Vad tycker du om säsong 5?

Här pratar vi mest om Säsong 5

Inläggav Off » lör mar 06, 2004 20:54

Det går imho inte ens att jämföra de två avsnitten. Även fast det är samma serie så kommer det avsnitt som är så långt varandra stilmässigt så det hade varit som att jämföra Dum och Dummare med [insert sorglig film]
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav cainesoulless » fre apr 16, 2004 19:21

det tog ett tag innan jag klarade av att smälta säsong fem och skriva en dikt till den. damn it kicked. Säsongen alltså.

Buffy season 5

there is never enough time
the world will never stop comming at you

there will always be the hunt
you were made to kill

she has always been there
don't you know that?
she has always been in your heart

"come home" they seem to whisper
we will never forgett
we will never understand

but if you stay
if you follow your heart
you will dance all night
holding her tight
above the world you will float togheter
until darkness gives room for light

no one is born bad
they are born fools
to become a monster you must answer the question:
"do you want this?"

the kill. the wish of death.
the world was your hell in wich you ruled
fire and darkness and blood
always the blood
but the demon cannot change what you really are:
a good man

it always happens
life, always happen
the body on the floor
the part of you dying
it is life
happening all around you

it is not her
it is not her!!
your soul screams
it will always scream from this moment on

an angel by your side
shadows and voices from the past
some things never change

death is your gift
you don't understand
but finaly you know who you are

high above the world
choises made
time to go
you finaly figuerd it out

beginnings are always hard
but every tear at the end hurt like a new begining
for now is the time we part
cainesoulless
Demon Fodder
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 feb 2004

Inläggav Kuno » ons apr 21, 2004 16:01

En säsong med både plus och minus. Många av plusen kan tolkas som minus och tvärtom, så det blir knepigt att ge en sammanfattning. På det hela taget är säsong 5 förmodligen den bästa säsongen så här långt.

Säsong 5 vinner på sina jämna avsnitt. Man kan knappt hitta några av de där jättedalarna från tidigare säsonger. Samtidigt är det också ont om de där riktiga topparna. De finns där, men inte alls i samma utsträckning som exempelvis säsong 4 (som var otroligt ojämn med massor av pinsamma dalar). Det som är både bra och dåligt med S5 är den allvarligare tonen och den extremt tighta arcen. Hela säsongen är (med några undantag) så gott som en enda story uppdelad i olika delar.

Förvisso finns det mycket som är helt lysande med exempelvis Spike (kärleksproblemen), men jag saknade den lätta och absurda ton som fanns i säsong 4. Visst finns den fortfarande där, men den har fått stå tillbaka för den allvarligare tonen och säsongens arc. Mest besviken är jag på Xander som slängdes bort totalt som karaktär. Det var liksom bara "roliga" fraser på tomgång. Inget hjärta. Han fungerade mest som "Mr Serious som ska säga de där viktiga och allvarliga sakerna"-killen. Det började bra med Dracula och när han blev uppdelad i två olika versioner av sig själv, men sedan var det dött.

Det låter som mycket kritik men är egentligen inte menat så. Främst är det väl ett tecken på att serien är komplex. Den vågar ta ut svängarna. Att introducera Dawn var ett genidrag. Ännu bättre att man lyckas framställa henne som en bra och sympatisk karaktär. Inte lätt med en jobbig fjortis. :)


Ärligt talat kändes säsong 5 lite som en avslutning. Måste säga att jag är rejält orolig för att börja kolla på S6. Har fortfarande knappt kommit över chocken att de lämnade det trygga biblioteket i high school. Kan det verkligen funka nu efter allt som hänt under säsong 5?
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Langtry » ons apr 21, 2004 17:30

Kuno skrev:Ännu bättre att man lyckas framställa henne som en bra och sympatisk karaktär. Inte lätt med en jobbig fjortis. :)


Tror du är bland de första som anser att Dawn är sympatisk...
Hon brukar ligga väldigt högt på ogilla-listorna.
Jag själv hör nog till dem som röstar på henne.
Hon ställer till det för mycket för scoobysarna med alla hennes tonårsutbrott. Okej, det är inte alltid lätt att vara tonåring men nu borde hon kunna tänka efter ibland...

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Off » ons apr 21, 2004 17:39

Kuno jag hade bara varit glad för att börja titta på s06. Den bästa säsongen no questions asked. Vill inte spoila för mycket men under min spoiler står saker om den allmäna tonen på säsongen inget om story eller personer.

Spoiler s06
I s06 tar Whedon och co. serien till en mörkare plats. De utforskar en ny del av Buffyverse som man kan ha sett tendenser till under s05. Vissa gillar inte den här utvecklingen men jag tycker det är det modigaste och bästa Joss gjort.

Verkar inte riktigt på dig som du tycker s05 var bäst hittils och då skiljer du dig avsevärt från de flesta Buffy-tittare (även om jag funderar då det inte är så många på det här forumet som verkar hålla s05 högst).
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » ons apr 21, 2004 17:59

Kuno skrev:Att introducera Dawn var ett genidrag. Ännu bättre att man lyckas framställa henne som en bra och sympatisk karaktär. Inte lätt med en jobbig fjortis. :)


Jag tyckte att Dawn var den mest ojämnt skrivna karaktären hittills ibland är hon hur charmig som hellst (när man får se hennes bild av Scooby gänget m m) medans hon ibland framstår som en irriterande liten mistlur...

s7 spoiler

I säsong sju är hon för första gången konsekvent bra skriven och då är hon en utav mina favorit karaktärer
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Kuno » ons apr 21, 2004 19:23

Off: Bara för att klargöra så skrev jag ju att säsong 5 på det hela taget förmodligen är den bästa säsongen så här långt. Den vinner på en jämnt hög kvalitet utan de största dalarna ELLER topparna.

VelocityBoy: Håller med om att Dawn var ojämnt skriven, men om man jämför med stereotypbilden av kids i den åldern från andra amerikanska serier så framstår Dawn som tämligen unik och mångbottnad. Jag gillar henne.

Visst ska det bli spännande med S6, men jag är ändå lite orolig. :)
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav VelocityBoy » ons apr 21, 2004 19:32

Kuno: Jag gillar henne också
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » ons apr 21, 2004 19:50

Kuno: Ok, läste lite slarvigt kanske :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Horrabin » ons apr 21, 2004 19:57

Hur man kan tycka att ett avsnitt som The Body (och i viss mån The Gift) inte hör till de högsta topparna för den här serien - eller vilken serie som helst för den delen - är mer eller mindre skandal. The Body är inte bara det bästa Buffy presterat, det är det bästa som sänts på TV någonsin, någonstans (i avdelningen fiktion i alla fall). The Body är bäst bäst bäst. Bäst.

Dawn har jag aldrig haft samma problem med som många andra. Visst var hon eneverande ibland, men det tycker jag bara gjorde hennes karaktär mer mångfasetterad och gav henne lite mer djup. Plus att hon var en drivande orsak till Buffys plötsliga tvång att "bli vuxen". För att inte tala om orsak till Buffys självmord.

Men se säsong 6 och bli nöjd. Man kan väl säga att den fortsätter på samma spår som säsong 5, fast når avsevärt fortare den där mörka tunneln.

För övrigt är The Body bäst! ;)
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Kuno » ons apr 21, 2004 20:26

Horrabin: Missförstå mig inte. Säsong 5 har några av seriens absolut bästa avsnitt. Jag kanske är otydlig när jag skriver, men som jag formulerade mig: "Samtidigt är det också ont om de där riktiga topparna. De finns där, men inte alls i samma utsträckning som exempelvis säsong 4". Det står jag fast vid, och det betyder återigen inte att säsong 5 är dålig eller inte innehåller pärlor. Jag kanske ska vara tydlig och skriva att säsong 5 är BÄST, BÄST, BÄST, BÄST, BÄST...men med vissa förbehåll. :P

Efter "Hush" är "The Body" seriens bästa avsnitt. Däremot berördes jag klart mycket mer av det senare. Jag är en person som blir berörd av bra filmer eller serier. Däremot ska det bra mycket till för att jag helt ska förlora kontrollen. Blir det för känslosamt känner jag mig vanligtvis bara manipulerad och blir irriterad istället för berörd. Men jag grät faktiskt när jag såg "The Body". Kan inte minnas när jag gjorde det framför TV:n senast. Det var så rakt, ärligt och helt utan pretentioner. Alla har frågor. Ingen har några svar. Man försöker på något plan behålla värdigheten men känner bara en stor tomhet och förvirring. Precis som det är i verkligheten.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Zaxx » ons apr 21, 2004 21:08

jag gråter när jag ser att Kuno gråtit till "The Body"...

Kuno: om vi skulle frågat dig precis innan du började se Buffy, "tror du att det finns ngn chans att du kommer gråta till ngt buffyavsnitt seriöst?"
vad skulle du svarat då?!

kom inte o säg att inte Buffy har ändrat ditt liv! Buffy är bäst. Bäst. Buffy delar mitt liv i två delar. Före och efter. Tror det är samma sak för många här?... är det bara vi, eller finns det mer stjälar där ute som inte hittat hit?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » ons apr 21, 2004 21:48

Jag och en Buffyfrälst kompis har börjat mäta tid i Buffy. En "Buffy" är ca 45 minuter :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 22:18

Langtry skrev:Jag och en Buffyfrälst kompis har börjat mäta tid i Buffy. En "Buffy" är ca 45 minuter :)

En "Buffy" är väl 42 minuter 20 sekunder (+- 10 sekunder). Iaf enligt min videobandspelare.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » ons apr 21, 2004 22:29

Mr Chase, var därför jag skrev ungefär. Brukar få att det är ca 42-43 min när jag kollar på datorn men det är lite ojämt så jag drog till med 45.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Noggster » ons apr 21, 2004 22:29

Slap på dig Mr.Chase !
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons apr 21, 2004 22:44

en Buffy.. så grymt! det skall jag börja använda
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » ons apr 21, 2004 22:52

Ibland glimmar man till :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Kuno » ons apr 21, 2004 23:01

Zaxx skrev:Kuno: om vi skulle frågat dig precis innan du började se Buffy, "tror du att det finns ngn chans att du kommer gråta till ngt buffyavsnitt seriöst?" vad skulle du svarat då?!


Något i stil med: "Glöm det! Du är avstängd!" :D
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Zaxx » tor apr 22, 2004 0:23

Kuno skrev:
Zaxx skrev:Kuno: om vi skulle frågat dig precis innan du började se Buffy, "tror du att det finns ngn chans att du kommer gråta till ngt buffyavsnitt seriöst?" vad skulle du svarat då?!


Något i stil med: "Glöm det! Du är avstängd!" :D


IRLG!!! IRLG!!! ;)

Humor på hög höjd!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav cainesoulless » tor apr 22, 2004 12:59

Har en vän som jag visade The Body för. Hon hade tidigare bara sett några enstaka avsnitt av serien och gillat dem, men vidhöll alltid Buffy var lättsam underhållning, no more, no less.
Fick nästan lite dåligt samvete då hon under och efter The Body satt och storgrät i soffan. Buffy ÄR underhållning, men det är också något som kan väcka väldigt djupa känslor hos dig och få dig att tänka efter.

Kan lägga till att min vän blivit manisk och börjat köpa serien. Fyra säsonger på en gång no less.
cainesoulless
Demon Fodder
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 feb 2004

Inläggav Noggster » tor apr 22, 2004 14:22

Fyra säsonger på en gång var rätt kraftigt.. kan det vara så att hon är rik!?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav cainesoulless » tor apr 22, 2004 15:42

Noggster: Inte rik. Bara jävligt snål. Det var pengar hon sparat till "en regnig dag" och efter att ha sett The Body började det regna som fan.
cainesoulless
Demon Fodder
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 feb 2004

Inläggav Tob » lör jul 17, 2004 13:54

cainesoulless skrev:Fick nästan lite dåligt samvete då hon under och efter The Body satt och storgrät i soffan


Och då hade hon ändå inte sett serien i något större helhet. Jag menar har man sett hela serien så har man skapat någon form av relation till varje karaktär. Man bryrs sig verkligen....


Åter till Säsong 5.
Jag är förbannat kluven. En del av mig skriker fasiken vad bra, den andra delen är något mer lättsam inställd till det hela. Säsongen startar ganska halvknackigt, och avnsitten i början är inte mer än bra. Andra halvan tar sig då de allra flesta avsnitten är mycket bra. Man har koncentrerat sig på säsongsarcen i hög grad speciellt i de senare avsnitten då avsnitten börjar exakt där föregående slutade. Detta medför både för och nackdelar. Styrkan i Buffy ligger i mångfalden, allting finns i avsnitten och man utnyttjar det allt som oftast på ett helt fantastiskt vis. Lite av mångfalden försvinner, men man får en mycket tajtare arc. Är arcen bra då?

Nja jag tycker det börjar väldigt intressant, man vet inte vem Glory är, eller vad hon är? Vad är nyckeln? Vad fyller den för funktion? Ben, vem är det? Det finns många frågor som håller intresset upp, men i takt med att frågorna besvaras försvninner ockdå det där riktiga intresset. Visst är det spännande, inget snack om saken. Men den där riktiga intensiten försvinner också. Glory, trots sin komplexitet så blir hon mot slutändan bara tjötig. Jag tycker man hade kunnat utnyttja Glory på ett bättre sätt, eller så är det Clare Kramer som inte lyckas ge karaktären någon riktig tyngd. Vad jag blev gnällig. Men jag vill nog påstå att Buffy (efter 5 säsonger) är bland det bästa som har gjorts för Tv. Maximal underhållning.

En liten parantes, S5 är då Anya gick om alla andra karakäter! (imo)

Hur står sig S5 egentemot de andra säsongerna. Jag gillade faktiskt S4, men inte lika mycket som S5. S4 kändes aldrig riktigt på riktigt, S5 är helt klart betydligt allvarligare och det lär den vinna på i längden. Den är relativt jämn, med en del riktigt rejäla toppar. På samma vis som S2, men S2 hade fler bottnar..... Nej, jag lämnar denna diskussionen tills jag har sett allt. Blir nog svårt att bestämma någon bästa säsong. Dock har S5 The Body, som är så förbannat bra på alla håll och kanter, tvivlar starkt på att man kommer nå den toppen igen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » lör jul 17, 2004 17:07

Jag har sett alla säsonger och har ändå samma problem att ragnordna säsongerna. Säsong 5 tyckte jag var riktigt bra första gången jag såg den, avsnitt som The Body, The Gift är riktigt bra och Glory håller intresset uppe ett tag, tills man vet vad det hela handlar om och Spike är bara för underbar i denna säsong.[/i]
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » fre aug 20, 2004 16:37

Min bror har kollat på Angel S2/Buffy S5 nu på 3 dagar.. finalen i båda kommer ikväll förmodligen beroende på hur mkt han ser.

Han gillar det!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » fre aug 27, 2004 21:41

:P Hej
Jag kan inte förstå att de flesta verkar tycka att s.5 är bäst. Jag tycker Buffy är den bästa serien, men avsnitt som Family och avsnitten där Glory börjar att vara med är så tråkiga så jag nästan jäspar, det enda som är bra är bitarna med Spike. Dawn är tråkig och Joyce, när de handlar om dem så är det bara en trist transportsträcka.
Så hittils tycker jag inte att s.5 är bra, jag hoppas att jag får ändra mening. :rolleyes:

Nu har jag sett hela s.5 och det blev bättre men jag tycker fortfarande att det inte är den bästa säsongen. Jag gillar s.2 och s.3 bättre och s.6 verkar lovande.
Senast redigerad av Lipton tor sep 23, 2004 17:55, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Off » fre aug 27, 2004 21:46

Hej och välkommen vampis.

Det verkar som du bara sett 5ans sändningar som är runt avsnitt 8 nu antar jag. Alltså har du en hel del härliga avsnitt kvar att se och efter det tror jag nästan att du kommer tycka annorlunda. Även om du inte kommer tycka den är bäst så tror jag nog du kommer gilla säsongen som helhet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Lipton » fre aug 27, 2004 21:49

:D Jag ser fram emot de andra avsnitten.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » fre aug 27, 2004 22:09

Vampis skrev::P Hej Jag kan inte förstå att de flesta verkar tycka att s.5 är bäst. Jag tycker Buffy är den bästa serien, men avsnitt som Family och avsnitten där Glory börjar att vara med är så tråkiga så jag nästan jäspar, det enda som är bra är bitarna med Spike. Dawn är tråkig och Joyce, när de handlar om dem så är det bara en trist transportsträcka.
Så hitils tycker jag inte att s.5 är bra, jag hoppas att jag får ändra mening. :rolleyes:


:eek:

Allt som du tar upp tycker jag är jättebra det enda som har varit tråkigt i s5 är Xander avsnittet...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron