem Dawn är, vi får lära oss vem säsongens big bad är... och vi får lära oss vem Buffy är.

Dawn: som sagt, det är ett lysande grepp. Och ett modigt. Gränsen mellan verklighet och fantasi har alltid varit lite flytande i den här serien, och nu upphör den helt att existera; Dawn är inte riktig. Alla minns att hon alltid varit där, men deras minnen stämmer inte. Och vad finns då utöver minnena? Finns det någon sorts objektiv sanning att hålla fast vid?

(Transscenen är VERKLIGEN snyggt gjord. Både filmiskt och berättarmässigt sett.)

BUFFY: You're not my sister.


The Beast, kan vi väl kalla henne än så länge, är en helt ny sorts big bad. Inte helt olik Buffy själv; ung, snygg, superstark och självupptagen - fast, ja, ond. Charmig, kul, galen och tillräckligt egofixerad för att få s1-Cordelia att framstå som Gandhi.

Och så då Buffy. Jag vet, jag säger en del tykna saker om henne. Hon har sina dåliga sidor. Men här får hon visa sig från sin allra bästa. Gång på gång har hon tagit på sig ett ansvar hon inte bett om, men den här gången är det mer än så. Buffy har aldrig varit mycket för regler och borden och "faktiskt" och "egentligen", hon följer - på gott och ont - sitt hjärta och sin intuition. Det handlar återigen om slayer stuff, att beskydda de oskyldiga - det är knappast en överdrift att säga att munkens sista ord till Buffy räddar livet på Dawn. Men samtidigt är där mer än så ändå. Buffy VET att Dawn inte är hennes syster, men hon KÄNNER att hon är det. Dubbelfinten - att vi tittare också är osäkra på om Dawn är ond - får sin upplösning i den där scenen i Dawns rum där vi inser att inte nog med att alla andra tror att Dawn är Buffys lillasyster; Dawn tror det också, och är uppriktigt livrädd för att något ska hända med den som hon tror är hennes mor.

JOYCE: What was that all about?
BUFFY: Nothing. Sister stuff.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tor jul 14, 2005 19:31

Detta avsnitt är nåt att älska och vårda ömt. Eller nåt sånt. Jag tycker helt enkelt väldigt mycket om det.

För det första så tycker jag att introduktionen av The Beast är mycket bra. Fröken Kramers skådespelartalang ifrågasätts då och då, men jag tycker att hon passar mycket bra som denna irrationella, halvgalna, egocentriska Big Bad. T ex då hon slagit Buffy ett antal gånger och sen blir uppriktigt förorättad då Buffy slår tillbaks. Jag tycker Kramer är helt okej i denna roll. Jag har ju inte sett henne i nåt annat heller iofs (förutom att jag satt och zappade och såg henne några sekunder i ett avsnitt av Sabrina the Teenage Witch en gång).

Scenen där Buffy får veta vem Dawn är är rörande och välspelad. Det måste vara oerhört tungt att gå hem den kvällen och veta att delar av ens liv är lögner, men inte riktigt veta vilka delar. Dawn då? Fortsätter att bete sig som en tolvåring. Ingen fjortonåring jag känner beter sig på det viset. Iofs såg jag en barndokumentär om en svensk tjej som flyttade till USA. Hon var kanske tolv år gammal och var förvånad över att de amerikanska tolvåringarna lekte på rasterna (hon själv tyckte dock att det var kul att "få" leka). Men ändå... lite barnsligt skriven är Dawn helt klart. Kommer dock inte ihåg om det håller i sig hela S5.

Annars innehåller ju det här avsnittet många bra scener. T ex då Buffy kliver in i The Magic Box och Giles står beredd i sin magikermundering. Awww. Tycker alltid så synd om Giles där. Sen "Out for a walk... bitch"-scenen naturligtvis. Även inledningen på den scenen. Spike låter så himla "gullig" då han säger (parafras) "Hi, Buffy." Som en skolpojke eller nåt sånt. :)

Nej, riktigt bra avsnitt. Me likey very muchy.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » sön jan 28, 2007 23:23

Well, it's so shiny.

Yeah, ett riktigt, riktigt bra avsnitt! :D

Scenen med Buffys i trance är makalöst bra! Nästa lite spooky.

Let me tell you. Det var infernaliskt. Med fem minuter kvar av avsnittet ringde det på dörren och jag fick besök av en kompis. Jag föreslog att vi skulle se klart avsnittet, men det gick inte. Jag bröt precis där Buffy hoppar ut genom fönstret på lagerbyggnaden med munken i famnen. Efter att ha sett klart avsnittet nu kan jag inte tänka mig ett konstigare ställe att bryta på. Jag hann fundera på vad som skulle hända.
BUFFY: (cold) You're not my sister.
Vem var Dawn? Kände hon sig hotad? Dawn ensam hemma med mamman, vad händer? Alternativen var många...

Men nu har jag sett klart. Och, låt se nu, Dawn är förkroppsligad energi, en portal. By the way "The fifth element", is an excellent movie!
Dawn är något viktigt, nyckeln till framgång eller ond bråd död, hur man nu ser på det...

Vid sidan av det mycket dramatiska slutet fick en också hel del humor av finaste sorten. Jag skrattade högt av den dråpliga scenen när Buffy kommer in i butiken och Mr. Giles tar emot iklädd sin Dumbledore-dräkt. Det är suveränt att scenen spelas tyst. De utbyter 5-6 blickar och man ser/förstår deras "konversation". Bra scen, den bygger på karaktärerna vi lärt oss känna så väl. Och Anya är för härlig (som vanligt). Hon får ett jobb, precis som Cordelia. De båda behöver pengar och gör ingen hemlighet av det...
ANYA: Please go.

Lite lustigt att Alexander hjälper henne med försäljningstekniken...
ANYA: Hey, you! Have a nice day.


Och Spike kärlekskrank! :)
SPIKE: Out... for... a... walk... bitch.

BUFFY: No one has time for this, William.

William? Jag hade glömt hans namn (eller?).

XANDER: I hear ya. Stay British. You'll be okay.


Javisst, klart bästa avsnittet i säsong fem än så länge... Look out for my love. You own it.

WILLOW: I can't help it. I just have all this involuntary empathy for Dawn.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » mån jan 29, 2007 14:55

Jag läste genom tråden och har några kommentarer. Jag ska försöka uttrycka mig sansat och artigt. 8)

Jag är nog väldigt o-spoilad (kommer dock skaffa mig hakskydd inför AtS S4), men en av få saker jag kände till var att Dawn skulle dyka upp, Dawn Buffys syster. Jag är mycket glad över att det inte var en löjlig och konstlad förklaring till hennes uppdykande. Jag har ingen aning om hur Dawn's historia kommer utvecklas, men jag köper och gillar förklaringen att hon conjurats upp av munken och hans brethren.

Nu återstår bara två major spoilers som jag redan vet (spoiler resten av serien, osäker vilka avsnitt):
1. Buffys mamma dör.
2. Willow blir konstig - jag såg en bild av henne med svarta otäcka ögon.


Spoiler allt Joss gjort:
På tal om döda karaktärer. Jag har ju såklart hört om att Joss kan ta död på karaktärer - tänk på Serenity om inte annat, men jag har inte sett så många dö än? Ingen av huvudkaraktärerna i Buffy har dött. Miss Calendar dog men jag såg aldrig henne som en huvudkaraktär. En figur i AtS season 1 tog de död på iofs, men jag hann knappt lära känna honom så det räknas knappt. Jag börjar undra när det stora blodbadet ska börja...

Angående slutscenen. Hur kan man inte tycka att den scenen är väldigt fin? Jag såg Buffy gå in till Dawn och ge henne en stor kram, men hon kunde inte. Trevande, närmare och närmare, för att till slut sitta och stryka henne över håret. Hur hanterar man sin syster som inte är sin syster utan ett magiskt väsen? Svårt, även för en slayer. En perfekt scen som följer upp avslöjandet i scenen mellan munken och Buffy.

Men hur funkar det nu då? Har allas minnen i Sunnydale blivit uppdaterade att innehålla Dawn? Tydligen ligger minnena ganska ytligt i vilket fall, tydligt när Joyce råkade ut för en "glitch".
JOYCE: (confused) Oh, what is the... (looks at Dawn) Who are you?


Kommentarer? AKS?

/horny dog at a Miss Lovely Legs-competition
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » mån jan 29, 2007 15:41

fripp: Det är svårt att kommentera de frågeställningar du har, då ger man sig in i spoiler-land för dig... Vilket å andra sidan betyder att du kommer att få svar på dina funderingar, frågor och antaganden när du fortsätter se avsnitt - och det är väl bra :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » mån jan 29, 2007 15:48

fripp21 skrev:
BUFFY: No one has time for this, William.

William? Jag hade glömt hans namn (eller?).

Japp.
2.03 School Hard skrev:GILES: Our new friend Spike. He's known as "William the Bloody". Earned his nickname by torturing his victims with railroad spikes. Very pleasant.

Och - ej egentlig spoiler om Spikes namn eftersom det aldrig sägs i serien utan bara av Joss i intervjuer - hans efternamn som människa var Pratt. Det kan aldrig sägas nog ofta. William Pratt.

Jag skrattade högt av den dråpliga scenen när Buffy kommer in i butiken och Mr. Giles tar emot iklädd sin Dumbledore-dräkt. Det är suveränt att scenen spelas tyst. De utbyter 5-6 blickar och man ser/förstår deras "konversation".

Kan mycket väl vara en av de roligaste scenerna i hela serien.

Jag gillar förresten verkligen att du konsekvent kallar Giles "Mr Giles". Han ska ha all respekt. Och du får gärna fortsätta droppa Neil Young-citat också... :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån jan 29, 2007 16:35

(spoiler REJÄL spoiler 5:07) William the Bloody kan också komma ifrån att han var "a bloody awful poet".
Senast redigerad av Binchy mån jan 29, 2007 17:05, redigerad totalt 1 gång.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » mån jan 29, 2007 16:46

Binchy skrev: (spoiler för säkerhets skull, rör hans smeknam) William the Bloody kan också komma ifrån att han var "a bloody awful poet".

En ganska rejäl spoiler, skulle jag vilja påstå? (5.07)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån jan 29, 2007 17:03

A bear skrev:
Binchy skrev: (spoiler för säkerhets skull, rör hans smeknam) William the Bloody kan också komma ifrån att han var "a bloody awful poet".

En ganska rejäl spoiler, skulle jag vilja påstå? (5.07)


Sorry, ska genast rätta...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Garim » mån jan 29, 2007 17:50

Binchy skrev:
A bear skrev:
Binchy skrev: (spoiler för säkerhets skull, rör hans smeknam) William the Bloody kan också komma ifrån att han var "a bloody awful poet".

En ganska rejäl spoiler, skulle jag vilja påstå? (5.07)


Sorry, ska genast rätta...


Japp, det får ingen läsa som inte sett 5.07! Trust me.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » fre apr 25, 2008 11:48

Jag håller itne med alla om att dawn verkar yngre än hon är... Ibland har de lyckats med utmärkta klockrena fjortis-kommentarer.

Visst saknar vi alla the mayor. (speciellt efter Adam-fiaskot) men Glorificus den skimmrande... Ååååå Det här är bra slayer-action

"You hit me! What, are you crazy? You can't go around hitting people. What, were you born in a barn? Fine. Be that way."

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Echolls » sön dec 13, 2009 18:55

Väldigt bra avsnitt! Jag älskar förklaringen om hur Dawn hamnade där och scenen då munken berättar hur det ligger till är en av mina favoriter i avsnittet. Stackars Buffy, vad obehagligt det måste vara. Och förtrollningen som hon utför är cool. Det känns lite LSD-aktigt när hon går runt i huset, riktigt snyggt.

Giles i sin utklädnad med struten och Buffy som bara står och tittar på honom helt allvarlig utan att säga något. :D Giles kommer för övrigt med en massa roliga kommentarer angående The Magic Shop i det här avsnittet.

Inte direkt oväntat, men Buffy/Spike-scenen är nog min favorit. "Out... for... a... walk... bitch." och "And you have stupid hair."-kommentaren är båda fantastiska. Så gulligt att han har stått utanför huset och väntat också.

Glory är väl helt okej. Hon passar bra som Big Bad och jag stör mig inte på henne, men jag tycker sällan att hon är speciellt rolig heller.

Favoritcitat:
Anya: Please go.
Xander: Anya, the Shopkeeper's Union of America called. They wanted me to tell you that "please go" just got replaced with "have a nice day".
Anya: But I have their money. Who cares what kind of day they have?
Xander: No one. It's just a long cultural tradition of raging insincerity. Embrace it.

Betyg: Stark 7:a
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron