4x15 This Years Girl (Pt 1) 4x16 Who Are You (Pt 2)

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Faiths return.. How many points?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
5%
8
10
24%
9
16
38%
10
13
31%
 
Antal röster : 42

Inläggav Lipton » lör nov 13, 2004 15:25

sharatec skrev:
VelocityBoy skrev:
Lipton skrev:Säger de inte något om att de blir påverkade av att vara i varandras kroppar? så att ju längre Faith är i Buffys kropp ju mer av hennes värderingar får hon och tvärt om.


Jag har alltid tolkat det som att Faith påverkas av Buffys omgivning, kärleken hennes vänner visar henne m m och pga det börjar agera som Buffy skulle göra... jag tycker att det skulle vara synd om det vore så att det inte var Faith som valde att försöka att rädda personerna i kyrkan.


Håller med VelocityBoy här, även om det kanske mest beror på att jag inte vill att Faiths förändring ska bero på någon form av påverkan från kroppen hon har...


Det var ingen åsikt jag hade, mer något jag observerat från avsnittet. :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav RalfiParpa » tor dec 02, 2004 19:10

Såg om avsnitten igår och mitt omdöme står fast: "Who Are You?" är ett av mina absoluta favoritavsnitt. Även "This Year's Girl" är mycket bra tack vare drömsekvenserna, särskilt när de bäddar sängen men känns emellertid mer som en inledning och kan därför aldrig nå samma nivåer som del två.
Eliza Dushku och Sarah Michelle Gellar är otroligt bra som varandra, i synnerhet Faith känns alltid som Faith tack vare kroppsspråk, ordval och beteende. Om de inte hade bytt tillbaka så tror jag att Willow eller Xander hade räknat ut att det inte är Buffy ganska snabbt.

Faith måste förresten vara otroligt perceptiv. Hon la märke till Willow och Taras spirande relation innan någon annan.
Senast redigerad av RalfiParpa tor dec 02, 2004 19:18, redigerad totalt 3 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav sus@n » tor dec 02, 2004 19:15

Eliza är riktigt bra som Buffy med, alltså inte SMG som Faith i Buffys kropp utan Eliza som Buffy i Faiths kropp.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Joamna » tor dec 02, 2004 20:03

RalfiParpa skrev:Faith måste förresten vara otroligt perceptiv. Hon la märke till Willow och Taras spirande relation innan någon annan.


Sånt kan väl vara lättare också om man kommer lite utifrån.. Kan vara svårt att upptäcka förändringar för folk som är nära en ibland.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor dec 02, 2004 20:17

RalfiParpa skrev:Faith måste förresten vara otroligt perceptiv. Hon la märke till Willow och Taras spirande relation innan någon annan.


Det är ganska häftigt att Tara inser att det inte är Buff också.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav mattek72 » tis dec 21, 2004 13:55

Två av höjdpunkterna i denna lite tradiga säsong.
Faith (Eliza Dushku,den snyggaste i serien,CC kan gå och dra något gammalt över sig.)
Gillar verkligen drömsekvenserna innan Faith vaknar.
Scenen när Buffy,Willow och Faith möts är också kul med många vassa repliker.
Det finns många härliga scener i dessa två avsnitt.
Den härliga spegelscenen,när Faith i Buffy's kropp står och övar på att bli en övertygande Buffy.
Det märks tydligt i vissa scener att Faith har problem med äkta känslor.
Hon vet inte hur hon ska reagera när hon får en kram av joyce.
Inte heller klarar hon av att ha sex med Riley när hon upptäcker att det inte bara är fysiskt utan även känslomässigt.
Det visar ju att Faith inte har varit med om äkta känslor.
Scenen i kyrkan när hon sitter och slår på Buffy som är i hennes riktiga kropp är det bara sig själv hon ser,inte Buffy.
Som sagt två härliga avsnitt som får betyg 9.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav sus@n » tis dec 21, 2004 19:34

Såg How Are You idag, och denna gången såg jag verkligen att Faith har problem med sig själv (precis som mattek72 nämner). Hon är helt klart trängd i kärleksfulla situationer.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Binchy » sön jan 16, 2005 23:48

Mycket bra avsnitt. SMG och Eliza måste haft rätt skoj när de spelade in det här och de skulle låtsas vara varandra.

Xander (regarding Adam and Faith): "I'd hate to see the pursuit of a homicidal lunatic get in the way of pursuing a homicidal lunatic."

Willow: "That was the funnest coma ever."

Joyce: "Are you going to slit my throat anytime soon?"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav RalfiParpa » lör mar 19, 2005 16:06

Efter att ha sett om det här avsnitten måste jag bara skriva något trots att jag egentligen inte har något nytt att säga. Det här är bara så bra på alla sätt och vis. Ja, jag skulle gå så långt som att kalla det av seriens fem bästa avsnitt.
Buffy som Faith när hon kommer till Giles är bara för bra för att vara sant, hon är Buffy.

Och sedan finns det ju en massa andra trevligt som först blir klart efter att man sett avsnittet flera gånger. Faith och Buffy är olika. Buffy drivs av ett starkt rättspatos (som Faith driver med i spegelscenen) medan Faith mer är "in it for the kill". Så därför tycker jag att scenen där Faith räddar en flicka från en vampyr är en av seriens finaste.

Tio.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav xAMNESIAx » tis mar 29, 2005 18:31

Jag vill gå så långt och säga att "This years girl/Who are you" är nästan i klass med Becomming. Faith har alltid varit en bra karaktär, speciellt i slutet av S3. Men det är i dessa två avsnitt som hon är som bäst. En djupt tragisk karaktär på gränsen mellan gott och ont. Scenen då hon ser på video bandet av borgmästaren är helt underbar. Det finns bara ett betyg, 10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav HeY » lör jun 11, 2005 12:30

Tycker att avsnittet var jättebra, jag bara älskar Faith, hon är en av favoriterna i Buffy!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön jul 03, 2005 12:06

FAITH! Yeah!

Det är som om de inser att det förra dubbelavsnittet var en gäspfest och bestämde sig för att rycka upp sig direkt. Det här är s4s höjdpunkt - "Hush" undantagen.

- Faiths drömscener. (Eller om den första kanske är Buffys? Överhuvudtaget är det ju ett dubbelavsnitt som leker ganska rejält med att lösa upp linjen mellan mörkt och ljust, gott och ont, Faith och Buffy...) Den med borgmästaren -> Buffy som the boogeyman -> Faith som klättrar upp ur graven och RYTER... Herregud. Något av det bästa som gjorts i serien.

- Faith och borgmästaren har kemi även när de skiljs åt av en videoskärm och döden. "HI KIDS!" Richard Wilkins III for president.

- Herregud vilka insatser både Gellar och Dushku gör här. Första gången jag såg det var jag lite för uppsnärjd i storyn för att uppfatta det, men i efterhand märker man att de tagit det här på allvar och verkligen pluggat in varann - dialekter, rörelsemönster, minspel, alltihop. Så Sarah Michelle Gellar spelar Faith som spelar Buffy som Eliza Dushku som spelar Buffy som spelar Faith. Eller... ja, nåt ditåt.

- Xander och Giles som försäger sig inför Spike. "We're dumb." :D

- Willow+Tara=Sant. Kan man väl säga utan spoilerblock efter den där formeln och Faiths "not driving stick anymore"? (Och återigen, precis som i "Lovers Walk"; det är de som står utanför, de som inte är inne i gänget och är goda ihop, som kan se hur folk förhåller sig till varandra.)

- Faith+Spike=Sant. Eller inte. Men jisses. (Öht verkar SMG verkligen ha gillat det här avsnittet. Hon har KUL.)

- Willow får in en smäll på Faith. :D

- Det tragiska är ju att Faith faktiskt är på väg åt rätt håll i slutet - om än på helt fel sätt och av helt fel skäl. Ända sedan hon först dök upp i s3 har Faith velat ha det Buffy har; vänskap, kärlek, syfte... att höra till. Nu får hon chansen; hon inte bara klär ut sig till Buffy, i slutet där fattar hon beslutet att VARA Buffy. Med allt som hör till av självkontroll, plikt och moral. Hon kunde ha satt sig på planet, i stället tar hon på sig att vara the slayer.
FAITH: Don't tell me what to do! I'm Buffy. I have to do this.

FAITH: You're not gonna kill these people.
VAMP: Why not?
FAITH: Because it's wrong.

Det där med "the one and only" - Faith vill utplåna Faith. Faith har alltid definierats som motsatsen till Buffy, och om de blir samma person existerar inte Faith längre. Och just när hon tror att hon kan det står Faith framför henne igen (i en exakt spegling av scenen där Faith pålar Mr Trick, förresten - snygg touch). Och allting spricker.
FAITH: You're nothing! Disgusting! Murderous bitch! You're nothing! You're disgusting!

Faith försvinner ut ur Sunnydale med tom blick. Hon har ingenting kvar - inte ens sig själv. (Angel 1x19)
Det är knappast en slump att scenen där hon sitter på flaket med ränder av ljus mellan plankorna ser nästan exakt ut som scenen där hon sitter i buren i slutet av "Sanctuary".
Men hon skakar åtminstone upp stan ordentligt en gång till.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tis jul 12, 2005 13:01

Detta dubbelavsnitt är alldeles fantastiskt bra. Ett av de bästa i serien. Just nu kan jag bara komma på att Becoming skulle slå det för Surprise/Innocence har en relativt "vanlig" inledning, medan båda avsnitten i detta dubbelavsnitt är riktigt, riktigt bra. Who Are You är naturligtvis höjdpunkten. Underhållande, roligt, välspelat, spännande, rörande... Faiths resa här i dessa avsnitt är fantastisk.

SPOILER Angel S1
Och den fortsätter ju på ett ännu mer fantastiskt vis i Five by Five/Sanctuary. Slutet på 5by5 är ett av de bästa avsnittssluten i Buffyverse nånsin.

Vi får också mer Tara vilket jag tycker är trevligt eftersom jag verkligen gillar den karaktären.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav mmmf » ons maj 17, 2006 11:14

A bear skrev:- Herregud vilka insatser både Gellar och Dushku gör här. Första gången jag såg det var jag lite för uppsnärjd i storyn för att uppfatta det, men i efterhand märker man att de tagit det här på allvar och verkligen pluggat in varann - dialekter, rörelsemönster, minspel, alltihop. Så Sarah Michelle Gellar spelar Faith som spelar Buffy som Eliza Dushku som spelar Buffy som spelar Faith. Eller... ja, nåt ditåt.

Detta är avsnittens behållning för mig. (Inte minst för att jag slipper lyssna på Faiths enormt irriterande sätt att prata.) Jag tror till och med att Buffy (invaderad av Faith) för första gången nånsin lyckas säga "okay" utan att avsluta med det lilla karakteristiska sliskande -uh-ljudet. Fascinerande. Efteråt känns det som om jag har lärt mig en hel del om både Buffy och Faith, om hur de är som personer och hur de (och, för all del, alla andra) ser på dem.

Och som alltid är det roligt när Mayor Wilkins gör ett gästspel. Fantastisk karaktär. Men Faith, nä, jag har inte saknat henne. (Jag måste låta otroligt neggig nu, men betänk att de tråkigare karaktärerna mäts mot briljanta karaktärer som Spike och Willow.) 7.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav fripp21 » mån jul 17, 2006 22:52

Who are you?

Jaha, det var ett, eeh två, ganska ok avsnitt.

Först var det ett helt avsnitt som bara gick ut på att sätta upp andra halvan, som var ännu ett experiment för Joss. Faith och Buffy byter kropp. Kul idé. Den kör vi. Fort, fort.

Detta experiment var något av ett sidospår, och det var tämligen klart hela tiden. Ganska ospännande men samtidigt lite intressant att se hur Sarah och Eliza skulle klara av att spela den andres karaktär. Jag tror nog att Sarah lyckades bäst. Hon fick till lite av Faith's manér.

Till slut fick Faith nästa se en liten, liten skärva av ljuset och hon blev mjukare. Det sista vi såg av henne?

Ändock, jag måste hålla med Faith. Buffy är rejält präktig, tungsint, lojal och ganska tråkig faktiskt. Hur fasen gick det till?

Jag tycker att dynamiken mellan våra kära hjältar har vittrat. Och dessutom är det för lite Giles, Anya och Xander. Och alldeles för mycket Riley och vad heter hon den nya, nästan osynliga, Tara? För mycket Adam och the bloody Initiative. The Watchers Council skickar tre odugliga sluskar till hemliga agenter. :eek: Vad har det blivit av världen? Upp och ner?

Det kanske är dags att se lite på Angel igen?

Ahh, det är molning nu på kvällen och ett moln ser ut som en kanin. :o
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » mån jul 17, 2006 22:56

fripp21 skrev:Who are you?
Jaha, det var ett, eeh två, ganska ok avsnitt.


... Jag är mållös. Jag älskar den här dubbeln. Av alla skäl som man kan komma på och några som jag varit tvungen att fantisera fram.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav madskellig » mån jul 17, 2006 23:12

fripp21 skrev:Jaha, det var ett, eeh två, ganska ok avsnitt.


Även jag, mållös. Min kärlek för dessa avsnitt (speciellt "who are you?") är i stort sett gränslös. Drömsekvenserna, Faith, badrumsscenen, fighten i kyrkan... det är ju så bra som det kan bli!

... I min åsikt alltså, alltid hälsosamt med folk som inte håller med en ;)
Senast redigerad av madskellig mån jul 17, 2006 23:19, redigerad totalt 1 gång.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » mån jul 17, 2006 23:15

madskellig skrev:... I min åsikt alltså, alltid hälsosamt med folk som inte håller med en ;)

Oja, Jag saknar mina och hastighetspojkens Spike-diskussioner ibland.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jul 17, 2006 23:43

Jag är också mållös och kan mao inte skriva så mycket mer än just det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » mån jul 17, 2006 23:58

madskellig skrev:
fripp21 skrev:Jaha, det var ett, eeh två, ganska ok avsnitt.


Även jag, mållös. Min kärlek för dessa avsnitt (speciellt "who are you?") är i stort sett gränslös. Drömsekvenserna, Faith, badrumsscenen, fighten i kyrkan... det är ju så bra som det kan bli!

... I min åsikt alltså, alltid hälsosamt med folk som inte håller med en ;)


Jag ska försöka förklara vad och varför. Det är inte lätt att sätta ord på det, men jag gör ett försök.

BtVS är en delikat balansgång. Det är inte lätt att göra "Buffy". Vad är det som är så bra med serien? Det är något diffust, det känns i magen. Det finns helt klart serier som är mer spännande, eller har bättre och tyngre action, eller som är roligare, men väldigt få som har allt på samma gång.

Vad är det då som är bra när serien är som bäst? Jo karaktärerna, gruppdynamiken, dialogen och det oväntade. Vad är det då som är dåligt när serien är som sämst*? Jo karaktärerna, gruppdynamiken, dialogen och avsaknaden av det oväntade. En balansgång.

*) jag kanske inte ska uttrycka mig så - "sämst", utan istället "minst bra". Även ditt tålamod madskellig har säkert sina gränser. Väl?

I dessa två avsnitt kan vi börja prata om "missed opportunities". Bra idé. Buffy och Faith byter kroppar och Buffy (i Faith) kastas i finkan. Faith (i Buffy) får chansen att härja fritt bland gänget. Hon får höra hemlisar och hon får möjligheten att sprida osämja och lögner. Hur avslöjas allt detta? Jo, Buffy bryter sig loss och springer hem till Mr. Giles och sedan blir allt bra igen (lite förenklat). Varför inte låta någon eller några av gänget få inse att Buffy är Faith efter ett bra tag? Varför inte låta gänget delas i två, en hälft som tror på Buffy, en andra hälft som inte tror på henne? Skulle Mr. Giles verkligen som Buffy tidigare kunna se igenom monstret och se sin vän genom ögonen? Skulle Riley se skillnaden i sitt sexrus? Skulle Xander? Jag hoppas att Xander skulle, men jag tror att den som skulle rädda dagen skulle varit Cordelia. I alla fall enligt den gamla mallen. Nu är Cordy borta så då skulle lill-Cordy Anya säkert se sanningen snabbast. Eller varför inte Spike? Möjligheterna var i alla fall obegränsade för Joss, men de hade så bråttom.

Fler missed opportunities? Faith och Buffy har ju fajtats tidigare. Buffy är uppenbarligen mycket nervös inför chansen att måsta slåss med Faith igen. Buffy är till och med rädd. Varför, är det inte för att hon inser att hon endast med nöd och näppe kan vinna den striden. Faith är minst lika stark och mer vild än Buffy, men Buffy vinner (vann) för att hon hade bättre fantasi och mer hjärta. Oavsett förklaringsmodell för varför Buffy vinner en fajt mot Faith, så presenteras ett otroligt intressant dilemma i detta avsnitt. Hur påverkas fajten mellan dem nu när Buffy är inne i Faith och vice versa? Vilka konsekvenser får det? Jag vet inte (jag är inte en oskarsbelönad filmförfattare) men något ojämförligt borde de väl kunnat komma upp med? Nu var det en likadan fajt som förra gången. Faith öste på men Buffy vann till slut.

Jag vill ha mer. Mera utveckling av karaktärerna. Kasta dem utanför sina trygghetszoner så att säga. Det är inte lite jag kräver, jag vet, men detta är ju en bra serie, eller hur?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav madskellig » tis jul 18, 2006 0:46

fripp21 skrev:Vad är det då som är bra när serien är som bäst? Jo karaktärerna, gruppdynamiken, dialogen och det oväntade. Vad är det då som är dåligt när serien är som sämst*? Jo karaktärerna, gruppdynamiken, dialogen och avsaknaden av det oväntade. En balansgång.

*) jag kanske inte ska uttrycka mig så - "sämst", utan istället "minst bra". Även ditt tålamod madskellig har säkert sina gränser. Väl?


hehe, mitt tålamod har många gränser, men inte en enda av dem återfinns bland folks ordval angående TV-serier, så länge man kan motivera det förstås :)

Jag håller med dig om att det bästa är karaktärerna, gruppdynamiken, dialogen och det oväntade. Och medans jag nog inte skulle kalla dessa avsnitt helt oförutsägbara, så tycker jag det andra finns med så det räcker och blir över.

Lösningen med att Tara kunde känna på sig att det inte var Buffy i Buffys kropp tycker jag dock är en fullt tillfredsställande lösning, tycker nästan att mycket av det viktiga i avsnitten skulle begravts i intriger mellan scoobisarna om det varit två läger, ett som trodde på Buffy och ett som inte gjorde det. Det, om något, skulle kännts lite förutsägbart och tråkigt.

Det hade absolut kunnats göra mer med denna storyline, och du tar upp bra exempel, men nu fanns det ju en tidsbegränsning, och en fast väg för denna säsong att gå. Jag tycker mycket görs med den tiden den fick. T.ex. Faiths utveckling - bäst illustrerat i hur hennes ironiska "because it's wrong" byts ut mot ett mycket mer genuint i slutändan.

Faith har klart och tydligt en väldigt komplicerad relation med Buffy, så vad jag får ut mest av dessa avsnitt är att få se hur hon ser på Buffy (I drömsekvensen - som någon som tar ifrån henne allt) och Buffys liv, både med avsmak och med avund.

På ett lite omvänt sätt försöker ju Faith göra det rätta i slutet, och jag tror att en stor anledning till att Faith igen förlorar mot Buffy är att Faith har försökt försvinna, och lite grann börjat se detta som en andra chans, sen helt plötsligt är hon face-to-face med den hon hatar igen, sig själv.

Nu bygger mycket av det jag tycker på att man har en uppskattning för Faith som karaktär, och vad vet jag, det kanske du inte har? Det var hursomhelst mitt, något omsamanhängande, försök till att förklara vad jag tycker. Förhoppningsvis förståbart.

fripp21 skrev:Jag vill ha mer. Mera utveckling av karaktärerna. Kasta dem utanför sina trygghetszoner så att säga. Det är inte lite jag kräver, jag vet, men detta är ju en bra serie, eller hur?


Det är en fantastisk serie, men det är alltid okej att vilja ha mer. Enligt mig levererar Joss. Ska bli fortsatt spännande att se vad du tycker!
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav eponinethen » tis jul 18, 2006 11:10

madskellig skrev:Jag håller med dig om att det bästa är karaktärerna, gruppdynamiken, dialogen och det oväntade. Och medans jag nog inte skulle kalla dessa avsnitt helt oförutsägbara, så tycker jag det andra finns med så det räcker och blir över.
[...]
Det hade absolut kunnats göra mer med denna storyline, och du tar upp bra exempel, men nu fanns det ju en tidsbegränsning, och en fast väg för denna säsong att gå. Jag tycker mycket görs med den tiden den fick. T.ex. Faiths utveckling - bäst illustrerat i hur hennes ironiska "because it's wrong" byts ut mot ett mycket mer genuint i slutändan.

Faith har klart och tydligt en väldigt komplicerad relation med Buffy, så vad jag får ut mest av dessa avsnitt är att få se hur hon ser på Buffy (I drömsekvensen - som någon som tar ifrån henne allt) och Buffys liv, både med avsmak och med avund.

På ett lite omvänt sätt försöker ju Faith göra det rätta i slutet, och jag tror att en stor anledning till att Faith igen förlorar mot Buffy är att Faith har försökt försvinna, och lite grann börjat se detta som en andra chans, sen helt plötsligt är hon face-to-face med den hon hatar igen, sig själv.

Nu bygger mycket av det jag tycker på att man har en uppskattning för Faith som karaktär, och vad vet jag, det kanske du inte har? Det var hursomhelst mitt, något omsamanhängande, försök till att förklara vad jag tycker. Förhoppningsvis förståbart. [...]

Håller helt med, bra summary. Jag tycker de här avsnitten är helt underbara, just för att jag är mycket intresserad av Faith och Buffy's relationship, vilket ju klart är otroligt komplicerat och spännande, etc.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » tis jul 18, 2006 22:02

madskellig skrev:Nu bygger mycket av det jag tycker på att man har en uppskattning för Faith som karaktär, och vad vet jag, det kanske du inte har? Det var hursomhelst mitt, något omsamanhängande, försök till att förklara vad jag tycker. Förhoppningsvis förståbart.


Helt förståbart! Och det är nog så, att jag inte riktigt tagit åt mig Faith som karaktär. Vissa karaktärer börjar på minus men växer något enormt efter ett tag (jmf Cordelia för mig), medan vissa alltid är favvisar (jmf Giles). Faith har jag dock inte förstått (än).

Att du gillar den mörka skönheten är ingen överraskning, om man ser din avatar. Därför var det intressant att höra mer från dig om vad som var bra med avsnitten. Jag ser nu tydligare vad det handlar om, men jag kände trots allt inte det du pratar om vid min titt.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » tis feb 06, 2007 3:16

Åååh, vilket bra dubbelavsnitt! Och det framför allt pga SMG:s storartade spel. Scenerna där hon provar ut sin nya kropp och övar att prata som Buffy, och alla scener där hon försöker gissa hur hon ska agera för att vara Buffy.

Sen gillar jag även att Faith inte är genomond, utan känner ett slags kall att hjälpa människor. Hon är ju faktiskt The Slayer hon med, det har inte försvunnit helt och hållet.

Scenen med Riley på natten är bra också, fast jag vill tolka den lite annorlunda. Dels är det knappast så att hon avbryter något, de är redan klara. Sen så tror jag det skulle vara lite för enkelt om hon fick panik för att Riley säger att han älskar Buffy. Vad rör det henne liksom. Snarare kanske hon känner av någonting annat:

"Who are you? What do you want from her?"

Edit: det här var en roligare förklaring:

There is evidence that Willow briefly comes into contact with Buffy's body in her journey. At that moment, Faith (in Buffy's body) and Riley have just finished making love. Riley tells her, "I love you." There is no doubt that Faith is confused by this declaration for her own reasons, but in her confusion, she says, "Who are you? What do you want from her?" This is an odd way to put simple mistrust of a man whose identity she knows. It is possible that Faith is not talking to Riley, but to Willow's spiritual presence. On Willow's end of things, we see her enter her journey to the Nether Realm with a cry of ecstasy, an indication she may have contacted Buffy's body at the moment of orgasm.


http://www.atpobtvs.com/43.html

En sak till om Riley. Han går i kyrkan. I kyrkan. Nu får det väl ändå vara NOG?

Vad är förresten dealen med att Tara är bad posture girl? Amber verkar ha övat in extremt dålig hållning. Vilket är lite underligt med tanke på att hon kan värsta feta trollkonsterna och är nyförälskad.
Senast redigerad av Capt. Peroxide tis feb 06, 2007 12:42, redigerad totalt 2 gånger.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav noike » tis feb 06, 2007 3:24

Capt. Peroxide skrev:En sak till om Riley. Han går i kyrkan. I kyrkan. Nu får det väl ändå vara NOG?


Det är en småby i California -- vilket är en av de stora republikanska säterna i USA -- så för min del känns det konstigt att inte mer går i kyrkan. Speciellt som det finns tolvhundra kyrkor och hög dödssiffra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Capt. Peroxide » tis feb 06, 2007 12:12

noike skrev:
Capt. Peroxide skrev:En sak till om Riley. Han går i kyrkan. I kyrkan. Nu får det väl ändå vara NOG?


Det är en småby i California -- vilket är en av de stora republikanska säterna i USA -- så för min del känns det konstigt att inte mer går i kyrkan. Speciellt som det finns tolvhundra kyrkor och hög dödssiffra.
Kalifornien är övervägande demokratiskt – fast kanske inte småstäder som Sunnydale. Som å andra sidan inte verkar vara en småstad om man följer serien. Men det hör inte hit. Vi snackar slayerns pojkvän nu.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Rombat » tis feb 06, 2007 18:10

Capt. Peroxide skrev:
noike skrev:
Capt. Peroxide skrev:En sak till om Riley. Han går i kyrkan. I kyrkan. Nu får det väl ändå vara NOG?


Det är en småby i California -- vilket är en av de stora republikanska säterna i USA -- så för min del känns det konstigt att inte mer går i kyrkan. Speciellt som det finns tolvhundra kyrkor och hög dödssiffra.
Kalifornien är övervägande demokratiskt – fast kanske inte småstäder som Sunnydale. Som å andra sidan inte verkar vara en småstad om man följer serien. Men det hör inte hit. Vi snackar slayerns pojkvän nu.
Guvenören är republikan.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » tis feb 06, 2007 18:13

Rombat skrev:Guvenören är republikan.

Och har varit lika lång tid som Sverige haft Sosseregeringar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » lör maj 05, 2007 21:24

Usch, min kompis som jag håller på att ser serien med har förstört en scen i detta avsnittet för mig. När Buffy och Fath faller ner för trappan ser man videokameran till vänster som följer dem ner. Jag hade inte märkt det innan för min fokus låg på tjejerna, men jag tittade nyss på avsnittet och nu kan jag inte sluta titta på kameramannen :(

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav angel_z » tis jul 17, 2007 20:31

Är inte Angel med i det här avsnittet?
Angel
Användarvisningsbild
angel_z
Minion
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 07 jul 2007

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron