4x17 - Superstar

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Hur många Jonathan-kort har du?

1
3
6%
2
2
4%
3
2
4%
4
1
2%
5
8
15%
6
8
15%
7
9
17%
8
9
17%
9
4
8%
10
7
13%
 
Antal röster : 53

Inläggav Tinkerbelle » tis dec 21, 2004 14:24

Jag gillar Superstar!
och Jonathan;isnt he the cutest thing!?
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Noggster » ons dec 22, 2004 13:05

He's like ten feet tall.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons dec 22, 2004 14:10

Noggster: Är han en jätte? När hände det? Ten feet = 304 cm.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav monkeyboy » ons dec 22, 2004 21:21

Wohow, snacka om delade uppfattningar, jag älskar det här avsnittet och kan omöjligen förstå varför folk inte tycker om det. Det hamnar långt ner i stora omröstningar och här är det många som har satt en femma på det, en femma! Jag tycker det här är ett av dom bästa avsnitten i säsong 4, helt klart. Vad är det som är dåligt med det?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav caffeineaddict » ons dec 22, 2004 21:47

monkeyboy: Jag älskar det jag med. Alldeles fruktansvärt roligt. Och jag är också rätt förvånad över att så många har svårt för avsnittet. Jag förstår inte riktigt vad som går att ogilla? ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tor dec 23, 2004 14:24

caffeineaddict skrev:monkeyboy: Jag älskar det jag med. Alldeles fruktansvärt roligt. Och jag är också rätt förvånad över att så många har svårt för avsnittet. Jag förstår inte riktigt vad som går att ogilla? ;)


Samma här. Jag gillar det verkligen (även om det nog inte är på topp 20) men flera som jag känner tycker bara att det är löjligt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » tis dec 28, 2004 3:17

Jag tillhör inte gruppen som höjer detta avsnittet till skyarna. Däremot tycker jag både det är vågat och intressant att man gör ett avsnitt som är på detta viset. Det som fungerar bäst är hur man låter både Adam arcen och karaktärernas story fortlöpa, vilket gör avsnittet till mer än bara ett standalone trots att dess yttre hintar om något helt annat.

Jag kan inte ens säga att jag tycker avsnittet är speciellt skrattframkallande (i jmf med vissa andra avsnitt i S4), men däremot väldigt lättsamt och underhållande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Noggster » tis dec 28, 2004 14:01

caffeine jasså, hehhe.. säger hon två då?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » tis dec 28, 2004 14:32

Från Earshot
Oh come on! What am I, Saint Buffy? He's like three feet tall!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 01, 2005 18:39

Skumt att Joss Whedon, som ändå verkar vara en intelligent och världslig TV/film-skapare, gör samma misstag som alla andra amerikaner och faller för de typiska skandinaviska stereotyperna. Jag syftar givetvis på tvillingarna Ilsa och Inga i detta avsnitt:

1. Har någon på detta forum över huvud taget träffat någon som heter Ilsa eller Inga? Inte jag. Ändå verkar Inga vara det som alla svenskor heter i amerikanska filmer.
2. Varför säger alltid svenskar "Ja" på tyska i USA?

Suck... jag kände likadant inför The Girl In Question i Angel:Italienarna var så stereotypa att jag nästan spydde.
Konstigt att Buffyverse känns såpass intelligent förutom på den här punkten. Tror ni att Joss Whedon i hemlighet föraktar européer? Man har ju hört ordet "eurotrash" nämnas ett par gånger, både om Dracula och Angel.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » lör jan 01, 2005 18:46

YS: Jag tycker dock inte att det är något problem så länge som det bara handlar om humor, jag skrattar rätt gott både åt svenskorna här och italienarna i Girl In Question. Men visst, det hade varit skojigt att göra något annorlunda. Till Joss försvar får det dock sägas att svensken Sven i Inca Mummy Girl visar sig vara mer än den stereotyp som Cordy antar att han är.

Och, ja, jag har träffat kvinnor som heter Inga. Men många av de felaktiga stereotyperna om svenskar kommer helt enkelt från att många amerikanare inte verkar kunna hålla isär Sweden och Switzerland. Därför namn som Ilsa, de tyska "Ja":na och vår påstådda förkärlek för lederhosen. Tro mig. Under min vistelse i USA hände dels det ett antal gånger ("I'm from Sweden." "Switzerland?") och dessutom träffade vi några människor som inte visste att "Sweden" var ett land.

Jag tyckte det var rätt skojigt när Drew Barrymore i sin tur retades med själva stereotypen av svenskar i Wayne's World 2.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 01, 2005 18:54

Caffeine: Det där med Sweden/Switzerland fick jag också bittert erfara i Australien/Nya Zeeland. Australiensarna är nog minst lika inskränkta som många amerikanare är på den punkten... vid ett tillfälle förklarade jag för en man att dessa två länder faktiskt inte är samma sak, och då ryckte han bara på axlarna och gick vidare; själv hade jag skämts om jag hade visat mig så okunnig, han bara brydde sig inte.

Dessutom fick jag frågan om ost och klockor och sånt hela tiden...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav JRT » lör jan 01, 2005 19:04

Tycker inte heller stereotyperna gör något, det är rätt roligt vid de få tillfällen som är (hade det dykt upp fåniga stereotyper i varje avsnitt hade saken varit en annan). Vill man störa sig kan man ju lika gärna störa sig på de sterotypa kvinnorollerna som dyker upp på flera ställen, bland annat svenskarna/italienskan, även Harmony och Cordelia i tidig form. Mer eller mindre blåsta bimbos som tänker på skor och killar, föraktar Joss i hemlighet kvinnor trots att han säger att han är feminist och har skapat en i högsta grad feministinriktad serie? Nej, knappast...

Dessutom är en huvudkaraktär byggd kring en stereotyp; Giles, vilket man sällan hör folk störa sig på. Namn som Rupert, Gwendolyn och Quentin är ovanliga i England såvitt jag vet, åtminstone numera. Även om England är allmänt förknippat med te innebär det inte att alla britter alltid haren tekopp vid sin sida och själv har jag inte stött på särskilt många engelsmän i tweed...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 01, 2005 19:10

JRT skrev:Tycker inte heller stereotyperna gör något, det är rätt roligt vid de få tillfällen som är (hade det dykt upp fåniga stereotyper i varje avsnitt hade saken varit en annan). Vill man störa sig kan man ju lika gärna störa sig på de sterotypa kvinnorollerna som dyker upp på flera ställen, bland annat svenskarna/italienskan, även Harmony och Cordelia i tidig form. Mer eller mindre blåsta bimbos som tänker på skor och killar, föraktar Joss i hemlighet kvinnor trots att han säger att han är feminist och har skapat en i högsta grad feministinriktad serie? Nej, knappast...

Buffy är väl en av de TV-serier som har lägst antal stereotyper över huvud taget? Cordelia/Harmony representerar något slags bitchelit i High School som det alltid finns några av i varje skola. Samtidigt förekommer ju de klassiska pantade fotbollskillarna, så det gäller inte bara det kvinnliga könet.

De svenska tvillingarna är dock en stereotyp som jag inte tycker är rolig eftersom så många amerikanska regissörer/författara går på den. Det hade varit roligare om de hade varit tyskar eller danskar eller något eftersom det inte är direkt vanligt.

JRT skrev:Dessutom är en huvudkaraktär byggd kring en stereotyp; Giles, vilket man sällan hör folk störa sig på. Namn som Rupert, Gwendolyn och Quentin är ovanliga i England såvitt jag vet, åtminstone numera. Även om England är allmänt förknippat med te innebär det inte att alla britter alltid haren tekopp vid sin sida och själv har jag inte stött på särskilt många engelsmän i tweed...

Nu nämner du i och försig bara watchers. De representerar en akademisk elit som är av ett visst virke av människor; förvisso överdrivna men ändå baserade på torra bokrävar som i hösta grad är verkliga.

En annan typ av engelsmän som visas är de grova blokes som kommer för att hämta Faith, de är inte klädda i tweed direkt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav JRT » lör jan 01, 2005 19:45

Yog-Sothoth skrev:Buffy är väl en av de TV-serier som har lägst antal stereotyper över huvud taget? Cordelia/Harmony representerar något slags bitchelit i High School som det alltid finns några av i varje skola. Samtidigt förekommer ju de klassiska pantade fotbollskillarna, så det gäller inte bara det kvinnliga könet.

De svenska tvillingarna är dock en stereotyp som jag inte tycker är rolig eftersom så många amerikanska regissörer/författara går på den. Det hade varit roligare om de hade varit tyskar eller danskar eller något eftersom det inte är direkt vanligt.


Nej, jag tycker inte heller att Buffy har särskilt många sterotyper, därför stör jag mig inte direkt på det när det väl dyker upp. Jag tog bara Cordelia/Harmony-bimbostilen som exempel. Jag anser själv inte att det är någon överdrift utav blåsta tjejer i serien, det görs lika mycket med alla grupper. Vill man tillräckligt kan man nog hitta argument för att serien skulle vara dömande mot många grupper - män, kvinnor, européer, homosexuella, folk som är annorlunda... Ja, det har jag faktiskt hört flera gånger. Det faktum att man dödar demoner skulle vara ett dolt sätt att visa sitt förakt mot alla som inte passar inom den "normala ramen".

Kan hålla med dig om att något annat än blonda svenskar hade varit mer orginellt dock.

Nu nämner du i och försig bara watchers. De representerar en akademisk elit som är av ett visst virke av människor; förvisso överdrivna men ändå baserade på torra bokrävar som i hösta grad är verkliga.

En annan typ av engelsmän som visas är de grova blokes som kommer för att hämta Faith, de är inte klädda i tweed direkt.


Helt sant, alla britter görs inte till tweedklädda töntar. På samma sätt görs inte alla svenskar till "jaaa"-ande, korkade blondiner. Som caffeine nämnde, Sven i Inca Mummy Girl stämmer inte in där (förutom att han heter Sven möjligen vilket väl inte är vanligt bland yngre killar idag). Nu har det inte varit många svenskar med så det är svårt att ge exempel, men vill man vara smått petig är ju även Anya ursprungligen svensk (om än för länge sedan utflyttad uppenbarligen) och hon är över huvud taget ingen euro-stereotyp.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Djehuti » tor jan 06, 2005 22:38

Jag tycker avsnittet är oerhört charmigt, även om det inte kvalar in bland mina top20 Buffyavsnitt. Det är trevligt att Joss vågar exerimentera lite, och det var smart att låta hela avsnittet börja i den alternativa världen, och tillockmed göra om själva...[Bilderna som kommer med titelmusiken], vad det nu heter. Som om detta var den verkliga världen, och som om det alltid varit på detta viset. Dock så får jag instämma i BePatient's kritik;
om varenda magic-n00b skulle kunna skapa alternativa verkligheter där de själva är som gudar, då skulle det ju skapas sådana varje pisskvart...
Känns inte vidare realistiskt, men hey...


noike skrev:Därmot är det underligt att det bara är Buffy som börjar tvivla på Jonathans värld och det är den stora missen. Giles eller Willow som båda är mycket smartare än Buffy borde också ha räknat ut att något är fel och det tidigare.


Adam listar ju genast ut det, eftersom han är så himla "aware of the world and himself" och allt såntdär. Buffy som slayer, medveten om sin plats i tillvaron, etc kanske helt enkelt har en bättre förutsättning än andra att känna att någonting är fel. Liksom, hon är ju the Slayer, hon känner nog på sig att hon är ämnad att vara något mer än en sidekick.


Yog-Sothoth skrev:Skumt att Joss Whedon, som ändå verkar vara en intelligent och världslig TV/film-skapare, gör samma misstag som alla andra amerikaner och faller för de typiska skandinaviska stereotyperna. Jag syftar givetvis på tvillingarna Ilsa och Inga i detta avsnitt:


Jag tycker faktiskt att stereotyper av det här slaget kan vara ett rätt charmigt inslag. Vidare så är jag inte säker att Joss har en så snedvriden uppfattning om svenskar (även om alla har vissa fördomar), utan det kanske mer bara är en slags diskret hyllning till den klassiska stereotypiseringen av svenskar; ytterligare en popkulturell referens?
Alltså, det kanske var med flit?



Annars så tycker jag att Buffy är totalt överfull av stereotypa karaktärer. (Hela Buffy är ju som en hyllning till den blonda bruden som alltid är den som först blir slaktad i alla skräckfilmer; här är rollerna de totalt motsatta) I stort sett varenda utav de ursprungliga karaktärerna ÄR jävligt stereotypa. Skillnaden med de flesta andra serier/filmer är att Buffys karaktärer trots allt utvecklas och blir något helt annat än vad de började som. De stereotypa karaktärerna bryter småningom med den rådande normen för stereotypa karaktärer, så att säga.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav sharatec » tor jan 06, 2005 23:56

Djehuti skrev:Adam listar ju genast ut det, eftersom han är så himla "aware of the world and himself" och allt såntdär. Buffy som slayer, medveten om sin plats i tillvaron, etc kanske helt enkelt har en bättre förutsättning än andra att känna att någonting är fel. Liksom, hon är ju the Slayer, hon känner nog på sig att hon är ämnad att vara något mer än en sidekick.


Slår du mig om jag hävdar att det är Faith som är the Slayer numera? ;)


- För övrigt anser jag att Superstar fortfarande är uselt...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Wyclef » tor jan 13, 2005 17:42

Ett av de sämsta Buffy-avsnitten jag sett, det bjöd inte på mycket, några skratt gav det att se Jonathan som så speciell, inte mer.
Wyclef
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 dec 2004
Ort: Umeå

Inläggav Binchy » mån jan 17, 2005 13:26

Jag tycker detta är ett rätt charmigt avsnitt. OK, första gången satt jag och undrade vad som hänt och hur de skulle fixa det. Men nu har jag sett det en 5-6 gånger och då är det ju lättare att bara följa med. Lite fånigt att han är bäst på ALLT, sådana människor finns ju inte. Man är väl oftast bra på antingen sport eller konstnärliga saker, sällan båda två (undantag finns ju givetvis).

Stereotyperna har jag inte så väldigt mycket emot, svenskar är ju en av de etniska grupper utanför USA som nämns oftast i Buffy, det är väl inte dåligt för ett litet land med bara 9 miljoner invånare. Att vi sedan blandas ihop med Schweiz är ju inte så himla konstigt. Hur bra koll har vi på USAs geografi, hur många kan peka ut Missouri eller Montana på kartan och höra skillnad på dialekterna i de två staterna. Svenska och tyska låter rätt lika, om man inte kan något av språken.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 16:18

Binchy skrev:Stereotyperna har jag inte så väldigt mycket emot, svenskar är ju en av de etniska grupper utanför USA som nämns oftast i Buffy, det är väl inte dåligt för ett litet land med bara 9 miljoner invånare. Att vi sedan blandas ihop med Schweiz är ju inte så himla konstigt. Hur bra koll har vi på USAs geografi, hur många kan peka ut Missouri eller Montana på kartan och höra skillnad på dialekterna i de två staterna. Svenska och tyska låter rätt lika, om man inte kan något av språken.

Jag vill göra ett litet tillägg: Det är inte bara i Buffy svenskar är vanligt förekommande, jag tycker knappt det går en vecka innan jag hinner se en svenskreferens i någon form av amerikanskt bildmedium.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » mån jan 17, 2005 17:08

Var det inte så att nästan halva Sveriges befolkning emigrerade till Amerikat runt förra sekelskiftet (väldigt många i alla fall) ? Då finns det ju rätt många Amerikaner med svenskt påbrå. ABBA och Nyfiken Gul och Nyfiken Blå (och den följande rättegången) har väl en hel del med svensk-medvetandet i USA (och andra delar i världen) att göra också.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 17:14

Binchy skrev:Var det inte så att nästan halva Sveriges befolkning emigrerade till Amerikat runt förra sekelskiftet (väldigt många i alla fall) ? Då finns det ju rätt många Amerikaner med svenskt påbrå. ABBA och Nyfiken Gul och Nyfiken Blå (och den följande rättegången) har väl en hel del med svensk-medvetandet i USA (och andra delar i världen) att göra också.

Nu sviker min allmänbildning mig... Nyfiken Gul och Nyfiken Blå?!?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Ai » mån jan 17, 2005 17:33

Yog-Sothoth skrev:
Binchy skrev:Var det inte så att nästan halva Sveriges befolkning emigrerade till Amerikat runt förra sekelskiftet (väldigt många i alla fall) ? Då finns det ju rätt många Amerikaner med svenskt påbrå. ABBA och Nyfiken Gul och Nyfiken Blå (och den följande rättegången) har väl en hel del med svensk-medvetandet i USA (och andra delar i världen) att göra också.

Nu sviker min allmänbildning mig... Nyfiken Gul och Nyfiken Blå?!?


"Nyfiken..."-filmerna av Vilgot Sjöman som i slutet av -60 och början av -70 väckte stort rabalder nästan överallt utomlands. Den verkligen cementerade myten om den Svenska Synden. Från IMDb (kommentar från Gul-sidan):
This movie caused a great sensation in 1969 because it was considered pornographic. The movie was not allowed to be shown in America. Finally, after a highly publicized court battle, the courts allowed the movie to appear and everybody went to see the movie. The movie was banned in many countries, not only in America, because is showed a man and a woman having sexual intercourse, the first time ever in a movie. However, in the actual scene, they climb a tree in a public park and have intercourse fully clothed in the branches of the tree. It takes the reader's imagination to understand what they are really doing. The content is so mild by today's standards that the movie is largely forgotten. However, it was because of the court precedent set by "I Am Curious (Yellow)" that we are allowed to see almost everything today.


Nyfiken Gul (Jag är nyfiken - en film i gult )

Nyfiken Blå (Jag är nyfiken - en film i blått)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav gaspode » mån jan 17, 2005 17:38

Jag tror det här med att man tycker sig se svenskreferenser hela tiden till viss del beror på vad man letar efter.

Ett exempel på detta är att jag alltid tyckt att just den bilen jag köpt har blivit väldigt vanlig så fort jag skaffat en. Man noterar inte Renault5:orna förrän man själv har en..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » mån jan 17, 2005 23:49

Det är antagligen genetiskt betingat att leta efter det välkända och normala. Vi är ju ursprungligen flockdjur och behövde ju känna igen de i vår flock.

Känner igen det där med R5:a. Vi hade en förut och plötsligt var gatorna fulla med R5:or. Nu är de istället fulla med Skoda Felicior.

Jag trodde alla kände till Nyfiken Gul, men de är kanske för gamla. Det är väl lite betecknande att även Ai, som är ungefär lika ung som jag (hihi) kände till dem. Fast å andra sidan, rättegången var samma år som jag föddes, så jag kan ju inte ha något eget minne av den.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Ai » tis jan 18, 2005 4:02

Binchy skrev:Jag trodde alla kände till Nyfiken Gul, men de är kanske för gamla. Det är väl lite betecknande att även Ai, som är ungefär lika ung som jag (hihi) kände till dem. Fast å andra sidan, rättegången var samma år som jag föddes, så jag kan ju inte ha något eget minne av den.


Ärligt talat så har jag inte nåt 'minne' av nån rättegång - jag var inte värst gammal alls på den tiden (Gul-filmen släpptes samma år jag föddes) och jag tror det dröjde ett bra tag innan min ömma moder ansåg mig vara tillräckligt gammal för att se den. ;) Men jag trodde också att det var allmän kännedom. Men som sagt - dom börjar väl bli lite för gamla för folks direkta medvetande.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » tis jan 18, 2005 9:20

Ai skrev:Men jag trodde också att det var allmän kännedom. Men som sagt - dom börjar väl bli lite för gamla för folks direkta medvetande.


Jag tycker man gång på gång blir förvånad över precis hur lite som är allmän kännedom. Det verkar inte vara mycket som majoriteten vet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tis jan 18, 2005 10:57

Förlåt, Ai, jag menade ju givetvis inte att du skulle ha minne av den heller. Jag menade snarare att man kan ha kännedom om saker som hände innan man själv började uppfatta saker, dessa filmer hör väl inte till de första saker man berättar för barn om, hehe.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 18, 2005 11:42

Binchy skrev:Känner igen det där med R5:a. Vi hade en förut och plötsligt var gatorna fulla med R5:or. Nu är de istället fulla med Skoda Felicior.

Konstigt, jag tyckte inte det fanns fler Ferraris bara för att syrran köpte en...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Ai » tis jan 18, 2005 14:31

Binchy: Jag tog absolut inte illa upp, jag höll snarare med. ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare