5x15 I Was Made To Love You

Här pratar vi mest om Säsong 5

Crazed robot attack?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
3
8%
6
8
21%
7
9
23%
8
14
36%
9
1
3%
10
3
8%
 
Antal röster : 39

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 0:52

Jag gillar dom sista sekunderna på detta avsnitt..
Men annars så är den usel..
Det kunde ha varit bättre
Användarvisningsbild
Chosen
Minion
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Studerar

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 04, 2005 20:14

Tara levererade en helt klockren kommentar i det här avsnittet... där är deprimerande att vara online när alla stavar så dåligt. :(
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Joamna » ons jan 19, 2005 19:07

Sista scenen har verkligen en förmåga att ställa resten av avsnittet lite i skuggan, även om även resten av avsnittet är stundtals riktigt bra.

Tycker att det är skönt att Buffy inser att hon inte måste vara med nån anna och istället ska satsa på lite kvalitets tid med sig själv.

Spoiler7x22:
Tyckte förövrigt att hennes "I need me" påminner lite om cookie-dough pratet hon har med angel i chosen.

Annars så gillar jag skarpt Xander/Buffy scenerna här! och även:
My bleeding sympathies to Warren.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 21:18

Yog-Sothoth skrev:Tara levererade en helt klockren kommentar i det här avsnittet... där är deprimerande att vara online när alla stavar så dåligt. :(


Håller helt med, jag får rysningar när folk stavar som krattor eller inte kan ett jota om grammatik. Om man inte kan se skillnade mellan "de" (subjekt) och "dem" (objekt) så använd talspråksvarianten "dom", funkar i båda fallen. Min fd chef, som ansåg sig mycket intelligent och instiktsfull, kunde inte skilja på dessa, och det skar i hjärnan varenda gång jag läste en lapp han skrivit, samtidigt var han ju min chef så jag kunde inte gärna tillrättavisa honom.

Åter till avsnittet. Jag lider så med stackars April, hon är skapad med känslor och med bestraffningssystem om hon inte svarar sin Warren, men vem bryr sig om henne och svarar henne? Inte Warren i alla fall, och inte behandlar han Katrina mycket bättre, men hon kan ju ge sig av i alla fall.
Spoiler säs 6
Han är ju inte bättre när han har hypnotiserat Katrina och tänker våldta henne, och sedan låta sina två omogna kumpaner göra vad de vill med henne.

Slutet med Buffys livlösa mamma är ju så skrämmande så det är inte sant. Det är ju en av de värsta mardrömmar man kan ha, och en som har en stor chans att bli verklighet. Den har väl blivit verklighet för vissa här, om jag inte minns fel, från nästa tråd (kolla trådar i ordning, pfft).

EDIT; fel fel fel. Subjekt och objekt ska det vara, inte akusativ och dativ. Note to self; rätta inte andra, du gör lika många fel själv.
Men som de gamla romarna sa: "Errare humanum est" - det är mänskligt att fela. Jag gillar dock de två tilläggen ännu bättre: "ignoscere divinum" - att förlåta är gudomligt, och "perseverare diabolicum" att framhärda (i sitt fel) är djävulskt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis mar 08, 2005 10:55

Det jag inte gillar med det här avsnittet är det som tydligen (inte minst enligt Espensons DVD-kommentarer) är hela idén med det: att jämföra Buffys förhållande till Riley med Warrens till April. En parallell som känns både krystad och övertydlig. (Vänstrade April, till att börja med? Hotade April att dra till Belize om inte Warren förlät henne direkt? Klampade April regelbundet in på Warrens jobb och försatte honom i livsfara? OK, det sista kanske.)

Annars är jag rätt imponerad av alla som klarar av att spela robot. Svårare än man kan tro. (s6)Taras sympati för Warren (i synnerhet om man betänker att Tara väl inte direkt upplevt speciellt mycket kärlek i sitt liv innan hon träffade Willow) är mycket riktigt hjärtslitande när man vet vad man vet.

Warren är ett jävla kräk. Det kan inte sägas nog ofta.

Sen älskar jag detta:
BUFFY: So, what do you guys think she is? I mean, this may sound nuts, but I kinda got the impression that she was a-
TARA: Robot.
(Alla nickar)
XANDER: Oh yeah, robot.
BUFFY: Yeah, I was gonna say robot. What do you think she wants?

Och även Giles "I haven't got squat, I just like to see Xander squirm."

Ofta ett utmärkt avsnitt - klart bättre än "Ted" i alla fall. Och så går Spike och lägger in en beställning hos Warren, och godtar inte ett nej.

Och sen den faktiska slutscenen... Men den kan jag inte hantera i den här tråden.
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 16:06, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tis mar 08, 2005 13:19

A bear skrev:Det jag inte gillar med det här avsnittet är det som tydligen (inte minst enligt Espensons DVD-kommentarer) är hela idén med det: att jämföra Buffys förhållande till Riley med Warrens till April. En parallell som känns både krystad och övertydlig. (Vänstrade April, till att börja med? Hotade April att dra till Belize om inte Warren förlät henne direkt? Klampade April regelbundet in på Warrens jobb och försatte honom i livsfara? OK, det sista kanske.


Snarare ur synpunikten att förhållandet var väldigt ensidigt. För ena parten var det mer en tröst och bra tt ha ibland, medan det var fullt allvar för den andra.

Och det där med att försätta i livsfara? Please, Riley var inte sämre ute i fältet än Xander, Willow eller Giles. Okej, möjligen Giles men bara på grund av hans kunskap. Folk som får styrk i huvetet och svimmar är itne bra i strid, speciellt inte om man bryr sig om denne.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tis mar 08, 2005 13:47

noike skrev:
A bear skrev:Det jag inte gillar med det här avsnittet är det som tydligen (inte minst enligt Espensons DVD-kommentarer) är hela idén med det: att jämföra Buffys förhållande till Riley med Warrens till April. En parallell som känns både krystad och övertydlig. (Vänstrade April, till att börja med? Hotade April att dra till Belize om inte Warren förlät henne direkt? Klampade April regelbundet in på Warrens jobb och försatte honom i livsfara? OK, det sista kanske.


Snarare ur synpunikten att förhållandet var väldigt ensidigt. För ena parten var det mer en tröst och bra tt ha ibland, medan det var fullt allvar för den andra..


Jo, men ändå; Buffy älskade ju trots allt Captain Cardboard, hur svårt det än kan vara att förstå. Warren kan nog inte ens föreställa sig vad ordet betyder...

OK, helt tagen ur luften är liknelsen inte, men den känns ändå överdriven.

noike skrev:Och det där med att försätta i livsfara? Please, Riley var inte sämre ute i fältet än Xander, Willow eller Giles. Okej, möjligen Giles men bara på grund av hans kunskap. Folk som får styrk i huvetet och svimmar är itne bra i strid, speciellt inte om man bryr sig om denne.


Sant, men de vet om det och handlar därefter. Hur många gånger har vi sett Xander attackera ett vampyrnäste helt på egen hand? Hur ofta ger sig Willow ut och jagar demoner utan att tala om det för någon? Hur ofta, överhuvudtaget, sticker scoobies iväg utan Buffy - utom när hon pga frånvaro eller tillfällig dödhet inte finns tillhands? De fightas när de inte har något val; Riley sökte hela tiden aktivt upp livsfaran, som en Sunnydales egen Ola Skinnarmo.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tis mar 08, 2005 14:38

A bear skrev:Jo, men ändå; Buffy älskade ju trots allt Captain Cardboard, hur svårt det än kan vara att förstå.


Öhm, nej, det var ju precis det hon inte gjorde. Buffy sade aldrig att hon älskade honom, hon visade aldrig att hon älskade honom, just för att hon aldrig älskade honom. Hon tyckte helt klart om honom väldigt mycket, men hon älskade honom inte på samma sätt som han älskade henne. Hence, allt det som händer mellan dem i första halvan av säsongen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tis mar 08, 2005 14:52

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:Jo, men ändå; Buffy älskade ju trots allt Captain Cardboard, hur svårt det än kan vara att förstå.


Öhm, nej, det var ju precis det hon inte gjorde. Buffy sade aldrig att hon älskade honom, hon visade aldrig att hon älskade honom, just för att hon aldrig älskade honom. Hon tyckte helt klart om honom väldigt mycket, men hon älskade honom inte på samma sätt som han älskade henne. Hence, allt det som händer mellan dem i första halvan av säsongen.


Säger hon inte i grottan när hon försöker få Riley att gå med på hjärt-operation (Out of my mind?): "I have given you everything, my body and soul. No one has known me the way you do." Det är inte ordagrant "jag älskar dig" men väääldigt nära.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis mar 08, 2005 15:00

Tja, vill du klyva hår om älska/tycka väldigt mycket om kan vi diskutera det lika länge som "Älskar Buffy Spike"-tråden..."var kär i", då? Hon trodde i alla fall att hon gjorde det. (Överhuvudtaget tycker jag hela den där "she doesn't love me"-grejen känns lite som en självuppfyllande profetia av Riley; hon är trots allt The Slayer. Hon är van vid att alla andra behöver beskyddas, det är ju hela hennes skäl att existera. Hela hennes mer eller mindre vuxna liv har gått ut på att skydda människor i allmänhet och dem hon älskar i synnerhet från fara; att Riley då gnäller över att han inte får beskydda henne är begripligt, men samtidigt lite stelbent av honom... i synnerhet som han sedan faktiskt gång på gång gör saker där han faktiskt kunde behövt lite skydd.) Jag tycker hur som helst att jämförelsen med Warren och April är rätt osmaklig. SÅ jävla medvetet kall och manipulerande var Buffy aldrig.

Men grunden i mitt resonemang är och förblir väl att jag anser att Riley förtjänade att dumpas, så... :twisted:
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 16:08, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » tis mar 08, 2005 15:06

Från The Yoko Factor:

Riley: Because I'm so in love with you I can't think straight.
Buffy: Tell me about it.


Men man får aldrig höra henne säga det rakt ut till honom, och det är nog inte en slump.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav xAMNESIAx » tor maj 26, 2005 19:04

Mer robotar...nej. Tycker att hela avsnitt ryker av S1 fånighet, och jag kan tyvär inte låta bli att tänka tillbaka på "Me Tarzan, You Jane".
Robotar har inte någon plats i Buffyverse, dom är helt enkelt för (ja, jag kommer att säga det) overkliga! Speciellt när dom är byggda av en obehaglig college nörd. Sluta, bara sluta.

5/10. Har just sett "Reprise", så jag är på bra humör idag. Annars hade det nog blivit en 4:a.
Senast redigerad av xAMNESIAx fre maj 27, 2005 11:24, redigerad totalt 1 gång.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav latarmig » tor maj 26, 2005 23:02

xAMNESIAx (5x16)
Kan du inte flytta den delen av inlägget som handlar om Joyce till nästa avsnittstråd.
Senast redigerad av latarmig fre maj 27, 2005 11:28, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav xAMNESIAx » fre maj 27, 2005 11:26

latarmig skrev:xAMNESIAx (5x16)
Kan du inte flytta den delen av inlägget som handlar om Joyce till nästa avsnittstråd. När man ser det här för första gången vet man ju inte vad som hänt, och att då berätta att Joyce är borta är en för stor spoiler. Under nästa avsnitt passar inlägget däremot utmärkt.


Instämmer, det är fixat.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tam » tis jan 16, 2007 4:55

Så det är alltså här den stora rejäla omknullen ska befinna sig egentligen. Det var jävligt länge sen jag kollade på Buffy sist och jag tyckte nu var ett bra tillfälle att göra det. Och gud vad kul det var att se alla karaktärerna igen. Världens bästa serie.

Bra avsnitt. Jane Espenson skriver dialog som få andra. April är välbyggd och det är faktiskt riktigt sorgligt scenen på gungan.

(s6) Warren, ja. I hans bit om Katrina och hennes modelltåg har han ju faktiskt insett att tjejer som kan tänka själv inte är så illa. Och sen har vi replikenskiftet om att man blir farlig när man är kär. Slutsats: Warren är inte alls den misogyna sociopat så många tror han är. Nej, nej. Han är en tragisk romantiker som bara blev galen av sorg när hans älskade Katrina avvisade honom. Stackarn. Absotively.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » sön jun 24, 2007 12:04

Tam skrev:Så det är alltså här den stora rejäla omknullen ska befinna sig egentligen.


I love it when you talk dirty!! :D

Detta är enligt mig det sämsta S5-avsnittet. Det säger nåt om S5s kvalitet överlag då jag trots det tycker att avsnittet är helt okej.

För det första så är jag himla imponerad av tjejen som spelar April. Den sista scenen då hon är döende är alldeles fantastisk och hennes kontroll över sitt ansikte... wow.

En scen jag älskar i detta avsnitt är då Spike kommer till the Magic Box och alla vänder sig emot honom. Trots att han förtjänar det så tycker jag jävligt synd om honom under scenen. Giles är fantastisk som beskyddande fadersfigur och hans vrede ("There's no way to Buffy.") är så bra spelad. Hello, Ripper. Typ.

Den absoluta slutscenen... fick mig att gråta. "Mommy?" :(

4 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » sön dec 20, 2009 23:14

Jag tycker att det här är ett bra avsnitt, trots att jag anser det vara ett av de sämre den här säsongen. Jag gillar storyn, men April blir lite jobbig efter ett tag. Fast det är kul när hon kastar Spike genom fönstret och scenen där hon och Buffy sitter på gungorna är fin.

Jag älskar hur Buffy säger "Mother!" efter att Joyce skämtat om att hon glömt sin bh i Brians bil. :D

Giles är väldigt bra i det här avsnittet. Han kommer med flera riktigt roliga kommentarer som den här när Buffy pratar om Spike: "Well, it is very strange. I can't imagine what he's thinking. Uh, not, not that you're not, uh, attractive..." och minen han gör efter det. :D Sen är han grym i scenen med Spike, fast den tycker jag är jobbig att titta på eftersom jag tycker så synd om Spike.

Jag gillar verkligen inte Ben. Han är irriterande och känns krystad. Tur att Buffy bestämmer sig för att inte dejta honom.

Slutscenen. :( Jag kan inte säga att jag ser fram emot att se The Body direkt, trots att jag älskar det avsnittet.

Favoritcitat:
Tara: Oh, do you have any books on robots?
Giles: Oh, yes, dozens. There's an enormous amount of research we should do before... No, I'm lying. I haven't got squat, I just like to see Xander squirm.

Betyg: 6
Senast redigerad av Echolls mån dec 21, 2009 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön dec 20, 2009 23:20

Jag måste definitivt göra en ny genomtitt av Buffy/Angel. Jag har ju tid över...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav HeavyAlex » mån dec 21, 2009 0:53

Binchy skrev:Jag måste definitivt göra en ny genomtitt av Buffy/Angel. Jag har ju tid över...

Man ska titta igenom Buffy/Angel även om man inte har tid över ;)
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » mån dec 21, 2009 1:10

Jag har tittat igenom den sisådär fyra-fem gånger. En sjätte gång kanske kräver lite tid över.

Ne, nu jävlar behöver jag gå och lägga mig. Spelling is a hard work...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » mån dec 21, 2009 16:35

Jag siktar på att se om hela Whedonverse (minus Dollhouse*) 2011. Då är det fyra år sen jag såg om hela rasket senast.

* Usch, vad jobbigt att inte kunna använda "Whedonverse" lika mycket som tidigare. Förut kunde jag säga saker som "Jag älskar hela Whedonverse!" eller "Favoritserier: Whedonverse." Nu blir det alltid med tillägget "minus Dollhouse". :( WHY?! Hoppas Joss snart gör en ny serie med samma kvalitet som BtVS, AtS och Firefly.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeavyAlex » mån dec 21, 2009 20:04

hehe, jag har inte sett Dollhouse än, funderar på att köpa de två säsongerna :D
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron