Därför hatar jag Dawn

Här pratar vi mest om Säsong 5

Därför hatar jag Dawn

Inläggav micke_finland » fre okt 08, 2004 3:17

Så fick jag väl någons uppmärksamhet i alla fall.

Hej, jag är ny. Nu kanske någon tycker att min rubrik är lite stark för att vara ett första inlägg, men detta är något som jag velat diskutera länge.

Allting som hon gör stör mig. Hur hon rör sig, det konstanta gnällandet, skrikandet som får mig att skaka av obehag. Hela tjejen är ett enda stort irritationsmoment. Hon tillför ingenting gott till storyn, och på grund av henne kan denna eminenta serie aldrig bli perfekt. Därför hatar jag henne.


Innan jag hittade dethär forumet, ansåg jag mig vara en buffista av rang. Efter att ha läst några tråder här kan jag bara konstatera att så inte är fallet. Jag har mycket att lära :oops: [/spoiler]
Användarvisningsbild
micke_finland
Minion
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 okt 2004

Inläggav Pazuzu » fre okt 08, 2004 7:29

Hur långt har du kommit i Buffy-tittandet?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 8:37

micke_finland: Jag kan hålla med om att Dawn skrivs ganska tråkigt i s6 och de egna avsnitt hon har fått under säsongen inte har hållit speciellt hög klass men jag har varit superförtjust i karaktären sedan början på s5.

När Dawn skrivs bra som när hon ger sin syn på scoobygänget i början av s5 eller när hon umgås med Spike så är hon helt förtjusande. Jag tycker också att Michelle Trachtenberg har en riktigt bra timing och kan verkligen ingjuta en känsla av oskuldsfullhet i karaktären.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » fre okt 08, 2004 9:54

Om du verkligen tycker det så är det väl ingen mening att argumentera emot, men är inte att hata henne att ta i?

Jag tycker att hon är riktigt bra i säsong 5 (framförallt i Blood Ties), då hon också är en viktig del av handlingen. Men visst, hon tillför inte så mycket i säsong 6. Å andra sidan får hon inte så mycket plats heller. Det är bara i dagens (fredag) avsnitt "Older and Far Away" som jag tycker att hon är riktigt irriterande.

Det verkar som att alla som ogillar Dawn klagar på att hon gnäller hela tiden. Men gör hon det egentligen? Jag kanske har glömt bort det, men det känns som att hon inte gnäller särskilt mycket. Visserligen mer än de andra karaktärerna, men hon har haft bra andledningar.

Och sen blir hon klart bättre i säsong 7
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Off » fre okt 08, 2004 11:23

Jag gillade inte Dawn särskilt mycket de första gångnerna jag såg serien heller. Nu har jag dock börjat se henne som en i gänget. Vet inte varför de blivit så. Min teori är att hon växt på mig som en jobbig lillebror. Till slut lär man sig att tycka om dem.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Joamna » fre okt 08, 2004 11:44

Jag har nog aldrig tyckt illa om Dawn. Visst har hon sina stunder men hon känns mest som en lillasyster och då kan hon få komma undan med både det ena och det andra..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 12:45

Off skrev:Min teori är att hon växt på mig som en jobbig lillebror. Till slut lär man sig att tycka om dem.


Rarely have truer words been spoken... åtminstone om man ersätter "lillebror" med "lillebror/lillasyster".

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg min förstagångsreaktion på Dawn, men nu tycker jag om henne skarpt bortsett från två-tre tillfällen.

(spoiler S7):Och i hennes alldeles för få tillfällen i fokus under S7 skiner hon ju... underbar karaktärsutveckling!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » fre okt 08, 2004 14:16

ja, hon mognar ju oerhört under seriens gång. ibland känns hennes reaktioner mer mogna än till och med buffys.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Noggster » fre okt 08, 2004 15:41

välkommen herr/miss.finne

Tycker att dawn är en fin karaktär, hon gnäller faktiskt rätt mkt.. kan jag hålla med om, men det är väl hennes personlighet som är så.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav micke_finland » fre okt 08, 2004 17:02

Pazuzu skrev:Hur långt har du kommit i Buffy-tittandet?



Jag har sett allt, men inte tillräckligt många gånger verkar det som. Kunskapsnivån hos många här är ju helt otrolig!

Jag kan hålla med om att Dawn blir lite bättre i sjunde säsongen. Jag tror det är hennes skrikande som jag helt enkelt inte kan tåla. Det framkallar såna otroliga obehagskänslor! Jag tycker helt enkelt att att serien skullle fungera så mycket bättre utan henne. Hatar kanske är ett lite för starkt ord. Tror jag har spenderat lite för mycket tid på stora forum, där man måste dra till med något uppseendeväckande för att folk ska orka läsa ;)
Användarvisningsbild
micke_finland
Minion
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 okt 2004

Inläggav Illyria » fre okt 08, 2004 17:12

Ett problem jag kan ha med Dawn är att hon ofta verkar yngre än 14-15 under s5 och s6, but I like her. Hon tillförde serien något nytt och på ett väldigt naturligt sätt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Eisa » fre okt 08, 2004 18:12

vilket gnäll över att hon gnäller, vem gnäller inte nuförtiden? *gnäller*
:P
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 18:24

Eisa: LOL!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » fre okt 08, 2004 18:38

Illyria skrev:Ett problem jag kan ha med Dawn är att hon ofta verkar yngre än 14-15 under s5 och s6, but I like her. Hon tillförde serien något nytt och på ett väldigt naturligt sätt.


Att hon verkar yngre kan ju ha att göra med att Joss & co hade tänkt sig karaktären yngre först men ångrade sig när de såg Michelle..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre okt 08, 2004 18:48

I know, fast då borde kanske karaktären skrivits om lite (mer) :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Joamna » fre okt 08, 2004 18:51

Jepp, det håller jag med om. Men jag antar att det är lätt att vara kvar i gamla tankegångar..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » fre okt 08, 2004 20:18

Gillade inte heller Dawn i början, tyckte att hon var ett onödigt tillskott, och jag hade ingen lust att se en så pass ung karaktär som skulle passas hela tiden och störde grund handlingen. Men nu tycker jag att hon har blivit ok, blivit mer självständig och låter Buffy sköta sitt. Hon kan till och med vara rolig i bland.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Pazuzu » fre okt 08, 2004 20:26

Jag blev nog mest förvånad när hon introducerades i säsong 5, men jag har aldrig tyckt illa om henne. Om hon nu skulle vara gnällig så tillhör väl det en del av tonåren? Dawn gör att Buffy fortfarande har en familj efter det att Joyce dött. (spoiler 5x16)
Senast redigerad av Pazuzu fre okt 08, 2004 20:45, redigerad totalt 1 gång.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav AKS » fre okt 08, 2004 20:44

Välkommen till oss, micke_finland!

Jag har aldrig hatat Dawn, men jag har aldrig gillat henne heller. Hon är enligt mig en axelryckning. Lite irriterande under S6 (under S5 tycker jag att hon är okej), men slutscenen i Potential (S7) är värd all tid som lagts på henne tidigare under seriens gång. En fantastisk scen där både Dawn och Xander skiner.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nea » fre okt 08, 2004 22:39

Är väldigt ambivalent i mitt tyckande om Dawn.

Under säsong 5 så är hon okej, men inte mycket mer. En av de viktigaste ingredienserna i storyn är ju hennes roll som Nyckel så visst passar hon in, men som redan har nämnts så har jag lite svårt för hennes beteende när man tänker på hennes ålder. (Den mänskliga åldern, inte 'Nyckel-åldern' ;)).

Under säsong 6 vill jag egentligen bara glömma bort henne därför att hon är för mycket, för gnällig. Jag köper det inte riktigt, att hon beter sig så. Visserligen har hon mist sin mamma, men nej det blir ändå för mycket av det goda (ehm dåliga) för att jag ska kunna se henne som något annat än en 'plot device' som Buffy ska reagera på. Och hennes kleptomani känns också väldigt påklistrad.

Däremot så börjar hon äntligen växa rejält som karaktär under säsong 7 och då kan jag t.o.m säga att jag gillar henne. Hon känns mycket mer mogen till sättet och även mer integrerad i historien.

Så summa summarum: ett väldigt pendlande fram och tillbaka mellan de här tre säsongerna. Ibland tummen upp, ibland tummen ner.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » lör okt 09, 2004 2:24

Ibland talar Nea så mycket för mig att jag bara borde hålla tyst och låta henne tala. Bortsett från när det gäller Citizen Kane.

När det gäller Dawn, dock, take her word as if it were mine.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör okt 09, 2004 9:04

Om jag hade orkat analysera hade mitt tidigare inlägg sett ut precis som Neas (ja, man märker ju likheterna i vårt tyckande bara det att jag inte orkade skriva mer).

Så, Nea kan tala både för mig och caffeine vad gäller Dawn (äv. om jag är något mindre positiv än Nea vad gäller S7).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nea » lör okt 09, 2004 15:05

Det här var ju verkligen trevligt att läsa, direkt på en lördagseftermiddag och allt (och självklart annars också :D ). Tack, tack caffe och AKS. :)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » lör okt 09, 2004 17:51

Nea: Det var så lite så. :)

För att jag ska verka lite personlig så kanske jag dock bör tillägga att jag inte helt ogillar Dawn i S6. Spoiler: T.ex. är jag ju den som försvarade All the Way lite grann, och när hon lägger sig brevid boten i Bargaining... *snyftar* I OMWF kan jag inte heller klaga på henne (innan VB hinner lägga till det: "pterodactyl"), och hennes överlyckliga reaktion på Willow/Tara i Seeing Red... visst har hon sina stunder även i S6. Men det känns som att hon glöms bort, och när detta tas upp i O&FA så är det en möjlighet att rättfärdiga detta och hennes aktioner och känslor under säsongen, men tyvärr görs det inte så där väldigt väl trots att O&FA är ett rätt bra avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » mån okt 11, 2004 19:14

Lipton skrev:

Gillade inte heller Dawn i början, tyckte att hon var ett onödigt tillskott, och jag hade ingen lust att se en så pass ung karaktär som skulle passas hela tiden och störde grund handlingen. Men nu tycker jag att hon har blivit ok, blivit mer självständig och låter Buffy sköta sitt. Hon kan till och med vara rolig i bland.


egentligen är det ju buffy som håller i henne för hårt. herregud, hon får knappt gå och hälsa på en vän som bor på andra sidan gatan i princip. de tvingar henne att vara hemma men låter henne aldrig riktigt vara med. jag hade också blivit gnällig om jag levt i en bur och sedan nästan glömts bort.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Pazuzu » mån okt 11, 2004 21:52

Eisa: Fast å andra sidan kan man förstå att Buffy är försiktig, i och med Glory och alla andra diverse monster som finns i Sunnydale. Jag skulle nog heller inte vara så glad att skicka iväg min lillasyster då. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Minsc_and_Boo » tis okt 12, 2004 1:48

Jag hatade Dawn i början av säsong 5. Det var inte förrän hon kom på sin egen hemlighet som jag faktiskt började förslåta henne. Och efter The Body var precis ALLT förlåtet.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Eisa » ons okt 13, 2004 10:20

Pazuzu: visserligen, fast å andra sidan håller hon på likadant även efter att Glory är borta ur bilden.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav ttias » fre okt 15, 2004 21:13

Jag tror det skall till något otroligt för att man skall kunna tycka om en karraktär som införs i storyn efter fem år som om den alltid varit med från början, alla ad hoc förklaringar i efterhand till trots.

Personligen så tycker jag dock att den fortsätta utvecklingen i serien helt gör det värt det.
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Koala » fre okt 15, 2004 21:18

Är det bara jag som tycker att hon är extremt het?
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron