5x01 Buffy vs Dracula

Här pratar vi mest om Säsong 5

Ja ... betyg tack!

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
1
2%
4
4
7%
5
4
7%
6
10
18%
7
14
25%
8
16
28%
9
3
5%
10
4
7%
 
Antal röster : 57

Inläggav VelocityBoy » tis jun 08, 2004 22:25

Nea: hear hear... jag började undra när någon skulle hjälpa mig att försvara avsnittett :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tis jun 08, 2004 22:28

VB, you can count on me :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » tis jun 08, 2004 22:28

VB: Ropa på kaos om du behöver stöd, han är mannen bakom orden "helt klart bland dom bästa avsnitten" tidigare i den här tråden. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tis jun 08, 2004 22:30

Jo men var är han nu?... är det det här han menar med evig kärlek? men are pigs! :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Langtry » tis jun 08, 2004 22:49

VelocityBoy skrev:Nea: hear hear... jag började undra när någon skulle hjälpa mig att försvara avsnittett :)


Jag gillar också det här avsnittet.
Har för mig att jag skrivit det tidigare i tråden, måste kika. Börjar bli en del inlägg nu =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Zaxx » ons jun 09, 2004 1:01

eftersom detta med majoriteten har med statistik att göra.. fördömmer jag majoriteten..

vad är min åsikt i sånnafall??
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » ons jun 09, 2004 1:03

Att du inte tillhör majoriteten?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons jun 09, 2004 1:05

det har jag inte sagt... jag gillar bara inte sannolikhet o statistik..

eller gillar o gillar.. jag tror inte på det
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » ons jun 09, 2004 1:24

Jag bara gissade det eftersom du fördömde majoriteten. Men du kanske gillar att fördömma dig själv. :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons jun 09, 2004 9:05

fine by me...
Spoiler S7:
jag har ju en själ nu, då det är lite martyr över mig
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons jun 09, 2004 10:52

Zaxx (mini-spoiler S7):Det där är nästan en liten småspoiler för de som vet hur dina tankebanor flyger? Eller ska vi räkna med att ingen utom du och jag kan hänga med i de svängarna? :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Johannah » tor jun 24, 2004 21:37

Jag har precis sett avsnittet, och för mig var det: Jaha, det var det...

Jag tyckte inte att det var någontign speciellt. Häftigt att Dracula var med, men ett för mig förövrigt medelmåttigt avsnitt.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav JRT » mån aug 16, 2004 18:31

Gillar att de driver med alla traditionella Draculafilmspåhitt (vilket bra ord) - hans förmåga att bli diverse djur, hans speciella jord, slott, hans "chick pit". :) De hanterar det förbjudna ämnet på ett underhållande sätt. Annars är avsnittet i stort högst medelmåttigt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » mån aug 16, 2004 18:36

Hur var det med censurklippen? Några allvarliga missar? Fast det här avsnittet är nog rätt barntillåtet i jämförelse.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » mån aug 16, 2004 18:40

Det var ett par slowmotionklipp i början och slutet (som vanligt vid staking) - men de lyckades få in ett förvirrande klipp även i ett tamt avsnitt som detta. Flashen som Buffy får efter att Dracula säger "Find your true nature" - helt bortklippt! Helt oförståeligt för alla som inte sett den oklippta varianten hur hon ändrade sig så fort med andra ord.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Illyria » mån aug 16, 2004 18:56

Skulle ju också kunna tolkas som "eew, blod. det här är inte jag". Men det är ju en klippt version, går inte riktigt att klaga på det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JRT » mån aug 16, 2004 19:25

Jo, men det syns så tydligt att det är klippt. Dessutom säger hon fortfarande "wow" - vadå, wow vad äckligt det var att dricka ditt blod? Visst, det går väl, men det blir underligt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » mån aug 16, 2004 19:34

Jag håller med er som har sett det för första gången att det kanske är lite medelmåttigt men det växer i ens ögon då man har sett det några gånger (åtminstone gjorde det det för mig)

Ingen som undrar vad som hände i slutet eller alla ni har sett det före dagens sändning?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav unehed » mån aug 16, 2004 20:29

Jag hade inte sett det förut. Vad var det som var konstigt?
Användarvisningsbild
unehed
Minion
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 jun 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Illyria » mån aug 16, 2004 20:37

Unehed, kanske:

Joyce: Buffy, if you're going out, why don't you take your sister?
Buffy och systern: Mom!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav unehed » mån aug 16, 2004 20:41

Aha missförstod nog sus@ns inlägg lite. Jag undrar över det som var klippt när Buffy drack blod som diskuterades tidigare i tråden.

Alltså hur ändrades Buffy?

Det som hände i slutet får väl sin förklaring imorrn antar jag.
Användarvisningsbild
unehed
Minion
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 jun 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Illyria » mån aug 16, 2004 20:48

Det bortklippta var korta klipp/flashar när Buffy slåss och med första slayern och blod (inne i en ven), det som fick henne att inse att dricka blodet var fel istället för att slåss mot Dracula.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav brat » tis aug 17, 2004 0:40

Avsnittet har höjdpunkter. Xander är en. De två slutscenerna är en annan. Att de vågat sig på Dracula är en tredje. Extra underhållande blev avsnittet andra gången jag såg det då jag läst Stokers 'Dracula', det är extremt mycket som inspirerats därifrån. Så mycket att man inte kan förstå hur de kunde komma på tanken att överföra allt - men de lyckas! Men förutom det är avsnittet medelmåttigt.

Skumt att både Xander och Buffy hade rosa på sig. Buffy och Xander har aldrig rosa på sig. Skumt att jag tänkte på en sådan sak också...

Som jag alltid sagt, bara inte här, bäst att börja klippa i djurprogram (bedövningssprutor) och biologiinfluerade program (blod *i* vener!). Nä, jag skulle allt vilja ha en mall för vad de där galningarna i England anser måste bort.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Koala » tis aug 17, 2004 2:45

Tycker det var ett schysst avsnitt (8).
Fan vad jag ser fram emot denna säsong!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Joamna » tis aug 17, 2004 2:50

brat skrev:Skumt att både Xander och Buffy hade rosa på sig. Buffy och Xander har aldrig rosa på sig. Skumt att jag tänkte på en sådan sak också...


ja tänkte också på det.. ;) påpekade för min sambo att de matchade varann..

har precis börjat läsa in mig lite på vampyrer i allmänhet så en klassisk vampyr var inte helt fel just nu.. en sjua iaf
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Giles » tis aug 17, 2004 2:54

Jaha då har man sett det första avsnittet från säsong 5 :)

Jag gillade avsnittet riktigt mycket, fighterna och allt va verkligen riktigt bra.

Det fanns en hel del sköna scener som när Xan(!) och Anya snackar om Dracula på vägen hem från Giles, När Giles ramlar ner till dom 3 systrarna
och slutscenerna så klart..

Det fanns också en del saker jag irriterade mig på lite, Tycker inte om när Riley hotar Spike och Spike inte ens säger något tillbaka, så får det ju inte vara, man hotar inte Spike ostraffat :evil:

Och va i hela Garp's värld va det som hände i slutet, Buffy har en syster?! :eek:

Verkar bli en riktigt intressant säsong.
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » tis aug 17, 2004 3:04

Håller med dig Giles. Tycker att de gör lite väl mycket mes av Spike ibland.. Han var så stenhård i säsong 2.. De borde kunna låta honom visa framfötterna lite ibland ;D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav latarmig » tis aug 17, 2004 3:14

Måste bara få lägga in mitt veto mot det här avsnittet innan vi alla drunknar i hyllningskören.

Det här är ett av de sämre avsnitten i hela BtVS, och den definitivt sämsta säsongsöppningen. Visst finns det även här ljusglimtar, i vilket avsnitt finns det inte det? Det bästa är samspelet Giles och Buffy, Spikes hågkomster av Dracula, samt avslutningsscenen som är lysande (den skulle man kunna analysera både länge och väl). Men själva huvudhistorien är alltför rapsodisk och ogenomarbetad för att falla mig i smaken. Dracula kommer till stan, och vips är han borta igen.

Nej, låt oss komma vidare till nästa avsnitt så fort som möjligt. Där börjar denna fantastiska säsong på riktigt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » tis aug 17, 2004 11:38

jag tycker det är lite skojjigt att spike först försöker vara så stöddig men sen har han inte så mycket att komma med så han får springa iväg med svansen mellan benen.. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tis aug 17, 2004 12:06

Flisa: Jo man ser att det tar hårt på honom... Riley skulle bara vara en blöt fläck om Spike inte hade munkorg :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare