5x04 Out Of My Mind

Här pratar vi mest om Säsong 5

Vad får det då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
4
18%
7
12
55%
8
6
27%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 22

Inläggav Mr Chase » tor aug 26, 2004 16:55

^ brat, din snorunge ;) !
Och lite attityd kan väl vi som ännu inte sett allt också få kosta på oss. Det är ju lite halva tjusningen med att var ospoilad att man ser en sak, reagerar på det, bara för att sedan se när Joss vänder till det :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tam » tis jan 04, 2005 7:59

När Dawn leker med stetoskåpet måste vara det mest omogna hon nånsin gjorde. Hon skrevs verkligen som några år för ung härochvar där början.

Ett bra avsnitt det här. Gillar Spikes rant på kyrkogården.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tob » ons jan 05, 2005 22:47

Dags att leve upp till sitt medlemskap i Riley Finn Appreciation Society och säga att Riley funkar kanon i dessa avsnitt. Jag måste säga att jag lider med honom i föregående avsnitt när han säger till Xander att Buffy inte älskar honom, och antagligen har han rätt. Riley varken är, var eller kommer att vara Buffys stor kärlek. Inte undra på att han får komplex och vägrar inse hur illa det är med honom, han vet/tror sig veta vad Buffy vill ha och han vet även vad som håller på att hända med honom. Kosta vad det kosta vill.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 11:50

Inte ett av mina favoavsnitt, men som alla andra avsnitt har det sina ljuspunkter.

Harmony: Is it safe? Has Buffy gotten to you yet? I saw her patrolling just now... with a stake! She won't give up until she's killed me to death.
Spike: Buffy's looking for you?
Harmony: Of course. That's why I'm on the lam. Didn't you hear? I'm totally her arch-nemesis.
Spike: Is that right? I must've missed the memo.
Harmony: There was a mem— Spike, oh my God, this is like a real emergency!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » tis apr 26, 2005 17:29

Ganska bra avsnitt. Spike & Harm är helt klart bäst. Tycker även att Riley gör ett OK jobb, inte alls lika gnällig och ointressant som tidigare.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » tor jul 07, 2005 14:52

Rileycentrerat. Gäsp. "Jag man. Jag måste vara starkare än kvinna. Jag inte man om kvinna måste beskydda mig."

Spikes story avanceras äntligen lite grann, hans roll hittills i s5 har ju varit minimal. Och det är ju typiskt Spike att göra en sån här grej. (resten s5)
Och det är ju givet att han ska misslyckas, och en jävla tur att han inte gjorde så många försök till. Spikes kärlek till Buffy har ju en ganska osympatisk början här; han hatar henne intensivt, men när han inte kan skada henne styrs känslorna om till åtrå i stället...
Men frågan är fortfarande, som den har varit sedan mitten av s4; varför tillåts Spike leva? Här visar han tydligt att han är allt annat än ofarlig, och hade han inte bränt alla sina broar med andra vampyrer och haft bättre medhjälpare kunde han mycket väl fortfarande vara ett reellt hot. Scenen där han tror sig ha fått chipet utopererat är ju verkligen den gamle Spike - snudd på "School Hard".
SPIKE: Buffy. I swear I was just thinking of you. I wanted to tell you the great news. My head's all clear now. No more bug-zapper in my noggin.
BUFFY: That means I get to kill you.
SPIKE: You get to try.

Drömscenen i slutet lurar ju oss så fullständigt därför att Buffy måste göra det där - inte kyssen, men pålen. Hon kan inte motivera att låta Spike leva i det här läget.

Och så får vi en liten pusselbit i gåtan Dawn.
JOYCE: Oh, what is the... Who are you?


Men alltså, Riley. Det är ju en intressant grej; väldigt mycket i början av s5 går, som sagt, ut på att definiera vilka våra hjältar är nu när de kliver in i vuxenåldern, vilka roller de har, var de kommer ifrån, vad deras uppgift är i gänget. Buffy, Dawn, Tara, Spike, Anya och Xander får alla... om inte remakes, så i alla fall nya dimensioner, nya uppgifter. Och vad får Riley, vad är hans sensmoral, vilka superkrafter har han nu?
GRAHAM: Come on, man. You know it's true. There's nothing for you here.
RILEY: There's her.
GRAHAM: Okay, right, there's her. And? You used to have a mission, and now you're what? The mission's boyfriend? Mission's true love?

Ugh. Mig icke man utan muskler.

Och i lagom doser så är ju Harmony faktiskt riktigt kul.
HARMONY: I read in a magazine that some women think a Man's real sex organ is his brain. Yecch! No contest. I mean, look at it. It's so ... pink and wriggly-looking. Can I touch it?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » lör jan 27, 2007 18:07

ANYA: Don't be insecure.

Ok, jag ska försöka. Detta avsnitt hade en hel del dialog som påminde mig om Firefly. Jag vet inte varför det kändes så just nu. Men det kan ju bero på att jag häromdan fick anledning att tänka på Firefly/Serenity. Jag fikade med en före detta nära vän och han sa att han hade sett första halvtimmen av Serenity och han verkade inte gilla den. "Maken till dynga har jag nog aldrig sett!" Hmmm, fick mig att tänka på hur otroligt bra Serenity är. Sa jag att det var en före detta nära vän?

Några exempel på dialog som är stulen från Firefly/Serenity. ;)

Serenity - tBDM
MAL: This is what I do, darling. This is what I do.

Buffy 5.04 - Out of my mind
SPIKE: It's blood! It's what I do!



Firefly 1.12 - The Message
JAYNE: ... the enclosed to keep you warm on your travels. Hope to hear from you soon, love, mother."

He closes the letter, proudly adjusting his hat.

JAYNE: How's it sit? Pretty cunning, don'tchya think?

Buffy 5.04 - Out of my mind
SPIKE: And I should do what in my spare time? Sit at home knitting cunning sweater sets?



Firefly 1.01 - Serenity
KAYLEE: Hey you.
INARA: Hey you.

Buffy 5.04 - Out of my mind
TARA: Hey you.
WILLOW: Hey!



Men tillbaka till detta avsnitt...

- Spike kollar på "Dawson's Creek" :D

- Willows otroligt gulliga min precis innan Tara tar hennes hand (i Mr. Giles Magic Box-shop)... :lovebunny:

- Dawn med stetoskopet.. :)

- Ännu en drömsekvens. Men jag blev överraskad, jag trodde det var Buffys dröm, men det var ju Spikes. Kul. Riley på väg ut. That, I can live with.


Joyce turns away from the stove, holding the two plates. Suddenly she stops and blinks as if dizzy. Dawn looks up from unwrapping the prize.
JOYCE: (confused) Oh, what is the... (looks at Dawn) Who are you?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » lör jun 16, 2007 23:58

De fyra avsnitt som sänts hittills av S5 gör inledningen av säsongen till den starkaste hittills. Buffy vs Dracula är sämst, men ändå godkänt och detta är ett snäpp bättre än BvsD.

Det bästa i avsnittet är naturligtvis Spike. Som vanligt är han underhållande, välspelad, rolig, farlig, snygg och sexig. Damn, I love me some Spike! Och stackaren får känna sig otillräcklig:

HARMONY: You know what it means that he can't hurt any living thing? It means he can't even pick flowers.
SPIKE: What?! Yes, I can!


Man vet att det gått långt då ens farlighet ligger i att man kan plocka blommor. :D (spoiler ca 5.17) Och han bevisar väl att han kan plocka blommor i avsnittet efter Joyces död. Han lär knappast ha köpt de blommorna. Aww, Spike.

Dawn fortsätter bete sig några år yngre än vad hon faktiskt är. Stetoskopet? Doctor Dawn? Hon är fjorton, för sjutton!!

Hur står det till med slayerns hållning i detta avsnitt? I ett par scener ser Buffy ut som ringaren i Notre Dame.

I alla fall, bra avsnitt, varken mer eller mindre. Tråkscenerna med Riley drar ner betyget ett steg. 6 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tea » tor apr 24, 2008 10:45

YAWN.
Jag förstår att jag blivit äldre och mognare när jag finner mig själv sitta och gäspa åt riley och hans historia. Innan har jag tyckt om riley väldigt mycket men den här gången är det bara FÖR tråkigt med hans historia...

Spike däremot är ju och förblir alltid Spike :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny:

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Echolls » lör dec 12, 2009 16:10

Det här avsnittet är väl sådär. Det är först från och med nästa avsnitt som säsongen börjar på riktigt för mig. Men vissa grejer är riktigt bra som öppningsscenen när Buffy patrullerar och Riley och Spike dyker upp. Jag tycker att SMG spelar väldigt roligt i den scenen. Jag gillar hur hon säger: "Spike... I just saw you taste your own nose blood. You know what, I'm too grossed out to hear anything you have to say. Go home." Och så är det alltid kul att när Spike ska säga några ord om Buffy för sig själv och sedan råkar ut för något, som här när han ramlar ner i graven. :D

Men det bästa med avsnittet är Spikes dröm. Den är så väldigt rolig. Jag älskar när han kastar av sig skjortan. :D :D Att han aldrig blir av med Buffy tycker jag är så kul, speciellt eftersom det känns som att hon inte bryr sig speciellt mycket om honom alls och inte har någon aning om hur besatt han faktiskt är av henne.

Riley är rätt tråkig och tjatig här. Det är ju synd om honom, men här går han över gränsen till vad jag orkar med faktiskt. Han funkar bättre när han är med lite grann i bakgrunden. Harmony tycker jag också är ganska jobbig i det här avsnittet.

Favoritcitat:
Spike: Buffy, Buffy, Buffy! Everywhere I turn, she's there! That nasty little face, that ... bouncing shampoo-commercial hair, that whole sodding holier-than-thou attitude.
Harmony: Well, aren't we kinda unholy, by the-
Spike: She follows me, you know, tracks me down. I'm her pet project. Drive Spike round the bend. Makes every day a fresh bout of torture. You don't understand. I can't get rid of her. She's everywhere. She's haunting me, Harmony!

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron