5x21 The Weight of the World

Här pratar vi mest om Säsong 5

Vad ger ni för Weight of the World då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
4%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
4%
7
4
17%
8
13
57%
9
4
17%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 23

Inläggav JRT » lör sep 18, 2004 11:53

Ja, hur blir det nu? Det är dag i slutet på Tough Love, senare samma dag (Spiral) åker de iväg i Winnebagon, stannar på bensinmacken tills det är kväll, men sen ser vi inte att det blir dag igen. I det här avsnittet sägs det väl till och med att det här är Glorys kväll. Så det verkar inte vara mer än en dag ändå... Jo minsann... lång och stressig natt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Illyria » lör sep 18, 2004 20:48

caffeineaddict skrev:Illyria: De följer rätt på varandra, men jag tror det passerar några dygn iaf.

Precis som JRT skrev, det blir ju aldrig dag igen mellan besinmacken och slutet så för mig utspelar sig allt detta på samma dag: Glory hittar Dawn (lunch), Buffy & co flyr (eftermiddag), Glory kidnappar Dawn (tidig kväll) och sen nästa avsnitt (kväll +natt)... tycker det verkar logiskt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » lör sep 18, 2004 21:34

Hm, ni kanske har rätt. Hade faktiskt för mig att det hinner bli dag efter bensinstationen och sedan natt igen just i WotW, men jag kanske har fel. *gasp! shock!*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » lör sep 18, 2004 22:46

Illyria skrev:från slutet av Tough love ända till sista avsnittet är det väl samma dag? Lite mer än tre avsnitt.


Alltihop händer inte under samma dag, det måste åtminstone (och förmodligen) vara två. Glory säger till Dawn att det inte spelar någon roll hur hon protesterar eller vilken känslomässig påverkan hon har på Glory, "’Cause tomorrow . . . you bleed, little girl."
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Nightcrawler » mån sep 20, 2004 11:33

Skapligt avsnitt...helt okej, men jag gillar verkligen inte Glory/Ben...Drömsekvensen var helt klart avsnittets höjdpunkt...Lite lagom galet ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Illyria » mån sep 20, 2004 17:55

latarmig skrev:Alltihop händer inte under samma dag, det måste åtminstone (och förmodligen) vara två. Glory säger till Dawn att det inte spelar någon roll hur hon protesterar eller vilken känslomässig påverkan hon har på Glory, "’Cause tomorrow . . . you bleed, little girl."

Tomorrow ja, men det är ju en ny dag när
ceremonin för Dawn ska vara (precis innan solen går upp).Men det är samma 24 h. Jag har svårt att få ihop det annars.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JRT » mån sep 20, 2004 18:36

Jodå, det är samma dag. I the Gift säger Glory "you've been here a few hours now" - ergo, samma natt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » mån sep 20, 2004 18:49

JRT skrev:Jodå, det är samma dag.

Jag ger mig för övermakten. :-)


Aj vad det här är bra, och på så många sätt. Det finns ett par scener som kan behöva kommenteras.

Den första är när Anya önskar Willow lycka till. Stämningen är väldigt dyster, Buffy är katatonisk, Tara är svårt sinnessjuk och Willow ska lämna Tara för att ta sig in i Buffys sinne och se om hon kan få tillbaka henne, en procedur Willow aldrig prövat förut och som går utöver vad hon tidigare praktiserat. Just som hon ska gå tittar hon på Anya, som ska passa Tara under tiden Willow är borta, och säger "Wish me luck". Anya tittar tillbaka på Willow för ett ögonblick, därefter klyvs hennes ansikte av ett stort brett leende, hon sträcker fram handen klappar Willow på axeln och säger "Good luck". Willow tittar lite undrande på henne och tackar sedan. Därefter är det dags för Willow att gå och medan hon gör så tittar Anya efter henne och sorgset säger hon tyst för sig själv "Good luck".

Här ser vi i en enda scen hur Anya förmänskligas. Första gången hon önskar lycka till gör hon det som efter en manual. Det är besvärliga tider och Willow behöver muntras upp. Vid ett sådant tillfälle ska man vara glad och positiv, därav det breda leendet och den uppmuntrande klappen. Inte konstigt att Willow först tittar konstigt på henne innan hon accepterar det morbida beteendet eftersom det är just Anya som står för det.

Anyas andra lyckönskan har ingen åhörare och är inte till för att höras eller för att ha någon synbar effekt. Den är istället en innerlig önskan att Willow ska lyckas, och Anya är också gravallvarlig när hon yttrar den.

Det här är en så vacker scen, den säger så mycket om Anya och hennes utveckling. Hon har det inte lätt stackarn, människornas värld är obegriplig, men hon kämpar (som den människa hon en gång var) och sakta men säkert återerövrar hon sin mänsklighet.

Nästa kommentar gäller en scen från Buffys inre då hon ställer in boken i bokhyllan. (Hela psykologisekvensen ser jag för övrigt som lite av ett återskapande av "Restless" (4x22) fast utan komik.) Är det någon som vet om bokscenen ingår i något tidigare avsnitt. Det vore ett högt betyg på MEs framförhållning om den scenen verkligen finns med.

Till sist en ordväxling som fastnade. Glory har för första gången fått känslor och gillar det inte. Hon talar om människor som nickedockor utan fri vilja och som är utelämnade åt sina känslor, därmed är det inte konstigt att världen ser ut som den gör med människor som gör allt vad de kan för att lämna den fortast möjligt. De skjuter varandra, de använder droger och så vidare, allt för att de inte står ut i den här världen. Hon riktar sig till Dawn:

Glory: Name one person who can take it here. That's all I'm asking. Name one.
Dawn: Buffy.

I nästa scen som följer direkt sekunden efter Dawns svar får man se Buffy katatonisk sittande på en stol. Givetvis är scenen lagd där för att visa på det bräckliga i Dawns svar, men det var inte det jag tänkte på.

The Gift (5x22)
Istället är det tänkvärt att Buffy gör precis en av de handlingar som Glory menar vara utmärkande för människorna, hon tar livet av sig. Att Buffy gör det för att rädda det hon älskar mest är någonting som Glory inte kan förstå eller ens föreställa sig på samma sätt som inte kan förstå varför andra människor gör de val de gör, men i handling visar Buffy att hon inte "can take it here".
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 23:45

Väldigt bra avsnitt. Katatonisekvensen är lysande. Det är ju så man gör när något har gått fel, man spelar upp det för sig själv i huvudet och försöker hitta hur man kunde ha gjort annorlunda. Fast man blir ju rätt sällan katatonisk på kuppen. Eller är det bara jag som gör så, och männen i vita rockar är på väg hit med en trevlig långärmad jacka med spännen på ryggen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 10, 2005 11:10

Jag vill citera latarmigs inlägg i sin helhet.

Och så lägger jag till den där scenen i början där Willow blir "the boss of us". Det är inte första gången hon håller huvudet kallt när allt annat rasar, det har ju hänt med jämna mellanrum ända sedan "Innocence", men här axlar hon verkligen "the weight of the world" själv, om än motvilligt, eftersom ingen annan kan göra det. Portents of things to come...
WILLOW: Buffy's out. Glory has Dawn. Sometime real soon, she's gonna use Dawn to tear down the barrier between every dimension there is. So if you two wanna fight, do it after the world ends, okay? All right. First we head back to Sunnydale. Xander'll take Giles to a hospital. Anya's looking after Tara. And Spike, you find Glory. Check her apartment, see if she's still there. Try anything stupid, like payback, and I will get Very Cranky.

It's about power. Willow tvingas från "Blood Ties" och fram till "The Gift" TA makt, både som magiker och som ledare. Hon får lära sig att det är OK, det är mer än så, det är nödvändigt. Utan Willow - en Willow som vågar gå längre in i the dark arts än vad som egentligen är nyttigt - har de inte en chans. Men med makt följer ansvar, och...
WILLOW: I don't *wanna* be our only hope! Uh, I crumble under pressure! Let's have another hope.

(s6)
...very cranky var det ja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » lör apr 09, 2005 2:25

Buffys sekund av uppgivenhet kan ses som en variant av vad Spike förklarade som orsaken till New York-slayerns fall ("Fool for Love" 5x07). En önskan att dö, att få frid. Det stämmer inte exakt eftersom Spike förklarade hennes dödslängtan med en önskan att få uppleva det hon hela tiden gav andra (döden). Men det är tillräckligt nära för att vara en variant, för där finns också en längtan efter frid, att bli av med ansvaret och slippa ha tyngden av världen på sina axlar. I Buffys fall är det inte hennes egen död som ger denna befrielse utan Dawns. Skulle Dawn dö genom att Buffy misslyckas med att besegra Glory så är striden över. Ytterligare en likhet är att som jag förstått Spikes förklaring så är slayerns dödslängtan i och för sig alltid närvarande, men den tar sig inte uttryck i inaktivitet (att inte göra sitt yttersta för att vinna) mer än vid något enstaka tillfälle. Men det räcker med ett sådant tillfälle.

En annan sak: LillBuffy säger att Willow pratar konstigt och Willow säger att det kommer hon att säga igen under en kemilektion när de är äldre. Är det här med i serien? Kan det vara i säsong ett eller två?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » mån apr 11, 2005 11:07

latarmig skrev:En annan sak: LillBuffy säger att Willow pratar konstigt och Willow säger att det kommer hon att säga igen under en kemilektion när de är äldre. Är det här med i serien? Kan det vara i säsong ett eller två?


Jag har letat (precis som jag letat efter scenen där Buffy ställer in boken i hyllan i s5) men jag kan inte hitta det. Å andra sidan vore det ju inte första gången de refererar till något som ägt rum off camera. Jag gillar det; det bidrar lite mer till att levandegöra serien, att saker händer som vi inte nödvändigtvis får se men som vi inte har några problem med att acceptera att det HAR skett. Allt behöver inte visas upp bokstavligt. Flera ganska viktiga element av karaktärerna - Giles ungdom, Buffys uppväxt i LA, Xanders föräldrar, Willows "officiella" ut-ur-garderoben etc - berörs ju bara i förbigående i serien, sett i ögonvrån liksom, detaljer men ingen helhet; vi får själva dra våra slutsatser utifrån det som sägs och bygga upp en egen bild. Tittarna gör MEs jobb där, så att säga.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » mån apr 11, 2005 11:22

A bear skrev: Jag gillar det; det bidrar lite mer till att levandegöra serien, att saker händer som vi inte nödvändigtvis får se men som vi inte har några problem med att acceptera att det HAR skett.


Ja. En annan sådan mindre grej är Angels inbjudan hos Giles som måste ha skett någon gång under säsong 1-tidiga säsong två, innan Passion (snarare innan Innocence). Jag ser det som självklart att detta har skett någon gång off camera, men ändå skrivs det då och då som en goof. Men det är väl så att vissa kan inte tänka själva; "det som inte har visats har inte hänt, nu går jag och kör ner huvudet i cementen här borta".
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » mån apr 11, 2005 12:01

JRT skrev:
A bear skrev: Jag gillar det; det bidrar lite mer till att levandegöra serien, att saker händer som vi inte nödvändigtvis får se men som vi inte har några problem med att acceptera att det HAR skett.


Ja. En annan sådan mindre grej är Angels inbjudan hos Giles som måste ha skett någon gång under säsong 1-tidiga säsong två, innan Passion (snarare innan Innocence). Jag ser det som självklart att detta har skett någon gång off camera, men ändå skrivs det då och då som en goof. Men det är väl så att vissa kan inte tänka själva; "det som inte har visats har inte hänt, nu går jag och kör ner huvudet i cementen här borta".


Precis!!! Joss & Co förväntar sig att vi tänker själva, vilket väl gör dem lite unika i den amerikanska TV-världen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » sön jun 12, 2005 13:07

Avsnittet taget ur sitt sammanhang är kanske inte så mäktvärdigt, men sett ur ett större perspektiv så tycker jag att Weight Of The World är riktigt bra. Jag har alltit känt just det, att S5 har inte så jättemånga bra singel avsnitt, utan det är mer helheten som är så bra. Det är alltid spännande, och de flesta avsnitt avslutas med sjukt spännande cliffhangers.
"Dröm scenen" tycker jag känns lite utdragen, men jag tycks minnas att jag tyckte om den när jag såg Weight Of The World för första gången.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 17:54

The Weight of the World är ett mycket bra avsnitt. Helt klart en förbättring sen Spiral (som jag alltid tyckt ha varit lite segt -- fortfarande bra dock), men naturligtvis inte lika bra som The Gift.

Det första jag älskar med detta avsnitt, och den scen jag alltid ser fram emot mest, är den totala förvirringen som uppstår då Spike ska försöka få de andra att inse att Glory och Ben delar "kropp". Här skrattar jag alltid högt och Giles sista kommentar är hur rolig som helst (då man tror att de fattat, men Giles säger nåt liknande "So, are we suspecting there is a connection between Ben and Glory?"). Denna sortens humor är klonad från Red Dwarf och sån humor älskar jag.

Scenerna i Buffys sinne är också mycket bra och intressanta. Jag känner verkligen med Buffy i detta avsnitt. Hon har verkligen haft ansvar för världen och det kan inte vara så kul. Visst Xander och Willow har alltid, då de kunnat, funnits vid hennes sida, men till skillnad från dem har Buffy inget val. Om hon inte tar ansvar för världen så går den under. Det finns ingen annan eftersom Faith verkligen inte är redo att ta det ansvaret. Jag har full förståelse för att allt blir för mycket för Buffy.

Ser fram emot The Gift nu...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » fre feb 09, 2007 2:37

Ahh, Mr. Giles klarade sig. Det var bra, mycket bra. Jag hade blivit mycket ledsen annars.

Makalösa scener mellan Willow och alla Buffy. Fantastiskt. Vilka färger!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav latarmig » sön aug 05, 2007 3:07

Kom att tänka på Buffy som katatonisk i den här säsongen när jag såg "Innocence" (2x14). När Angel (i det avsnittet) efter att ha försökt döda Willow (som räddas av Xander), kysser Buffy och sedan kastar henne i väggen, blir Buffy sittande med blicken stirrande i fjärran. Hon hör inte Willow som undrar om hon är okej. Det är i och för sig inte samma sak som när hon är katatonisk här, men det finns ändå en likhet i att hon vänder sig inåt när hon upplever ett trauma.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » sön aug 05, 2007 10:28

Ja, se även Passion där Willow får ta över telefonluren för att få veta vad som hänt. Fast det är ju inte så konstigt iofs och Buffy kanske inte är så mycket "borta" som sitter och gråter då Willow kommer. Jag kommer inte ihåg nu. Eller förresten, Buffy gråter nog inte för det är väl först då Willow börjar gråta som Joyce hör dem och kommer in?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » mån dec 28, 2009 21:16

Bra avsnitt! Men jag tycker nog ändå att det är aningen sämre än Tough Love och Spiral.

Det jag gillar mest är scenerna i Buffys sinne och när Spike försöker förklara Ben/Glory-grejen för de andra om och om igen. :D

Glory tycker jag mer om än jag mindes. Hon passar verkligen bra som Big Bad och är riktigt underhållande stundtals. Hennes scener med Ben här är lite sega dock.

Favoritcitat:
Spike: Ben! Glory! He's a doctor, she's the beast. Two entirely separate entities sharing one body. Like a bloody sitcom. Surely you remember.
Xander: So you're saying ... Ben and Glory...
Anya: Have a connection.
Giles: Yes, obviously, but what kind?

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron