5x07 - Fool for love

Här pratar vi mest om Säsong 5

You now what to do

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
4%
8
7
13%
9
21
38%
10
25
45%
 
Antal röster : 55

Inläggav Mr Chase » tor aug 26, 2004 17:26

Tobbe_E skrev:Spike hit och dit, överallt pratas det om Spike. Han är en cool karaktär och så fort han med så blir det faktiskt ganska roligt. Men varför dyrkas han som någon sorts gud? Överskattad? Ja, men det går inte komma undan med att han är just det en cool karaktär. /.../ Jag fullkomligt agudade Spike i S2 ihop med Drusilla, nu tycker jag han är med bara för saken skull. Men jag misstänker att något kommer att hända, Spuffy eller Bike....hmm....Hoppas det bli intressantare då.

JRT skrev:Håller med, faktiskt. Jag gillar Spike - även om jag tycker han var mycket bättre som "badass" i s2...


Jag kan inte annat än hålla med Tobbe_E och JRT här (*hukar mig undan massornas vrede*) men då jag tidigare gjort mina omdömen om Spike kända så torde det inte komma som någon överraskning. Gillade megabadass Spike och Dru skarpt och saknar det faktiskt en hel del.

Nu får jag slänga in brasklappen att jag inte sätt längre än så här och jag hoppas att Spike artar sig vad det lider men jag är inte alls övertygad om hans trånande efter Buffy. Som jag sagt tidigare så gillar jag inte riktigt den tämjda Spike. Oh well...

Däremot gillade jag tillbakablickarna skarpt. De var helt enkelt lysande, jag älskar att se dessa historiska tillbakablickar om våra favoritvampyrer och bara att återse min kära Drusilla igen ger ju extra plus i kanten (ja, jag är väl en smula knäpp men det är något visst med Dru :P ). Och så får vi äntligen se den beryktade Kaosdemonen ("all slime and antlers" :D ) som Dru började träffa när inte hon heller kunde stå ut med Spikes Buffybesatthet.

Sedan förstår jag inte riktigt de tidigare inläggen som kritiserat Buffy för att hon var elak mot Spike? Bara för att man gillar Spike-karaktären så går det inte att komma ifrån att han är en vampyrmördare som skulle dödat Buffy och alla scoobisar bara han inte hade det där jäkla chipet i hjärnan. Och Buffy kan ju inte veta att han just börjat bli lite småtokig i henne. "You're beneath me!" Jag säger bara Go Buffster! Fast den diskussionen verkar avklarad nu.

Och även om det var kul att se den tafatta Spike med hagelgeväret försöka trösta Buffy så var han lite väl patetisk där. Jag är inte alls övertygad av Spuffy.

Så nu kan alla ni andra gå och stämma mig för att jag uttryckt kritik mot Spike ;) !

Sedan tyckte jag att B-storyn med Riley och Scooby-gänget var svag och störande när den avbröt de intressanta tillbakablickarna och Buffys och Spikes intressanta konversation/konfrontation.
Senast redigerad av Mr Chase tor aug 26, 2004 17:53, redigerad totalt 1 gång.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » tor aug 26, 2004 17:43

Jag tror du har ungefär samma känsla som jag hade angående Spike. Det är ju inte ofta man får medhåll, har jag märkt. Detta avsnittet är verkligen ett avsnitt som behövdes, den onformationen som ges känns väldigt relevant för att man skall kunna ta Spike på lite mer allvar.

men, spoiler:

Jag gillar ändå Spikes och Buffys utveckling och dess förhållande, speciellt då under säsong 6. Även om Spikes humor har dragits ner ganska kraftigt i säsong 7 så är det ändå då jag tycker han blir som bäst, det är då han verkligen får utstå en hel del förändringar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Ulalume » tor aug 26, 2004 19:35

Holy poole-cue!!! va de här avsnittet är bra!!! Detta är varför man(läs jag) ÄLSKAR (och blir lätt besatt av) Spike. Men jag ska försöka hålla igen med "Please Mr Masters"-fasonerna.

Frågan om "You´re beneath me"-repliken är intressant. Jag håller nog med Velocityboy och Off där. Och det känns mer kraftfullt om det var en slump: att båda kärlekarna avfärdar honom på samma sätt (Awww :( , stackarn)

caffeineaddict skrev:Men, knasisar! Jag förstår hur man kan falla för Spike, det är inte som att jag inte älskar honom... men han är för fan en själlös mördare som bara en stund senare tänker blåsa skallen av Buffy med ett hagelgevär...


Du får kalla oss Harms(?): Harmony "Your my little lamb!" (från Family?)
Nej ärligt talat: SJÄLVKLART säger B. som hon gör! Han har ju ändå precis (i hennes öron) sagt att han kommer döda henne (även om jag hör något annat ;) "I´ll slip in...have myself a good day"). Och när han lutar sig fram så tror väl B att han ska bita henne?

Varför han dyrkas som en slags gud Tobbe_E beror på de insjunkna kinderna :). Nej ärlig talat det här avsnittet säger allt. Han är en helt underbart komplex och tragisk karaktär!!

Ang. The Sweep och Chaos-demonen måste jag säga att jag skrattade gott. Jag älskar den här sortens btvs-crazy-humor, och tycker inte att det är konstigt att de beter sig som de gör. Har för mig att Giles brukar kommentera dessa fasoner med uppgiven axelryckning och ett "The world is dooomed"


Självklart får Fool For Love en 10a (finns det föresten inte en Dolly Parton-låt som går så? Är med på soundtracket till Resovoir Dogs om jag inte missminner mig?)
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav VelocityBoy » tor aug 26, 2004 19:54

Mr Chase skrev:Gillade megabadass Spike och Dru skarpt och saknar det faktiskt en hel del.

Nu får jag slänga in brasklappen att jag inte sätt längre än så här och jag hoppas att Spike artar sig vad det lider men jag är inte alls övertygad om hans trånande efter Buffy. Som jag sagt tidigare så gillar jag inte riktigt den tämjda Spike. Oh well...


Du tror inte det skulle bli tråkigt med samma big bad alla säsonger...?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » tor sep 02, 2004 12:26

fantastiskt avsnitt, kan inte låta bli att rysa när jag ser det. dels för att man får lära känna karaktären Spike mer och eventuellt förstå hur han blivit som han är (utöver att han blivit vampyr) och reagerar som han gör i vissa situationer. i grund och botten är det trots allt kärlek han vill ha, även om han är beredd att göra vad som helst för att förneka det och hålla uppe sin "JAG-ÄR-SÅ-HÅRD"-image.
att man får se drusilla igen är roligt, lite som en nostalgitripp, att det dessutom var hon som insåg spikes besatthet av buffy först av alla är bara genialiskt.

buffys reaktion mot spike och hans kommentarer är inte fel, hon är trots allt The vampire slayer och att hon inte dödat spike för längesedan förvånar mig egentligen, chip eller inte. fast å andra sidan kan jag förstå hennes förståelse för honom. när de sitter på trappan i slutet är bara så fint. hur spike trots att han är en vampyr kan känna sorg och medlidande (?), det är ju mer än vad angelus kunde.

mycket bra avsnitt, hamnar helt klart tio-i-topplistan.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Lipton » fre sep 17, 2004 16:21

:D Bara äääälskar Spike innan han blev vampyr, han är för underbar.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav sus@n » fre sep 17, 2004 16:40

Eisa skrev: det är ju mer än vad angelus kunde.


Mer än Angelus ja men inte mer än Angel. Angel älskade Buffy men utan sin själ är han inte samma person. Spike känner nog mer ett älsk/hat mot henne och han tänker ju faktiskt döda hennne innan han bestämmer sig för att trösta honom.

Spoiler S6/S7 Missuppfatta inte mig, jag är ett Spuffy fan med!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Lipton » fre sep 17, 2004 16:58

Precis, det är stor skillnad på Angel o Angelus. Jag retade mig alltid på att när Angel kom tillbaka från helvetet så behandlade de honom som en mördare, men det var ju inte han som t ex torterade Giles och mördade Calender, han är ju inte kvar i kroppen när Angelus är där, det är ju demonen som nyttjar kroppen. Inte för att det hör hemma på den här tråden, jag rycktes bara med. ;)


Klockan här uppe går väldigt fel.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » fre sep 17, 2004 17:10

sus@n skrev:
Eisa skrev: det är ju mer än vad angelus kunde.


Mer än Angelus ja men inte mer än Angel. Angel älskade Buffy men utan sin själ är han inte samma person. Spike känner nog mer ett älsk/hat mot henne och han tänker ju faktiskt döda hennne innan han bestämmer sig för att trösta honom.


Jag tror att hon menar att det är stor skillnad på de två vampyrerna utan själar, Spike och Angelus, och utav dem är Spike betydligt mer mänsklig...

Men visst Angel älskar förstås Buffy och tvärtom.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » mån sep 20, 2004 13:01

tack, någon som förstår=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Binchy » fre jan 21, 2005 20:54

Gillar detta avsnitt skarpt. Kul att få se hur Spike var innan. Väldigt kul när han skriker ouch, ouch, ouch när Dru vampar honom.

Lite lustigt att det inte är samma Nikki i detta avsnitt som i First Date säs 7. De är inte ens lika, största likheten är väl hudfärgen och afrohåret.

Håller helt med om Off's tolkning av kyrkogårdscenen. För Riley är det ett stort äventyr, han är van att basa över folk, men de han försöker basa över här är "way beyond him", för dem är det inget speciellt med en natt på en kyrkogård, de har gjort det i fem år (ja, kanske inte Anya då, men de andra två). Choo-choo är ju underbart.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » lör jan 22, 2005 2:55

Binchy (S7-spoiler):Det är olika skådisar därför att hon som spelar Nikki här var en stuntkvinna som inte kunde skådespela för fem öre. Men jag håller med om att det är lite störande.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 22, 2005 3:28

caffeineaddict skrev:Binchy (S7-spoiler):Det är olika skådisar därför att hon som spelar Nikki här var en stuntkvinna som inte kunde skådespela för fem öre. Men jag håller med om att det är lite störande.

Jag tycker dessutom att det är störande för att den andra Nikki ser för snygg och prydlig ut, den första slayern var lite mer av en kvinnlig Shaft.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » mån mar 07, 2005 11:33

Ett av mina absoluta favoritavsnitt. Precis som många av avsnitten i tidiga s5 - "The Real Me", "No Place Like Home", "Family" - går det ut på att skapa en regular - ta en figur som tidigare känts lite endimensionell, fylla i de drag som tidigare kändes klichémässiga eller ofullständiga etc. Men där Dawn och Tara verkligen blir uppbyggda gör de tvärtom här; de klär av Spike allt. Vi får se hur han går från William the Bloody Awful Poet till stenhårde Spike - för att sedan rycka undan mattan under honom och visa att han i grund och botten fortfarande är samme William, läderrock och huggtänder till trots.

Och sedan, i den absolut sista scenen på kökstrappan, får vi se att han trots allt ändå är mer än så. Det är en av de starkaste Spuffy-scenerna över huvud taget; som det sägs på kommentarsspåret, hela avsnittet - och de föregående - har satt upp det till att det finns två möjliga utvägar för Spike och Buffy, precis som det fanns för Angel och Buffy: de kommer att hoppa i säng eller de kommer att ha ihjäl varann. I stället (hej symbolik: notera Spikes hagelgevär strax innan han frågar "Is there something I can do?") börjar de här, utan att knappt veta eller våga medge det själva, bli just det som Spike mycket riktigt påpekar i "Lovers Walk" att Buffy och Angel aldrig kunde bli: vänner. Briljant agerande av både Gellar och Marsters där; de behöver inga repliker för att få oss att förstå.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » mån mar 07, 2005 11:53

Älskar det synkade andetaget i slutet. Sån liten grej som gör så mycket!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » mån apr 11, 2005 0:26

A bear skrev: de klär av Spike allt. Vi får se hur han går från William the Bloody Awful Poet till stenhårde Spike - för att sedan rycka undan mattan under honom och visa att han i grund och botten fortfarande är samme William, läderrock och huggtänder till trots.

Briljant formulerat A-bear! Så är det absolut. Som de bästa resor tar oss denna via en fullständig cirkel tillbaka till utgångspunkten fast sedd med ny vetskap! Vi får ju se hur Spike själv bygger sin vamp-identitet, hur han får uppslaget till sitt nic, hur den kinesiska Slayern ger honom ögonbrynsärren och hur han skaffar skinnrocken mm. Men man kan ändå aldrig fly från sig själv och den man är, innerst inne... Jag beundrar också tempot i det här avsnittet. Det finns en så hög angelägenhetsgrad i berättandet. Det strävar hela tiden vidare. Det är en av mina största favoriter i serien, helt klart! spoiler Angel 2x07Såg Darla för första gången idag och var tvungen att se om Fool for Love också. Tycker att tempot och dialogen är mycket bättre i FfL men jag måste se om Darla fler gånger

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav jvc_man » ons apr 20, 2005 0:54

Riktigt riktigt bra! Ett av de allra bästa avsnitten som jag sett hittills inom Buffy/Angel. 9/10 ger jag avsnittet (9 brukar jag räkna som högsta betyg).
Att äntligen få veta lite mer (allt) om Spike's bakgrund och lite mer om hans känslor för Slayer's samt Buffy var underbart, verkligen på tiden.
Just nu kan jag knappt uttrycka eller formulera mig, såg nyss avsnittet och är i extas så får återkomma med fler kommentarer kring avsnittet, måste lugna mig nu o nanna! 8) :o

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav xAMNESIAx » tis maj 03, 2005 17:21

Ett av de bästa Buffy avsnitten någonsin. Hela avsnittet är bara så välregisserat. Växlingen mellan Spike/Buffy och tillbakablickarna är underbara. Det mesta har redan sagts angående Spike, han är en helt otrolig karaktär och FFL är en av hans absolut bästa stunder.

10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav The Buffster » tis maj 31, 2005 20:25

Platsar lugnt på min top-5 över bästa avsnitt någonsin. Varför? För att det
handlar nästan uteslutande om Spike. Tidigare i tråden har det
diskuterats hurvida Spike är en överskattad karaktär, dålig sen han fick
sitt chip eller en själlös mördare. Jag vet att allt handlar om tycke, men
måste bara fråga: Är ni komplett galna? Spike var underbar i säsong 2
tillsammans med Dru, han var underbar i säsong 4 med sitt chip, han var
underbar i säsong 5 när han blev kär i Buffy och han var underbar i
säsong 7 när han fick sin själ. Men åter till Fool for Love.
Ja, vad kan man säga mer än WOW. Man får veta mer om Spikes
bakgrund vilket gör att han känns mer som en hel karaktär (även om han
som sagt var helt underbar innan också), avsnittet är snyggt gjort/klippt
och viktigast av allt så känner man en hel massa saker. You’re beneath
me, det gör så ONT, och så gråter Spike vilket gör honom otroligt
mänsklig för mig. Sen slutet, som jag ser det så skulle han aldrig ha
skjutit henne även om hon inte hade suttit där och gråtit (kolla min avatar
förresten) för att han älskar henne. Och när han sätter sig ner och tröstar
henne då visar han det. Det är en av dom finaste Spuffy-scenerna
någonsin och därför också en av dom finaste scenerna någonsin.
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav AKS » fre jul 15, 2005 15:32

Finns väl inte så mycket att säga om detta avsnitt som inte redan sagts, men det kan ju vara kul att ha mina egna tankar nedskrivna också.

Detta avsnitt är ett av de allra bästa Buffyavsnitten. Tror att det finns med på min topp 10, men jag kommer inte riktigt ihåg. Borde finnas med på min topp 10 om inte annat.

Det jag tycker om med avsnittet är balansen mellan nutid och flashbacks och framförallt: klippningen! Jag menar, se på scenen mellan Spike och NYC slayer och Spike och Buffy i nutid. Det skulle kunna kännas sökt o.s.v., men det är bara så lysande.

Spike som gråter... Tack för att de vågade visa den sidan av Spike. Om man ser till Angel så har han och Angelus väldigt lite gemensamt. Demonen i Spike tycks dock ha färgats oerhört av William the Bloodys personlighet (ungefär som Harms demon tydligen inte kunnat motstå hennes personlighetsdrag). Kanske var William starkare än man tror? Eller så är det Angelus som var en oerhört stark demon för då man tänker på det är nästan alla andra demoner mycket färgade av sina "värdar". Se på Harmonys underhuggare i The Real Me... han som känt henne sedan high school. Se på Dru som fortfarande är galen. Hm, ja det tycks inte som att det är Spike som är undantaget utan Angelus. Ja, det har vi ju vetat hela tiden att demonerna får liknande personlighetsdrag som sina "värdar", men jag har inte funderat på det så mycket tidigare.

Nåväl, det faktum att de låter Spike gråta är hur bra som helst. Det gör att i alla fall jag känner oerhört mycket med honom i hans förnedring och det är ett steg mot att ge karaktären djup (inte så att han inte hade djup innan dock).

Sista scenen är också mycket bra. Spike som knappt vet vad han ska göra, Buffy som knappt vet hur hon ska reagera. Men det är som Joss säger i kommentarspåret: hon väljer att låta Spike försöka trösta henne. Hon som alldeles nyss varit äcklad av honom, hon som slår honom trots att han inte kan försvara sig... Intressant.

Mycket bra avsnitt. Så här ska det se ut!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tobie » sön aug 28, 2005 20:57

Nu har jag läst alla 4 sidor och det är konstigt att ingen har nämnt detta.

Men när Willam går ut från festen eller vad han var så går han rakt in i en person. Om ni inte märker det så e det Angelus han går in i. Brukar se folk komma med liknande saker men nu var jag visst först :)

Håller med alla som tycker att det inte är synd om Spike när Buffy säger:
You´re beneath me. Om han först säger till hon att han tänker döda eller vara där när det händer så får han skylla sig själv.

När Spike får reda på vad en "Slayer" är så värkar inte Angelus så Angelus. Han värkar mer som en Angel, lugn och mörk. Angelus i s. 2 är ju mycket coolare. (Har ej sett Angel) så vet ej hur han är där om han blir Angelus nån gång"
Ah, that's the stuff! Slayer musk. It is bitter and aggravating! Grrrr!
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav dansdansdans » lör dec 17, 2005 14:57

scenen där Angel blir arg på nukallade Spike

spioler Angel (någon säsong kommer inte på direkt nu vilken det är tyvärr)
är det när Angel har sin själ? när han kom krypande tillbaka till Darla igen, i kina. där han försöker rädda människorna. spike poängterar ju att han inte dödat på länge.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Nyx » sön dec 18, 2005 12:53

Många av tillbakablickarna med Angelus/Angel/Spike får ytterligare förklaring i avsnitt 2X07 av Angel!

dansx3: spoiler Angel 2x07:I scenen i gruvschaktet 1880 när Angelus blir arg och hotar att döda Spike har han inte fått tillbaka sin själ ännu.
Däremot i scenen i Kina, när Spike har dödat den kinesiska slayern!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav OhMySpike » lör dec 31, 2005 19:04

Jisses, det här är en av de bästa avsnittet i säsong 5.
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav Isabella » sön mar 26, 2006 21:58

OhMySpike skrev:Jisses, det här är en av de bästa avsnittet i säsong 5.

Det tycker jag med :) Mycket tillbakablickar och det är kul :) Gillar scenen med Riley och gänget på kyrkogården också
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav NizeBabe » tor mar 30, 2006 20:45

Det här avsnittet är ju ett av dom bästa...
:D det är så bra gjort med alla tillbakablickar, och det har verkligen allt.
Jag gillade inte Spike så mycket innan jag såg det här avsnittet.
Men jag kunde inte sluta tänka på honom efter..
Det är ett helt otroligt avsnitt!!
NizeBabe
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 mar 2006

Inläggav Isabella » tor mar 30, 2006 22:12

Säsong 2 av angel
Såg nyss avsnittet Darla från säsong 2 av angel. nu utvecklades detta mer. Tex fick man reda på att Angel hade en själ när spike dödade hans första slayer (som skrivet nåra inlägg ovan) m.m. Om man satte ihop "Darla" och "fool for love" så skulle det personligen bli ett av mina favorit avsnitt :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Bender » fre apr 14, 2006 12:01

Riktigt bra avsnitt, kul att se hur Spike var innan han blev vampyr och hur han dödade dom andra slayers:erna. Kul att återse Dru och Angel också.

Spike är inte min favoritkaraktär men jag förstod redan första gången man såg honom(och visste att han skulle vara med ett tag) att han skulle bli en riktigt skön karaktär att följa, det jag inte förstod var hur han skulle kunna vara med så länge och vara Buffys fiende(utan att det blev tjatigt och forcerat), tycker det löst på ett ganska roligt sätt, Angel har en själ och Spike har ett chip :-D

Jag tyckte scenen med Willow, Anya, Xander ätandes chips var jätterolig. Speciellt när Willow tar en riktig grabbnäve med chips bara för att Riley säger åt dom att sluta äta chips. (och hon då tar sin sista näve) Möjligtvis kunde den varit med i något annat avsnitt eftersom det andra var så intressant.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Lindsey » sön jul 23, 2006 0:32

"you know you want to dance"
"what can i say? i've always been bad!"
"beneath me?! i'll show her! six bloody feet beneath me!"
och vem kan glömma "sorry luv, don't speak chinese..."
det här avsnittet är bäst, dialogen är genomsnittligt bättre än nåt annat avsnitt... enligt mig är det här avnittet det snyggast regisserade också! älskar varje sekund av det! och så gör det ju inget att det råkar vara spike-centrerat också..
scenerna när man får se mellan att spike och buffy slåss och att spike slåss me nikki wood är såå snygga! å sista scenen, spike klappar buffy lite tröstande på axeln, sen sitter de bara där... now, that's a GREAT spuffy-moment!
Användarvisningsbild
Lindsey
Demon Fodder
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2006

Inläggav fripp21 » tis jan 30, 2007 11:28

BUFFY: You're beneath me.

Jag misstänker att detta var ett mycket bra avsnitt. Jag tyckte nog också att det var..., nej, intressant. Jag tyckte at avsnittet var mycket intressant. Ack, jag är ignorant, jag vet. Hur kommer jag se på detta och alla andra avsnitt, när jag har sett hela serien? Det är inte så lätt att bedöma avsnitten efter du sett dem för första gången. Det är som det där tv-spelet där du går omkring med en armé i världen och du ser bara kartan över de ytor du redan varit på. Du har inga perspektiv, inga gränser eller begränsningar och du ser inte the grand schemes.

Nåväl, vi fick se en hel del om och med Spike. Och det brukar ju vara bra. Angelus och brudarna var också där. Men varför var Angelus så mesig i dessa scener? Skulle inte han vara den mest blodtörstige av dem alla?

Vi fick också se en hel del av Buffy. De historiska scenerna med Spike var mestadels intressanta. Scenerna med Buffy och Spike i nutid var de allra bästa. Scenerna med Xander och gänget på patrullering var mycket roliga, speciellt Anya igen. Riley's militära signallering med handen - "choo-choo".
ANYA: It means to follow him. That, or wait here for him.

Joss är bra på att blanda de hysteriskt komiska scenerna med de allra mest dramatiska passagerna. Det gillar jag.

Avsnittets teaser bjöd på en riktig överraskning när Buffy nästan blev dödad av Howard Stern. Det borde enligt tidigare mönster varit en dröm, men flera minuter senare förstod jag att hon verkligen blivit skadad. Hmmm. Sen är hon onödigt elak mot Dawn igen! :cry:
DAWN: (smiles; to Buffy) Did I just pull a Slayer-related Mom cover-up thing? Come on, who's the man?
BUFFY: You are. A very short, annoying man.


Det fanns en bra scen mellan Buffy och Mr. Giles också (damn, I miss those...)
GILES: Yes, well, the problem is after a final battle, it's difficult to get any... well, the Slayer's not... she's rather...
BUFFY: It's okay to use the D-word, Giles.
GILES: Dead. And hence not very forthcoming.


Mitt minne är ju uppenbarligen poröst. När får man veta att Angelus också har dödat en slayer?
DRUSILLA: My little Spike just killed himself a Slayer.
ANGEL: Congratulations. I guess that makes you one of us.


Är det meningen att episoden ska ge tribute till både "The Warriors" och "Heat"? :o

Nu ska jag njuta av en latte och lystert läsa era inlägg i denna tråd. Det lär bli lärorikt som vanligt.

SPIKE: Oh, they're vulgarians. They're not like you and I.
Damn right they aren't!


GILES: Painful... I was going to say.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron