4x20 - The Yoko Factor

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Miss kitty fantastico?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
1
3%
6
1
3%
7
6
21%
8
14
48%
9
3
10%
10
3
10%
 
Antal röster : 29

Inläggav caffeineaddict » ons jan 19, 2005 0:07

Willow och Miss Kitty Fantastico. Aly Hannigan och en kattunge. Det kan vara det absolut underbaraste jag någonsin har sett. Jag sitter som förstenad och förtrollad och paralyserad. Den scenen är... obeskrivlig.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav bumbi » fre jan 28, 2005 21:51

ajoo angel eju caveman inte en überstark vampyr... :p
bumbi
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 jan 2005

Inläggav xAMNESIAx » ons apr 06, 2005 19:28

Det var ett tag sedan jag såg The Yoko Factor. Då hade jag inte sett Angel, vilket jag har nu. Att Angel kommer till Sunnydale för att be on ursäkt är något skummt, skulle nog vara Buffy som ber on ursäkt. Tänker inte gå in i detalj, det gjorde jag i Angel S1.19 rescentionen.
Men jag kan bara hålla med angående Riley/Angel fighten, helt underbar. Visst, kanske Riley stod lite för länge. Instämmer vad JRT skrev.

JRT skrev:Jag väljer att se på det som att Angel mest leker med honom eftersom han ju inte gärna kan döda honom (även om han nog skulle vilja på något plan). Riley har ju aldrig övertaget, det är snarare Angel som låter fighten fortgå. När han väl tröttnar så flyger Captain Cardboard rätt bra.


Annars så var det ett hyffsat avsnitt. Spike infiltrerar Scooby gänget och gör så att alla blir ovänner. Känns som att det låg i luften, dom har inte varit speciellt tighta sedan S3. Orkar inte ta upp vilka som har rätt och fel, det får bli en annan gång. Avsnittet lider dock starkt av Adam, and är helt ointressant. Även Riley var på gnäll humör. Fast jag kan nästan förstå honom. Jag skulle nog bli lite nojig om min flickvän reste flera mil för att träffa sitt ex.

6/10. Adam sucks, Drunk Giles rocks.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » mån jul 04, 2005 1:08

"Yoko Factor" fortsätter traditionen från s3 att vara en mycket bra första halva av en som helhet ganska misslyckad slutdubbel. OK, Spike trycker kanske på exakt rätt knappar lite väl enkelt, men det är en snygg payoff på mycket som har legat och grott hela säsongen; Giles har ingen funktion längre, Xander har mindervärdeskomplex, ingen gillar Anya, Buffy är lite freakad av Willow och Tara (hennes kommentar om att vara "open minded" säger det mesta... fiskar hon efter beröm för att hon inte ville skicka Willow på homoavvänjningskurs hos Livets Ord, eller vad?) Spike, som den mänskokännare han är, ger dem alla en liten knuff i rätt riktning för att de ska slita upp allt det där, och han gör det så bra att de raskt målar in sig i ett hörn. Hur ska Buffy klara sig ensam mot Adam? Det kan hon inte. Hur kan en smått amatörmässig häxa, en packad bibliotekarie och en glassförsäljare hjälpa henne? Det kan de inte. Återigen, som alltid, sanningen gör ondare än någon lögn. Sen att det inte är HELA sanningen gör det inte mindre effektivt.

Och så får Riley råpisk. Yay! Och återigen, Riley "IQ" Finn: hotar en vampyr med en pistol. Några avsnitt tidigare vet han i alla fall att en vampyr bara blir förbannad om man skjuter honom, men uppenbarligen gjorde de där drogerna honom smartare ändå, för det har han glömt nu. Fast å andra sidan så är han väl lite snurrig efter att ha gått nästan en halv rond med en förbannad vampyr och fått ultradunk (Yay igen!)

Sen hade jag (Angel 1x19)
så här i efterhand med "Sanctuary" i någorlunda färskt minne gärna sett lite mer ursäktande från Buffys sida. Det är - gud hjälpe mig för att jag säger detta - inte Angel som är boven i dramat där. Men Buffy har en tendens att vara en självupptagen skitstövel i såna här fall, och Angel fick ju i alla fall piska skiten ur Riley (trefalt yay!) så jag antar att han är nöjd med sin dag. På ett buttert, grubblande sätt, alltså.

EDIT: Förresten: "I like 'Helter Skelter'" är det enda ens avlägset intressanta Adam säger på hela säsongen, undantaget
Restless.
"Helter Skelter" var alltså en av de låtar på Beatles "White Album" som övertygade Charles Manson om att apokalypsen var nära och att det var dags att börja slakta folk. Att Adam har samma musiksmak som en av 1900-talets galnare mördare är väl... OK, inte ultraspännande, men åtminstone mer intressant än hans många monologer om hur medveten han är om allt. (Utom sin egen långtråkighet.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » mån aug 07, 2006 21:32

That's all ancient history.

The Yoko factor - vilket fantastiskt namn! Men det var ju Yoko som splittrade the Beatles! God damn it. ;)

Spikes är rolig när han sår frö av tvivel och osämja. Mycket underhållande. Men vänta nu, alla scoobisarna, inklusive Mr Giles, faller lite väl lätt för Spikes nesliga spel! Jag väntar otåligt, och mer och mer besviket, på att de ska se igenom Spikes väv av lögner och insinuationer. Kom igen nu, ryck upp er!

Historien om Adam, the Initiative och Rileys öden är faktiskt väldigt ointressant.

Desto roligare var att återse Angel. Här är det nog på sin plats att erkänna att det kanske vore bättre att ha sett avsnitten varannat, men nu har jag inte sett Angel S1, så jag får se helheten senare. Det var i alla fall bra att se Angel och Riley i samma scener. En vuxen man och en college-pojke... Nej Riley är inte en favvis. Han hör inte hemma här, han kan väl gå tillbaka till att leka med presidentens dotter.

Jag blir mer och mer frågande inför Buffys förtjusning över denne Riley. Hur länge ska man behöva utstå?

Men man kan alltid glädjas åt Xanders samtal med Riley...
Xander: And you know what makes Angel happiest? I'll give you a hint. Its not creme brulee.


The Yoko Factor är så tydligt en stor set-up inför den stora uppgörelsen med den stora hemska Adam (not). Sista scenen är dock chockerande. Vad gör Riley? Är han en förrädare? Underbart! Men det är nästa avsnitt.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » tis feb 06, 2007 20:36

Ho-hum. Tråkigt avsnitt. Räddas av den packade Giles.

Efter att precis ha sett slutscenerna i "New Moon Rising" känns hela grejen med Riley och Buffy ännu mer B. Angel är lika trist som vanligt.

Men killen som dör, han heter ju Forrest! En svart amerikan som heter Forrest, det är ganska otippat. Nathan Bedford Forrest hette alltså grundaren av KKK.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav A bear » tis feb 06, 2007 21:31

Capt. Peroxide skrev:Men killen som dör, han heter ju Forrest! En svart amerikan som heter Forrest, det är ganska otippat. Nathan Bedford Forrest hette alltså grundaren av KKK.

Forest Whitaker?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » fre jun 15, 2007 0:56

Jag gillar detta avsnitt rejält mycket. Både drama och humor. (spoiler AtS) Håller med xAMNESIAx om att det snarare är Buffy som borde be om ursäkt och inte Angel. I alla fall om jag minns min reaktion på slutet av Sanctuary rätt.

Hehe, älskar att Angel och Riley slåss, men vad 17? Att Riley ens har en chans?! Har aldrig fattat det och hade helt klart hellre sätt att han blev nedbankad helt och hållet av Angel (och då tillhör jag dem som inte har nåt emot Riley).

En annan sak jag gillar är kameravinkeln då Riley kommer in i Buffys rum med pistolen. Vinkeln får Riley att se bad boyish ut vilket ju är :eek: . Visste inte att han ens kunde vara i närheten av att se ut som en bad boy. Gillar också då Buffy och Angel lämnar rummet och Angel ler det där nöjda leendet. Cheeky.

Spike är suverän i avsnittet. Han är så bra på att läsa andra människor att han borde kunna tjäna pengar på det. Han ser det andra inte ser (som i Something Blue då Giles och Buffy tror att Willow börjar återhämta sig och Spike nästan hånskrattar åt dem).

Giles får vara riktigt rolig i detta avsnitt:

GILES: You never train with me anymore. He's gonna kick your ass.


Bra uppmuntran, Giles! :D Och sen då han sätter sig i luften och faller till golvet. Såna scener med Giles är alltid guld. En liknande scen, eller kanske till och med två, finns ju även med i Something Blue.

(spoiler S7) Anya: "He's a Viking in the sack." You should know, Aud. You should know. :)

Riktigt bra avsnitt. 8 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tis dec 08, 2009 21:59

Väldigt bra och roligt avsnitt!

Spike är helt klart bäst här. Han får till och med Adam att vara helt okej stundtals, och så är det underhållande att se hur bra han är på att manipulera. Jag älskar scenen där han kommer in när Giles sjunger och sen börjar prata om hur lite Buffy lyssnar på Giles. Stackars Giles ser så misslyckad ut där. :D

Angels inhopp är väldigt bra, men jag tycker det är riktigt irriterande att det bara är han som ber om ursäkt och inte Buffy. Jag förstår verkligen inte hur hon kan säga som hon säger till honom i LA och sen inte ens ta upp det när han kommer hela vägen till Sunnydale för att säga förlåt. Men i alla fall så är det kul när Riley och Angel slåss och att Riley tror att Angel är ond.

Scenen där alla skriker på varandra gillar jag också. Roligast är Giles som full, hans skratt efter att ha sagt "Fort Dix?" är underbart. :D

Favoritcitat:
Spike: Don't tell me you've never heard of the Beatles?
Adam: I have. I like "Helter Skelter".

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron