5x07 - Fool for love

Här pratar vi mest om Säsong 5

You now what to do

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
4%
8
7
13%
9
21
38%
10
25
45%
 
Antal röster : 55

Inläggav AKS » sön jun 27, 2004 14:57

latarmig: Ja, då får vi se om jag törs ge mig in i den tråden (har jag bara sett de avsnitt av OC som Kanal 5 visat så jag har hållt mig borta hittills).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » sön jun 27, 2004 15:03

Du behöver knappast vara orolig. De enda händelser i O.C. som hittills nämnts händer i de allra första avsnitten. Däremot är det full spoilerrisk beträffande BtVS, händelser från alla säsongerna tas upp.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tis jul 06, 2004 20:33

Spike hit och dit, överallt pratas det om Spike. Han är en cool karaktär och så fort han med så blir det faktiskt ganska roligt. Men varför dyrkas han som någon sorts gud? Överskattad? Ja, men det går inte komma undan med att han är just det en cool karaktär. Varför är jag då inte överväldigad av detta avsnittet?

Kanske behöver man vara fanatiskt intresserad av Spike? Egentligen borde man inte det, jag är inte fanatisk över Tara men tycker fortfarande föregående avsnittet var vassare. Allvarligt talat kan jag inte sätta fingret på varför jag inte tycker det är mer än just lite bättre än bra.

En anledning kan vara fokuseringen på Xander/Riley/Anya/Willow kändes fullkomligt onödig och bröt faktiskt den stämning och det intresset man försökte bygga upp kring Spikes historia. Gillar Buffys totala respektlöshet igentemot Spike, han dundrar in med en hagelgevär och det enda Buffy undrar är vad han vill. Jag fullkomligt agudade Spike i S2 ihop med Drusilla, nu tycker jag han är med bara för saken skull. Men jag misstänker att något kommer att hända, Spuffy eller Bike....hmm....Hoppas det bli intressantare då.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » tis jul 06, 2004 20:58

"Family" (det förra) är ett oerhört bra avsnitt och mycket tack vare Tara som visar sina skådespelartalanger, så jag kan gott förstå om du tyckte bättre om det. Det tror jag att jag gör också (måste nog se om dem för att kunna ge ett definitivt omdöme).

Det här avsnittet handlar för min del om att få grepp om Spikes historia. Det är intressant att se hurdant hans liv varit, dessutom får man början till en inblick i hur våra andra favvo-vampisar haft det och det är uppskattat.

Sedan gör avslutningen att man lämnar TV:n lite uppskakad. Så, jodå, det får allt klart godkänt från min sida.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis jul 06, 2004 21:46

Tobbe_E skrev:Spike hit och dit, överallt pratas det om Spike. Han är en cool karaktär och så fort han med så blir det faktiskt ganska roligt. Men varför dyrkas han som någon sorts gud? Överskattad? Ja, men det går inte komma undan med att han är just det en cool karaktär. Varför är jag då inte överväldigad av detta avsnittet?


Håller med, faktiskt. Jag gillar Spike - även om jag tycker han var mycket bättre som "badass" i s2 än han någonsin blir i senare säsonger - och jag tycker att Fool for Love är ett av de bättre avsnitten i s5, men ja, det känns som att han är överskattad.

Å andra sidan dyrkar jag Angel på precis samma sätt, men eftersom jag kör med "insane troll logic" så spelar det ingen roll. 8)
Senast redigerad av JRT ons jul 07, 2004 7:49, redigerad totalt 1 gång.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Zaxx » tis jul 06, 2004 23:44

JRT o Tobbe_E :
Nu är ni ute på djuuupt vatten! Spike är grymm, bäst o bra! Säg inget illa om honom ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons jul 07, 2004 3:00

Alla har sina favoriter men Spike är ju helt klart den som genomsnitsstittaren gillar mest. Jag tycker Spike är fantastiskt bra och det här avsnittet får mig verkligen att känna för honom men han slår aldrig Wes :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tob » ons jul 07, 2004 3:21

Hade befarat värre motattacker.


Zaxx skrev:JRT o Tobbe_E :
Nu är ni ute på djuuupt vatten! Spike är grymm, bäst o bra! Säg inget illa om honom ;)



Visst är han grymm, men det är Xander, Buffy, Willow ja till och med våran kära Giles också. Och inte att glömma Anya!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Zaxx » fre aug 13, 2004 15:09

Såg avsnittet idag med min bror, han tyckte det var helt grymt bra! Scenen i NewYork/Spike-Buffy gillade han bäst. Denna serien är den bästa som finns sa han.

Det kan vi bekräfta ;)

O jag har inte röstat.. 10 i topp avsnitt, dvs en 10p:are
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » ons aug 25, 2004 18:09

Detta avsnitt var av kroken!
Tibbely tungt som tu to the izz-ngt!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Nea » ons aug 25, 2004 18:15

Lite småtankar så här efter att precis suttit igenom kanal5:s sändningar (jag borde inte titta, jag blir så frustrerad över klippningarna, men samtidigt är det kul att tänka sig hur många andra som ser avsnittet för första gången :) ).

Att låta Spike vara så totalt annorlunda som människa gentemot hur han är som Spike, vampyren, är ett rent genidrag.

Sen tycker jag nog att scenen med Riley och De Tre Musketörerna aka Willow, Xander och Anya på kyrkogården är något fånig. Dessa tre vet mycket väl hur de ska bete sig i närheten och vampyrer, så hela den scenen (med chipsätande och Riley-hojtande) känns mest som en ursäkt för något som kan liknas vid 'slap-stick' humor.

Sak samma med älgdemonen. Visst, lite komiskt är det, men det känns ändå något överdrivet.

I övrigt är det ett mycket bra avsnitt och Marsters är fullständigt lysande.

Favoritscener inkluderar:

- Spike som William. Hans blyghet och timida förälskelse i Cecily, särskilt när han ler så försiktigt och hoppas på att hon känner samma sak.

- Slow-motion scenen. Läckert filmat.

- Fightscenen med Nikki på tåget, samtidigt som han pratar med Buffy i nutid. Så snyggt gjort.

- När Buffy säger att han inte är värdig henne och kastar pengarna över honom. Och hans reaktion till detta. Jag kan känna med honom i den situationen, men däremot ser jag heller inget fel i hur Buffy reagerar. Jag hade nog också blivit lite putt efter hans kommentarer.

- Slutet när han tafatt klappar henne på axeln och stilla sitter vid hennes sida är verkligen helt underbart.

Det är ingen 10:a från min sida, men en stark 8:a, eller möjligtvis 9.a kan jag säga att det är.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav malavel » ons aug 25, 2004 18:49

Helt underbart avsnitt.

Håller med Nea om att Xander/Willow/Anya borde veta hur man uppför sig när man jagar vampyrer. Men chipsätande Willow och 'Tjo-tjo' är så underbara att jag inte kan låta bli att älska den scenen.

Älg-demonen är ju kul att få se (nämndes väl i S3?)

Spike i tunnelbana är bara för bra.

Betyg 9.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » ons aug 25, 2004 18:52

Scenen på kyrkogården tycker jag är rätt logisk de är inte så seriöst inställda till att patrolera så de är inte lika snikiga som Riley..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Illyria » ons aug 25, 2004 19:00

Nea skrev:Sen tycker jag nog att scenen med Riley och De Tre Musketörerna aka Willow, Xander och Anya på kyrkogården är något fånig. Dessa tre vet mycket väl hur de ska bete sig i närheten och vampyrer, så hela den scenen (med chipsätande och Riley-hojtande) känns mest som en ursäkt för något som kan liknas vid 'slap-stick' humor.

I'm with you, mycket dålig scen för de vet verkligen mycket bättre. Och jag tycker inte det är roligt heller, det blir bara löjligt. Faktiskt en av de scener jag tycker tillhör seriens svagaste.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sus@n » ons aug 25, 2004 19:16

Jag älskar faktiskt den scenen! Det är så roligt när Xander inte förstår Rileys tecken. Det handlar mer om kommando saken än faktumet att jaga vampyrer enligt mig.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » ons aug 25, 2004 19:28

Illyria skrev:Faktiskt en av de scener jag tycker tillhör seriens svagaste.

Nej, nej, nej, stor protest. :-) Den scenen är ju hur rolig som helst, och se bara på Willow hur söt hon är när hon härmar tåget.

Dessutom har scoobisarna aldrig sysslat med någonting som skulle göra dem mer soldatlika, de har inte ens lärt sig det mest elementära självförsvar. Allting utgår från att de är som vilka civila som helst, som om de aldrig någonsin mött en vampyr eller ett monster.

Det draget hos dem tycker jag i och för sig är mycket underligt och det är också osannolikt att människor som ständigt möter varelser som försöker döda dem inte gör någonting för att skydda sig. Men att de beter sig som de gör på kyrkogården är därmed fullständigt i linje med hurdana de brukar vara.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 19:30

Är inte den scenen mer för att visa att de är så vana att göra något som Riley tycker är väldens grej? Har vi sett många ggr hur Buffy och gänget gått och pratat på kyrkogårdar om helt andra saker för att sedan ta tag i sig själva när det kommer fram en vampyr.

Det roliga är ju att de inte förstår Rileys approach till till hela och därmed gör sig lite lustiga över det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » ons aug 25, 2004 19:35

Visst scenen med Scooby gänget på kyrkogården är lite ologisk då det faktiskt har patrullerat en del men för min del gör det inget... det handlar ju om att visa hur Riley hanterar att ha blivit av med sina krafter och att Buffy inte låter honom göra något. Att scooby gänget sedan beter sig lite oproffsigt för att det skall vara roligt som en motvikt till den tunga Spike/Buffy delen är helt okej enligt mig dessutom tror jag att de inte riktigt tar den här patrulleringen på alltför stort allvar då Buffy fortfarande är i stan och har kontroll på läget till skillnad ifrån i s2 då Buffy hade lämnat stan (och då var de verkligen klumpiga) eller

Spoiler Buffy s6 ep 1

då Buffy har dött och de verkligen får ta över ansvaret för att hålla stan ren

Annars tycker jag förstås att det här är det bästa avsnittet av Buffy någonsin det är knappt något avsnitt som ens är i närheten.
Senast redigerad av VelocityBoy ons aug 25, 2004 19:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » ons aug 25, 2004 19:39

Off skrev:Är inte den scenen mer för att visa att de är så vana att göra något som Riley tycker är väldens grej? Har vi sett många ggr hur Buffy och gänget gått och pratat på kyrkogårdar om helt andra saker för att sedan ta tag i sig själva när det kommer fram en vampyr.

Det roliga är ju att de inte förstår Rileys approach till till hela och därmed gör sig lite lustiga över det.


Det är precis så jag ser den med, det är väl självklart att de inte "inte vet" hur man skall göra när man jagar vampyrer :) Men det är ju lite för att Riley är med o tar allt seriöst som sagt, helt klart menat så!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » ons aug 25, 2004 19:40

Off shoots and scores!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Pazuzu » ons aug 25, 2004 19:40

Fool for love är ett av mina favoritavsnitt, och jag kände att jag var tvungen att kolla in det nu i eftermiddags. Det som förstör upplevelsen är femmans censur :evil: och den dåliga översättningen. Tacka vet jag DVD utan klipp och med engelsk textning. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Illyria » ons aug 25, 2004 19:45

sus@n skrev:Jag älskar faktiskt den scenen! Det är så roligt när Xander inte förstår Rileys tecken. Det handlar mer om kommando saken än faktumet att jaga vampyrer enligt mig.

latarmig skrev:Nej, nej, nej, stor protest. :-) Den scenen är ju hur rolig som helst, och se bara på Willow hur söt hon är när hon härmar tåget.

Det är inte dessa saker jag har något emot (inte hela scenen), utan att de inte är mer på sin vakt och istället för oväsen. Humorn med chipsen slår helt fel hos mig för det är så o-scooby av dem, även om nu Riley har en löjlig approach. Hade kunnat göras mycket bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » ons aug 25, 2004 19:49

Off skrev:Är inte den scenen mer för att visa att de är så vana att göra något som Riley tycker är väldens grej? Har vi sett många ggr hur Buffy och gänget gått och pratat på kyrkogårdar om helt andra saker för att sedan ta tag i sig själva när det kommer fram en vampyr.


Huvudet på spiken av Off.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 19:50

Jippie I did good :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons aug 25, 2004 20:30

Måste fortsätta med lovebombningen: Off har enligt mig tolkat scenen så som den *måste* vara tänkt. De är så vana vid det hela medan Riley på initiativevis överdriver allt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Noggster » ons aug 25, 2004 20:44

Håller helt med där, Offs första lyckade tolkning! klapp klapp
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Joamna » ons aug 25, 2004 21:21

bra avsnitt tycker jag! jag gillar verkligen säsong 5 så här långt.

dock tycker jag att patrull scenen inte passar in här. humorn går inte ihop med resten av avsnittet. visa att Riley skiljer sig från de andra kunde man väl göra på nåt anant sätt. För nu blir den scenen ett sånt konstigt avbrott till det annars bra avsnittet. Var tungen att se sista scenen 2 ggr.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 21:42

Noggster skrev:Håller helt med där, Offs första lyckade tolkning! klapp klapp


Är det verkligen så illa :?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » tor aug 26, 2004 1:16

caffeineaddict skrev:Fråga: tror ni Spike berättade historien i sådan detalj för Buffy att hon "visste" vad hon gjorde genom att använda just den frasen eller var det en oturlig slump?


"I prefer not to think of such dark, ugly business at all"... för det gör mig på tok för förvirrad :D Han borde rimligtvis inte berättat det, men hon säger det liksom för att såra honom. Jag ser att det är kraftfultt från författarnas sida, resten lämnar jag.

Måste man vara Spike-fanat för att uppskatta det här avsnittet? Absolut inte, är mitt svar. Man BLIR Spike-fanat av att se ett så här bra avsnitt!! Det är så härligt att äntligen få se baksidan av karaktären. Var enda scen från historien är så underbar och har så mycket poäng. Han får en sårbar sida, ett gäng, en rock, ett ärr. En som inte fått så mycket utrymme här, sista då Spike pratar med Dru.

-Emelie- skrev: Och så fick man ju träffa dru och någon älgdemon? haha

malavel skrev:Älg-demonen är ju kul att få se (nämndes väl i S3?)


Jepp, de är demonen som Dru lämnar Spike för innan han återvänder till Sunnydale under sitt enda avsnitt i S3 (Lovers Walk).

Spike: She just left. She didn't even care enough to cut off my head or set me on fire. I mean, is that too much to ask? You know? Some little sign that she cared? It was that truce with Buffy that did it. Dru said I'd gone soft. Wasn't demon enough for the likes of her. And I told her it didn't mean anything, I was thinking of her the whole time, but she didn't care. So, we got to Brazil, and she was... she was just different. I gave her everything: beautiful jewels, beautiful dresses with beautiful girls in them, but nothing made her happy. And she would fliiirt! (sniffs) I caught her on a park bench, making out with a *chaos* demon! Have you ever seen a chaos demon? They're all slime and antlers. hey're disgusting.

Så att det känns fånigt eller överdrivet håller jag inte alls med om, det är genialiskt! ;)

Favoritscen:
Spike: Come on. I can feel it, Slayer. You know you want to dance.
Buffy: Say it's true. Say I do want to. It wouldn't be you, Spike. It would never be you. You're beneath me.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Nightcrawler » tor aug 26, 2004 11:51

Grymt avsnitt, intressant och roligt på alla sett! Helt enkelt underbart!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron