5x07 - Fool for love

Här pratar vi mest om Säsong 5

You now what to do

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
4%
8
7
13%
9
21
38%
10
25
45%
 
Antal röster : 55

Inläggav A bear » tis jan 30, 2007 11:40

fripp21 skrev:Nåväl, vi fick se en hel del om och med Spike. Och det brukar ju vara bra. Angelus och brudarna var också där. Men varför var Angelus så mesig i dessa scener? Skulle inte han vara den mest blodtörstige av dem alla?

Hehe. Man får hålla ett öga på tidsstämplarna...
2.21 Becoming skrev:Rumania, 1898

Gypsy Man: It hurts, yes? Good. It will hurt more.

ANGEL: Where am I?

Gypsy Man: You don't remember... everything you've done for a hundred years. In a moment, you will. The face of everyone you killed... our daughter's face... they will haunt you, and you will know what true suffering is.

5.07 Fool For Love skrev:China, 1900

ANGEL: Let's get out of here. This rebellion's starting to bore me.


fripp21 skrev:Buffy nästan blev dödad av Howard Stern

:D :D :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tis jan 30, 2007 11:41

Nä, jag läste en 4-5 inlägg men jag slutade. Det var inget för mig.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » tis jan 30, 2007 13:35

fripp21 skrev:Mitt minne är ju uppenbarligen poröst. När får man veta att Angelus också har dödat en slayer?
DRUSILLA: My little Spike just killed himself a Slayer.
ANGEL: Congratulations. I guess that makes you one of us.


Angelus har aldrig dödat en slayer. Men, vid den tidpunkten var väl Spike kanske inte riktigt med i gänget ännu.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » sön jun 17, 2007 17:55

Så jag har hittills undvikit att kommentera de S4/S5-avsnitt som jag redan kommenterat sommaren 2005 eftersom det bara är några inlägg sen sist i trådarna, men i verkligheten två år sen. Har dock svårt att hålla mig borta från denna tråd.

Detta avsnitt har jag alltid gillat, men jag vete tusan om denna gång inte var den gång jag gillat det mest. Tror att Fool for Love är ganska långt ner på min tio i topp, men den listan måste uppdateras så snart jag sett klart hela serien. FfL måste upp, upp, upp!

Jag vet inte varför jag blev så förtjust denna gång. Kanske för att det var så länge sen sist att jag glömt bort "känslan" i avsnittet? Jag uppskattar nästan allt i detta avsnitt: nutidsscenerna och dåtidsscenerna. Dock bryr jag mig inte ett dugg om Scooby-gänget i detta avsnitt och hade lika gärna kunnat vara utan dem och Riley. Fast inte Giles för scenen mellan honom och Buffy i the Magic Box ("painful") är fruktansvärt bra.

En sak kommer jag alltid att störa mig på i detta avsnitt och det är det faktum att William ser ut som att han arbetat ute på fälten i poetscenerna. Knappast att en kille som han på den tiden skulle vara så solbränd och se ut som pöbeln. Han är ju inte ens en 1800-talsäventyrare utan en mammas pojke som skriver dåliga dikter. Oh well...

Så suveränt avsnitt som får 9 av 10 på Buffyskalan. Precis som kanske enbart ett eller två/tre avsnitt får 1 av 10 på Buffyskalan är det mycket få avsnitt som får 10 av 10. Fool for Love är inte ett av dem, men en stark 9:a är det helt klart.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tea » fre apr 25, 2008 11:55

Now were talking!

Ett av säsongens absolut bästa avsnitt.

Inte bara för att det är mycket Spike. Eller för att det är mycket historia (för visst älskar vi alla att se dessa historie-pluttar i BTVS och ATS)
Men skildringen på kärlek vs hat är så klockrent gjord.

Man kan avsky den man älskar så ooooootroligt hårt att man bara vill sätta en kula i personens huvud, men sekunden då dom visar svaghet/känslor så är man där igen.. den lilla teddybjörnen man egentligen är... Spike - den sexiga elaka teddybjörnen

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Emily » ons nov 11, 2009 20:57

Ska inte skriva nåt om Spike för det har redan diskuterats och det är inte första gången ser avsnittet så del av magin har försvunnit.

Riley moves stealthily among the headstones, ducking from shadow to shadow. He pauses behind a large marble slab and raises his arm, fist closed, and pumps it up and down twice before moving further into the cemetery.

Haha han är så löjligt allvarligt där

XANDER (to Willow): What's with the hand move? Does that like mean something?
WILLOW: It's code. I think it breaks down to "choo-choo".
She mimics pulling a train whistle.
....
WILLOW: Ask.
XANDER (yells): Hey, Riley! What's the (hand gesture) all about?
RILEY (exasperated): It means yell real loud so the vampires who don't know we're coming will have a sporting chance.
XANDER (to Willow): See, now he's all mean and sarcastic.
WILLOW: That's because you were doing all the yelling, Mr. Stealthy-Pants.
........
XANDER (to Anya): You know what he's like? He's like a cat. You know, a big jungle cat. How come I'm not like that? It's just so cool.
WILLOW (munching): I think you're cool.


Minns jag fel eller har dom också tidigare ätit/druckit nåt medans patrullerat?
Men tysta är dom sällan.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Echolls » mån dec 14, 2009 10:40

Så fruktansvärt bra! Ett av de bästa avsnitten i serien, helt klart och bättre än Becoming enligt mig. Första gången jag såg det hade jag inte läst några åsikter om det innan, som med många andra avsnitt, så det blev minst sagt en väldigt positiv överraskning.

Tillbakablickarna är väldigt intressanta, speciellt när man får se hur Spike blev vampyr. Och åh, vad synd det är om honom när alla hånar hans poesi och när Cecily säger: "I do see you. That's the problem. You're nothing to me, William. You're beneath me." Hur kan man vara så elak? :(

Fighten med den kinesiska slayern är väldigt snygg.

Alla scener med Buffy och Spike är ju så bra, men den näst bästa är den utanför the Bronze. Så snyggt klippt med fighten i New York och så älskar/hatar jag när Buffy säger: "Say it's true. Say I do want to. It wouldn't be you, Spike. It would never be you. You're beneath me." Stackars, stackars Spike.

Den allra bästa är när Spike kommer med geväret. Redan innan när Joyce berättar att hon ska åka in till sjukhuset börjar jag gråta, jag tycker det där är så jobbigt. Och sen när Spike börjar trösta Buffy så kommer det ännu fler tårar, det är så fint. "Is there something I can do?" :cry:

Kul att Riley får göra lite nytta också. Det är gulligt att han tar det hela på så väldigt stort allvar.

Favoritcitat:
Drusilla: You can't blame the girl, Spike. You're all covered with her. I look at you... all I see is the Slayer.

Betyg: 10
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare