Vad tycker du om säsong 5?

Här pratar vi mest om Säsong 5

Inläggav Lipton » ons nov 17, 2004 14:59

:D Meningsskiljaktighet under samförstånd.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tob » ons nov 17, 2004 15:13

VelocityBoy skrev:
Tob skrev:Håller med dig VB.


Du håller inte alls med mig jag tycker ju att den är den bästa säsongen :)


Även om jag inte håller med sig om att S5 är den bästa så kan jag väl fortfarande hålla med om vad du skrev längre upp.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » ons nov 17, 2004 21:22

Tob skrev:Även om jag inte håller med sig om att S5 är den bästa så kan jag väl fortfarande hålla med om vad du skrev längre upp.


Jag vet... du höll bara inte med om det viktigaste ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav RalfiParpa » tis dec 14, 2004 15:25

Säsong 5.

Efter många om och men har jag kommit fram till att säsong 5 är min favoritsäsong. Vissa dagar i alla fall.
Säsong 5 är liksom Angels femte säsong vansinnigt jämn - hamnar sällan under åtta på betygskalan - men har också de där sanna mästerverken som ger säsongen en extra udd.
Vidare är det här ganska mörkt, och jag gillar mörkt. Säsongen besitter inte riktigt samma nattsvarthet som präglar säsong sex men tar helt klart upp ämnen som serien inte vågat röra tidigare.
Jag gillar verkligen Dawn-storyn; det känns på många sätt som den "sanna" arcen på grund av all subtil uppbyggnad som skett ända sedan drömscenen i "Graduation Day Part 2". I vilket fall utvecklas den snyggt och i precis lagom takt och i alla fall jag tycker att "The Gift" är en perfekt säsongsavslutning såväl som - och det bär mig emot att säga det här - en perfekt serieavslutning. Nej, smutsiga, förbjudna tankar! Jag älskar ju både säsong sex och säsong sju. Fast om nu Buffy hade slutat här så hade jag inte känt mig lurad, enbart nöjd.

Det sagt så gör säsongen tyvärr några klavertramp. Det största är nog "Buffy Vs Dracula", antagligen seriens sämsta säsongsinledningen som bara verkar vara inslängd för att det skulla vara för förvirrande om Dawn var med redan i det första avsnittet. Dracula möter Buffy är inte dömt att misslyckas, jag är övertygad om att det går att göra snyggt. Marti Noxon får helt enkelt se till att hon inte befinner sig i onyktert tillstånd när hon försöker nästa gång.
Säsongen dras även med några horribla monster. Jag tänker på ormen i "Shadow" som ser riktigt snygg ut när den är animerad (om man nu finner slemmiga ormdemoner estetiskt tilltalande) men bara ser plastig och livlös ut när den inte är det - kolla på armarna för guds skull. Till och med Joss Whedon verkar hålla med mig om det här.
Vidare får jag kväljningar av den trehövdade demongrejen i "Forever". Det är kanske seriens billigaste monster och det känns på allvar som att Dawn och Spike kämpar mot en torktumlare.
Nåja, det här är trots allt bara petitesser som inte gör säsongen sämre. Sagda avsnitt handlar ju egentligen inte om monster.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav latarmig » tis dec 14, 2004 16:02

Att "Buffy vs Dracula" skule vara inslängt
RalfiParpa skrev:för att det skulla vara för förvirrande om Dawn var med redan i det första avsnittet.
är en ny tanke för mig. Jag köper den förklaringen. Femte säsongens inledningsavsnitt har alltid varit näst intill obegripligt för mig. Varenda gång jag ser det får jag tyst för mig själv upprepa "strunta i monstren tänk på karaktärsutvecklingen, strunta i monstren tänk på karaktärsutvecklingen..." i det oändliga. Ändå går det trögt med självövertygelsen, och slutsatsen blir alltid likadan - det här är inte bra. Nu har jag en ursäkt till i arsenalen. Tackar.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav RalfiParpa » tis dec 14, 2004 18:21

Oh, någon håller med mig för en gångs skull.
*gör the dance of joy*
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav latarmig » tis dec 14, 2004 19:14

Rätt konstigt egentligen, vi är snart 400 medlemmar, ändå är man ensam om sina åsikter. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » tis dec 14, 2004 19:36

latarmig skrev:Rätt konstigt egentligen, vi är snart 400 medlemmar, ändå är man ensam om sina åsikter. :-)


Men det är inte så många som är aktiva, det är ungefär alltid samma som är här. :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav caffeineaddict » tis dec 14, 2004 22:09

latarmig: Jag är inte heller något fan av 5.01: BvD om det var det du menade. Jag gillar Xander i allmänhet i avsnittet, de två sista scenerna och (som alltid) vissa små skämt här och där men i övrigt är det i bästa fall en axelryckning, och i sämsta fall en rätt irriterande axelryckning.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav mattek72 » tis dec 14, 2004 22:49

Jag tycker att s5 är en mycket bra säsong,har visserligen bara sett säsong 1-5 hittills.
Buffy vs Dracula tycker jag faktiskt är rätt underhållande.
Även om jag ser det mest som ett fristående avsnitt.
Dawn storyn tycker jag är bra när det väl förklarades vem eller rättare sagt vad hon var.
Fram tills dess satt jag bara och undrade vad fanken jag hade missat.
Att sen Joyce längre fram i säsongen fick dö en naturlig död,hade jag verkligen inte förväntat mig.
Men om nu rollfiguren skulle dö, så var ju en naturlig död givetvis det bästa.
Det blir helt klart att Spike är kär i Buffy,och att hon i sin tur inte är säker på sina egna känslor för honom eller sina känslor för Riley.
Allt som allt tycker jag att s5 har en rätt bra blandning av humor och drama avsnitt.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav JRT » tis dec 14, 2004 23:24

Tror jag har lagt s5 som nummer tre eller fyra i rankningen. För mig är säsongen fylld med få DÅLIGA avsnitt, ett stort antal bättre medelmåttor och ett mindre antal riktigt bra avsnitt. Dit hör Fool for Love, Crush, The Body och Forever. The gift är bra, men jag har aldrig tyckt att det är sådär riktigt outstanding. Det finns bra scener i det och slutet är förstås utmärkt, men det är faktiskt inte något jag väljer att se särskilt ofta.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » ons dec 15, 2004 0:18

RalfiParpa skrev:Oh, någon håller med mig för en gångs skull.
*gör the dance of joy*


För att du inte skall bli allt förvirrad av den fantastiska händelse så kan jag säga att jag gav avsnittet en tia och att det är bland de roligast avsnitten jag har sett...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » ons dec 15, 2004 4:08

caffeineaddict skrev:latarmig: Jag är inte heller något fan av 5.01: BvD om det var det du menade. Jag gillar Xander i allmänhet i avsnittet, de två sista scenerna och (som alltid) vissa små skämt här och där men i övrigt är det i bästa fall en axelryckning, och i sämsta fall en rätt irriterande axelryckning.


Det var inte så allvarligt menat, det händer att folk håller med mig. :-) När det gäller just "Buffy vs Dracula" finns det flera trådar där diskussionerna går höga om det är fågel eller fisk. Även om avsnittet hör till de sämre så instämmer jag i att man måste ge Xander en eloge, han är riktigt bra. Ett bra skämt här och där finns det givetvis också (det finns inte ett enda avsnitt där sådana saknas). Men i övrigt låter "irriterande axelryckning" som en bra beskrivning (det vill säga med adderad extra emfas på "irriterande"). :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav The Ankh » tor aug 11, 2005 9:00

Noggster skrev:Fyra säsonger på en gång var rätt kraftigt.. kan det vara så att hon är rik!?


Hrm host... När jag för ca 1½ år sedan trillade ner i Jossverse och blev en Buffy-addict så tog jag ett banklån och lköpte hela serien på en gång.... Mina vänner tyckte jag var knäpp men det innebar ju att det blev antal en UNDERBARA timmar framnför TV:n :-) (Mina föräldrar fick aldrig veta sanningen...)

Angående säsongen då, jag gillar säsong 5 jätte,ycket. Men jag blev lite trött på Glory i blöand, på samma sätt som jag blev trött på Adam i säsong 4. Sen.. var det npn mer än jag som tyckte att det blev för många "proviously ion Buffy..." som innehäöll scenen "We had to hide the key".. Den frasen blev som ett matra man inte kunde få ur skallen sen.

Men ja,, vilken inledning med Buffy Vs Dracula! Ruggigt bra avsnitt.. Och The Body så klart.

Men ett avsnitt jag gillar vansinnigt mycket är "Into the Woods". Xander visar en helt nu sida. Sitt "pep-talk" till Buffy och sen det han säger till Anya när han kommer hem,. Det är så fint! Och sen försvinner Riley. Usch. I detta avsnitt grinar jag nästan lika mycket som i The Body.

Och.. när Riley inte e en regular castmember längre så ändras Intrit till serien och Buffys spinn med pålen (eh..) som innan låg så åerfekt till musiken hamnar i otakt. Dumma Riley...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Forever Chosen » ons feb 22, 2006 17:37

Inte ett enda svagt avsnitt under denna säsong, det säger väl allt?
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav latarmig » mån sep 03, 2007 2:28

Det följande kan inte skrivas i säsongsöppningstråden och jag kommer just nu inte ihåg var Dawns härkomst blir klarlagd, så det får bli här istället.

Hade för mig att jag nämnt det här redan men kan inte hitta det.

När Buffy första gången ser Dawn säger hon: "What are you doing here?". Jag tror inte att Buffy undrar över vad syrran gör i hennes rum, eller ställer frågan som en syskonprotest mot att Dawn inte hållit sig på sitt eget (det är väl Buffys rum hon är i? har lite svårt med minne och orientering). Istället tror jag att Buffy undrar vad en vilt främmande människa gör i hennes och Joyce hem. Dawn vänder sig om och ser lite förvånad och vilsen ut (möjlig övertolkning från min sida). Enligt mitt sätt att se vet Dawn i det ögonblicket inte vem eller vad hon själv är, hon vet inte var hon är, och heller inte vem Buffy är. Just när Dawn vänt sig om slår besvärjelsen igenom. Dawn tittar irriterat på sin syster och Buffy gör likadant.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » mån sep 03, 2007 5:09

Jag är beredd att hålla med dig. Jag tycker med att det känns så.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Jodokast » fre okt 09, 2009 18:36

Hittade säsong 5 på dvd för 179:- och köpte såklart den direkt. Har nu börjat titta igenom den och f*n vilka bra avsnitt det finns!
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav AKS » fre okt 09, 2009 20:43

Åh, S5!! :lovebunnier: :lovebunnier: :lovebunnier:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron