Vad tycker du om säsong 4?

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Inläggav AKS » sön apr 11, 2004 11:59

Kundo: Ah, detta inlägg om S4 gör ju att jag förlåter dig för det du sa om Doyle! I forgive you! :D För du har säkert längtat efter min förlåtelse antar jag... hehe.

Du har sagt det som jag har tänkt men inte kommit på hur jag ska förklara med ord. Om du förstår vad jag menar... Precis så känner jag för S4 (fast jag anser då att S5 är bättre än S4). Skönt att nån satt ord på det.

Och angående säsongsöppningar så är jag själv mest förtjust i When She Was Bad, men jag tycker att 5.1 är bra också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Teo » sön maj 16, 2004 22:28

Okay nu ska man samanfatta säsong fyra var bra

RILEY OWNZ YOURZ ASS



Hur många bra avsnitt som helst tillexempel 4x03 4x09 4x10 4x15-16(bäst) 4x20 4x21 4x22 (inte riktigt säker än). Handlingen var väll lite tråkig Adam var blää. Och så men den placerar sig just nu etta lr tvåa på säsong listan.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Off » sön maj 16, 2004 23:14

Teo skrev:RILEY OWNZ YOURZ ASS

Det är nästan så jag får en tår i ögat :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » sön maj 16, 2004 23:15

Teo: Riley är underskattad men det innebär inte att han äger ens en tum av min bakdel... :)
Senast redigerad av VelocityBoy sön maj 16, 2004 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noggster » sön maj 16, 2004 23:40

Riley ownz yourz ass?

är detta något positivt? Är det en bög-hint så är jag lätt på den.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön maj 16, 2004 23:50

Kuno skrev:Off-topic, men jag måste nog säga att säsong 5 har den bästa öppningen så här långt....även om man kanske slaravde bort ämnet lite. Grymt härlig lek med genren att ta upp det "förbjudna" ämnet. :)


Du har så rätt!!! det här avsnittet dominerar Sarah måste ha haft det trevligt sommaren innan det här avsnittet för här är hon fantastiskt bra.

Jag tycker att det är suveränt att de tar

Spoiler Buffy s5

Dracula med en klackspark... framför allt Spikes reaktion när han får höra att han är där är ju priceless
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Teo » mån maj 17, 2004 16:04

Noggster skrev:Riley ownz yourz ass?

är detta något positivt? Är det en bög-hint så är jag lätt på den.



Nej det var bara för att Riley inte är så störande som alla säger. Och då krävs det extrema återgärder för att få er att förstå det. Hörde föresten att han köpte Noggsters på ebay är detta sant??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Tob » tor jul 01, 2004 2:28

Som alla andra nämner och säger så är Säsongsarcen ganska sunkig i jämförelse med både S2 och S3. Problemet med Riley är ju att han är så tråkigt skriven, han känns inte intressant för fem öre. Detta kan ju ändras senare i serien, men i S4 så är han mest där och man bryr sig inte egentligen, och när man väl bryr sig så är det snare åt ett negativt håll. Nog om Riley.

Serien har som sagt var en tråkig arc och det gör att säsongen blir inte riktigt lika intressant som föregående säsonger. Säsongen innehåller däremot 4-5 avsnitt som är bättre än något avsnitt ur S3. Är väldigt förvånad att ingen har nämnt "Wild at heart" helt klart det avsnitt som berörde mig mest i säsongen. Självklart "Hush" som bara är helt lysande. Faith avsnitten avgudar jag och sedan och Restless som jag tror kommer växa när man ser om det.

Säsong 4 är också fullsmockad med helt hysteriskt roliga sekvenser. Mycket tack vare Spike och den fantastiska Anya. Willow genomgår ju en stor förändring i säsongen och även om det kanske inte känns helt trovärdigt alla gånger så tycker jag ändå att det är lyckat drag.

Nu stundar S5. Buffy vs Dracula låter ju verkligen intressant.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » tor jul 01, 2004 2:54

Jag håller med dig om allt du säger, förutom att Willows förändring inte skulle vara riktigt trovärdig. Det tycker jag den är.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Simon » tor jul 01, 2004 9:22

Jag har faktiskt börjat se om säsong 4 för en vecka sedan och har nu kommit en bit längre än halvvägs, och det känns som ett bra tillfälle att skriva ner några åsikter.

Jag tycker detta är en mycket bra säsong som kanske tar en stunds tänkande/smältande innan man uppskattar. Det är inte så att den är "djup" eller något, men jag tror helt enkelt att man lätt får en negativ bild av den på grund av Adam och kanske även i viss mån att Spike först verkar bli "god" och sedan beter sig som en skit mot slutet.

Jag har aldrig haft problem med konceptet "The Initiative" i sig, utan haft mer problem med att ta det på allvar i serien. Varför springer de omkring med till synes riktiga vapen ända tills Buffy är med dem, då de har någon riktigt larvig.. spetsig.. elektrisk grunkemoj som ser apbillig ut? Designen på de vapnen ser ut som en jättelik blyetspenna målad i kopparfärg med ett handtag på sidan. Lokalen med ett stort jädra hål med folie i är inte heller direkt övertygande. Jag förespråkar inte maskingevärseld, tvunget, men elektriska vapen skulle väl ändå kunna se lite mer... trovärdiga ut?

Jag vet att budgeten för serien är begränsad, men jag hade hellre sett "litet och autentiskt" än "stort med folie". Kolla på säsong 1 av Alias för referens.

Trots det kan jag stundom köpa att det är ett stort multi-miljondollarsprojekt, och då tycker jag The Initiative både ur storysynvinkel och en lek med "vetenskap vs magi"-synvinkel är intressant.

En brist på en ordentlig arc denna säsongen tycker jag inte är så problematiskt. Dels tycker jag att det utmärkt framställer "college" som en kaotisk tid utav självdefinition (åter igen) och sökande efter ett grepp på "vem är jag nu". Alla splittras, förändras, inser saker och hittar nya sidor av sig själv speciellt denna säsongen, och i slutet är de en starkare grupp än någonsin. Någonting tog slut med "high school" och Säsong 3, och denna säsongen känns som en metafor för att hitta nya värderingar och förankringar, och den vägen är lite kringelkrokig.

(Nu tog det ett bra tag innan nästa "dels" kom, men här kommer det!)

Dels tycker jag att Buffy inte alltid behöver den där sammangjutna handlings-arcen för att vara riktigt bra. Karaktärerna står, när allt annat faller, kvar som det som intresserar mig mest. "Arcen" i karaktärerna är alltid närvarande, till och med i skitavsnitt som Beer Bad, (det i min mening det enda skitavsnittet i Buffy) och för mig är det tillräckligt. I Angel å andra sidan kan värdet av en handlings-arc debatteras.

Min ställning till Riley? En hopplöst ouppskattad karaktär...

S5
...även från Buffys sida...

...som jag under omtitt känner förvånansvärt mycket sympati för. Han är någon sorts anti-Angel, men på samma gång 100% Angel i förhållande till Buffy och hur hon påverkar honom. Han är Angel utan superkraft, blodberoendet och två hundra år av psykiskt bagage, men även Xander utan de ständiga skämten. Han är en helt vanlig, stöttande kille som får sitt liv och sina värderingar upp och ner-vända av en tjej han är beredd att offra allt det där för.

Riley är inte tråkig, bara vanlig, och på teve är det inte alltid så underhållande. Jag gillar iallafall grabben.

Att ge säsong 4 ett faktiskt betyg är rätt så svårt, så jag låter ovanstående tala för mig.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav latarmig » tor jul 01, 2004 11:57

Mycket välfunnet Mirkan. Jag skulle vilja lägga till en sak. Att man kan uppleva att säsong fyra har en bristande arc tror jag kan förklaras av att den ingår i ett större sammanhang. Det är så mycket som händer här som är direkta förberedelser till vad som kommer i nästa och nästnästa säsong. Då ser jag alltså inte Big Bad som den centrala punkten i en arc utan snarare relationerna mellan de inblandade, till exempel att man inte kan killa Spike, men att han samtidigt upplevs som irriterande (och alltför ofta närvarande) av scoobisarna, Willows och Taras förhållande, Buffys och Rileys dito, Giles i ny position som arbetslös Hugh Hefner ;-), Xander som arbetande (utanför universitetet).

Allt detta tas som självklara förutsättningar när man kommer till nästa säsong, men utan alla dessa händelser som efter High School har gjort gänget till det det är så hade säsong fem framstått som mer osammanhängande än säg, andra säsongen utan den första, eller den tredje säsongen utan den andra. Enligt min mening så hänger säsong fyra, fem och sex intimt samman, medan säsong sju är något mer fristående.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tor jul 01, 2004 12:06

Mirkan skrev:Jag har aldrig haft problem med konceptet "The Initiative" i sig, utan haft mer problem med att ta det på allvar i serien. Varför springer de omkring med till synes riktiga vapen ända tills Buffy är med dem, då de har någon riktigt larvig.. spetsig.. elektrisk grunkemoj som ser apbillig ut? Designen på de vapnen ser ut som en jättelik blyetspenna målad i kopparfärg med ett handtag på sidan. Lokalen med ett stort jädra hål med folie i är inte heller direkt övertygande. Jag förespråkar inte maskingevärseld, tvunget, men elektriska vapen skulle väl ändå kunna se lite mer... trovärdiga ut?


Precis som Mirkan skriver så är inte storyn i arcen det primära problemet, utan att det är förbannat svårt att ta det på allvar. Frågan är ju hur man skulle kunna gjort det intressant och faktiskt seriöst. I de tidigare säsongerna har historien kretsat kring en person eller eventuellt en liten grupp. Visserligen finns Adam här men han känns aldrig riktigt intressant, och inte heller att dem fokuserar på honom, utan för det mesta handlar det om Iniative som organisation. I slutändan verkar dem som dem har fått väldigt bråttom och det blir aldrig riktigt kritiskt, tyckte inte jag. Det kanske hänger ihop med att jag inte tog det riktigt på allvar.

Mirkan skrev:Dels tycker jag att Buffy inte alltid behöver den där sammangjutna handlings-arcen för att vara riktigt bra. Karaktärerna står, när allt annat faller, kvar som det som intresserar mig mest. "Arcen" i karaktärerna är alltid närvarande, till och med i skitavsnitt som Beer Bad, (det i min mening det enda skitavsnittet i Buffy) och för mig är det tillräckligt.


Precis vad jag tycker, och det syns så tydligt här då de bästa avsnitten är dem fristående avsnitten.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » tor jul 01, 2004 12:52

Har alltid sagt att s04 är en bra säsong och har alltid sagt att Riley är sorgligt underskattad så jag kan inte göra annat än att hålla med dig Mirkan. Problemet är som du säger att många förväntar sig den klassiska säsongsarcen och den finns där men det är inte den som säsongens tyngdpunkt ligger på. Det är karaktärerna, deras personliga utveckling och framförallt hur det är att "bryta upp från ungdomen" som ligger till grund för hela s04.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » sön aug 01, 2004 20:29

Jag läste precis de gamla inläggen från sida 1-3, vilka diskussioner vi hade om Riley då :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 18:14

Jag gillar inte Säsongen!!!!
bläääääää!!!!
Men Hush och Restless är bra avsnitt :D
Användarvisningsbild
Chosen
Minion
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Studerar

Inläggav CheeseGuy » lör dec 11, 2004 18:27

Du tycker alltså att den är dålig?

Jaja, alla kan ju inte ha god smak :D

Även om Adam/The Initiative-arcen inte är den starkaste så tycker jag att den är helt okej, och det finns många riktigt bra (och framförallt roliga) avsnitt. Jag menar, The Initiative, Pangs, Something Blue, Hush och Restless i samma säsong! Spike, Xander och Giles är fruktansvärt roliga i nästan vartenda avsnitt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tob » lör dec 11, 2004 18:36

Chosen skrev:Jag gillar inte Säsongen!!!!
bläääääää!!!!
Men Hush och Restless är bra avsnitt :D


jaha, det var ju tråkigt för dig,

Jag gillar inte sådana här inlägg!!!!
blääääääää!!!!


Säsong 4 innehåller alldeles för många små guldögonblick för att klassas som "blääääää!!!". Hänvisar till Cheeseguy.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav mattek72 » tis dec 21, 2004 14:28

Jag är inte särslit förtjust i denna säsong.
Det som drar ner den mest för mig är The Initiative.
Inte för att militären känner till vampyrer och så vidare, utan mer för att jag inte tycker att det platsar i en serie som Buffy.
Sen klarar jag bara inte av hela *gör som du bli tillsagd och tänk inte själv grejen*

Sen för ju givetvis säsongen karaktärerna framåt i sin utveckling.
Oz försvinner och Willow blir kanske inte helt oväntat gay.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » sön dec 26, 2004 3:42

Jag har kollat om på Buffy från början under ungefär två veckor och är nu på säsong 4. Något jag märker är att kvaliteten på filmen är mycket bättre jämfört med säsong 3. Jag har ingen koll på hur överföringen från film till DVD fungerar, men det verkar som att filmen är anpassat för digitalt format från början. Det kan kanske ha att göra med designen och scenbyggnationerna, men det känns som att alla färger är snyggare och fylligare i den här säsongen.

Har precis sett avsnittet med Angels inhopp, och en till grej som jag inser efter att ha sett säsong 3 är att Boreanaz' skådespel har förbättrats avsevärt. I Buffy känns Angel ibland lite träig, men nu i Angel S1 och hans gästspel här känns det som att hans framförande är aningen mer dynamiskt...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » sön dec 26, 2004 12:55

Mönsterstudent: Om inte annat så har de bytt till ett betydligt ljusare och färggladare färgschema, som är mycket annorlunda. Såg någonstans att det diskuterades (kommer inte ihåg var) huruvida Giles har flyttat eller inte mellan S3 och S4, men efter att ha tittat på detaljer och design på de båda lägenheterna har jag kommit fram till att det har han inte (även om ingången till hans lägenhet onekligen ser annorlunda ut). Designen på lägenheten är mer eller mindre den samma och den gröna lampan står på samma plats som i bl.a. Passion och Amends. Jag tror förvirringen mest uppstår just för att den nu är så ljus och trevlig och inte lika mörk och creepy.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » ons jan 19, 2005 9:32

Jag gillar den här säsongen, gillar för övrigt alla säsonger. De blir kanske inte bättre och bättre för varje säsong (det går ju lite upp och ner), men i och med att man får reda på mer om karaktärerna och skådespelarna mognar och utvecklas så blir det mer och mer intressant. Adam är väl rätt trist, fast det känns lite verklighetstroget att militären tar fram en varelse som kan döda hur lätt som helst, men glömmer att lägga till empati och rädsla. Och sedan när de tappar bort honom så går de in i total förnekelse och gör inte många knop för att stoppa honom. Om man tillverkar en varelse så bör man väl lägga in en self-destruction-fil, eller åtminstone se till att man kontrollerar den, innan man börjar tillverkningen. Jada, jada, jada...

Jag har, precis som mattek72, svårt för folk som blint lyder order. Man är ju ändå ansvarig för sina egna handlingar, och då bör man ju veta VARFÖR man gör som man gör. Jag tycker Buffy gör helt rätt som frågar tills hon förstår, det är ju inte dumma frågor hon ställer egentligen. De bara känns malplacerade med alla militärer runt henne.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » lör mar 05, 2005 18:11

Okej, har nu sett om hela säsong 4 inklusive de avsnitt jag i vanliga fall undviker. Några tankar.

Jag gillar verkligen stora delar av s4. Verkligen. Ofta är den så bra som Buffy någonsin blir. Det finns väl knappast någon annan säsong där det kläms in så mycket utveckling, så mycket förändringar som i s4; hela gänget rycks upp med rötterna, alla de fyra originalhuvudrollerna får visa upp sig från helt nya sidor, tre av de bästa regulars i hela serien - Tara, Spike och Anya - gör entré på allvar (OK Spike har varit med ett tag, men det är först nu han verkligen blir en daglig del av gänget).

Här finns mängder med RIKTIGT bra avsnitt. Här finns oemotsägliga toppar som "Fear Itself", "Something Blue", "Hush", "This Year's Girl"/"Who Are You" och "Restless". Här finns småfåniga men oemotståndligt kul avsnitt som "Beer Bad", "Pangs" och "Superstar". Det är säsongen där de verkligen började tänka utanför boxen på allvar och göra avsnitt som inte liknade något annat. Alla skådespelarna får gott om möjligheter att visa sig på styva linan - inte minst Alyson Hannigan, det här är ju Willows säsong på mer än ett sätt - det finns relativt få fåniga MOTW och det är också en av de SNYGGASTE säsongerna - bara färgschemat på UC Sunnydale, det känns som en helt annan serie.

Så varför, när jag ska ranka säsongerna utan att ha något avsnitt framför mig, sätter jag alltid s4 på näst sista plats (före s1)?

Jag tror faktiskt, och jag vet att det har sagts förut, att det beror på Initiative. Alltihop.
1. Själva Initiativegrejen funkar bara inte. Dels är det den där "suspension of disbelief"-grejen. Det finns ett skäl till att Buffy sällan rör sig utanför Sunnydales stadsgräns; hela den här smått overkliga känslan som serien har, snudd på meta, funkar egentligen bara i en stad som med flit grundats som en demonmatsal ovanpå ett helvetesgap, där poliserna anställs för sin dumhet och alla har vant sig vid att titta åt andra hållet när gröna gubbar med horn dyker upp. När vi ska blanda in Arkiv X, Washington och fullständigt icke-magiska commandos går det inte bara på tvärs mot allt som serien varit innan; just för att det inte känns naturligt - och för att Buffy dejtar en av dem - så krävs det så mycket uppbyggnad att vi aldrig slipper ifrån Initiative, det måste in i vartenda avsnitt. Potentiella 10-poängare som "New Moon Rising" dör fullständigt så fort vi åker ner i den där hangaren och lyssnar på machoprat. Andra arcs och big bads flyter naturligt in i Buffyverse; Initiative måste jämkas in med stämjärn och slägga. (Dessutom för de bort en av seriens bästa little bads, Ethan Rayne, för all framtid. Bara det är skäl nog att tycka illa om dem.)

2. Riley. Nej, jag gillar inte Riley och kommer aldrig att göra det. Han är träig och han är korkad. Hans arbetsgivare förgiftar honom, försöker mörda hans flickvän och släpper loss ett monster som vill utplåna mänskligheten - och han rynkar pannan och fortsätter gå till jobbet. Hans bäste vän säger att hans flickvän förtjänar att bli mördad - han rynkar pannan och förlåter honom. OK, visst, han är drogad och han har trott på detta så länge, men han framstår alltför länge som alltför trist.

3. Adam. Tristaste big baden NÅGONSIN. Som jag sade i någon annan tråd; alla andra storskurkar har kunnat hota Buffy på en känslomässig nivå. Adam är bara fysisk. Vilket han inte borde vara, originalfrankenstein är ju metafysisk som fan och de borde ha kunnat göra något med det, men summa summarum av Adam blir: trista, lååååånga monologer om hans egen förträfflighet och starka nävar. Minns ni Simpsonsavsnittet där Itchy & Scratchy får sällskap av Poochie, en hund som åker skateboard och rappar om sig själv? Adam är Poochie; menad att vara cool, farlig och omskakande, men i slutändan bara urtråkig. Andra säsonger har ALLTID en skurk och en slutstrid som ställer Buffy och/eller gänget inför ett verkligt dilemma, där de verkligen riskerar mer än att bara bli ihjälslagna och måste VÄLJA mellan alternativ där inget är helt gott och inget är helt ont. I säsongen innan var Buffy tvungen att mörda - inte dräpa, mörda - sin surrogattvillingsyster, för katten. Vad behöver hon göra mot Adam? Bara lura ut ett sätt att bli stark nog att slå honom på käften så det känns. Inget moraliskt dilemma, inga motstridiga känslor, bara svart och vitt. Och de drar ut på det i evigheter dessutom.

Den stora storyn är ju sönderfallet i scoobygänget. Hur varken Xander eller Giles har någon naturlig roll längre, alla gamla förhållanden faller isär, alla skaffar sig nya pojk- och flickvänner utanför kärngänget (och åtminstone två av dem håller viktiga delar av det hemligt från de andra till en början, märk väl). Slutstriden mot Adam blir en ursäkt för dem att sy ihop gänget igen, om än med besvär; men den fungerar enbart som en ursäkt. En stor, grön plot device med diskettstation till hjärta.

Så säsongen känns verkligen kluven. Ofta helt lysande, ofta sämre än den någonsin varit eller skulle bli. Och i regel i samma avsnitt. Men jag gillar den ändå. För det mesta.

Oj, det vart långt det här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Zaxx » sön aug 14, 2005 11:22

Ngt konstigt har hänt.. grannarna checkpointar förbi halva säsong 4 och tycker att det är den bästa säsongen hittills... motivering

"Det verkar som de fått mer pengar till serien nu, allt ser bättre ut"

Kan det vara Widescreen som spökar och att det är bättre utrustning för att filma? Vilket fall som helst så är det kul...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » sön aug 14, 2005 12:40

Jag tror det kan ha att göra med färgerna... allt blev väldigt mycket mer färgglatt i säsong 4, det ser dyrare och mer varierat ut.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav CheeseGuy » sön aug 14, 2005 12:45

De fick väl mer pengar? Speciellt The Initiative ser rejält påkostat ut.

Det där med färgerna har jag inte tänkt på - är det verkligen så?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Zaxx » sön aug 14, 2005 14:22

CheeseGuy skrev:De fick väl mer pengar? Speciellt The Initiative ser rejält påkostat ut.

Det där med färgerna har jag inte tänkt på - är det verkligen så?

tror just färgerna som yog nämner har med formatet och kvalitén på utrustningen att göra.. jämför du s3 med s4 är det grötigare och grynigare på s3 faktiskt...

S4 ser verkligen High Definition ut i jämförelse med S1-3 speciellt i jämförelse med S1...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Buffy_4ever » ons sep 14, 2005 21:20

Jag tycker Säsong 4 är bäst.

Jag tycker det för att det är bra att Riley är med , Buffy får reda på att Riley är Demonjägare. Riley får reda på att Buffy är en Vampyrdråparen. Jag gillar också avsnittet "Where the wild things are" . Festen är så bra på något vis. Och där visar ju Riley och Buffy sin kärlek som bäst.
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » fre sep 16, 2005 6:14

S.4 är nog en av de säsonger som är "lättast", det är ju faktiskt väldigt roligt överlag. Gillade inte s.4 första gången men det var nog pga besvikelsen över att inte Angel var med längre. Man skulle nog kunna säga att det här är en humorsäsong.


Edit: lite stavningskorrigering
Senast redigerad av Lipton mån sep 19, 2005 14:32, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav mattek72 » fre sep 16, 2005 9:35

Lipton skrev: Gillade inte s.4 första gången men det var nog pga besvikelsen över att inge Angel var med längre.


Att han inte är med, är ju en av få positiva saker med denna säsong. :D
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Lipton » fre sep 16, 2005 10:39

mattek72 skrev:
Lipton skrev: Gillade inte s.4 första gången men det var nog pga besvikelsen över att inge Angel var med längre.


Att han inte är med, är ju en av få positiva saker med denna säsong. :D


hmpf, du där. ;)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron