5x17 Forever

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt Forever

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
3%
7
5
17%
8
11
38%
9
9
31%
10
3
10%
 
Antal röster : 29

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 21:35

Jag satt hela tiden och försökte meddela Dawn att det var en dum idé att återuppväcka Joyce, så jag är inte så förtjust i det här avsnittet. Jurtjyrkogården får man ju känningar av även i Dead Man's Party säs 3 när katten kommer tillbaka (Church, anyone).

Willows spell återuppväcker ju någon som har dött på magisk väg, inte en naturlig död, det framgår ju

spoiler slutet på säs 6
när Tara blivit ihjälskjuten och Willow försöker igen.

Buffys "Who's gonna take care of us?" är verkligen hjärtskärande.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » mån jan 24, 2005 21:42

sharatec skrev:Inte för att lägga mig i (skulle jag? :) ), men ni kanske ska skriva ungefär hur långt det är spoilers... Bara för att upprätthålla den allmänna spoilermoralen! :D

Minsc_and_Boo skrev:Om avsnittet: Jurkyrkogården någon?


Nu har jag inte sett och/eller läst den, men vad jag däremot reagerade för är att det finns en liknande (liknande Forever, alltså) historia som heter Aphanden eller någonting sådant. Har inte läst den heller i detalj, men tydligen är det lite av samma upplägg med att önska tillbaka någon från döden, och sedan återkalla önskan när det knackar på dörren för att man är rädd för vad som har återvänt...

(Meningslös info, kanske.)


Jäpp. Avsnittet är en ganska uppenbar hyllning till WW Jacobs' "Aphanden". http://gaslight.mtroyal.ca/mnkyspaw.htm
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 21:47

Håller med. Aphanden är ett bra exempel på tesen "beware of what you wish for, you might get it".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VelocityBoy » mån jan 24, 2005 22:09

Tob skrev:Att han vill att Dawn skall gilla honom är självklart då det för honom närmare Buffy, men inte på bekostnad av realtionen till Buffy. Han inser säkerligen att Dawn kommer att prova och försöka ändå, men jag tycker fortfarande att det är mycket underligt att han går med på att hjälpa Dawn utan vidare.


Jag tror att det är mycket viktigare än man kan tro för Spike att Dawn gillar honom... han vill verkligen bli accepterad och omtyckt och Dawn är så oskyldig men ändå ärlig, säger hon att hon gillar honom så är det verkligen så och det betyder nog massor för honom på samma sätt som att han gillar Joyce för att hon tar emot honom med öppna armar.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Djehuti » fre jan 28, 2005 15:50

En ganska fin men kort scen är när Giles sätter på Cream's Tales of brave Ulysses. Möjligt att han minns tillbaka på sin och Joyce's trevliga stund tillsammans i Band Candy, där de sitter och lyssnar på samma låt. Tror att det är Giles' favoritlåt, den är faktiskt rätt skön.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav caffeineaddict » fre jan 28, 2005 18:01

Djehuti: Jo, det är ett underbart litet ögonblick. Ett typiskt sådant som aldrig skulle dyka upp i nästan någon annan serie: i vilken annan serie litar skaparna på att tittarna, med hjälp av endast ett kort musikstycke, ska förstå kopplingen till ett avsnitt som sändes 2½ år tidigare?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » mån feb 07, 2005 0:10

Djehuti och caffeine: Precis det här reflekterade jag över igår när jag såg om avsnittet igen. Det är himla fint och helt unikt för Buffy! Återigen påminns man om varför man gillar serien så himla mycket. Och varför man gillar Giles, förstås.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » tis maj 31, 2005 19:30

Mycket bra uppföljning på The Body. När jag såg sista scenen med Dawn och Buffy så tänkte jag på så jävla tacksammt det måste vara att spela mot Sarah Michelle Gellar. Jag gillar Michelle Trachtenberg, men hon är inte på långa vägar lika bra skådespelare som Gellar. Sarah har alltid (ända sedan S1) varit en bra skådespelare, men det känns som att hon har blivit ännu bättre i S5. Hon dominerar den sista scenen, och hennes utstrålning smittar av sig lite på Trachtenberg.

Gillar även scenen när Angel kommer, helt underbar. Närbilden på Buffys ansikte och morgonhimlen som sakta mörknar och kameran faller till marken och man får se Angel. Sweet! Måste medge att jag fick gåshud när jag såg det för första gången, det kändes bara så passande att han kom och gav henne stöd.

Spike, man kan ju undra lite hur han resonerar när han först lämnar blommor till Joyce, för att sedan hjälpa Dawn att återuppliva henne. Skummt. Men det gör ändå en intressant story, och det är nog tur för Spike att Buffy inte fick reda på att han var inblandad.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » sön jul 10, 2005 13:37

Att följa upp "The Body" är väl näst intill omöjligt, men "Forever" - återigen, enkel men mångsidig titel; Joyce är borta för evigt, men samtidigt understryks också banden mellan Buffy och Dawn, och föralldel mellan Buffy och Angel också - hursomhelst, den kommer nära. Skulle de göra "Aphanden" kunde de knappast valt ett lämpligare tillfälle. Här finns ett par underliga prylar - det känns underligt att Spike skulle hjälpa Dawn med det här, och Gorahdemonen är fånig - men på det stora hela är det helt fantastiskt.
- Begravningsscenen, och Buffy som åldras 20 år vid gravens rand.
- Diskussionen om vad magi ska användas till, som för första gången på allvar belyser Willows och Taras väldigt olika syn på vad magi är.
- Spike som, helt osjälviskt, vill lämna blommor till Joyce. Det är nog fanimig hans finaste ögonblick hittills i serien.
- Giles som sitter ensam, lyssnar på Disraeli Gears och dricker. Som sagt, känsla för detaljer.
- Ben som inte ens klarar av att hugga ihjäl en hobbit. Herregud, han är en mes.
- Doc. Jag gillar honom. Trevlig typ. Alltid bra med lite goda demoner, eller hur?
- Och så förstås slutscenen, där Buffy äntligen släpper efter på allt som hon knutit upp sedan "No Place Like Home". Det är en fin vändning att det är Buffy som springer till dörren för att ta emot sin döda mor medan Dawn är den som får ta ansvaret och bryta förtrollningen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » fre jul 29, 2005 2:04

Forever är en bra uppföljare till The Body och ett stabilt avsnitt. jag är dock inte så förtjust i det som många verkar vara.

Jag gillar scenen med Spike och blommorna. Jag tror helt och hållet på Spike här, att han gillar Joyce känns som mycket trovärdigt. Hon har ju ställt upp för honom i ex Lover's Walk och i Crush så sitter hon och snackar med honom (och Dawn) i köket som om han vore vilken snubbe som helst. Ingen i Scooby-gänget har ju behandlat honom så.

Jag *älskar* den sista scenen med Buffy och Dawn. Så fantastisk. Tårarna kommer då Buffy förtvivlat ställer frågan "Who's gonna take care of us?" Så smärtsamt. Och hoppet i Buffys ögon då det knackar på dörren: "Mommy?" Det ekar hennes "Mommy?" i The Body, men denna gång är det fyllt av hopp i stället för rädsla och oförståelse.

Resten av S5
Den där demonen som ska hjälpa Dawn tar ett hårstrå av Dawn och säger: "Your mother's a good candidate at least... Strong DNA." För första gången slår det mig här att det ju inte är Joyce' DNA han "ser" utan Buffys. Parafras: "The monks made you from me", som Buffy säger i The Gift. Eller är det ett annat avsnitt? Nåväl, inte undra på att demonen ser starkt DNA, slayergenerna/slayeregenskaperna lär ha slagit igenom.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » fre jul 29, 2005 2:42

Resten av säsong 5 samt AtS "Reunion" (2x10)
Det här är förvirrande. Innebär inte det att Buffy blir både mamma och syster åt Dawn (för att inte tala om klonoriginal), samt att Joyce blir både mamma och mormor? Jag känner mig ungefär som Gunn när han försökte reda ut släktskapsbanden mellan alla våra kära gamla vampyrer i "Reunion".
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » fre jul 29, 2005 2:57

Nu blir jag också förvirrad. Verkade så självklart förut. Damn you, latarmig! Damn you to hell! Hrm..
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » fre jul 29, 2005 4:33

"Confusion" is my middle name

Resten av säsongen
Du har ju rätt, det är Buffys DNA (jag har aldrig heller tänkt på det förut). Men samtidigt är det det som gör det hela så förvirrande. Dawns förhållande till familjen Summers är minst sagt oklart, och några klargörande ord i något avsnitt hade verkligen behövts. När man kommer fram till "The Gift" stämmer ingenting. Själv ser jag Dawn (som jag numera gillar skarpt) som en transformerad blob. :-) Inte som Buffys syster.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » fre jul 29, 2005 13:33

Ur originalmanuset till "The Gift":
GILES: She's not your sister.
BUFFY: No. She's not. She's more than that. More than family... my sister, my daughter...
XANDER: She's your sister and your daughter?
BUFFY: She's me. The Monks made her out of me. I hold her and I feel closer to her than... It's more than just the memories they built, it's physical, it's... Dawn is a part of me.

Vet inte om det gör saken mindre förvirrande...

(Och om nu Dawn är gjord av Buffy är det ju underligt att de är såpass olika, både fysiskt och psykiskt... Dawn liknar ju varken Hank, Joyce eller Buffy. Och mycket till slayerinstinkt verkar hon inte ha heller. Äh. Jag gillar henne ändå.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dansdansdans » sön jan 22, 2006 16:54

jag funderade lite på vad som händer i Angels liv, eller vilket avsnitt som man kan crossovra. jag hittade ingen bra crossovergudie

spoiler angelserien

säsong 2 måste det ju vara. efter han inte är så dark längre och innan de åker till Pylea?
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav AKS » sön jan 22, 2006 18:49

Hm, jag har fått för mig att vi petat ihop med crossover-guide här, men den kanske heter "i vilken ordning ska jag se avsnitten" eller nåt sånt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav mattek72 » sön jan 22, 2006 18:58

AKS skrev:Hm, jag har fått för mig att vi petat ihop med crossover-guide här, men den kanske heter "i vilken ordning ska jag se avsnitten" eller nåt sånt.


Den här kanske.
Crossoverguide Buffy - Angel
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav AKS » sön jan 22, 2006 21:07

Ja, det var nog den jag menade.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » sön jan 22, 2006 23:01

hur förvirrande är det att kasakitis som postat i den tråden har samma avatar som AKS då?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » sön jan 22, 2006 23:51

Jag visste det då jag skaffade min avatar, men eftersom personen i fråga knappt postat nåt så... brydde jag mig helt enkelt inte. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor dec 24, 2009 0:28

Jag tycker inte riktigt att det här avsnittet är så bra som det känns att det borde vara. Det som drar ner det är de flesta scenerna med Dawn, och de är ju rätt många. Jag gillar verkligen Spike/Dawn annars men deras scener här är inte särskilt intressanta. Känslan i avsnittet tycker jag om dock, den är väldigt dyster.

Spike som kommer med blommorna älskar jag. Xander irriterar mig i den scenen, han vet ingenting om Spikes relation till Joyce.

Begravningsscenen är så fin och musiken också. Likaså Buffy/Angel. Men den bästa scenen är den med Buffy och Dawn i slutet, den får mig alltid att gråta. :(

Favoritcitat:
Tara: God, what else did she take?
Willow: Nothing! I-I think. I think n... she took nothing else. But maybe she did, and we should probably look. Because who knows? I-I don't.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare