4x19 - New Moon Rising

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Jag ser HUR många fullmånar?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
4%
5
0
Inga röster
6
1
4%
7
3
11%
8
10
36%
9
7
25%
10
6
21%
 
Antal röster : 28

Inläggav Tam » tis mar 01, 2005 1:44

Binchy skrev:The Initiative borde nästan ha kallat sig själva The Bigots istället. Andra varelser eller människohybrider kan man experimentera på hur som helst, det är ju VI som är skapelsens krona! Det står fullständigt klart att Oz är till största delen människa, men det stoppar dem inte från att utföra tester på honom, och inte ens kläder unnar de honom.


Klart dom experimenterar. Han är en varulv ju. Vargen finns i honom hela tiden. Men det är ju väldigt taskigt och det är ju det som får bägaren att rinna över för Riley. Och experimenterar gör man bäst utan kläder... öh, jo just så.

Att varulvar inte ska dödas och är eller iaf kan vara goda människor minns jag tyckte var rätt intressant tänkande när jag säg Phases en gång i tiden, och jag kan fatta att varulv = monster-mentalitet finns.

Angel säsong 5
Att det finns olka sorters varulvar kan man ju se där också.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav latarmig » tis mar 01, 2005 1:55

Vad som stört mig mest är hur bråttom Riley har att skjuta monstret. Vadan denna brådska? Monstret sitter i en bur mitt i hjärtat av the Initiativ utan möjlighet att ta sig ut och är under ständig bevakning. Om Riley är ond, förbannad, eller någonting liknande, så är det väl inte helt fel att doktorerna gör en massa experiment på varelsen. Om Riley inte är ond så borde han välkomna att de får reda på vad de har att göra med. Detta särskilt som de efter monstrets död kanske inte kan klara ut om det verkligen var det som dödade deras kamrater. I så fall kanske kamraterna aldrig blir hämnade utan den som dödade dem kommer undan (detta om Riley är ute efter hämnd).

Riley är ungefär lika smart som han är självständig, och det är så det ska vara.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » tis mar 01, 2005 8:43

Jag håller med A bear, reasonable doubt borde fått honom att åtminstone för en nanosekund tänka tanken att den här håriga saken kanske är en varulv, hey var har jag hört det nyss, det kanske är Oz.

Angående Rileys önskan om hämnd; det amerikanska rättsystemet bygger ju väldigt mycket på hämnd, och inte särskilt mycket på rehabilitering, som vårt gör (fast vårt går mer och mer mot hämnd). Hamurabis lag är ju mycket levande i deras rättstänkande. Och har man blivit uppvuxen under det tankesättet så är det väl lätt hänt att man skjuter först och ställer frågor senare.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav CheeseGuy » tis mar 01, 2005 12:42

A bear skrev:Tvärtom tycker jag det är väldigt uppenbart att åtminstone Initiative-doktorerna vet att det är en varulv.
DOC 2: I always suspected that stuff about werewolf transformations being based on a lunar cycle was campfire talk.

Visserligen säger han det efter förvandlingen, men vi har ju sett andra demoner anta mänsklig form... lik förbannat verkar de onekligen rätt säkra på att det är just en varulv.


Men det är väl efter de har undersökt honom?

A bear skrev:Men som sagt, han behöver inte VETA säkert att det är en varulv. Vad är det de brukar säga i domstolarna, "reasonable doubt"? Han behöver bara ana att det SKULLE KUNNA VARA en, eftersom han vet att det finns en i stan och att den umgås med Willow och därmed Tara. Det är inte en SÅ lång tankevurpa, eller? Han har ju trots allt sett vampyrer som springer omkring på dagarna (om än med filtar över huvet), inte sover i kistor och inte förvandlar sig till fladdermöss, så han borde ju i egenskap av professionell monsterjägare ana att inte alla myterna är ordagrant sanna och att en varulv i dagsljus alltså inte är en fullständig omöjlighet. I stället tänker han skjuta ihjäl den i kallt blod och ställa frågor efteråt. "Oj, var det Oz? Å katten. Sorry."


Det har du nog rätt i, och i vilket fall som helst är det idiotiskt att han tänker skjuta den.

Återigen så tror jag inte det är karaktären som är dum i första hand, utan manuset. Inte för att Riley är jättesmart heller, förstås.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav xAMNESIAx » tis apr 05, 2005 17:43

Orkar inte lägga mig i Willow är gay diskutionen. Jag struntar i när, hur, var, varför ovs. Jag gillar Tara, jag gillar Willow. Jag är glad.

New Moon Riseing är defenitivt ett av de bättre S4 avsnitten. Det händer ganska mycket, inte bara mellam Willow/Tara/Oz. Utan också mellan Spike/Adam och Rileys helt uppfuckade situation. Killen har förlorat allt, utom Buffy då. Men hela hans liv har vänts upp och ner, han har seriösa problem.
Kul att Spike får komma in i storyn lite mer, visst är han något felplacerad. Men jag antar att det är bättre än ingen Spike alls.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » mån apr 18, 2005 8:56

Hehe. Hittade följance Josscitat apropå all kritik han fick för att han hade mage att låta två kvinnor bli ett par. Kunde inte låta bli att posta det.

Joss skrev:OK. Let's be frank. Tuesday's episode was pretty controversial and a real eye-opener for me. Despite my fervent hatred of criticism, I do understand when I've made a mistake. I thought the Willow-arc made sense for her character, but the fact is, most people aren't like that, and it's hard for most normal people to understand a lifestyle that less than ten per cent of the population embrace. I don't want to be about issues - I just want to tell a story I think will engage and challenge, and this time I think I missed the mark. So I'm just hoping people understand we're feeling our way along here. We are listening. So we're going to shift away from this whole lifestyle choice Willow has made. Just wipe the slate. From now on, Willow will no longer be a Jew. And I think we can all breathe easier.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån apr 18, 2005 9:22

Ja, det citatet är kul! Näst sista meningen vänder upp och ner på allt man dittills tänkt.

Jag tycker ju att det faktum att Willow blir wiccan eller häxa är mer kontroversiellt än att hon blir/är lesbisk/bisexuell (eller för den delen judisk).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Re: 4x19 - New Moon Rising

Inläggav Hitoride » tis maj 24, 2005 18:39

Det här var ett typiskt JAG-avsnitt som jag tycker om.
En klar 7a. ^_^

Jag gillar Oz men jag tycker mycket, mycket bättre om Tara ;)
Hitoride
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Örebro.

Inläggav AKS » tis jul 12, 2005 23:17

New Moon Rising är ett fantastsikt bitterljuvt avsnitt. Åh, vilka karaktärer de skapat i denna serie! Jag känner med Willow som måste ta tag i känslor som hon inte velat/kunnat ta tag i. Jag känner med Tara som ser sin nyfunna kärlek försvinna. Jag känner t.o.m. med Buffy i hennes förvirring då hon inte vet vad hon tycker eller tänker då hon inser att Willow är gay. Men mest av allt känner jag med Oz som hela tiden kämpat och trott att han vunnit, men det visar sig att så inte är fallet.

NMR är ett rörande, engagerande och smärtsamt. Ett av de bättre S4-avsnitten och det säger en hel del om vilket bra avsnitt detta är.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » tis nov 15, 2005 20:12

Man kan ju undra vad Joss W försöker säga oss med alla män som blir monster när de är med dem de älskar mest. Man agar den man älskar?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Zaxx » ons nov 16, 2005 0:46

Lipton skrev:Man kan ju undra vad Joss W försöker säga oss med alla män som blir monster när de är med dem de älskar mest. Man agar den man älskar?


Män är väl djur?

Det har jag hört på TV, jag tror på saker jag hör på TV.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons nov 16, 2005 1:14

Lipton skrev:Man kan ju undra vad Joss W försöker säga oss med alla män som blir monster när de är med dem de älskar mest. Man agar den man älskar?


Med tanke på hur (hela serien) Darla behandlar Liam, Dru behandlar William, Buffy behandlar Spike eller Willow behandlar Tara vet jag inte om man kan begränsa det till män... ;) Det är nog snarare Whedons grundmotto: pain good.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » ons nov 16, 2005 11:45

A bear skrev:
Lipton skrev:Man kan ju undra vad Joss W försöker säga oss med alla män som blir monster när de är med dem de älskar mest. Man agar den man älskar?


Med tanke på hur (hela serien) Darla behandlar Liam, Dru behandlar William, Buffy behandlar Spike eller Willow behandlar Tara vet jag inte om man kan begränsa det till män... ;) Det är nog snarare Whedons grundmotto: pain good.


Det jag tänkte mest på var Angel som förlorar själen när han är med Buffy och blir ett monster vilket så småning om leder till att han lämnar stan, Oz som blir varulv när han tittar på Willow och därför måste lämna stan.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav The Ankh » tis nov 22, 2005 12:58

Glöm nte Ted och hur han behandlade sina "flickor"
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav fripp21 » mån aug 07, 2006 21:18

But now is not that time, I guess.

Nu är det dags att skaka liv i denna tråd igen. Inte ett inlägg sedan förra året!?

Miss Kitty Fantastico...

Det stora i avsnittet håller jag för att Oz kom tillbaka. För ett kort ögonblick trodde jag att spänningen låg i att Willow skulle välja Oz över Tara! Just det... Joss vet att vi vet att Joss vet att vi vet... Vad är överraskande och vad är förväntat? Tydligen var detta det stora "Willow ska komma ut ur garderoben"-avsnittet, men det var väl inte en speciellt stor överraskning? Var det upprörda känslor därborta i det stora landet i väster över Willows läggning? Det är så sabla känsliga om sådana saker. Tinky Winky på dem säger jag :D

Jag välkomnade i alla fall att vi fick möta Oz igen. Han har utvecklats till en mycket spännande figur, som påminner mig om Elyas i "Wheel of Time". En man med varg-egenskaper. Som när han känner doften av Willow i hallen, men där kommer Tara. En väldigt nervig och bra scen. Det hade varit intressant att få se mer av Oz, lära sig om hur han lärde sig att styra omvandlingen.

Jag antar att vi kommer att få se mycket mer av Tara nu istället. Man får hoppas att hon gaskar upp sig lite och slutar att stamma. Inte för att det är något fel med det, men det förstärker så överdrivet hennes osäkerhet. En något gammal och trött plattityd.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons aug 09, 2006 9:45

fripp21 skrev:Tydligen var detta det stora "Willow ska komma ut ur garderoben"-avsnittet, men det var väl inte en speciellt stor överraskning? Var det upprörda känslor därborta i det stora landet i väster över Willows läggning? Det är så sabla känsliga om sådana saker. Tinky Winky på dem säger jag :D

Det var rätt upprört, ja. Läser man på utländska TV-sajter stöter man fortfarande på folk som säger sig ha slutat titta på Buffy efter det här avsnittet. (Joss standardreplik har i princip varit att fråga om de sov genom hela svettiga-flämtiga-trolleriet i "Who Are You?". Kolla även in hans underbart sarkastiska inlägg som jag postade lite högre upp på den här sidan.) Det är det gamla vanliga: "Won't someone think of the children?" Tydligen är det OK med karatesparkar och halshuggningar, men två kvinnor som älskar varandra, huga. Å andra sidan vann serien en hel del fans på det också, så...

Willows och Taras förhållande smygs fram i s4, men visst är det rätt uppenbart om man vet vad subtext är. Jag tror inte att det någonsin var meningen att "avslöjandet" här skulle ta folk fullständigt på sängen - som så mycket i s4 är det snarare fråga om karaktärsutveckling än spännande handling. Måste fråga - hur spoilad var du på det? Du har inte skrivit något om det i tidigare avsnittstrådar?

fripp21 skrev:Jag antar att vi kommer att få se mycket mer av Tara nu istället. Man får hoppas att hon gaskar upp sig lite och slutar att stamma. Inte för att det är något fel med det, men det förstärker så överdrivet hennes osäkerhet. En något gammal och trött plattityd.

Allt får sin förklaring. (Där har vi i princip grundtemat för de kommande säsongerna...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons aug 09, 2006 10:47

Lite OT, men apropå folk som retar upp sig på vissa saker, men inte på andra.

I en av Michael Moores filmer så visar han ju en kvinna som flår en kanin. Tittarstorm och massor som blev upprörda. Scenen efter däremot där en färgad pojke blir sönderslagen (eller hur det nu var, även jag minns bilden på kaninen bäst), är det inte en kotte som har reagerat mot... Man är helt enkelt van vid att se färgade killar bli sönderslagna av polisen, ingen överraskning där.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » ons aug 09, 2006 17:28

A bear skrev:Willows och Taras förhållande smygs fram i s4, men visst är det rätt uppenbart om man vet vad subtext är. Jag tror inte att det någonsin var meningen att "avslöjandet" här skulle ta folk fullständigt på sängen - som så mycket i s4 är det snarare fråga om karaktärsutveckling än spännande handling. Måste fråga - hur spoilad var du på det? Du har inte skrivit något om det i tidigare avsnittstrådar?


Ja, jag är tyvärr inte pure unspoiled, but pretty, pretty darn close.

Jag tror nog att jag har antytt detta tidigare, mitt spoilage.
Det är i princip endast tre saker. Två inte så dramatiska (spoiler-wise) men en som jag försöker att undvika att tänka på...

Resten av serien (S4-7)
1. Jag visste att Buffy får en lillasyster, spelad av Michelle T. No biggie.
2. Jag visste att Willow skulle bli tillsammans med en tjej. Men, Bear, du har rätt, det hade jag fatta ändå i de tidigare avsnitten. No biggie.
3. Jag vet att modern dör (tror jag i alla fall). Big Damn Spoiler. Don't talk about it! Can you unremember such a thing?


Nog om hur spoilad jag är. Den största anledningen till att jag inte nämnt så mycket om Willow och Tara är för att jag inte varit så förtjust (intresserad) av deras förhållande. Och det har inte med att göra att jag inte "godkänner" deras "syndiga" leverne. Mer för att jag inte har fastnat för Tara som person (än)... Jag menar hur kan det vara fel för Willow när hon verkar så glad? Dessutom dejta en varg eller en tjej? Svårt val.

Annars håller jag med...
XANDER: Sometimes I think about two women doing a spell ... and then I do a spell by myself.


Jag kommer säkert tvingas äta upp min hatt för att jag inte har tagit Tara till mitt hjärta än, men allt har sin tid och hennes tid är inte än.
Tänk på att jag inte gillade Cordelia i början! :eek:
Ofattbart...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav madskellig » ons aug 09, 2006 20:57

fripp21 skrev:Resten av serien (S4-7)
1. Jag visste att Buffy får en lillasyster, spelad av Michelle T. No biggie.
2. Jag visste att Willow skulle bli tillsammans med en tjej. Men, Bear, du har rätt, det hade jag fatta ändå i de tidigare avsnitten. No biggie.
3. Jag vet att modern dör (tror jag i alla fall). Big Damn Spoiler. Don't talk about it! Can you unremember such a thing?


Jag skulle nog säga att nr 1 är den största spoilern, chockeffekten var stor då man inte hade någon aning (i alla fall för mig) Men jag är ganska spoiler liberal annars, så dom andra två hade inte stört mig så mycket om jag hade vetat dom.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Capt. Peroxide » tis feb 06, 2007 19:43

– You're a dead man, Finn.
– No, sir, I'm an anarchist.
BAM!!

Och aaaaww, Marti Noxon briljerar i romantik.

Underbart avsnitt, 9 fullmånar och 9 svarta fanor från kapten Blekmedel.

Extra plus för William Burroughs-referensen. Han sköt alltså huvudet av sin fru när han försökte pricka ett ölglas hon hade ställt på huvudet. Det var tänkt som ett partytrick. Burroughs heroinproblem minskade inte direkt efter den referensen.

Som av en händelse var han både bisexuell och något slags anarkist. I alla fall hatade han allt som luktade av samma rättfärdiga maktfullkomlighet som the Initiative. Inte för att jag är säker på att Noxon tänkte så långt, men ändå.

Men hörrni, beträffande Willow så är mina 2 cent följande: Det finns folk som är 100% straighta, och det finns folk som är homo, och aldrig haft det minsta intresse för det mosatta könet. Och sen finns det bisexuella av olika grad. Och många av dem väljer förr eller senare vad de vill vara och låter det vara bra så. "Kommer ut" i vuxen ålder eller kanske överraskar sina gaypolare med att gifta sig och skaffa barn efter flera års samkönad samvaro. Eller aldrig testar den samkönade varianten och är lika glada för det.

Av dem som faktiskt kommer ut, vissa med make/maka och barn, så är det långt ifrån alla som haft äktenskapet som en ren fasad. De kan ha varit in denial under lång tid, inte minst för att vi tutas i en massa saker om att "det är en fas", "det går över, ska du se". Blev Willow "plötsligt" lesbisk? Nä, inte i den meningen att hon över en natt eller några månader började reagera på kvinnliga feromoner istället för på manliga (som hundraprocentiga flator sägs göra) – men någon dök upp som fick henne att börja ifrågasätta sin läggning. Sen att den i fortsättningen kanske upplevs som 100%, är i så fall en subjektiv sak. Naturligtvis skulle hon inte vara opåverkad om hon såg Xander i Speedos igen, men hon söker inte manligt sällskap.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav latarmig » sön sep 02, 2007 2:58

Människokännedom hör inte till Buffys starkare sidor, det får vi här återigen konstaterat. Det tog Faith några sekunder att förstå att Willow och Tara var förälskade, medan det kommer som en fullständig överraskning för Buffy när Willow till slut berättar det.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » tis dec 08, 2009 15:37

Det är väldigt kul att se Oz igen, men annars tycker jag inte att det är något speciellt med avsnittet. Det är ganska bra, inte mer än så.

Scenen mellan Tara och Oz när han förvandlas gillar jag verkligen, jag tycker så synd om Oz där. Jag har svårt att bestämma mig för vem jag helst vill se Willow med, men om jag måste välja så känns nog Oz mest rätt ändå.

Jag tycker att det är lite gulligt att det tar så lång tid för Buffy att förstå att Willow är gay.

Favoritcitat:
Oz: This warlock in Romania sent me to the monks there to learn some meditation techniques. Very intense. All about keeping your inner cool.
WIillow: Good, 'cause you were such a spaz before.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Spuffy » tor maj 05, 2016 18:38

Åh, tårarna rann vid ett par tillfällen här. Oz! Som jag saknat dig! Men även om det inte vore så att Oz blir varulvig igen när Willow upprör honom (som vi skulle kunna prata om länge, länge, men det har vi väl redan gjort i Beauty and the Beast?) så tycker jag det är så rätt att hon väljer Tara. Hon har gått vidare, något nytt och helt annorlunda håller på att växa fram och det är vad hon väljer. Så rätt.

Håller i och för sig med om att Willow och Tara kunde ha fått mer plats att utveckla sitt förhållande synligt för oss. Med det menar jag inte så som vissa av er att det gått för fort, och inte heller att det inte varit tydligt att de är kära - att de var ihop har ju synts länge tycker jag (och även min kompis som ser serien för första gången hade fattat det innan det här avsnittet). Men det hade varit fint att få se mer av deras första steg tillsammans som par. Att Willow "plötsligt" upptäcker att hon även gillar tjejer tycker jag inte är konstigt någonstans. Snarare är det väl precis nu det skulle ske, med tanke på hennes uppfostran har hon nog tidigare sett världen ur ett mer traditionellt perspektiv, även om hon själv är en öppen och icke-dömande människa. Nu har hon börjat college, hon ser att det finns andra sätt att se på världen. Hon träffar Tara som hon först ser som en vän och sedan utvecklar det sig till mer än så, under en ändå rätt lång period. Jag tycker absolut inte så som någon annan påstod att hon "out of the blue visar sig vara lesbisk" (vilket hon väl hur som helst inte är? Att hon älskar Tara nu gör inte att hon inte älskade Oz också), utan jag upplever att hon successivt blivit kär i Tara. Som är en tjej. Och kanske är Willow bisexuell, kanske skulle hon falla för andra kvinnor, men det vet vi inte och det är inte så väsentligt just nu. Hon har blivit kär i Tara och det är inte konstigt eller forcerat någonstans tycker jag.

Har jag sagt att jag hatar the Initiative? De sänker verkligen hela denna säsong så himla mycket. Och jag håller med de som tycker att Riley borde ha fattat låååååångt tidigare att det var Oz de fångat. T.ex. när det var Tara som belv attackerad och hon försökte hejda dem.............

A bear skrev:Näe, för min del blir möjliga förklaringar:
1. Riley har verkligen inte den blekaste aning om vad en varulv är. I så fall är han oerhört dåligt utbildad som professionell monsterjägare och har en allmänbildning i Leila K-klass.
2. Riley vet visserligen att varulvar är människor som förvandlas till vargar, men anar inte ens för en sekund att den här håriga, långtandade hominiden möjligen, eventuellt, kanske, en chans på hundra, skulle kunna vara en varulv. I så fall är han korkad.
3. Riley, som kvällen innan fått veta att Willows pojkvän är en varulv, inser att det här möjligen, eventuellt, kanske, en chans på hundra, skulle kunna vara en varulv, men inte att det möjligen, eventuellt, kanske, en chans på hundra, skulle kunna vara den enda varulv han känner till, Oz. I så fall är han korkad.
4. Riley skiter blankt i om det är Oz eller inte, han vill bara hämnas sin kompis. I så fall är han ond.

Jag tror på nr 2. Hur som helst är Riley korkad. Blöh. Rileys "anarchist"-kommentar är ca sämsta kommentaren någonsin dessutom.

Slap my hand!

:D

I feel like some part of me will always be waiting for you.

:lovebunny: :unlove: :emo:
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron