5x18 Intervention

Här pratar vi mest om Säsong 5

How's your money?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
0
Inga röster
7
1
2%
8
12
29%
9
14
34%
10
13
32%
 
Antal röster : 41

Inläggav sprite » lör dec 18, 2004 16:04

Off skrev:Buffybot: Angel's lame. His hair goes straight up and he's bloody stupid.

Så klockren. Vet inte varför men såfort någon dissar Angel tycker jag det är jätteroligt. Ändå gillar jag Angel hmmm.


Jag gillar den kommentaren mycket! Kan bero på att jag inte gillar Angel :) :P
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav mattek72 » lör jan 01, 2005 2:19

Ett mycket roligt avsnitt.
Smg som buffyboten är för härlig,hon gör det mycket bra.
Särskilt som hon inte gör en lika övertygande robot när hon är buffy.
Det är dock påfrestande att gänget inte inser att det är en robot mycket tidigare.
På slutet när buffy inser att spike inte har berättat för Glory om Dawn ser hon lite förvånad ut.
Som sagt,ett mycket kul avsnitt med många klassiska repliker.
Det får en tia.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Tob » lör jan 15, 2005 1:23

Detta måste ju ses som ett enda fullkomligt lysande praktexempel på en av Btvs (delvis även Ats) allra starkaste sidor. Nämligen att blanda genres. Man går kvickt från lättsamma och hysteriskt roliga sekvenser till lite tyngre dialogscener. Vi får en del vassa actionscener, lite tortyrscener och en läcker avslutning då Buffy lurar Spike.

Det enda som jag egentligen stör mig på är att gänget inte inser att Buffyboten är en robot. Dem har ju ändå en hel del dialogscener med henne.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 21:46

Mycket underhållande avsnitt. Gillar Buffyboten skarpt. Kul när Spike säger "and what happened to my robot?"

Spike: Are you afraid of me?
Buffybot (smiling enthusiastically): Yes.

Buffybot: Spike, I can't help myself! I love you!
Spike: You're mine, Buffy.
Buffybot: Should I start this program over?

Xander: No one is judging you. It's understandable. Spike is strong and mysterious and sort of compact, but well muscled.
Buffy: I am not having sex with Spike! But I'm starting to think that you might be!

Buffy: The who whating how with huh?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nyx » mån feb 07, 2005 0:41

Det finns bara så mycket att skratta åt i det här avsnittet. Giles shaking his gourd. Och Sarah helt underbar i rollen som bot! Varje gång hon vänder sig om gör hon en liten snurr så att håret studsar!
Buffybot: I, I wanna hurt you, but I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.

Hela interventionscenen är också lysande:
XANDER: Buffy, we care about you, and we're worried about you. The way you're acting, the things you're doing-
ANYA: It's wrong.
WILLOW: Wait. This shouldn't be about blame.
BUFFY: Blame? There's blame now?
WILLOW: No, there's only love. And ... some fear.
ANYA: Which is kind of thrown by the you having sex with Spike.
BUFFY: The ... who whating how with huh?
ANYA: Okay, that's denial. That usually comes before anger.
BUFFY: (angrily) I am not having sex with Spike!
ANYA: Anger.
XANDER: No one is judging you. It's understandable. Spike is strong and mysterious and sort of compact but well-muscled.
BUFFY: (firmly) I am not having sex with Spike! But I'm starting to think that you might be.

Och Glory när hon får se sina minions komma dragandes med Spike:
Glory: What the hell is that, and why is its hair that color?

Och det finns dessutom en massa att röras av i avsnittet, inte bara den redan omtalade slutscenen...
Jag tycker särskilt synd om Spike när han för att undkomma Glory svårt torterad släpar sig fram till hisschaktet, tvingar upp dörren och slänger sig ner på hisstaket och ramlar vidare ner i hissen. Ruggigt spännande sekvens, f ö.

Avsnittet får helt klart en tia av mig. Så roligt, spännande och rörande på samma gång. Such is the magic of the Buffyverse!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » mån feb 07, 2005 14:19

Slutscenen här är helt underbar. Det finns några såna Spike/Buffy-scener som alltid träffar mig rakt i hjärtat. Några av de andra är:

Spoiler alla säsonger:
Why does a man do what he mustn't? For her. To be hers. To be the kind of man who would nev-. To be a kind of man. [...] Can we rest now, Buffy, can we rest?

When I say, "I love you," it's not because I want you or because I can't have you. It has nothing to do with me. I love what you are, what you do, how you try. I've seen your kindness and your strength. I've seen the best and the worst of you. And I understand with perfect clarity exactly what you are. You're a hell of a woman. You're the one, Buffy.

och några till, tex scenen i gränden från Dead Things, Spikes min när han ser Buffys döda kropp i the Gift, och hans min när man ser henne igen i Bargaining. När Spike blir utestängd från Buffys hus i Crush, och blir insläppt sen igen i The Gift (?). Sen så håller jag på att skratta ihjäl mig varje gång jag ser scenen då Spike står och hänger utanför Buffys hus när hon, efter sin spell, precis sett att nåt är fel på Dawn. Ni vet, five words or less- out- for- a walk. Bitch. :D Vill också nämna scenen när Buffy räddar Spike från the First i s 7, när han inser att hon är "corporeal" och hon tittar på honom med tårar i ögonen.

Ja , nu ska jag ge mig, men jag kan hålla på i evigheter och räkna upp alla mina favvo- Spike/Buffy-moments. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » tis feb 08, 2005 2:55

Tinwiel skrev:Ja , nu ska jag ge mig, men jag kan hålla på i evigheter och räkna upp alla mina favvo- Spike/Buffy-moments. :)

Jag är gärna med på ett dylikt företag! Håller med om hjärtträffarstunderna som du nämnde och jag kan nog påminna dig om några fler fina ögonblick! :D
Spoiler alla säsonger:Spikes leende när Buffy dricker shots i hans krypta i Life Serial, hela "It hurts"-scenen i Hells Bells, i Sleeper: "So, yeah. I go and pass the time... with someone. But that's all it is is time, 'cause—God, help me, Buffy—it's still all about you." och i Never Leave Me: "You faced the monster inside of you and you fought back. You risked everything to be a better man... I believe in you, Spike. "

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tis feb 08, 2005 9:57

Spoiler "Doublemeat palace"

jag gillar scenen när i "Doublemeat palace" när han försöker att övertyga henne att sluta... han har så rätt där
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tinwiel » tis feb 08, 2005 14:18

Nyx och VB: Ni har så rätt, hur kunde jag glömma bort dom? Nu blev jag sentimental igen... ;)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav xAMNESIAx » tor jun 02, 2005 17:38

Tob skrev:Detta måste ju ses som ett enda fullkomligt lysande praktexempel på en av Btvs (delvis även Ats) allra starkaste sidor. Nämligen att blanda genres. Man går kvickt från lättsamma och hysteriskt roliga sekvenser till lite tyngre dialogscener. Vi får en del vassa actionscener, lite tortyrscener och en läcker avslutning då Buffy lurar Spike.


Testify.

Jag står dock fast vid mitt utalanded gällande robotar i Buffyverse, men just Buffybot är OK i "Intervertion".

Quote of the day:
Buffybot: [b]Angel's lame. His hair goes straight up and he's bloody stupid.[/i]

9/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav AKS » fre jul 29, 2005 15:54

Ett lysande avsnitt! Så roligt. Så rörande. Och återigen: så roligt. Detta avsnitt är utan tvivel ett topp 10-avsnitt om än inte topp 5.

När det gäller detta avsnitt så har jag svårt att samla ihop mina tankar till ett sammanhängande utlåtande. Massa enskilda scener och repliker trängs i min hjärna och vill bli nedpräntade. :) Exempelvis "Oh Spike, devour me!" och de andras oförmåga att inse att det är en robot de har alla sjuka samtal med. Om det inte varit för Joyce' död så hade de naturligtvis inte kunnat göra ett sånt här avsnitt där gänget inte inser att det är en robot de pratar med. Nu är allt i deras huvuden så upphängt på Joyce' död och Buffys smärta att de är beredda på att Buffy ska bete sig lite underligt. Men jag förstår också Buffys irriterade: "You couldn't tell me apart from a robot?!"

Slutscenen är för mig alldeles underbar. Jag vill inte ge mig in på en längre Spike är självisk/osjälvisk-diskussion i denna tråd (jag har redan haft såna diskussioner vid andra tillfällen), men jag anser att Spike är osjälvisk (eller i alla fall inte enbart självisk) då han inte berättar vem the Key är. Han gör det inte för Dawn, men för Buffy och enligt mig inte för sin egen skull i första hand. Han vill inte att Buffy ska lida eftersom hon redan genomlidit så mycket (inte för att om hon lider så är det mindre chans att han får sex eller nåt sånt). Och jag är glad att Buffy också inser det. Hade det hänt i avsnittet efter Crush så hade hon nog antagit att han "smörade".

Lysande avsnitt!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Capt. Peroxide » ons feb 14, 2007 12:44

Mycket bra avsnitt – men är det inte anmärkningsvärt att Warren byggt en slayerrobot som är så bra på att slåss? Det känns som om det borde vara en bra idé att massproducera den modellen (utan alla Buffy-karaktäristika) som hjälp i slayandet.

AKS skrev: Han vill inte att Buffy ska lida eftersom hon redan genomlidit så mycket (inte för att om hon lider så är det mindre chans att han får sex eller nåt sånt).


(spoiler S6) Nä, det sista vore onekligen insane troll logic...
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön jun 24, 2007 21:45

Capt. Peroxide skrev:
AKS skrev: Han vill inte att Buffy ska lida eftersom hon redan genomlidit så mycket (inte för att om hon lider så är det mindre chans att han får sex eller nåt sånt).


(spoiler S6) Nä, det sista vore onekligen insane troll logic...


Je ne comprend pas. Vad har det jag säger med S6 att göra?

Såg precis i rollistan på slutet att Kelly Donovan är med i detta avsnitt. Hittade inget om det i de där slayer guide-böckerna eller vad de nu kallas. I vilka scener är Kelly med och varför? Var Nicholas Brendon sjuk nån dag?

EDIT: Hm, ett mycket svagt minne dyker upp i mitt huvud... Hoppade han in i fightscenen i Glorys hyreshus?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav ilovebtvs » sön aug 17, 2008 21:44

Måste bara tillägga en jätte fin spuffy scen

-And last night.. it was just a glitch... Don't make a thing out of it.
Buffy: -Do you see this? This might actually help me fight my war.
This might be the key to everything. And the reason I'm holding it
- it's because of you. Because of the strength you gave me last night...
I don't know how you felt about last night but I will not....
spike: -Terrified.
Buffy:-Of what?
Spike:-Last night was... God, I'm such a jerk, I can't do this.
Buffy:-Spike...
Spike:-It was the best night of my life. If you poke fun at me you bloody well use that cuz I couldn't bear it.
It may not mean much to you, but I...
Buffy:-I just told you it did.
Spike:- Yeah... I hear you say it, but... I've lived for soddin' ever, Buffy.
I've done everything, dozens of things with you I can't even spell, but...
I've never... been close. To anyone, least of all you...
Till last night.
All I did was hold you. Watch you sleep.
And it was the best night of my life.
So yeah. I'm... terrified.
Buffy:-You don't have to be.
Spike:-Were you there with me?
Buffy:-I was.

Spuffy forever <3
That's great But I don't wanna play Cause being with you touches me More than I can say
And since I’m only dead to you I’m saying stay away and Let me rest in peace
Användarvisningsbild
ilovebtvs
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2008

Inläggav Echolls » sön dec 27, 2009 20:58

Äntligen har jag tid att titta igen! :)

Det här avsnittet tycker jag väldigt mycket om, även om jag inte gillar det lika mycket nu som jag gjorde första gången. Då tyckte jag att det var ett av de allra bästa avsnitten, men det gör jag inte alls längre. Det som stör mig är att gänget inte fattar att det är en robot. Vissa meningar hon säger borde få dem att förstå att det är något skumt, mer än att hon beter sig konstigt för att hennes mamma precis har dött. Som t.ex. "I don't understand that question. But thank you for asking." och "Angel's lame. His hair grows straight up, and he's bloody stupid." Fast jag tycker ändå att det är rätt kul om jag låter bli att tänka på det. Och vissa scener är riktigt roliga, som Buffybot och Spike i kryptan: "Should I start this program over?" Jag gillar även scenerna när det avslöjats att hon är en robot. Buffys "The ... who whating how with huh?" är underbart och när Xander beskriver Spike: "No one is judging you. It's understandable. Spike is strong and mysterious and sort of compact but well-muscled." :D

Men det bästa av allt är helt klart slutscenen. En av mina absoluta favoriter i serien. Den är helt perfekt. Jag älskar när Buffy kysser Spike och han inser att det inte är roboten. Det är verkligen en belöning han förtjänar efter allt han fått utstå med Glory, det gör ont att se hur han ser ut efter det.

Favoritcitat:
Spike: And my robot?
Buffy: The robot is gone. The robot was gross and obscene.
Spike: It wasn't supposed to...
Buffy: Don't. That... thing, it... it wasn't even real. What you did, for me, and Dawn... that was real. I won't forget it.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare