5x03 The Replacement

Här pratar vi mest om Säsong 5

Soooo?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
8%
6
3
12%
7
11
42%
8
7
27%
9
2
8%
10
1
4%
 
Antal röster : 26

Inläggav Ai » ons aug 18, 2004 21:35

Jag gillar faktist det här avsnittet. Ett sånt där avsnitt som man känner igen sig i. Att flytta hemifrån, att ena sekunden fortfarande vara oansvarig, slarvig och klantig och andra sekunden vara vuxen, ansvarstagande och sansad - de två olika Xander. Hur många gånger har man inte önskat att man hade en Willow som snabbt och enkelt 'tryckte ihop' dom där två delarna av en själv till en enhet istället för att bara irra omkring och känna sig kluven? :P

Sen är det så kul att se ett Xander centrerat avsnitt. Nick får verkligen jobba hårt den här gången - och hans bror förståss! Och han gör det såååå bra!

Sen har vi ju Riley.... Jag vet att jag haft det här försvarstalet tidigare i ett annat forum, men jag känner att jag vill göra det här också, en gång för alla: Riley är logisk.

Jag är inte en stor Riley-fan (kan vi säga Träbock barn?), men man kan inte komma ifrån hur logisk han är. Han är den trygga, perfekta, trååååååkiga pojkvännen.... Den som alltid kommer. Den man snabbt som tusan bör gifta sig med... men som man kommer att gå under om man stannar hos.

Angel var Buffys första stora kärlek. Den där himlastormande världsomvändande och nästan självutplånande första stora. Den som ytterst sällan slutar bra. Sen kommer oftast en period av diverse 'lösa skott' - Parker - innan Snälla Killen kommer. Den kille man borde älska över allt annat, och man försöker verkligen, men... och i det här avsnittet säger ju Riley det också. 'Buffy älskar mig inte.'

Det här är ingen teori jag själv hittat på utan något som jag i många år pratat med mina tjejkompisar om, och det stämmer rätt så bra. Så min slutsats är: Riley är logisk.

Vad som kommer efter Snälla Killen?

Den optimala dödssexiga skitstöveln förståss!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » ons aug 18, 2004 21:46

Såg de sista minuterna på dagsändningen idag (och kan meddela att tack vare klippningen så förstod nog knappast de stackars tittare som såg avsnittet för första gången hur Toth dog. Det såg ut ungefär som att han halkade på mattan och landade fel...) och även om jag är lite smått tveksam till avsnittet i helhet (se min första post i tråden) så är ju bara de minuterna fullspäckade med klockrena repliker:

"Doesn't it make everyone wanna lock them in separate rooms and do experiments on them?"

"Also, we should continue to pretend we heard none of the disturbing sex talk."

"Yes, he's clearly a bad influence on himself."

Och Rileys slutscen, en av hans bästa (om inte t.o.m. hans allra bästa) i hela serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav brat » ons aug 18, 2004 22:10

Noggster skrev:För övrigt är hans brorsa en inte så pjåkig skådis, fast man märker lite skillnader i Xanderserna
Innan ni söker ihjäl er kan jag säga att citatet kommer ur spoilermarkeringen, men då det inte är spoiler har jag tagit fram det för alla att läsa.

Jag har läst att hans tvillingbror bara används som kroppsdubbel, Nick säger fortfarande alla repliker. Så om du hör/ser skillnad är det Nck som lyckas göra en gräns mellan de båda delarna.

Personligen tycker jag att avsnittet är riktigt underhållande. :) Det är ingen del som är seg utan tiden flyger förbi. Och ett par riktigt underhållande scener. Speciellt kanske slutet då de två Xandersarna ska sättas ihop.
Giles: We just need to arrange the candles. Also, we should pretend we heard none of the disturbing sex talk.

...lite underligt att Anya ser ut som om hon står i pyjamas då Xander ringer. Eftersom han säger att de ska träffas vid 21 måste detta vara vid 19-20. Eller är den där sidendressen inte en pyjamas?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Ai » ons aug 18, 2004 22:18

Dom behöll faktist några av Kellys repliker efter klippningen.

Han hade ju naturligtvis repliker under filmningen så de andra skulle ha nåt att spela emot men några överlevde klippbordet också. Kan inte komma på just nu vilka - måste kolla avsnittet igen när jag spelat in det inatt! Återkommer!

EDIT: Kellys repliker som jag uppfattade det:

När han som CoolXander ger över slanten:
"This?" Inte mycket - jag vet :P men iallafall!

Sedan när Buffy dödat Toth:
"Oh yeah. That cleaning deposit is gone."

Sedan i Magic Box när dubletterna står och pratar:
"How wierd was it when she called me 'mister'?"

Och naturligtvis: "Kill us both, Spock!" fast den räknas väl inte :D
Senast redigerad av Ai tor aug 19, 2004 11:22, redigerad totalt 3 gånger.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Joamna » ons aug 18, 2004 22:36

caffeineaddict skrev:Såg de sista minuterna på dagsändningen idag (och kan meddela att tack vare klippningen så förstod nog knappast de stackars tittare som såg avsnittet för första gången hur Toth dog. Det såg ut ungefär som att han halkade på mattan och landade fel...)


ja jag blev besviken.. och kan nog itne se nattsändningen, kan ingen förklara hur han dog? :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons aug 18, 2004 22:40

Buffy körde ett stort och trevligt svärd genom magen på honom om jag minns rätt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » ons aug 18, 2004 23:54

ahh okej. tackar :)

min kompis som inte brukar kolla så mycket på buffy och inte var införstådd i censuren blev verkligen konfunderad när han såg det.. eller inte såg kanske man ska säga..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor aug 19, 2004 2:35

Nää, detta var ingen höjdare :/
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Giles » tor aug 19, 2004 2:40

Detta avsnittet va ju riktigt bra, det är nog en av mina favoriter nu faktiskt.

Dubbelt så mycket Xander, Inte en enda "seg" sekund och "the evil guy" va verkligen grym.

Önskar att jag inte hade sett detta avsnittet så man kunde få uppleva de igen :)

helt klart en av mina favoriter.
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor aug 19, 2004 21:53

Giles skrev:Önskar att jag inte hade sett detta avsnittet så man kunde få uppleva de igen :)


En underbar känsla! Precis vad jag känner för mina Holy Quartet av tv-serier: BtVS, AtS, Firefly och Red Dwarf. I ett avsnitt av RD raderar en karaktär sina minnen av Agatha Christies böcker... tänk om det bara gick! Ledsen att bli OT, men ni vet att jag har en period då jag avstår BtVS och AtS så jag har inte sett avsnittet på länge och vill därför inte uttala mig om det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mr Chase » tis aug 24, 2004 21:44

Blev inte direkt överförtjust i det här avsnittet. Dubbelpersonligheter är så uttjatade i jag vet inte hur många tv-serier.

Jag är faktiskt lite besviken på hur lite Xander har utvecklats i serien hittills. Han är fortfarande mycket av den där klumpiga och osäkra killen och har där mer gemensamt med just den halva av honom som blir resultatet av veckans monster, än med den coola självsäkra Xandern. Jag skulle tippa att den riktiga Xander nog bara till 20% består av Coola Xandern och det är synd.

OK, vissa personliga karaktärsdrag ändras sällan eller mycket långsamt men den Xander som jag trodde jag lärt känna genom de första säsongerna borde ha utvecklats mera. Han har hjälpt till att rädda världen många gånger och t o m själv varit hjälte ibland. Soldat-Xander har han också varit. Han blev mot alla odds ihop med skolans drottning - min egen älskade CC ;) - och nu är han tillsammans med en annan läckerbit - Anya! Om inte allt detta resulterat i enorma förstärkningar av självförtroendet så finns det väl inget som kan göra det. Det är synd för jag gillar Xander-karaktären och vill inte bara se honom som "comic relief of the week". Se bara på hur Willow har utvecklats genom åren men Xander står i mångt och mycket och stampar :( !

Sedan tyckte jag faktiskt riktigt synd om Riley här när han erkänner att han älskar Buffy men att han vet att hon inte älskar honom med stort Ä (även om Buffy nog inte vet det själv).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » ons aug 25, 2004 13:05

Att Xander ser sig själv som en förlorare är verkligen konstigt. Som Mr Chase påpekar så har han haft större framgångar än de flesta i hans (eller någon) ålder. Redan i "The Zeppo" (3x12) förvånades jag över hur självklart alla betraktade honom som en zeppo. I avsnittet innan det och i alla innan dess (vad jag kan komma håg) hade han varit en integrerad del av gänget. Men sedan det avsnittet har hans mindre värde (fokuseringen på att han inte har superkrafter) och följande mindervärdeskomplex varit etablerat. Det är synd.

Det finns en väldigt bra diskussion av det här i "Potential" (7x12).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » ons aug 25, 2004 13:24

Det här avsnittet är väl som en vändpunkt för Xander, han ser sig som loser-Xander innan avsnittet, men förstår till slut att han faktiskt också har alla de kvaliteter som winner-Xander har. Efter det här avsnittet är han en säkrare Xander, så tolkar jag det iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » ons aug 25, 2004 14:10

gaspode skrev:Det här avsnittet är väl som en vändpunkt för Xander, han ser sig som loser-Xander innan avsnittet, men förstår till slut att han faktiskt också har alla de kvaliteter som winner-Xander har. Efter det här avsnittet är han en säkrare Xander, så tolkar jag det iaf.


Är med gaspode här, så tror jag med.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 14:25

Gaspode shoots and scores!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » ons aug 25, 2004 14:45

Möjligen är det här början på en förändring, men han har långt kvar.

Spoiler resten av serien.
I "Hell's Bells" (6x16) är det ju just hans osäkerhet som gör att han inte klarar att gifta sig. Jämför det med "Lessons" (7x01), där får vi en människa som är säker på sig själv, men jag tror inte man kan se en sådan inställning till livet innan det avsnittet. När han talar om om ritningarna över skolan och sedan när han kör Buffy och Dawn till skolan så ser man tydligt att han är herre över situationen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ulalume » tor aug 26, 2004 17:13

Har varit otroligt kluven vad gäller Riley men börjar, lite mot min vilja, att gilla honom efter detta avsnitt. Svagheten för omöjliga, olyckliga, allmänt disfunktionella förhållanden vaknar till liv här, igen- det är ju varken första eller sista gången det händer i dessa serier...
Xanders blick där efter deras heart-to-heart är fantastisk! *liten tår i min ögonvrå*

Håller för övrigt med i Xanderkaraktärresonemanget (wow 26-förutsatt att jag har både stavat och räknat rätt-men what are the chanses of that ever happening?). Det är svårt att tycka illla om honom men det kan hända att jag trötnar lite på hans loser-jag.
Första gången jag såg avsnittet tänkte jag damn! den där Nick är ju riktigt duktig. Nu är jag några månader älder och klokare och vet att det "fuskades" med någon slags tvillingbror... Har ingen aning om var eller hur ofta så jag ska väl inte säga så mycket...Bara det att paranoian tagit fart: i Family är han ohyggligt lik Lyckade Xander (jag går på utssende och hållning) - som jag gissar va brosan. Men det är väl ett bevis på att han växer upp...

De bästa citaten (som jag kan komma ihåg nu) är redan tagna: Giles om sexscapades och Anya på samma ämne (who else? :) )

Skulle jag betyg sätta för att göra det enkelt för mig (vilket jag gärna gör) skulle jag sätta: en 6a - nej: en 7a - nej en:...ahhh f-k it!
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 17:34

Ulalume skrev:Har varit otroligt kluven vad gäller Riley men börjar, lite mot min vilja, att gilla honom efter detta avsnitt.


Haha! Join us! Jooooin us!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » tor aug 26, 2004 18:26

Bästa citatet är väl Buffy i bilen: "If Xander kills himself he is dead" (fritt ur minnet)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » tor aug 26, 2004 21:49

Ulalume skrev:Nu är jag några månader älder och klokare och vet att det "fuskades" med någon slags tvillingbror... Har ingen aning om var eller hur ofta så jag ska väl inte säga så mycket...Bara det att paranoian tagit fart: i Family är han ohyggligt lik Lyckade Xander (jag går på utssende och hållning) - som jag gissar va brosan.


Så vitt jag vet var det NB som gjorde bägge Xandrarna mest hela tiden - jag tar halvt om halvt för givet att han gör den som har repliker, undantaget när de talar samtidigt.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Zaxx » tor aug 26, 2004 22:57

Brossan spelar väl bara, behindshots och så eller?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 22:59

brat skrev:
Noggster skrev:För övrigt är hans brorsa en inte så pjåkig skådis, fast man märker lite skillnader i Xanderserna
Innan ni söker ihjäl er kan jag säga att citatet kommer ur spoilermarkeringen, men då det inte är spoiler har jag tagit fram det för alla att läsa.

Jag har läst att hans tvillingbror bara används som kroppsdubbel, Nick säger fortfarande alla repliker. Så om du hör/ser skillnad är det Nck som lyckas göra en gräns mellan de båda delarna.

Personligen tycker jag att avsnittet är riktigt underhållande. :) Det är ingen del som är seg utan tiden flyger förbi. Och ett par riktigt underhållande scener. Speciellt kanske slutet då de två Xandersarna ska sättas ihop.
Giles: We just need to arrange the candles. Also, we should pretend we heard none of the disturbing sex talk.

...lite underligt att Anya ser ut som om hon står i pyjamas då Xander ringer. Eftersom han säger att de ska träffas vid 21 måste detta vara vid 19-20. Eller är den där sidendressen inte en pyjamas?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre aug 27, 2004 13:49

Mycket av Xanders dåliga självförtroende bygger på hans problematiska förhållande med sina föräldrar, som vi har hört mycket om (t.ex. Amends), men bara "sett" i Restless. (spoiler S6):Dock skulle vi ju få en tydligare och bättre förklaring till allt detta i Hell's Bells, avsnittet som tydligt besvarar många av frågorna om Xanders självförtroende.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav brat » lör aug 28, 2004 18:33

Eftersom jag ser att mitt inlägg blir citerat som fakta är det bäst att jag skapar ett nytt inlägg. :D

Here's what Nick said on the message boards at his official site:
"Truth be told, I played both characters. It was very challenging and rewarding and I must've done an OK job if you couldn't tell it was me. ... I had a blast working with Kelly and he really deserves kudos for his work. He was never promised on-screen dialogue but they did end up using some and I think he did a stand-up job. In fact there was even one point where Kelly, Tressa and I had to rewind and freeze the tape to decipher who was who, (standing side by side, Kelly as "Cool Xander" did a stellar job of imitating my signature blinky eyes)."

Så några repliker hade han nog ändå, men man måste vara riktigt duktig för att hitta dem då tvillingarna själva och Nicks fru inte ens var säkra. ...gillar kommentaren om blinky eyes :D
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Off » lör aug 28, 2004 18:43

Ahh då fick vi klarhet i det iaf.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Ai » lör aug 28, 2004 18:45

brat skrev:Så några repliker hade han nog ändå, men man måste vara riktigt duktig för att hitta dem då tvillingarna själva och Nicks fru inte ens var säkra. ...


*pekar uppåt till mitt tidigare inlägg i tråden* ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav sus@n » lör aug 28, 2004 18:58

Angående Xander: Jag tror precis som caffeineaddict att det är föräldrarnas fel. Och sen hjälpte det nog inte att han blev nobbad hela tiden innan Cordy och att han allmänt var "nörden" i High School och inte kom in på college (och sågs därför som idiot). Xander har inte haft det lätt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » sön aug 29, 2004 3:41

Ni vet att jag måste, ni vet att jag MÅSTE (och nu har jag dessutom öl i blodet...):

THE ZEPPO FOREVER!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ulalume » mån aug 30, 2004 11:04

Ahhh *soaking up the knowledge*

Kudos? Trevligt ord, har bestämt för mig att jag har hört det förr i några angel avsnitt. Någon som vet exakt vad det betyder och vilket språk (in my infinite unwisdom antar jag att det inte är engelska, el?)?
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav latarmig » mån aug 30, 2004 12:32

Jodå, det är engelska och betyder beröm, ära, eller belöning.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare