4x15 This Years Girl (Pt 1) 4x16 Who Are You (Pt 2)

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Faiths return.. How many points?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
5%
8
10
24%
9
16
38%
10
13
31%
 
Antal röster : 42

4x15 This Years Girl (Pt 1) 4x16 Who Are You (Pt 2)

Inläggav sus@n » mån mar 22, 2004 18:35

Oj! Ingen som har skrivit om dessa superbra avsnitt i säsong 4?
Enligt mig med högt upp på listan bland de bästa avsnitten och jag är ändå inget stort Faith fan!

Bild

Faith är tillbaka och hon lägger märke till att allt är förändrat i Sunnydale. The Mayor är död, Buffy har en ny pojkvän men en sak är detsamma: Faith är ute efter hämnd!
Hon hittar en manik som gör att hon är i Buffys kropp och tvärtom! Och vilken förödelse... Faith i Buffys kropp lyckas reta upp Spike, skämma bort Tara och ligga med Riley...

Super bra! 5 by 5
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » mån mar 22, 2004 19:31

Detta är ett väldigt roligt avsnitt, helt sant.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » mån mar 22, 2004 19:44

Lite citat från dessa suber b avsnitt..

Buffy: I've been looking for you.
Faith: I've been standing still for eight months, B. How hard did you look?

Willow: Thanks for coming with. Hunting for a psychopathic superbitch is definitely in the above and beyond category.
Tara: It's okay, really. So, what do we do if we find her?
Willow: Run, flee, maybe skedaddle. We're not here to engage. This is strictly recon. What?
Tara: You said "recon". You're like "Cool Monster Fighter"!
Willow: Well, technically, Faith isn't a monster. And as far as fighting, I'd be lucky to bruise her fist with my face.
Tara: Oh.
Willow: What?
Tara: Face-punching, I'm not so good with the whole... (Punching the air)
Willow: Swimming?
Tara: Violence.
Willow: Don't worry, we're sure to spot Faith first. She's like this cleavagy slut-bomb walking around "Ooh, check me out, I'm wicked-cool, I'm five-by-five."
Tara: Five-by-five? Five what by five what?
Willow: See, that's the thing. No-one knows.

Spike: Tell you what I'll do then. I'll head out, find this girl, tell her exactly where you are and then watch as she kills you. Can't any one of your damn little Scooby club at least try to remember that I hate you all? Just because I can't do the damage myself doesn't stop me from aiming a loose cannon your way. And here I thought the evening'd be dull.

Faith: Bet I know what you're thinking.
Buffy's Mom: Really.
Faith: You're thinking "You'll never get away with this!" Moi?
Buffy's Mom: Actually I was thinking "My daughter is going to kill you soon."

Buffy, crashing through the window: Hi mom.
Buffy's Mom: Hi honey.

Buffy's Mom: You sure you're okay?
Faith in Buffy's body: Five-by-five.

Faith practicing to be Buffy: Why, yes, I would be Buffy. May I help you? Buffy. You can't do that. It's wrong. You can't do that because it's naughty. Because it's wrong! Because it's wrong. You can't do that. It's wrong. I'll kick your ass. I'm gonna kill you.

Faith as Buffy: The Scooby Gang's all here. Willow, Xander, and... (not recognizing Anya) everybody.

Faith as Buffy: You're a vampire.
Spike: Was. And as soon as I get this chip out of my head, I'll be a vampire again. But until then, I'm just as helpless as a kitten up a tree. So why don't you sod off?
Faith as Buffy: Okay.
Spike: Oh, fine! Throw it in my face! Spike's not a threat anymore. I'll turn my back. He can't hurt me.
Faith as Buffy: Spike? Spike. William the Bloody with a chip in his head. I kind of love this town.
Spike: You know why I really hate you, Summers?
Faith as Buffy: Cause I'm a stuck-up tight-ass with no sense of fun?
Spike: Well, yeah, that covers a lot of it.
Faith as Buffy: Cause I could do anything I want, and instead, I choose to pout and whine and feel the burden of slayerness? I mean, I could be rich, I could be famous, I could have anything. Anyone. Even you, Spike. I could ride you at a gallop until your legs buckled and your eyes rolled up. I've got muscles you've never even dreamed of. I could squeeze you until you popped like warm champagne, and you'd beg me to hurt you just a little bit more.And you know why I don't? Because it's wrong.
Spike: I get this chip out, you and me are gonna have a confrontation.
Faith as Buffy: Count on it.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sus@n » mån mar 22, 2004 19:53

edit: har tagit bort alla shotsen nu då..
annars så tycker jag det är bra för att jag har ofta svårt att sätta ord för hur bra det är..
Senast redigerad av sus@n mån mar 22, 2004 20:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » mån mar 22, 2004 19:59

För det första, länka inte bilderna som ftp utan som http. Det står i bildtråden i faq-avdelningen hur man gör. För det andra -- och det kan mycket väl bara vara jag -- så förstår jag inte riktigt poängen med alla screenshots.

För att återgå till ämnet: oerhört bra avsnitt, även om jag tycker att This Years Girlär en bit sämre än Who Are You?.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » mån mar 22, 2004 20:03

Jo men denna tråd är för båda två eftersom i kommentarspåren så nämns de som part 1 o 2..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » mån maj 03, 2004 19:58

Riktigt bra avsnitt, det är lite läskigt att se hur Faith lever som Buffy och verkar anpassa sig väldigt bra. Precis som om hon skulle haft en liknande vänskapskrets så skulle hon aldrig blivit som hon blev. Och allt hat hon hade mot sig själv, som man märker när Buffy(i faith's kropp) börjar slåss mot Faith(i buffy's kropp) i kyrkan.

Annars är Spegelscenen priceless, alltid lika rolig. "It's wrooong."
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » tor maj 13, 2004 19:35

Okay ett sååå braa dubbel avsnitt och så lite post i tråden skärp er.. Personligen tycker jag detta slår Hush kvalitetsmässigt och är uppe och nosar på Becoming nivå. Alttså väldigt väldigt väldigt bra en klar tia. Här märker man att Faith har en själ speciellt i kyrkscenen men det enda som är dåligt med dessa avsnitten är Adam.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » tor maj 13, 2004 19:49

Förstår inte hur du kom fram till att detta var bättre än Hush, men att Faith hade en själ var väl ändå självklart då hon var en vanlig människa..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tor maj 13, 2004 19:57

Jag antar att vad han menar är att man upptäcker att det finns något gott kvar i Faith...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Teo » tor maj 13, 2004 19:59

Ja förut var hon bara galna mördar jag dödar vad du vill. Men nu när hon hammnar i Buffys kropp och krets förstår hon att hon borde kunna göra nå't annat hon bestämmer tillexempel själv att gå in i kyrkan och hjälpa människorna..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Matt » tor maj 13, 2004 21:00

Spegelscenen är helt underbar.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav pfant » fre maj 14, 2004 8:34

Because it's wrong! :D
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav -Emelie- » lör maj 15, 2004 21:49

Spike & Faith (som buffy) är en av de bästa scenerna tkr jag. Spegelscenen också:)
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Matt » sön maj 16, 2004 3:32

Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav -Emelie- » tis maj 18, 2004 19:03

En fråga, blev väldigt nyfiken när jag såg detta avsnittet...

När faith säger till buffy (när hon drömmer /är i koma) att lillasyster kommer snart.. (This Years Girl)

Spoiler säsong 5
Det är dawn hon menar då?
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Noggster » tis maj 18, 2004 20:15

japp..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav -Emelie- » tis maj 18, 2004 21:56

Noggster: Thanx, jag var ganska säker på det men ville vara 100%säker =)
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Noggster » tis maj 18, 2004 22:08

-Emilie-
Spoiler season 5
Drömsekvenserna har alltid något med Dawn att göra (utan ett visst antal undantag.. t.ex. Hush drömmen)[/spoiler]
Senast redigerad av Noggster tis maj 18, 2004 22:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » tis maj 18, 2004 22:10

Spoiler??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » tis maj 18, 2004 22:28

Nja.. tycker väl egentligen inte att det är en spoiler, kankse namnet. fixar det.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav PanterKomax » ons maj 19, 2004 1:15

Helt apropå inget... men jag tror mig "upptäckt" ett misstag i avsnittet.
Den asiatiske vampyren som beodrades anfalla Adam blev dödad av densamme. Dock ser man honom igen, i kyrkan. Ganska nördigt att hänga upp sig på petitesser men tror ni jag har rätt?
Får jag isåfall nobelpriset iår eller nästa år?
PanterKomax
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 maj 2004

Inläggav Noggster » ons maj 19, 2004 13:16

Imorn kan du få ett
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Emily » lör maj 22, 2004 0:58

Spegelscenen, ojojoj!!!

Spike och Buffy:
Spike: I get this chip out, you and me are gonna have a confrontation.
Jag väntar och längtar. Eller?
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Tob » fre jun 25, 2004 19:44

Optimalt/al Buffyavsnittet/en. Drömsekvenserna innan Faith vaknar var lysande! Vad är det med Spike? så fort han är i bild börjar man skratta, allt han säger mynnar ut i något humoristiskt, mer eller mindre simpelt.
Spegelscenen! Underbar. Alla faith vs buffy fighter. Satt och bara njöt hela tiden. Aningen sämre än Hush och Becomming avsnitten, men helt klart en tia.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Ai » ons aug 11, 2004 21:23

Ai's Sambos resa genom s. 4 fortsätter...

This Year's Girl

Innan vi gick och lade oss blev det igen dax för Buffy. Det hade nästan börjat bli en självklarhet att vi satte igång videon när vi krupit ner i sängen. Det är ju trots allt en av de bästa saker man kan göra i ett sovrum!

I den otroliga lyckan över att dom två tristaste avsnittena på säsongen var avklarade och Sambon inte verkat totaltröttnat, är jag rädd för att jag möjligen pratade sönder början på TYG. Dels för att jag ville förklara vem Faith var, varför Buffy stuckit en kniv i magen på henne och vem borgmästaren var. Men framför allt av - som sagt - iver och glädje! Men som redan konstaterats: jag bör i största möjliga utsträckning vara tyst!

Inga större kommentarer men han väntade lugnt in nästa avsnitt utan några som helst protester.

Who are You?

Femte avsnittet under samma dag! Han slog mig verkligen med häpnad den här dagen!!

Men tyvärr började han bli trött, och jag kunde som vanligt inte hålla min mun stängd.

När avsnittet var slut började jag glatt babbla på om Faith och vart hon tog vägen efter avsnittet var slut och vad som hände där dit hon åkte, och vilka hon träffade. Tillslut sneglade jag över på honom och han hade somnat. Den här gången iallafall till eftertexterna!

Efter den här rapporten blev Ai lite lat och ett litet uppsamlingsheat finns att hitta i tråden för 6x07 OMWF.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav RalfiParpa » tor nov 11, 2004 6:59

De här oumbärliga avsnitten får inte ens fler sidor än ett mellanavsnitt som "A New Man"?

Gav det en tia men det gäller bara för "Who Are You?".
Det här är helt enkelt det bästa Faith-avsnittet som gjorts och enligt mig säsongens allra bästa episod efter "Hush" (som inte ens en självhatande Faith kan toppa).
Avsnittet jag drömt om när jag somnat till "Doomed" eller något annat utfyllnadsavsnitt i Säsong 4 visade sig vara precis så bra som jag hoppades (Joss Whedons fötjänst förstås).
Fighten mellan Buffy/Faith och Faith/Buffy i kyrkan räcker som argument.
Senast redigerad av RalfiParpa tis nov 30, 2004 20:33, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Lipton » lör nov 13, 2004 10:44

Teo skrev:Ja förut var hon bara galna mördar jag dödar vad du vill. Men nu när hon hammnar i Buffys kropp och krets förstår hon att hon borde kunna göra nå't annat hon bestämmer tillexempel själv att gå in i kyrkan och hjälpa människorna..


De (Giles el, någon) säger väl något om att de blir påverkade av att vara i varandras kroppar? så att ju längre Faith är i Buffys kropp ju mer av hennes värderingar får hon och tvärt om.



edit: ändrade bara meningsuppbyggnaden.
Senast redigerad av Lipton lör nov 13, 2004 12:55, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » lör nov 13, 2004 10:51

Lipton skrev:Säger de inte något om att de blir påverkade av att vara i varandras kroppar? så att ju längre Faith är i Buffys kropp ju mer av hennes värderingar får hon och tvärt om.


Jag har alltid tolkat det som att Faith påverkas av Buffys omgivning, kärleken hennes vänner visar henne m m och pga det börjar agera som Buffy skulle göra... jag tycker att det skulle vara synd om det vore så att det inte var Faith som valde att försöka att rädda personerna i kyrkan.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » lör nov 13, 2004 13:37

VelocityBoy skrev:
Lipton skrev:Säger de inte något om att de blir påverkade av att vara i varandras kroppar? så att ju längre Faith är i Buffys kropp ju mer av hennes värderingar får hon och tvärt om.


Jag har alltid tolkat det som att Faith påverkas av Buffys omgivning, kärleken hennes vänner visar henne m m och pga det börjar agera som Buffy skulle göra... jag tycker att det skulle vara synd om det vore så att det inte var Faith som valde att försöka att rädda personerna i kyrkan.


Håller med VelocityBoy här, även om det kanske mest beror på att jag inte vill att Faiths förändring ska bero på någon form av påverkan från kroppen hon har...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron