5x14 Crush

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betyg för detta?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
10
26%
8
12
32%
9
4
11%
10
10
26%
 
Antal röster : 38

Inläggav Zaxx » lör apr 17, 2004 18:04

Kuno kollar snabbare än någonsin... är detta ngt slags rekord för en nykomling?.. vem har sett serien snabbast hittills?

från ep1 S1 till klart S7 ? utan att sett ngt innan!?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör apr 17, 2004 18:56

Ingen aning. Själv var man ju med på tiden då man fick se avsnitt veckovis :) . Call me Mr Old School
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Kuno » lör apr 17, 2004 21:05

Noggster skrev:Fortsätter du i denna takt har du inge buffy kvar sen.. är du inte rädd för detta faktum?


*Håller för öronen, blundar och nynnar högt på Mandy*

Förnekelse är ett kraftfullt verktyg för att hålla tillbaka ångesten. :)
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Noggster » lör apr 17, 2004 22:34

Om ändå det funkade...
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » mån apr 19, 2004 1:19

efter Buffy har amn Ju angel kvar nogge
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Langtry » fre jul 02, 2004 16:41

Sitter och kollar om detta avsnitt.

Älskar Buffys min när Dawn säger att Spike kär i henne:

DAWN: Spike's totally into you. Oh, come on. You didn't notice?
Buffy, Spike is completely in love with you.
BUFFY: Huh?


Edit: Och Buffys lilla Freudian slip:

SPIKE: I got a bit of info you might be keen on knowin'.
BUFFY: Sorry, all out of cash. Why don't you hit on Giles - hit *up* Giles.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav -Emelie- » fre jul 02, 2004 17:58

Langtry skrev:
Edit: Och Buffys lilla Freudian slip:

SPIKE: I got a bit of info you might be keen on knowin'.
BUFFY: Sorry, all out of cash. Why don't you hit on Giles - hit *up* Giles.


Haha, den är rolig.
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Tob » mån jul 12, 2004 1:25

Blandade känslor efter detta avnsittet. Framförallt blev jag påmind om hur bra S2 faktiskt är. Dru/Spike är ju helt makalösa ihop, scenen när dem plockar ungdomarna på Bronze är fantastisk.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav brat » tis jul 13, 2004 22:05

Jag älskar det här avsnittet. Det är så underhållande, Spike är så underhållande. Ett avsnitt med Harm, Buffy & Dru i Spikes källare kan inte vara annat än underhållande.
Me like: Handlingen, slutet, Dru, Dawns nya förälskelse, skämten, Spike - ska jag fortsätta :)
Me don't like: Upprepandet av dramatisk replik ala såpopera "I'm drowning in you, Summers, I'm drowning in you."

Var ett tag sedan jag såg det men några citat ska jag väl kunna klämma ur mig:

Spike: It's just, we took on that Glory chippie together, I was right there with you, fightin' the fight.
Buffy: Actually, you were sleeping the sleep of the knocked unconscious.

Xander: I work hard for that money.
Spike: And you're saying I didn't?
Xander: You stole it.
Spike: And you're making it into very hard work!

Och avsnittets underhållande kärna:
Buffy: What...is this? The late-night stakeout, the bogus suspects, the flask? Is this a date?
Spike: A d- Please! A date? You are completely off your bird! I mean - Do you want it to be?

Angående Spike:
Jag är en av dem som känner enorm sympati med Spike, här och alltid. Det spelar ingen roll att han är en psykopatisk själlös vampyr :P Han är inte ovärdig på grund av alla de fel han gör i sina försök att vara vad Buffy vill ha, eller vad Dawn behöver UTAN värdig eftersom han försöker alls *trots* sin själlöshet.
Senast redigerad av brat tis sep 07, 2004 23:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav noike » tis jul 13, 2004 22:34

Brat: "There is no try, only do or do not." (Ha!)

Men ovärdig eller värdig vad? Den heliga graalen? (Ca: nej, inte här. Lek i den andra tråden.) Annars förstår jag var du menar. Spike är en bra karaktär främst för att manusförfattarna tillåter honom försöka och misslyckas. Han lär sig av sina misstag och försöker göra något trots sina fel och brister. Att han inte lyckas med det han egentligen vill mest av allt är det som gör honom sympatisk och en klart intressantare karaktär än till exempel Buffy själv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Koala » tis sep 07, 2004 20:40

Jag vill att de kortsluter Spike's chip snart.. Orka med mr.soft..
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » tis sep 07, 2004 20:44

Jag råkade slå på tvn när Crush gick och efter ett tag undrade jag vilken klåpare till översättare de hittat! :evil: När Spike sjunger "I wanna be sedated" översätter de det till "I want a piece of Dee-Dee"! Översättaren har nog aldrig hört talas om Ramones... Angelus fick han/hon dessutom till Angelis... :D
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Ai » tis sep 07, 2004 20:46

...Xander var Zander ett tag och tydligen har Spikes chip evolverat sig till en bricka.... :eek:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Langtry » tis sep 07, 2004 20:52

De som översätter är under all kritik.
Såg det med "bricka" istf chip, skandal.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Pazuzu » tis sep 07, 2004 21:16

Det är tur att man har sett säsong 5 och framåt på DVD så man slipper översättningen. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Ai » tis sep 07, 2004 22:18

Det där med Ramoneslåten är ju verkligen ren lathet från översättningen eftersom Spike nämner det i samma replik. HUR svårt kan det vara att ta reda på vad låten heter om man är osäker??? Det är ju deras största hit!!! Är det bara jag, eller kan man inte påstå att det är allmänbildning???

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nea » tis sep 07, 2004 22:25

Ai skrev:Det där med Ramoneslåten är ju verkligen ren lathet från översättningen eftersom Spike nämner det i samma replik. HUR svårt kan det vara att ta reda på vad låten heter om man är osäker??? Det är ju deras största hit!!! Är det bara jag, eller kan man inte påstå att det är allmänbildning???

Det är definitivt inte bara du. Jag blir också enormt irriterad när översättarna inte anstränger sig. Det minsta man kan begära är väl åtminstone att man får något så grundläggande som karaktärernas namn rätt? Och ja, Ramones-låten - vad ska man säga? Verkar som om översättaren bara satt och lyssnade på vad som sas (och sjöngs) med ett halvt öra. Om ens det. I rättvisans namn ska nämnas att många av avsnitten har faktiskt översatts på ett väldigt bra sätt, där "Buffys" speciella och humoristiska språk kommer fram bra, men just det här avsnittets översättning var under all kritik.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tis sep 07, 2004 22:29

Ai skrev:Det där med Ramoneslåten är ju verkligen ren lathet från översättningen eftersom Spike nämner det i samma replik. HUR svårt kan det vara att ta reda på vad låten heter om man är osäker??? Det är ju deras största hit!!! Är det bara jag, eller kan man inte påstå att det är allmänbildning???


Det är ju dock väldigt lustigt att personen kan nog mycket om Ramones för att veta att en medlem heter Dee Dee men inte känner till deras tour-de-force eller är det bara en slump? Jag håller med om att man bara skall kunna den här låten...

Låten handlar för övrigt om hur leds Joey Ramone var på att turnera...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav nata » tis sep 07, 2004 22:59

"I want a piece of Dee-Dee" Vad är det här för klåpare!!! :x

Suck, jag som väntat uppe för att se avsnittet. Man får väl göra som franska läraren gjorde och tejpa för textningen.
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav brat » tis sep 07, 2004 23:57

Min teori om översättningen: det är inte inkompetens, det är översättaren som utnyttjar sin makt till att skicka ett personligt meddelande och nå fram till en tjej vid namn DeeDee... eventuellt E-types dansare - hon heter väl så?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Langtry » ons sep 08, 2004 8:40

brat skrev:Min teori om översättningen: det är inte inkompetens, det är översättaren som utnyttjar sin makt till att skicka ett personligt meddelande och nå fram till en tjej vid namn DeeDee... eventuellt E-types dansare - hon heter väl så?


Hehe, inte helt omöjligt att det är så :)
Snacka om att det skulle ge extraplus hos damerna/herrarna som översättaren försöker imponera på.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav nata » ons sep 08, 2004 9:20

brat skrev:Min teori om översättningen: det är inte inkompetens, det är översättaren som utnyttjar sin makt till att skicka ett personligt meddelande och nå fram till en tjej vid namn DeeDee... eventuellt E-types dansare - hon heter väl så?


:D

En sak som är bra med textning är ju att man får klargjort vad de säger när de mumlar, förutsatt att de nu översätter rätt. Själv har jag alltid trot att Spike säger "Who could ever hurt me" till xander (alldeles innan man ser tåget komma in till stan) istället för "Like you could ever hurt me?"

Jag gillar också Dawn hon väljer inte alltid att göra de smartaste grejerna men det är ruter i flickan och hon kan visa prov på skrämmande klarsynthet.

Vad är den populäraste teorin gällande själar och chip? är det "same diff"?
Nej förästen svara inte på den frågan, men kanske en länk till tidigare diskusion?

Det här är en okej fortsättning på Fool For Love avsnittet och frågan om Spikes, eh känsloliv. Jag tror inte för fem öre på Spikes crush på Buffy. Han är förvirrad och...här är ännu en diskusion som det är för sent/tidigt att ge sig in på, vilken tid på dygnet det än är. Kärlek är som bekant aldeles för kompliserat.

Men varför kunde buffy inte vara smart och spela med spike så han dödade dru (det är inte så att klagar egentligen, allt utväcklas ju alltid på bästa sätt och länge leve Joss, osv, osv). Och hur kommer det sig att hon inte dödar honom här? Nu måste hon väl ändå fatta att han inte är helt ofarlig trots chipet?

Vad är det där blåa bandet Willow har på tröjan?

Har fortfarande inte fattat det roliga i Joyce historia. någon som vet hur hela går?

Saker jag gillar extremt med det här avsnittet - ett urval:
Willows söta scowling(stavning?)
Drus "Booboo?"
Hela Bronze besöket, men framförallt Spikes ansiktsuttryck innan han börjar dricka!!
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav VelocityBoy » ons sep 08, 2004 9:43

nata skrev:Vad är den populäraste teorin gällande själar och chip? är det "same diff"? Nej förästen svara inte på den frågan, men kanske en länk till tidigare diskusion?


Jag orkar inte söka reda på var vi har haft diskussionen tidigare men jag skulle säga att en själ definitivt inte kan ersättas med ett chip. Som Buffy sa så är den ett koppel som tvingar en att agera på ett visst sätt (notera dock Spikes tvekan till att bita Bronze besökaren) medans en själ gör att du själv kan ta de besluten.

Men varför kunde buffy inte vara smart och spela med spike så han dödade dru (det är inte så att klagar egentligen, allt utväcklas ju alltid på bästa sätt och länge leve Joss, osv, osv). Och hur kommer det sig att hon inte dödar honom här? Nu måste hon väl ändå fatta att han inte är helt ofarlig trots chipet?


Jag tror att Buffy var så arg på Spike att hon inte kunde hålla sig ifrån att skälla ut honom. Jag tror att hon låter Spike leva pga att han trots allt räddade henne ifrån Dru till slut och kanske för att han trots allt hade hjälpt till att rädda Dawn ifrån Glory men man kan nog säga att hennes tålamod börjar att ta slut här...

Har fortfarande inte fattat det roliga i Joyce historia. någon som vet hur hela går?


Vilken historia?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav nata » ons sep 08, 2004 10:04

Den historia som Buffy avbryter innan spike bjuder med henne på, eh, patrull

JOYCE: ...so they thought that it was another order form, so now I've got two shipments of Greek amphorae on my hands!

The camera pans further and we see Spike sitting on the counter behind Dawn. All three laugh at the conclusion of Joyce's story.

SPIKE: That's funny. And really, how many do you need, amphorae?


glöm det det var inte allvarligt medat.


VelocityBoy skrev:(notera dock Spikes tvekan till att bita Bronze besökaren)


Jag är inte helt överäns med den tolkningen. jag ser ingen tvekan i de ögonen utan mer en hunger som vet att den snart skall bli mättad. Men spike är ju en svår vampyr att förstå, så vem vet?
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav VelocityBoy » ons sep 08, 2004 10:16

nata skrev:Den historia som Buffy avbryter innan spike bjuder med henne på, eh, patrull

JOYCE: ...so they thought that it was another order form, so now I've got two shipments of Greek amphorae on my hands!

The camera pans further and we see Spike sitting on the counter behind Dawn. All three laugh at the conclusion of Joyce's story.

SPIKE: That's funny. And really, how many do you need, amphorae?


Ah jag hade nästan glömt den scenen den är så fantastiskt bra, han är på så många sätt fortfarande William... tack för påminnelsen
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » tor sep 09, 2004 9:36

Ett GRYMT avsnitt! Kul att se Dru igen. Hade jag inet sett det föregående Angel avsnittet hade jag nog blivit ganska förvirrad...Kort sagt var det ett jättebra avsnitt, där Spike verkligen fick briljera. Flera grymt roliga scener...Jättebra!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Emily » tor sep 09, 2004 22:53

Harmony (pretending to be Buffy): Ooh, I'm gonna stake you! I'm coming after you, you bad, evil vampire! And I'm gonna slay you! I'm sneaking up, and I'm gonna stake you so much with my slaying powers that I have because I'm the chosen— (Spike interrupts by pouncing on her passionately.)
:D :D :D :D :D :D


Dawn: I feel safe with you.
Spike: Take that back!
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav brat » ons sep 22, 2004 20:30

nata skrev:
VelocityBoy skrev:(notera dock Spikes tvekan till att bita Bronze besökaren)


Jag är inte helt överäns med den tolkningen. jag ser ingen tvekan i de ögonen utan mer en hunger som vet att den snart skall bli mättad. Men spike är ju en svår vampyr att förstå, så vem vet?


Då är ju frågan - såg du 17:sändningen? För då var hela hans (uppenbara?) tvekan bortklippt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Tob » lör jan 08, 2005 9:04

Fantastiskt avsnitt. Ett av dem avsnitten som har höjt sig allra mest under omtitten hittils. Är nästan lite sugen på att klämma till med en fullpoängare. Klockrena scener avlöser varandra. Serien behövde ett avsnitt som fokuserade på Spikes besatthet till Buffy, och det får den verkligen, ett fantastiskt avsnitt. Jag tycker synd om Spike, jag gör faktiskt det, något som jag inte vill minnas att jag gjorde när jag såg det första gången. Faktum är att när jag såg säsong 5 första gången ville jag inte alls ha något Spuffy. Nu vet jag bättre och kan verkligen gräva mig in i deras relation, underbart.

och naturligtvis Dru, Dru, Dru my precious.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » lör jan 08, 2005 11:18

Emily skrev:Dawn: I feel safe with you.
Spike: Take that back!


Ahhhh that is so cute! :P

Tob skrev:Faktum är att när jag såg säsong 5 första gången ville jag inte alls ha något Spuffy. Nu vet jag bättre och kan verkligen gräva mig in i deras relation, underbart.


The man comes around...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron