4x19 - New Moon Rising

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Jag ser HUR många fullmånar?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
4%
5
0
Inga röster
6
1
4%
7
3
11%
8
10
36%
9
7
25%
10
6
21%
 
Antal röster : 28

4x19 - New Moon Rising

Inläggav Noggster » tor maj 06, 2004 15:58

Ytterligare ett bra avsnitt utan en tråd, fyfy!
Oz is back in town, även om bara för detta avsnitt så är det kul att se honom igen.
Och vi får ju se Willow bli ihop med Tara, me like!

7/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav monkeyboy » tor maj 06, 2004 20:55

Faen, detta är det senaste avsnittet jag har sett och hur mycket jag än visste att han inte skulle komma tillbaks på riktigt ville jag ju ändå ha honom.
Oz är ju så stencool...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav sharatec » tor maj 06, 2004 21:26

Det bästa med det här avsnittet tycker jag är att de inte går i fällan att förminska Willows och Oz' relation: en sämre serie hade mycket väl kunnat göra uppbrottet enklare, för att inte förvirra tittarna. Här tycker jag dock att de fångar hur komplicerade människors känslor kan vara, samtidigt som Willow vet vad hon "måste" göra.

Kalla mig gärna ett blötdjur, men jag tycker att kommentaren "I feel like some part of me will always be waiting for you." är fullständigt underbar. :cry:
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav latarmig » tor maj 06, 2004 21:39

Ok, jag kallar dig blötdjur, och håller med dig på samma gång, det är en underbar kommentar. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » tor maj 06, 2004 21:49

YES! Vem ska man muta för att få 'blötdjur' som titel här på forumet? :D
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Langtry » tor maj 06, 2004 22:02

sharatec skrev:YES! Vem ska man muta för att få 'blötdjur' som titel här på forumet? :D


Antar att det är Gaspode =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav sharatec » tor maj 06, 2004 22:16

Tack för tipset, Langtry. Det uppskattas. :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Langtry » tor maj 06, 2004 22:19

Trying to make with the funnies =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 2:18

OK, jag var spoilad på det där Willow/Tara långt innan jag såg detta avsnitt så det kom ju inte direkt som någon överraskning. Emellertid så lyckades de inte riktigt "sälja" idén till mig på ett trovärdigt sätt. Jag kan säkert utveckla detta resonemang någongång framöver -- när mina recensioner kommit hit :rolleyes: -- men för att jag skall "köpa" relationen så måste det till mer övertygande försäljarknep framöver än vad detta avsnitt lyckades frambringa, IMHO.

I övrigt måste detta vara en killes värsta mardröm. Han och tjejen gör slut och vad händer, jo hon går och blir lesbisk! Utan att vara fördomsfull eller så förstår man att Oz går och blir varulv igen... "Var jag verkligen så illa att hon förkastade hela det manliga släktet?"
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav malavel » tis maj 25, 2004 2:25

Seth och nån annan skämtar om det i ett kommentatorsspår (att han gjorde Willow lesbisk.)
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis maj 25, 2004 3:26

Jag håller med så långt som att det går lite fort framåt för Willow och Tara. De kunde ha fått ett avsnitt på sig till, men i övrigt tycker jag att deras förhållande verkar mycket trovärdigt.

Över till någonting helt annat. Ett av de roligaste ögonblicken är Giles och Anyas high five. Ingen av dem är ju tillräckligt acklimatiserad i den amerikanska (USA:nska) livsstilen för att klara en sån sak.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tis maj 25, 2004 9:05

Jag tycker inte att det går för snabbt egentligen det har väl gått flera månader sedan Oz försvann...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 11:35

Jag syftar inte på hur länge det var sedan Oz försvann utan på att Willow sådär helt plötsligt gick och blev lesbisk (eller bisexuell är kanske mer korrekt).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » tis maj 25, 2004 11:47

Har för mig att Joss snackar om det här i något kommentatorspår. Vet inte om det gällde just ögonblicket i det här avsnittet men han menade på att man borde förstått att det var något mer på gång. Jag trodde väl nästan direkt att det var något mellan T&W så jag blev inte särskilt förvånad.

Det finns ju även tecken på att det kunde ske iom saker som hänt tidigare, tex. "and I think i'm kinda' gay"
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis maj 25, 2004 11:57

Mr. Chase: Jag tyckte att det klickade till mellan Willow och Tara första gången de träffades så jag tyckte att de rörde sig framåt ganska makligt.

Off: Det där "-and I think I´m kinda gay" var väl egentligen inte meningen (jag har för mig att Joss har bekräftat det) utan det var något som de kom att tänka på sedan och inkorporerade på ett snyggt sätt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 12:03

Återigen, jag syftar inte på att det "klickade" mellan Tara och Willow och att det sedan gick fram i "maklig" takt. Jag menar att jag har lite svårt för att Willow sådär "out of the blue" skulle visa sig lesbisk överhuvudtaget(Vamp Willow räknar jag inte -- det slängdes in sådär lite apropå ingenting) när vi inte sett några som helst tecken på det tidigare. Man går väl inte och blir lesbisk helt plötsligt? Så vitt jag vet brukar sådana tendenser manifestera sig rätt tidigt i puberteten.

Men vad vet jag om hur det är att vara lesbisk?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav gaspode » tis maj 25, 2004 12:10

Jag tyckte det var helt okej takt iaf.. Och Willow är nog snarare bisexuell än lesbisk egentligen, har svårt att acceptera att hennes förälskelser i Oz och Xander skulle vara nån slags självbluff..

Jag skulle inte vilja att det hanterats på något annat sätt iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis maj 25, 2004 12:12

Jag vet inte riktigt var jag hört detta men jag har fått för mig att de faktiskt inte visste vem de skulle "göra gay" så då kan man ju se den kommentaren som något som till slut fick ME att bestämma sig för Willow. Alltså ett tecken.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis maj 25, 2004 12:13

Mr. Chase: Jag tror nog att man kan upptäcka att man är gay/bi ganska så sent i livet... jag håller med Gaspode jag tycker att det var bra hanterat.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 12:27

Off, de visste inte vem de skulle "göra gay"? Huh, det låter som mina värsta farhågor besannade, nämligen att gayandet (wiieee, nytt ord) av Willow (eller någon annan) gjordes inte för att det var ett naturligt led i en rollkaraktärs utveckling utan för att de ville skicka ett "budskap", vara pionjärer med ett gay-par i tv eller något sådant!

Spoilad som jag var blev jag som sagt inte förvånad men har länge gått och "dreading this moment". De får tamejfasen inte gå och göra mig besviken nu.

*end rant*
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » tis maj 25, 2004 12:46

Visdomsord om homosexualitet från Homicide: Life on the Street:

Bayliss: How does a guy know he likes guys?
Frank: What do you mean how does he know? Same way he knows he likes women.
Bayliss: No, I mean, when does he know? When does he decide that he likes guys?
Frank: Age 26
Bayliss: Age 26?
Frank: Yeah, at age 26, every man determines his sexuality. That's what the Jesuits taught us.
Bayliss: Uh, that just seems a little late, cause I know I liked girls at age 12.
Frank: No you didn't.
Bayliss: Yeah, I did.
Frank: Not for sure.
Bayliss: Uh-huh.
Frank: You had doubts.
Bayliss: I didn't have doubts.
Frank: Yeah, you did.
Bayliss: No.
Frank: Let go of me.
Bayliss: So at age 26 huh? Not 25 for some? 27 for others?
Frank: Age 26.
Bayliss: So, let me get this straight. I decide on my 26th birthday - ok, now I'm gay. That's ridiculous.
Frank: Of course it's ridiculous, the question is ridiculous. No one determines their sexuality, they have it thrust upon them, but some people can't handle their sexuality, so that they become obsessed or homophobic.
Bayliss: I'm not a homophobe.
Frank: o.k.
Bayliss: I'm not.
Frank: You don't have to repeat yourself; I'm your partner, I believe every word you say.


Så svaret på frågan är helt enkelt: Willow vet inte själv om hon är gay eller inte för hon har inte hunnit fylla 26 innan serien tog slut. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » tis maj 25, 2004 12:57

Att Willow ska bli lesbisk, eller komma underfund med sin lesbiska sida, tycker jag är väl förberett sedan "Dopplegangland". Angels kommentar (som han nästan sa) om att vampyrer har drag av sina forna värdar tycker jag bekräftar det. Det underliga är Buffys reaktion i den scenen. Hon tystar Angel. Varför? Har hon sett tecken på att Will är gay?

Samtidigt är Buffy genuint förvånad när hon får reda på det i det här avsnittet. Fast jag antar att tankar på Willows eventuella bisexualitet är långt borta i Buffys sinne nu när Oz kommit tillbaka, och därmed är det inte så konstigt att hon har lite svårt att greppa situationen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » tis maj 25, 2004 12:59

Hehe, caffeine har svaret på alla frågor. Lysande :-D
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 13:07

Caffeine, haha :D !

No one determines their sexuality, they have it thrust upon them

Lite grann min poäng. Jag uppfattade aldrig Willow som gay givet vad jag kom att veta om henne i de föregående säsongerna.

Hade jag bara sett s4 från det att hon träffade Tara hade det varit en helt annan sak. Då hade det känts mer trovärdigt för då hade Xander-Oz-bagaget "inte funnits". Men som det nu är finns bakgrunden där och det gör det mindre trovärdigt, iaf för mig.

Nu vet jag, som jag sagt tidigare, föga om hur det är att vara gay men jag föreställer mig att det känns lika naturligt för gay-personen som för en hetero. Man helt enkelt bara är gay och det har man nog vetat ganska länge och inte först när man blir 26 (eller träffar en lesbisk häxkollega) ;) !

Det är mina två cent iaf.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 14:37

En helt annan iakttagelse: Visst är det trevligt att Oz botats från sin fullmånslykantropi men är han egentligen inte farligare nu än han var tidigare? Förut var han förutsägbar och det var bara att se till att han var inlåst några nätter per månad. Nu så räcker det med några negativa stimuli och så *pang* blir han varulv. Lite grann som Hulken, huh? Gudarna skall veta att folk kan bli arga rätt ofta. Måhända the Initiative gjorde rätt ändå, även om metoderna förstås kan diskuteras.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tis maj 25, 2004 18:04

Joss ville ju att någon av Willow eller Xander skulle bli Homosexuell senare i serien... Och båda karaktärerna har vissa "bög"-kvalitéer, jag tycker det går fram i en lagom bra takt med Willow och Tara. Dom hamnar i extrema situationer vilket kan ha gjort deras känslor starkare.
Sen tvivlar jag på att Joss villa ha någon bög med för att det skulle se bra ut eller 'bevisa en poäng'.

Förövrigt tycker jag du använder lite för mycket läskiga USA-forum termer Mr.Chase.. Först din *end rant* följt av det försvenskade "mina två cents", jag blir nästan rädd.. bara nästan.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 18:07

Noggster skrev:Joss ville ju att någon av Willow eller Xander skulle bli Homosexuell senare i serien...

Jag tackar min lyckliga stjärna att det i så fall inte blev Xander. Stackars Cordelia då -- då hade hon, det kvinnligaste av allt kvinnligt, "gjort" honom gay!
Noggster skrev:Förövrigt tycker jag du använder lite för mycket läskiga USA-forum termer Mr.Chase.. Först din *end rant* följt av det försvenskade "mina två cents", jag blir nästan rädd.. bara nästan.

Och hur kan du veta att det är läskiga USA-forumtermer, Noggie ;) ? Jag blir nästan rädd... bara nästan.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tis maj 25, 2004 18:12

Jag har aldrig sagt att det är fel med sådana forum, jag menade bara att "Just my two cents" måste vara det mest klyché fyllda ordet på ett sådant forum.. precis som ett [/rant] eller dylikt.

Sen hänger jag bara på sådana ställen för att det är där man får tag i informationen först.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tis maj 25, 2004 18:15

Noggster skrev:Sen hänger jag bara på sådana ställen för att det är där man får tag i informationen först.

Samma här av just den anledningen. Får väl erkänna att jag lurkat runt på en del i min dar. Reggat mig har jag dock nästan aldrig gjort.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Zaxx » tis maj 25, 2004 20:20

caffeine: detdär var kul!.. riktigt kul citat grej
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron