Vad tycker du om säsong 5?

Här pratar vi mest om Säsong 5

Inläggav caffeineaddict » tis sep 28, 2004 12:41

Eisa: (spoiler S6):Har haft samma fundering, och var de fick gravstenen ifrån vet jag inte, men det kan nog finnas diskreta sätt. I S6 verkar det iaf som att graven och gravstenen finns någonstans inne i skogen och inte på en officiell kyrkogård, vilket stämmer ihop med att de har dolt hennes död för auktoriteterna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 12:55

s.6


så de skulle ha gjort den själva? tänk om någon vampyr eller dylikt råkar stöta på den när han tar sin vanliga, mysiga söndagspromenad? då går allting i stöpet...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Illyria » tis sep 28, 2004 13:09

Mer s6Känner vanliga vampyrer henne som Buffy? Tror mer på bara "the slayer", därför är den risken inte så stort.
Och graven är ju undangömd, just så ingen ska kunna hitta den och avslöja att hon är död. De har ju inte ens berättat för hennes pappa att hon är död. I Sunnydale går det säker rätt lätt att få en gravsten gjord utan att några frågor ställs, det verkar ju vara en stad med hög dödlighet...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav latarmig » tis sep 28, 2004 14:32

s6 Logiska luckor verkar vara en del av BtVS så det är inte så förvånande med en gravsten helt plötsligt samtidigt som man ska dölja för hela världen att den som ligger i graven är död. Som om vampyrer och demoner inte kan läsa. Jag tycker Eisa har en bra poäng och man behöver ta till riktigt tunna nödlösningar för att få det hela att se logiskt ut.

Förresten borde inte hela den här diskussionen flyttas till samma tråd för säsong 6?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tis sep 28, 2004 16:07

När dem avlsutade Säsong 5, var det säkert att dem skulle fortsätta med ytterligare en säsong? Med det i baktanken så är det ändå en ganska läcker avslutningen när man sakta filmar in mot gravstenen. Men visst, det känns inte helt klockrent.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tis sep 28, 2004 16:19

Tobbe_E: Nej det var inte säkert att det skulle bli fler säsonger...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » tor okt 07, 2004 11:55

Jag tycker fortfarande slutet inte är nån höjdare...emn resten av säsongern är bra...så det är väl såna smällar man får ta ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Pazuzu » tor okt 07, 2004 12:02

På vilket sätt tycker du inte att the Gift är bra? *nyfiken*
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav caffeineaddict » tor okt 07, 2004 12:22

Pazuzu: Det var tydligen för "amerikanskt". ;) Du kan läsa Nightcrawlers direkta reaktion på avsnittet (och min direkta reaktion på hans reaktion) i The Gift-tråden.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » tor okt 07, 2004 12:24

Ok, så långt tänkte jag inte! Ska kolla upp tråden.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav KainReaver » mån nov 15, 2004 19:48

Säsong 5 anser jag har en suverän kvarhållning av intresse. Det är utan tvekan min absoluta favorit säsong. Lipar alltid i samband med Buffys död samt den fantastiska välgjorda musiken. Fool for love är nog favorit-avsnittet tror jag men kan komplettera fler. Finns det någon karaktär som är skönare än spike?! :)
Har inget emot Dawn som ny figur utan gnället samt hennes okunnighet om vad som komma skall senare in i säsongen kan jag känna förståelse för. Men det enda avtrubbningen i säsongen tycker jag är en liten liten detalj;

I slutet av avsnittet med Key-sökande kobran spöar buffy upp ormskrället och om ni tittar noga så slutar hon inte slå efter dess död utan fortsätter. När kameran stiger uppåt mot Glorys mansion ser man buffy "liksom" dunka sina fis-knogar på en orm som mer ser ut som en stående boxningsäck. Vet inte vad ni tycker men jag stör mig så förbannat mycket på små detaljer när det kommer till buffy/Angel, eller när de väl dyker upp som inte är trovärdigt, fast det är en surealisk serie.

I övrigt är jag en trofast beroende fan, så ni inte sliter mig i stycken för mitt uttalande.. ;)
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav VelocityBoy » mån nov 15, 2004 19:50

KainReaver: du är förlåten allt med ormen är helt värdelöst (eller åtminstone så länge den är bild) :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav KainReaver » mån nov 15, 2004 19:58

Tackar ödmjukast.. :)
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav AngelsGirl » mån nov 15, 2004 20:02

*gömmer mig* Jag gillar inte säsong 5 speciellt mycket. Jag tycker att The Gift var ganska dålig *springer för livet* eftersom jag tycker att Buffy på ett sätt hade allting på fel perspektiv (fast såklart, det var ju hennes syrra men jag kan vara ganska kriktisk). :P

Och så hatade jag till exempel avsnitt som Fool For Love (som många säger är en av de bättre avsnitten i säsong 5) och alla Spike/Buffy hints eftersom jag nästan rent hatar Buffy/Spike grejen.... :rolleyes:

Och såklart så är ju Into the Woods, Blood Ties och Forever mina favorit avsnitt tillsammans med the Body. De avsnitten är underbara men.... de andra tycker jag inte direkt om så... Jag gillade inte säsongen alls... Den kommer näst sist på min ränkning - just före säsong 6.
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav VelocityBoy » mån nov 15, 2004 20:07

AngelsGirl skrev:Och så hatade jag till exempel avsnitt som Fool For Love (som många säger är en av de bättre avsnitten i säsong 5) och alla Spike/Buffy hints eftersom jag nästan rent hatar Buffy/Spike grejen.... :rolleyes:


Själv tycker jag att "Fool for love" är det bästa Buffy avsnittet ever och att säsong 5 är den bästa säsongen samt att Buffy/Spike förhållandet är vad som gör serien så makalöst bra. Jaja each to his own... :)

Vad det gäller s6 så är det här den site som är absolut mest positiv inställd till den av alla jag har besökt.
Senast redigerad av VelocityBoy mån nov 15, 2004 20:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » mån nov 15, 2004 20:10

*kastar tomater på AngelsGirl* :D :twisted:

Som sagt, alla har olika smak, men jag måste bara fråga (av ren nyfikenhet): Tycker du verkligen att säsong 5 och 6 är sämre än säsong 1?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav KainReaver » mån nov 15, 2004 20:13

Buffy tillhör ju självklart Angel men spike är då fanken mycket coolare än Riley som kärlek. Eller snarare är Buffy/Spike förhållandet mycket skönare för att det är flera gånger intressantare samt mer förbjudet. Avskyr karaktären samt Blucas som skådis tycker jag.. :|
Senast redigerad av KainReaver mån nov 15, 2004 20:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav VelocityBoy » mån nov 15, 2004 20:14

KainReaver skrev:Buffy tillhör ju självklart Angel


Tillhör?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AngelsGirl » mån nov 15, 2004 20:15

CheeseGuy skrev:*kastar tomater på AngelsGirl* :D :twisted:

Som sagt, alla har olika smak, men jag måste bara fråga (av ren nyfikenhet): Tycker du verkligen att säsong 5 och 6 är sämre än säsong 1?


Självklart. Säsong 1 är typ min femte favorit (säsong 2, 3, 4 och 7 går framför)
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav KainReaver » mån nov 15, 2004 20:15

Deras kärlek betonar jag. Hon glömmer honom aldrig oavsett vad för förhållande hon får..
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav VelocityBoy » mån nov 15, 2004 20:20

KainReaver skrev:Deras kärlek betonar jag. Hon glömmer honom aldrig oavsett vad för förhållande hon får..


Det är ju sant förstås... det var ett fantastiskt förhållande men jag är som sagt var mer förtjust i Spike/Buffy förhållandet, överhuvudtaget är jag mer förtjust i de mörka senare säsongerna än de tidiga ljusa.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav KainReaver » mån nov 15, 2004 20:22

Hell yeah. Håller med..
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav Joamna » mån nov 15, 2004 22:10

VelocityBoy skrev:
KainReaver skrev:Deras kärlek betonar jag. Hon glömmer honom aldrig oavsett vad för förhållande hon får..


Det är ju sant förstås... det var ett fantastiskt förhållande men jag är som sagt var mer förtjust i Spike/Buffy förhållandet, överhuvudtaget är jag mer förtjust i de mörka senare säsongerna än de tidiga ljusa.


Håller med. Angel kommer alltid finnas kvar nånstans hos Buffy, men de kunde inte vara tillsammans och hon kan inte gå och sukta efter honom hela livet då hon också förstått att deras kärlek aldrig kan få vara. Jag kan nog inte säga att jag föredrar ett förhållande framför ett annat, även om också jag gillar de senare säsongerna bättre, det är två helt olika förhållanden i två helt olika tider av Buffy liv.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » ons nov 17, 2004 10:32

CheeseGuy skrev:*kastar tomater på AngelsGirl* :D :twisted:


När jag läste detta första gången så tyckte jag att det stog tomtar. :D

AngelsGirl:
Jag tycker också att S.5 är den sämsta så du är inte ensam.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » ons nov 17, 2004 10:48

Lipton skrev:Jag tycker också att S.5 är den sämsta så du är inte ensam.


Sämsta? :? men Spike och Dawn då hur söta var inte de, stalker!Spike och stackars Joyce, Willows attack på Glory, Buffyboten (!) och slutligen Buffys mäktiga offer *tar mig för hjärtat* tur att jag sitter ner :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » ons nov 17, 2004 11:02

VelocityBoy skrev:
Lipton skrev:Jag tycker också att S.5 är den sämsta så du är inte ensam.


Sämsta? :? men Spike och Dawn då hur söta var inte de, stalker!Spike och stackars Joyce, Willows attack på Glory, Buffyboten (!) och slutligen Buffys mäktiga offer *tar mig för hjärtat* tur att jag sitter ner :)


:D Lugn lugn, andas.
Spike är alltid bra, några av de roligaste replikerna var ju här.
Det som gör att jag ogillar säsongen är hur Buffy är, hennes personlighet.
Det här med Joyce tycker jag inte heller om, tycker hon är tråkigare än riskakor och vatten, och det är tråkigt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » ons nov 17, 2004 12:05

Lipton: och det svaret skulle lugna ned mig? *lägger mig ner en stund*
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » ons nov 17, 2004 12:16

VelocityBoy skrev:Lipton: och det svaret skulle lugna ned mig? *lägger mig ner en stund*


Men Spike var ju bra, och Angel var ju med på ett hörn också det höjer ju det hela en hel del.

Nu får du mig och skratta igen så att jag får problem med jobbet IGEN. :D
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tob » ons nov 17, 2004 12:49

S5 innehåller alldeles för många ögonblick, alldeles för många scener, att introducera Dawn som en nyckel är lysande, Joyce död behandas lika lysande, avslutningen, nej jag kan verkligen, verkligen inte hålla med dig.
Dock så är S5 överskattad och hamnar någonstans i mitten i en säsongs rankning skulle jag tro.

Håller med dig VB.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » ons nov 17, 2004 13:29

Tob skrev:Håller med dig VB.


Du håller inte alls med mig jag tycker ju att den är den bästa säsongen :)

Lipton skrev:Nu får du mig och skratta igen så att jag får problem med jobbet IGEN.


...och det får mig att le så då gör det inget att vi tycker olika :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron