5x22 The Gift

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt The Gift

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
4
4%
8
6
6%
9
15
15%
10
72
74%
 
Antal röster : 97

Inläggav Illyria » mån sep 20, 2004 22:44

"Hon besparade världen mycket" låter väldigt fel i mina öron.

Hon räddade världen, många gånger om.

Även om räddade världen låter konstigt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 22:44

JRT skrev:Å andra sidan finns det enligt mig ingenting som står sig i konkurrensen mot 2.14/2.17./2.21-22...


Att man tycker så olika jag älskar de avsnittet också men de kommer inte med på min top 10...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 23:18

VB: Japp, det är konstigt. Alla de avsnitten ni nämner (alla S2-avsnitt som står ovan och The Gift) kommer med på min... top 12 iaf.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » mån sep 20, 2004 23:20

Jag känner att jag måste börja färdigställa min 10-i-topp-lista nu. :) Måste göra en komplett omtitt först, förstås...
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav JRT » mån sep 20, 2004 23:27

VelocityBoy skrev:Att man tycker så olika jag älskar de avsnittet också men de kommer inte med på min top 10...


Visst är det lustigt. Jag tycker t.ex. inte att varken Hush eller Restless är så mycket att hurra för. Båda är roliga och annorlunda - bra, visst, men inte alls så imponerande som vissa anser. Tur att alla har rätt till sin egen åsikt! Det är en annan väldigt bra sak med det här forumet - trots att vi tycker helt olika så fungerar diskussionerna oftast fint ändå. Har kollat runt en del på amerikanska forum, vilken sandlåda det är mellan lägren i många fall...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 23:29

JRT: Och Hush och Restless kommer också in på min top 12. Om ni fortsätter diskutera så här har ni snart nämnt alla mina favoritavsnitt. :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dizzy » tis sep 21, 2004 1:06

Har nu sett detta underbara avsnitt igen, på dvd, klarade inte att vänta på den sena sändningen.
En given 10:a på min lista och top 10 (ungefär samma sak).

Men det jag egentligen ville kommentera är en spoiler för S6 OMWF:
Måste bara nämna den underbara kopplingen Joss gör mellan dessa två avsnitt (Gift & OMWF alltså) när han låter Dawn säga samma sak till Buffy där som Buffy säger här, "The hardest thing in this world is to live in it." Så typiskt Joss.
Senast redigerad av dizzy tis sep 21, 2004 1:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 1:12

Dizzy: Ja det är en snygg koppling. Kommer ihåg första gången jag kom på att det var så. Hamnade i "Joss is God mode" direkt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tis sep 21, 2004 3:14

Mitt förslag i översättningsstriden är:

"Hon räddade världen ofta"

Det är en mening som inte skulle vara omöjlig på en gravsten. (det bör givetvis uttalas efter Langtries förslag, men jag tycker inte tre punkter gör sig på en gravsten)

När man som i den svenska översättningen vänt på den (Hon räddade ofta världen") så har man därigenom i ett slag förändrat tyngdpunkten på två sätt, dels har man gjort inskriptionen vardaglig, och dels har gjort uppräkningen till huvudsak.

Inskriptionen blir vardaglig eftersom den låter som andra vardagliga satser "hon berättade ofta snuskiga historier", "hon längtade ofta bort", "hon hörde ofta fel". Gör samma omkastning av orden här ("hon hörde fel ofta") och se vilken annan karaktär meningarna får. Helt plötsligt får man reda på någonting om hurdan hon som berättade historier eller hörde fel var, hon har blivit berikad med en egenskap eller ett karaktärsdrag.

Inskriptionen blir uppräknande eftersom det verkar som om det viktiga var hur ofta hon räddat världen, att det verkligen var ofta (inte bara ibland). Jämför med hur helt fel det sett ut om de satt upp en lista på de gånger hon räddat världen. Den gången, sedan den gången och sedan den... Den engelska inskriptionen är mer abstrakt, den refererar inte till någon, eller några, särskilda gånger. Istället förstår man att hon var en sådan person som räddar världen. Det är det översättaren missat.

Nu sitter inte översättare och funderar, de har dåligt betalt och måste därför jobba snabbt, och den meningen var säkert klar efter en tiondels sekunds betänketid, vilket inte hindrar oss från att göra betraktelser över ämnet.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav BePatient » tis sep 21, 2004 9:24

Buffy har sina lågpunkter. Det finns en del avsnitt som inte kan klassas som mer än transportsträckor. Men detta...
Det är ohyggligt bra. Ohyggligt bra. När han anstränger sig, Joss, då jävlar... Då mäter han sig med mästarna.
Ska kanske skriva något mer genomtänkt nån gång, men inte idag. Måste dock dela med mig av ett citat från ett annat tidlöst mästerverk som jag osökt kom att tänka på när jag såg detta, som känns så givet.
Feed my will to feel this moment urging me to cross the line
Reaching out to embrace the random
Reaching out to embrace whatever may come
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Nightcrawler » tis sep 21, 2004 9:36

OKej...nu blev jag faktiskt inte ledsen av det här avsnittet. Av nån anledning hade jag sett Angel säsong 2 avsnitt 22 tidigare så jag visste vad som komma skall, dessutom vet jag att det finns två säsonger till och det är inget nytt med återuppväckningar i den här serien, senast var det ju Joyce. Buffy dog en alldeles för spektakulär och heroisk död, så JÄVLA amerikanskt...Vi vet att Buffy KOMMER leva igen inom ett par få avsnitt, vi vet att hon har två år kvar av produktivt vampyrdråpande...Jag antar att de lät Buffy dö eftersom det i övrigt var en svag och dålig säsongsavslutning...Glory är den värsta fiende Buffy haft någonsin, och det är inte BRA kritik...Men överlag var det ett schysst avsnitt, det föll bara inte mig i smaken...Dock var det ju skönt att få se Spike gråta i slutet...Väntar med spänning på säsong 6!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 9:50

Nightcrawler: Då avsnittet skrevs var det inte alls säkert att serien skulle fortsätta... detta var ju just innan flytten till UPN.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 10:24

*tittar på nightcrawlers inlägg* :eek:

*gnuggar ögonen*

*tittar en gång till på nightcrawlers inlägg*


Då har man stött på sin totala motsats. Det var på tiden, har ju väntat i 22 år. :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » tis sep 21, 2004 12:46

latarmig skrev:
Klart är emellertid att så långt vi vet har Ben inte gett efter för trycket att döda en enda oskyldig människa för att rädda universum och inte heller för att rädda sig själv.

Jämför detta med Giles sätt att möta samma problematik. ... Giles väljer tvärtemot hur Ben valt ... Ben (som ju hade kunnat rädda sig själv om han valt på samma sätt som Giles)


Måste kommentera detta efter att ha sett om det igen i natt. Tycker inte resonemanget håller helt, Ben ger ju faktiskt efter till slut när han överlämnar Dawn till Glorys minions för en chans att rädda sig själv. Visst han dödar henne inte själv, det klarar han inte men resultatet blir ju detsamma. Han väljer den enklaste vägen ut trots att han vet vad det innebär och är beredd att låta världen gå under.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nightcrawler » tis sep 21, 2004 14:04

Off skrev:*tittar på nightcrawlers inlägg* :eek:

*gnuggar ögonen*

*tittar en gång till på nightcrawlers inlägg*


Då har man stött på sin totala motsats. Det var på tiden, har ju väntat i 22 år. :)


Grattis ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Lipton » tis sep 21, 2004 17:45

:rolleyes: Är det ingen mer än jag som tycker att Buffy beter sig ganska egoistiskt. När Giles ryter till och säger att hon (Dawn) inte är hennes syster och menar att de måste göra det som behövs för att rädda världen och mänskligheten, så tänker jag att äntligen är det någon som säger vad jag tänker. Annars så tippar alla runt på tå och tittar ner i golvet för att inte förarga Buffy, man ser att de vill säga något men de låter bli. Hon bestämmer att alla (hela världen) ska gå under för att rädda en del av sig själv,något som är skapat utifrån henne ,vilket hon säger att Dawn är, fast än de också kommer att dö ialla fall. Hon vet ju inte än att hon kan offra sig själv. Dawn är ju trots allt "bara" magi. Känslorna för henne är ju skapade av magi, men hon är beredd att låta världen gå under för sina egna känslor. Hon säger helt kallt till sina vänner att hon tänker döda dem om de kommer nära Dawn.
Att offra sig själv på slutet var väl det enda osjälviska hon gjorde i detta avsnitt.

När hon pratar med Giles om hur många undergångar som de har stoppat säger hon "och jag vann allihop" hon skulle ju knappast ha vunnit några om det inte vore för hjälpen från alla de andra. Hon dog ju första gången, om det inte varit för Xander så skulle hon varit död än. Dessutom så tycker jag att det är ganska mycket självömkan från hennes sida. Hon lär väl acceptera vem hon är och gå vidare.

Jag hukar mig för massornas vrede . :D
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 18:22

Vampis: rationellt tänkt så är det kanske så att man inte skulle offra hela världen för att rädda en person men Buffy är en 20 årig tjej som hade ett psykiskt sammanbrott för några timmar sedan, som förlorade sin mamma för ett litet tag sedan och håller på att förlora sin syster som hon älskar över allt annat... jag förstår henne.

Spoiler Buffy s7

Den än mer märkta äldre varianten av Buffy är beredd att offra vem som hellst för att vinna kampen men jag tycker att det är en betydligt mer tragisk figur (på det sättet att hon har varit med om för mycket och har trubbats av som ett resultat av allt elände) än s5 Buffy

Sedan som hopplös romantiker så är jag jätteförtjust i ett sådana uttalanden ie att hon är villig att offra hela världen för sin syster

Vad det gäller att acceptera sig själv så är det nog så svårt för en bortskämd svensk 20 åring att för Buffy, en svårt märkt krigsveteran vid 20 års ålder, acceptera att hon måste rädda världen gång på gång och att hon gång på gång måste offra det hon håller mest kär är nog lite svårare att svälja...

Att Buffy har fått hjälp av de andra är ju helt sant men det är hon som har pressen på sig att rädda världen för när "the chips are down" så är det bara hon... och hon har gjort det så många gånger.
Senast redigerad av VelocityBoy tis sep 21, 2004 23:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tis sep 21, 2004 18:33

Vampis: Det är ju gråskalorna och det lite moraliskt tveksamma i karaktärerna som gör serien så bra. Hatar verkligen serier (hej, Beverly Hills och Huset Fullt!) där alla hela tiden gör vad som är rätt på slutet av avsnittet och lär sig en viktig läxa. Att Buffy INTE är perfekt och ibland agerar egoistiskt och konstigt gör bara att jag älskar henne och serien mer.

Håller m.a.o. VB som formulerade det väldigt väl.

Nightcrawler: Naturligtvis är det okej (om ändå helt galet ;) ) att ogilla avsnittet, men jag förstår inte vad som är speciellt "amerikanskt" med det? Att offra sig för världen och de man älskar känns som en tradition inom hjältehistorier som sträcker långt mycket längre bak i tiden än USA?

Tycker faktiskt att det känns som att både Buffy och Angel går till enorma längder för att inte ta upp s.k. amerikanska ideal och tankar, som ett oerhört antal andra serier gör i tid och otid. Om nationaliteter (amerikanska och andra) tas upp i serierna så är det oftast bara som grund för humor. Inget flaggviftande är väl en av fördelarna med en liberal ateist som skapare. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Lipton » tis sep 21, 2004 18:58

caffeineaddict skrev: Det är ju gråskalorna och det lite moraliskt tveksamma i karaktärerna som gör serien så bra.


Det håller jag med om.
Men har dock svårt för ständig självömkan. Lite i små lagom portioner är ju förstålig, det drabbar ju alla. :) men samtidigt så är det ju en serie som inte är direkt verklighetstrogen i övrigt, det är en del av charmen tycker jag. Hade hon offrat sin "syster" så hade det varit mer överaskande och moraliskt oväntat.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav sus@n » tis sep 21, 2004 20:15

Jag tycker faktiskt att Buffy har rätt att vara egoistisk i detta läget, syster eller inte. Buffy har förlorat sin mamma, hennes pappa lever med sekreterare i Spanien och Dawn är den enda "riktiga" familjen hon har kvar. Hon offrade Angel för att rädda världen, nu offrar hon sig själv för att rädda världen men även rädda Dawn. Hade Buffy varit självisk hade hon låtit helvetesvärlden bli en verklighet och försökt kämpa mot de monstrerna och förlorat en hel bunta människor. Vad jag menar är att med tanke på allt Buffy varit med om så är det inte så själviskt
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Nea » tis sep 21, 2004 20:38

Vampis skrev: :rolleyes: Är det ingen mer än jag som tycker att Buffy beter sig ganska egoistiskt. När Giles ryter till och säger att hon (Dawn) inte är hennes syster och menar att de måste göra det som behövs för att rädda världen och mänskligheten, så tänker jag att äntligen är det någon som säger vad jag tänker. Annars så tippar alla runt på tå och tittar ner i golvet för att inte förarga Buffy, man ser att de vill säga något men de låter bli. Hon bestämmer att alla (hela världen) ska gå under för att rädda en del av sig själv,något som är skapat utifrån henne ,vilket hon säger att Dawn är, fast än de också kommer att dö ialla fall. Hon vet ju inte än att hon kan offra sig själv. Dawn är ju trots allt "bara" magi. Känslorna för henne är ju skapade av magi, men hon är beredd att låta världen gå under för sina egna känslor. Hon säger helt kallt till sina vänner att hon tänker döda dem om de kommer nära Dawn.
Att offra sig själv på slutet var väl det enda osjälviska hon gjorde i detta avsnitt.


VelocityBoy skrev:Vampis: rationellt tänkt så är det kanske så att man inte skulle offra hela världen för att rädda en person men Buffy är en 20 årig tjej som hae ett psykiskt sammanbrott för några timmar sedan, som förlorade sin mamma för ett litet tag sedan och håller på att förlora sin syster som hon älskar över allt annat... jag förstår henne.


Jag håller med VB. Buffy har gått igenom så otroligt många livsomvälvande händelser (många av dem under det senaste året t.o.m) att det är ett mirakel att hon har så mycket styrka i sig att hon fortfarande kan och vågar fortsätta som slayer. Hon har fortfarande en övertygelse som gör att hon tar sitt ansvar och kämpar för det hon känner är det enda rätta. Om jag hade gått igenom vad Buffy har tvingats gå igenom under sitt relativt korta liv, så hade jag (och törs jag gissa på, de flesta av oss) varit ett vrak.

Vad gäller Dawn... Även om Buffy *vet* att Dawn bara är energi, så *känns* hon på alla sätt och vis som hennes syster, och för Buffy är hon den enda familj hon har kvar sedan hennes mamma dog. (Jag räknar inte hennes pappa, eftersom han inte är där för dem och uppenbarligen inte har något större intresse av att ta upp kontakten heller.) Jag kan bara föreställa mig hur det måste kännas för henne att stå inför den väldigt verkliga möjligheten att Dawn inom några timmar kommer att dö.

Vampis skrev:Men har dock svårt för ständig självömkan.


Har väldigt svårt att förstå hur Buffy kan kallas "självömkande", än mindre *ständigt* självömkande. Bara för att hon är the Slayer, så är hon ändå bara mänsklig och har all rätt att visa att hon är ledsen, upprörd, rädd och arg. Om något tycker jag att hon är en oerhört stark person som trots personliga förluster i sitt liv, gör vad hon måste - hon räddar världen. Igen.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Lipton » tis sep 21, 2004 21:44

:D Kul att starta en diskusion.

Ska tillägga att jag inte tycker att Buffy jämt tycker synd om sig själv, det är de sista avsnitten jag syftar på.
Senast redigerad av Lipton tis sep 21, 2004 21:47, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Sparvid » tis sep 21, 2004 23:06

Visstja, apropå detta avsnitt:

-"She's not your sister."
-"No. She's not. She's more than that. She's me. The monks made her out of me."

Where the heck did she get that from? :? Ingen har väl sagt nåt sånt någonsin tidigare under säsongen?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Tinder » ons sep 22, 2004 0:43

Fått min bror att små kolla på Buffy på 5an nu och då och han kom med en fundering som jag inte riktigt vet hur jag ska svara på då det var ett tag sedan jag såg denna säsongen.
Han menar att de sa att portalen öppnades av Dawns blod och att den skulle fortsätta vara öppen så länge hennes blod fortsatte rinna. Varför helade inte Willow henne då, hon borde ju ha krafter nog att läka dessa sår. När de väl var läkta skulle portalen stängas.

Har själv för mig att det inte fungerade riktigt så utan att när väl första droppen blod kom så var det försent att stoppa det hela på annat sätt än så som Buffy gjorde (Dawn hade oxo kunnat hoppa iof). Ni som har detta i färskt minne hur fungerade detta egentligen? Hade ritualen stoppats om Dawns helats?
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons sep 22, 2004 3:37

Tinder: Med "when the blood stops flowing, the portal will close" menades när blodet slutade flyta i kroppen.

Sparvid: Min gamla klassiska nitpick. Hade problem med det länge men har lärt mig acceptera det som intuition. Leap of faith. Något sånt. Plus att för att skapa en riktig duglig fejk-syster måste man ju se till att hon klarar blodprov och liknande och den infon måste ha kommit någonstans ifrån.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinder » ons sep 22, 2004 15:43

Hade för mig att det var så, fint att få det bekräftat utan att man måste se igenom hela säsong 5 igen för att kolla efter. Även om det skulle vara en trevlig upplevelse så har jag inte riktigt tid med det just nu.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav dizzy » ons sep 22, 2004 17:14

-"She's not your sister."
-"No. She's not. She's more than that. She's me. The monks made her out of me."

Where the heck did she get that from?


Håller med om att det saknas något för att den kopplingen ska vara helt logisk. Första gången trodde jag att den döende munken måste ha sagt något som kunde leda fram till det, men det gör han ju inte.

Nu lutar jag åt att det ändå ska vara så här, att Buffy kommer fram till det på något sätt till slut när de vet vad ritualen går ut på ihop med "Death is your gift" osv. Lite antydan om det får man ju också i Blood Ties när hon pratar om "it's Summers blood, just like mine" även om det på ytan bara behöver betyda att de är släkt. Men det är helt enkelt något hon känner på sig.

Alternativt så är det en liten miss på något sätt, de kanske har haft med någon kommentar om det som de sen strykt, kanske för att det avslöjade för mycket om slutet.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons sep 22, 2004 18:03

dizzy: Jag säger "leap of faith" (ni vet, det där som de snackar om i slutet av Indiana Jones and the Last Crusade ;) ). Hon kan inte på något sätt veta att det kommer fungera, men hon får en gut feeling och det är väl lika bra att pröva med tanke på att de ändå är döda allihop om hon inte gör det.

En annan "miss" däremot, som beror på just en bortplockad replik i Triangle är att Olaf helt plötsligt beskrivs som en "troll God" och "you wanna fight a God, use the weapon of a God". Olaf beskrevs aldrig som en Gud i det färdiga avsnittet av Triangle, men det fanns tydligen ett par repliker om detta i manuset som sedan behövde klippas och därför blev det lite förvirrande i slutändan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dizzy » ons sep 22, 2004 19:19

caffe: vet att du skrev det men tyckte inte du var tillräckligt tydlig...
;)
Inlägget var faktiskt tänkt att säga att jag höll med dig om det, men det föll visst bort på vägen.

och det är väl lika bra att pröva med tanke på att de ändå är döda allihop om hon inte gör det.


Och detta stämmer ju utifrån att hon i det här läget aldrig skulle kunna tänka sig att offra Dawn. Helt rationellt skulle ju det vara det säkra alternativet medan det hon gör är en chansning.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav BePatient » tor sep 23, 2004 18:41

VelocityBoy skrev:Sedan som hopplös romantiker så är jag jätteförtjust i ett sådana uttalanden ie att hon är villig att offra hela världen för sin syster.

Vampis skrev:Är det ingen mer än jag som tycker att Buffy beter sig ganska egoistiskt?

Självfallet är det helt irrationellt att ens tänka på att riskera en apokalyps för sin syster, men det skulle förstöra det jag känner är grejen med avsnittet. Den grejen är väl att hon är säker på att hon kan förhindra ritualen och rädda Dawn. Här kommer Ödet in i bilden.
För att döden är hennes gåva får hon reda på långt innan detta. Det betyder att vad som komma skall är förutbestämt, och det känner hon. Eller, rättare sagt, hon känner att det kommer gå vägen. Hon vet bara inte på vilket sätt.
Sparvid skrev:Visstja, apropå detta avsnitt:

-"She's not your sister."
-"No. She's not. She's more than that. She's me. The monks made her out of me."

Where the heck did she get that from? :? Ingen har väl sagt nåt sånt någonsin tidigare under säsongen?

För mig är det inte det minsta konstigt. Denna upplysning når hon i ett kritiskt läge, när hon tvingas göra viktiga beslut. Det är trots allt någon hon träffar varje dag, det är hennes kött och blod. Och hon vet dessutom exakt hur hennes skapande gick till, med hjälp av magi. Det känns nästan logiskt att hon skulle kunna känna igen sig själv, sin "essens", i Dawn.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron