4x06 - Wild at Heart

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Hur många varulvar?

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
3%
6
5
15%
7
6
18%
8
13
39%
9
7
21%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 33

Inläggav Zaxx » lör maj 01, 2004 18:33

spoilers... BAD!

tråkigt med ett sånt här avsnitt att veta vad som skall hända... detta är ett sånt där avsnitt som är extra roligt att se på, när man vet vad som händer senare i serien. Inte några speciella händelser jag tänker på iofs.. men i det storahela så är det skojj!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav -Emelie- » sön maj 02, 2004 21:56

Noggster: Jag var spoilad..
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Zaxx » sön maj 02, 2004 23:06

var det inte poser som hade detta med alternativt röstspår??.. hmm den vill jag ha!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » mån maj 03, 2004 12:13

Alternativt?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån maj 03, 2004 12:46

Zaxx menar nog kommentarsspåret som bara fanns med på R1-utgåvan av Buffy S4.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tor jun 17, 2004 0:42

Grr, vem har satt en tvåa på detta avsnittet?
Grr, för mig är det inte självklart att Oz lämnar serien, men nu är det dessvärre det.

Underbart avnsitt, faktiskt det bästa hittils i S4. Fick en sån där klump i bröstet (får det istället för att gråta) vid ett flera tillfällen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Zaxx » tis jul 13, 2004 9:30

Ett tips till alla ser som inte sett "WAH" med kommentatorspår än. Gör det, såfort du bara kan! Har två favoriter nu, denna och "Lies my parents told me".

Helt enkelt bästa kommentatorspåren, ever!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis jul 13, 2004 10:38

Ja, det här var ett kul kommentarspår. Inte sååå mycket värdefull info, men väldigt roligt.

Min personliga kommentarspårsfavorit (bland Joss-serierna) är nog iofs Joss på Fireflys Objects in Space. Pure brilliance! Överpretentiöst och ändå inte.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » tis aug 03, 2004 20:57

Efter upphämtningen i Sambo-projektet (se tidigare B s. 4 avsnitts trådar) med hans egna förslag om Buffy-tittning så var det med spänning jag väntade efter 'Fear itself'...ville han kanske se mer? Jag lät videon gå och han protesterade inte utan lade sig mer tillrätta i sängen! Nämnas bör nu att jag faktist inte har Beer Bad på just det bandet.

Avsnittet började ju dessutom med "hans" militärgubbar som han blivit så nyfiken på! Dessutom gjorde dom något som han inte kunde låta bli att uttrycka sitt högljudda gillande över: dom zappade Spike! :D Jag lägger ingen skuld på honom för det - han är ju min Sambo, och Spike... ja, Spike är min besatthet... ;) Så om Sambon gillar när Spike får stryk så bådar det bara gott för mitt lilla projekt i övrigt! 8)

I övrigt hade han faktist bara en kommentar under hela avsnittet. Det var när Veruca repade med sitt band. Då kunde Sambon (som är trummis) inte låta bli med att högljutt påpeka det ologiska i att när "det otroligt burkiga trummaskinsljudet från typ -80 talet kom in så började trummisen spela på ett vanligt trumset", nåt sånt...

JO, han kommenterade Aly's förmåga att vrida på vattnet också. "Helena Bergström kan ju ta lektioner av den där bruden i att gråta!! Herregud, hon snorar också!" :D

Själv är jag inte så fruktansvärt förtjust i avsnittet, mest för att Oz åker. Men Sambon verkade fortfarande inte tröttnat, så jag lät bandet gå med orden:
(Spoiler för BtVS 4x07)
"Nästa avsnitt får du veta om militärisarna!"

(forts i 'The Initiative' tråden)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav brat » ons aug 04, 2004 1:53

Jag följer med spänning! Och måste tillägga att det nog bara var bra att du inte hade "Beer Bad" på bandet.
"Wild at Heart" är ett lite annorlunda avsnitt, men helt klart ett njutbart sådant. Bäst är väl Willow... eller hon kanske tom är det enda bra. Men han verkar ju ha genomlevt, tom med lite behållning, så operationen går vidare!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » ons aug 04, 2004 9:05

Marti "The queen of pain" Noxon svingar piskan igen och visst gör det ont... jag har väl inget direkt att tillägga till de ovan nämna kommentarerna annat än att jag tyckte att det var ett snyggt sätt att skriva ut Seth Green på och att Alison nästan är lika bra som Sarah när hon vrider på kranarna...

Spoiler resten av serien

Tycker också att det är snyggt att Willows tendens att vilja lösa känslomässiga problem med hjälp av magi startar så tidigt som här... det gör hela Darth Rosenberg arcen (minus "Wrecked" *hurl*) väldigt väl upplagd
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » ons aug 04, 2004 12:05

Ai skrev:Aly's förmåga att vrida på vattnet också.

:D Det uttrycket har jag faktiskt aldrig hört förut. Det måste jag börja använda!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav BePatient » fre sep 24, 2004 21:40

Kommer nog aldrig förstå denna förkärlek till kommentarspår. Låter hellre avsnittet helt enkelt vara vad det är... Wild at Heart är i vilket fall ett av mina favoritavsnitt så här långt - just nu är jag på gång med säsong sex. Mest för att seriens bästa skådespelare, Alyson Hannigan, får ta ut svängarna, och för att jag mer eller mindre är förälskad i Oz. En maskulin och helt platonisk förälskelse, men ändock.

*host*

9/10 iaf. Nära fullt betyg.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Tob » tis nov 23, 2004 21:13

Ingen slår Alyson när det kommer till tragik och smärta. Här är hon fenomenal, det känns mycket trovärdigt, och jag som tycker om både Willow och hennes relation med Oz lider självklart. Ett mycket snyggt och prydligt sätt att skriva ut Seth ur serien. Det känns varken stressat eller konstruerat. Definitvt ett av dem bättre avsnitten ur säsong 4.

Spoiler S6
Det är roligt att se hur Willow reagerar när hon har upptäckt Oz och Veruca. Hur hon nära på med en gång tar till magi, även om hon tillslut misslyckas så hintar man rätt kraftigt om att en ledsen och arg Willow inte är att leka med
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » tis jan 11, 2005 11:23

Kul att se när hela gänget är på the Bronze och lyssnar på Veruca. Alla killarna är som hypnotiserade. Voice like an albatross, ja om albatrossar har djupa alt-röster. Hon har helt klart en speciell röst.

Åh, vad det är synd om Willow, och vad lysande Alyson är på att gråta trovärdigt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » mån feb 28, 2005 19:34

Känns verkligen tragiskt att Oz lämnar serien, torts att han kan ses som en lite stel och förutsägbar karktär så var/är han en av mina absoluta favoriter. Wild At Heard (som för övrigt är ett av de bästa episod namnen någonsin), är trots allt en perfekt avslutning på Oz eran och ett bra sätt att skriva ut honom. Sista scenen med han och Willow är kalssisk och yttligare ett bevis på Hannigans enorma skådespelar talanger.

Jag tycker att Veruca är en underbar karaktär, lite som Sunday fast med mycket mer djup. Hon är..."hypnotiserande" när hon sjunger, jävligt skön röst. Synd bara att hon dog, hade gärna sett mer av henne. Men hennes dög gjorde mycket för avsnittet, den visade verkligen hur brutal Wolf Oz är, och man kan faktiskt förstå Ozs beslut. Mycket bra avsnitt, en 8:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav CheeseGuy » tor mar 03, 2005 12:48

Det här är helt klart säsongens bästa avsnitt så här långt, och ett av de bästa efter hela säsongen. Även om det förstås har en fördel av att vara precis efter Beer Bad. Det är i alla fall fruktansvärt sorgligt, och förutom att Alyson som sagt är lysande så är hon fruktansvärt snygg (vilket å andra sidan är distraherande).

Dessutom: Oz skrivs som sagt snyggt ut ur serien, Willow missbrukar (nästan) magi igen och så får vi (återigen) lite uppbyggnad för nästa avsnitt.

Jag stör mig dock fortfarande på varulvskostymen. Den ser ju inte ut som en varulv alls. Snarare som en apa. Är det möjligt att det är meningen att en äldre varulv ska se ut som Oz i det här avsnittet, och att en yngre ska se ut som en tvåbent varg? Det stämmer ju faktiskt in på allt vi har sett i Buffyverse (om jag inte har glömt något): I Phases, då Oz precis har blivit en varulv så ser han ut som en tvåbent varg. Nästa gång vi ser honom som varulv, flera månader senare i "The Beauty and the Beasts", så ser han ut som i det här avsnittet. I det här avsnittet ser dessutom Veruca ut som Oz, och vi vet att hon har varit varulv en längre tid. Och långt senare i Angel 5x03 så är återigen en nybliven varulv av typen tvåbent varg.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav sharatec » tor mar 03, 2005 12:57

Nu kommer säkert någon otäck människa och förstör min illusion med motsägande fakta, men jag gillar verkligen CheeseGuys förklaring på varulvsutseendena. Den kanske inte är perfekt (och jag lär aldrig tro att det var så man tänkte det från början :( ), men jag tycker att det är småtrevlig halvlogik i att varulven blir mer och mer djurisk ju oftare den får komma fram. Nästan lika trevlig förklaring som

spoiler säsong 7
kraftboostad Turok-han.

Snyggt jobbat!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav A bear » tor jun 30, 2005 11:46

Ack, så sorgligt...

...ack, så bra.

Oz skrivs ut, och görs det trovärdigt. Gillar verkligen att de inte gör det så enkelt för sig som att Veruca lurar honom och Oz är oskyldig, utan Oz bär sig faktiskt klandervärt åt. Man förstår varför han handlar som han gör, men ändå; hade han sagt något redan första dagen hade det inte gått så här. I alla fall inte just den här gången. Återigen, ingenting är enkelt och otvetydigt i Buffyverse.

OZ: She was gonna hurt somebody. I didn't have a choice.
WILLOW: But you did. You could've told somebody. Your solution... Just put you two together in a room all night?
VERUCA: Girl's got a point.


Och Oz, bilden av coolhet och lugn, får vara känslosam - väldigt bra gjort av Seth Green; han får flera väldigt dramatiska scener som hade varit lätt att ramla ur karaktären - nästansammanbrottet i bilen i slutet, t ex - men Oz förblir Oz in i det sista.

Willow... stackare. Det är mer än en scen i det här avsnittet som verkligen gör ont att se, från den där riktigt pinsamma scenen vid uteserveringen till slutet... samtidigt så är det ju väldigt talande (och otäckt) att hennes reaktion blir att ta till den svartaste magi hon känner till. "By Satanis and the devil" - yikes!

Liiite stör jag mig faktiskt på hon som spelar Veruca. Hon är lite för förtjust i det där knepet att rulla med huvudet och glo hotfullt under lugg, och hennes lipsyncing är verkligen usel. Men hon är ändå en ganska trovärdig karaktär, och det är inte helt svårt att förstå Oz...

...fast inte när man ser Alyson i skinnbyxor.

Sträckan 4x04-4x10 är faktiskt ännu bättre än jag mindes den.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav mmmf » tor maj 11, 2006 11:43

Jag har en liten beef med det här avsnittet. Förklara för mig vad det är som gör att varulvs-Oz mellan natt 2 och natt 3 skiftat från gottegris till dödsvåldsmördare. Hur mycket av personligheten sitter i varulvs-jaget? När Oz säger att allting svartnar får man (åtminstone jag) intrycket av att varulvs-jaget lever sitt eget liv helt bortkopplat från personen inuti.
Men - att döma av hans plötsliga attitydförändring gentemot Veruca borde man då kunna dra slutsatsen att varulvs-jaget "tar över" människo-jagets mer primitiva känslor. Or so one would think. Ända tills varulvs-Oz försöker attackera sin kära Willow och hela min teori faller platt på marken i obehagliga dödsryckningar. Högst otillfredsställande. Har jag missat nåt?
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav fripp21 » mån maj 15, 2006 23:36

"All geminis to the raspberry hats"

Sorgligt. Det känns svårt att se Willow i sådan förtvivlan. Avsnittet har en stark avslutning, men tyvärr ser jag det inte som en absolut höjdare. Vägen fram till det bittra slutet var inte så engagerande. Ofta är de mästare på att väva ihop flera trådar, och blanda dramat med humorn. Här blir det allvarligt drama blandat med...allvarligt drama. Jovisst, jag känner med Willow, men jag tycker att Veruca är en dålig karaktär (i betydelsen svag karaktär), och jag förstår inte till fullo Oz val. Men Willow är söt.

Det fanns inte speciellt mycket roligt i detta avsnitt, men två små detaljer kan man i alla fall döva ångesten med.

Spike i inledningen. Han övervakar Buffy och säger med sin mest olycksbådande röst:
Spike : Watch your mouth, little girl. You should know better than to tempt the fates that way. 'Cause the big bad is back, And this time, it's...
Och så stunnas han av the commandos. Mycket lyckad scen. Jag log.

Den andra detaljen/kommentaren är hur orolig Giles blivit. Giles gästar scoobisarna på the Bronze!
Giles: Splendid. Well, it's ages since I've been to a gig. Well, don't look that way.
I'm...I'm...I'm down with the new music. And I have the albums to prove it.


Men i slutändan var detta ett allvarsamt avsnitt om en skör och senare arg Willow. Jag blev lätt chockad över hennes instinkt att förbanna både Veruca och Oz. Bryta hans hjärta!?

Till sist har hon bara minnena kvar. Just när hon vaknar i sängen med sin Oz var allt så bra. Stoppa tiden, dra ut den i oändligheten. All geminis to the raspberry hats.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons nov 15, 2006 21:46

Bästa replik: Känns fel att ta ett Spikecitat här, men just eftersom det är så snyggt uppsatt och så hastigt nertaget på jorden igen utan att vi ens ser en skymt av honom under resten av avsnittet:
SPIKE: Watch your mouth, little girl. You should know better than to tempt the fates that way. 'Cause the big bad is back, And this time, it's... Urrgh! Aaaahhh!
(spoiler hela 'verse) Och också för att det är sista gången vi ser gamle Spike. Någonsin. RIP.

Bästa popkulturreferens:
OZ: I don't know about tonight. Unless the extreme Jerry Garcia look turns you on.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Chris Becks lilla kärlekstema för Willow och Oz - det som är orkestrerat i slutet - är märkvärdigt likt Nick Caves "Darker With The Day". Är Nick Cave Buffyfan?

Hej Joss Whedon:
Det var i 'Phases'-tråden som gollum skrev:att inte hitta någon kur mot varulvandet istället för att lugnt konstatera att man ska låsa in Oz tre kvällar i månaden är att komma undan för enkelt.
Enkelt? ;)

Det här är något de har satt upp under flera avsnitt nu; vi ser Veruca första gången i "Living Conditions", vi har Oz' skräck för att tappa kontrollen i "Fear Itself", vi har hans fascination och åtföljande nästan-gräl med Willow i "Beer Bad"... men vi har också Oz hela karaktär. Oz säger inte mycket, men när han säger något är han alltid ärlig. Han ljuger inte, vare sig för andra eller för sig själv. Det är det som gör att han så lätt köper att det finns vampyrer i "Surprise", t ex: han har inga skygglappar som 99,9% av Sunnydales befolkning. Men det är också det som gör att han vet att Veruca har rätt: han kan, bevisligen, inte kontrollera sin vargsida. Och det är också det som gör att han klarar av att acceptera det och lämna stan. Iofs, hade han inte försökt gå emot sin natur och ljugit för både Willow och Buffy, utan talat om att Veruca var en varulv och att de hade vargat ihop, kunde det kanske ha gått vägen ändå, men... antagligen inte. Skadan är gjord redan första natten.

Även kusligt att se Willows reaktion när katatonin lagt sig. Om vi trodde att Willow var hård mot de hårda i "I Only Have Eyes For You" eller "Choices" så... yikes. Mental note: reta inte upp Willow.

Awww: Givetvis. Sista morgonen Willow och Oz får ihop tillsvidare. När folk har det sådär bra i Jossverse... då lurar något elakt bakom hörnet.

Höh? Hur dör Veruca egentligen? Har Oz silverplomber i tänderna? (Och det här känns inte riktigt som en miss, bara ganska korkat: varför lämnar Buffy Willow ensam för att jaga Veruca? Ring Xander, eller Joyce, men lämna inte en nästan självmordsbenägen kompis ensam. Men men, Buffy har aldrig varit helt bra på att se hur andra mår...)

Wow, detta är en bra serie: Ett av s4s bättre avsnitt, om än inte riktigt i klass med de bästa. Det gör ont - scenen vid lunchbordet, Oz velighet, Willows utskällning av honom när hon hittar dem tillsammans, och så förstås slutscenen... ouch.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 16:51

OK, mer S/M. Varulvssex verkar gå livat till. Det gillar vi. Och Joss måste tycka mycket om brudar med olika slags sår och blåmärken. Borde inte det ses som ganska problematiskt ur flera synvinklar, jämfört med referenserna till bondage och andra mer lekfulla praktiker?

Fast vad är dealen med hur Veruca skildras egentligen? Som vanligt väljer jag att tolka monsterbiten symboliskt, och kvar blir ett vanligt problem: Ena parten i ett förhållande blir intresserad av någon annan. I det här fallet är älskarinnan en extremt självisk och elak person – men det måste ju inte hon eller han alls vara. Veruca känner ju inte Willow, och har inga förpliktelser gentemot henne. Men ska man sno någons tjej eller kille i Buffyverse måste man tydligen vara sleazy till sättet också. Onödigt.

Sensmoralen är väl den vanliga: Känner du att du måste vänstra, se för helvete till att göra det oupptäckt och ha inga skuldkänslor. Annars: Låt bli.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Ruccola » sön mar 04, 2007 21:29

Aargh, varför finns det bara kommentarspår på R1-varianten av "Wild at Heart"?

Är det fler kommentarspår man går miste om när man köpt R2?
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Sundbyberg

Inläggav AKS » sön jun 10, 2007 15:34

Konstigt med så få kommentarer till detta avsnitt (stora delar av tråden ägnas ju till Family Guy). I alla fall så får väl jag dra mitt strå till stacken nu...

Detta avsnitt är helt klart ett av de bättre S4-avsnitten. Och här är det i princip bara angst som gäller och det blir jobbigt (på ett "positivt" sätt). En av de saker jag reagerar mest på i avsnittet är då Willow utanför buren, då Veruca gått, säger "you jerk" till Oz. För hon har rätt att göra det i det läget, men att Oz blir kallad jerk är nästan för mycket. Sen S2 har han ju varit världens bästa pojkvän i princip och... nej, den scenen får alltid mina ögon att bli blanka.

För att inte tala om detta på slutet:

WILLOW: Oz, don't you love me?
OZ: All my life I've never loved anything else.


:(

Jag funderade länge på om jag skulle sätta 7:a eller 8: a på detta avsnitt, men i slutändan bestämde jag mig för att 8 är det rättvisa betyget eftersom avsnittet berör något så oerhört i andra halvan. Det som ev hade kunnat göra att det blev en sjua är det faktum att Veruca-bruden är enormt irriterande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre nov 27, 2009 0:29

Jag drog mig lite för att se det här avsnittet, tycker det är så väldigt jobbigt att titta på.

Det börjar bra och lättsamt med Giles som dyker upp the Bronze och den söta scenen med Oz och Willow i sängen när hon drömmer.

Det obehagliga börjar under lunchscenen med Oz, Willow och Veruca och sen tar det aldrig slut. Jobbigt när Oz säger nej till sex, när han kysser Veruca och när Willow kommer ner till buren. Den scenen får mig att gråta. Jag hatar verkligen Veruca, hon drar ner betyget på avsnittet eftersom hon förstör varje scen hon är med i. Hon hade väl kunnat vara lite mer sympatisk, tycker jag.

Slutscenen är riktigt stark och får mig att gråta igen. Det knäcker mig helt och hållet att se Willow så. Jag orkar inte. :(

Favoritcitat:
Willow: Oz... Don't you love me?
Oz: My whole life... I've never loved anything else.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Amanja » mån feb 22, 2010 17:42

Är han en människa förutom 3 dagar i månaden då han är en varulv eller är han alltid en varulv som går förklädd som människa?!
Älskar att dessa frågor ställs.
Användarvisningsbild
Amanja
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 jan 2010
Ort: Uppsala

Inläggav Spuffy » sön mar 20, 2016 15:47

AKS skrev:Konstigt med så få kommentarer till detta avsnitt (stora delar av tråden ägnas ju till Family Guy).

Precis vad jag också tänkte. Detta avsnitt är ju så oerhört känsloladdat och fint och förfärligt, trodde det skulle vara ungefär dubbelt så många kommentarer här än vad det visade sig vara.

Hur som haver: Jäklar vad jag grät! Igen. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser serien, det sorgliga är fortfarande lika sorgligt även om jag vet om att det ska hända i förväg.

WILLOW: Oz, don't you love me?
OZ: All my life I've never loved anything else.

De skicker en kniv i mitt hjärta, gång på gång. Med tanke på hur lyckligt och fint det börjar, kan nog den som känner till Joss värld förstå att det kommer gå åt skogen sen, även om man aldrig sett avsnittet tidigare... Snyggt uppbyggt från början (för några avsnitt sen) till slut! Redan när Oz och Veruca tittar på varandra första gången känns det att dåliga grejer skulle hända. Oz har varit rädd för vad hans demon skulle kunna göra, rädd för att tappa kontrollen, och nu inser han att han egentligen aldrig haft någon kontroll. Det är klart han behöver göra något åt den saken. Om hans bur skulle brista när Willow eller någon annan vore där, skulle han döda dem. Klart han inte kan bara leva vidare på det vis han gör nu. Men Willow har rätt också - han hade kunnat berätta det för någon! Han hade ett val där.

Men sviken Willow är otäck Willow. Svartaste svarta magin vänder hon sig till, huga. Jag undrar vad exakt det är hon tänker göra. Hon är otäck. Jag tycker faktiskt hon har fel i en del av det hon är arg på Oz över - hon säger att det inte är samma sak som när hon och Xander fick ihop det och absolut, det är inte samma sak MEN: jag vet inte om jag tycker det Oz gör är mycket värre än det hon gjorde. Oz har dessutom förlåtit henne, och han är för fanken FORTFARANDE KOMPIS med Xander. Willow och Xander höll på successivt allt mer och smög bakom sina respektive. De betydde något för varandra innan det hände, och de betyder fortfarande mycket för varande efteråt. Oz får ett plötsligt hjärnsläpp och är med Veruca, utan att ha känslor för henne. Är det värre? Njae, jag vet inte jag. Att Willow ska använda svart magi mot honom pga detta, när de redan gått igenom att hon var otrogen tidigare? Inte vettigt. Men det är väl just det som är grejen - att bli sviken är inte vettigt, det går inte att vara vettig då. Willow känner bara smärta, och hon försöker hitta ett sätt att ta ut den på. Knasigt sätt, sure, men ändå. Veruca är en otäck jäkel, som söker upp Willow för att döda motståndet. Huga! Dessutom är hon verkligen usel på att mima sång.

Och Oz dödar Veruca. Varulvar kan alltså döda andra varulvar?

Något helt annat som inte är känslomässigt dränerande: Himla kul hur de inleder med Spike uppe på berget, vi får se honom bli fångad och - inget! Jag älskar den här serien.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare