Vad tycker du om säsong 4?

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Inläggav Eisa » tor nov 03, 2005 23:04

jag tycker om s.4, även om den aldrig kommer nå upp till s.6 storhet...men hey, vad gör det egentligen?
initiativegrejen funkar med lite viljestyrka, även om adam är världens största tönt. hans tjat, jag menar...hans jäkla tjat! hur orkar han? "vem är jag, varför är jag, vad kan jag?" orka!
men hur som helst, jag verkar vara en av de få som faktiskt gillar riley. han känns som en någorlunda normal, dödlig karaktär när alla andra får mer och mer superhjältekrafter. dessutom är han angenäm att titta och lyssna på, han är en hyvens grabb helt enkelt.
som så många andra påpekat innan är detta en jämn säsong, de flesta avsnitten är bra även om det finns bottennapp som till exempel beer bad. men till och med beer bad har en klockren scen, när buffy ser som mest primitiv ut.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav noike » tor nov 03, 2005 23:48

S4 är Buffys feel-good-säsong och det kommer den jävligt långt på.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » fre nov 04, 2005 0:10

Eisa skrev:som så många andra påpekat innan är detta en jämn säsong


Verkligen? Tycker en av många svagheter i säsongen är den otroliga ojämnheten. Det går upp och ned, några bra avsnitt, lika många skitdåliga, ett riktigt bra och därefter ett riktigt bottennapp... Dessutom saknar den riktiga höjdaravsnitt - säkert inget 99,9% håller med om, men min åsikt är orubblig. Ett mindre antal bra avsnitt och det faktum att man, hur dåligt det än är, alltid får bra dialoger och intresserar sig för karaktärerna räddar säsong fyra från att gå rakt i sophinken.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Nyx » fre nov 04, 2005 13:52

Håller med JRT om ojämnheten under säsongen, men jag tycker att det finns några riktiga höjdaravsnitt som Hush, Who Are You, The Yoko Factor och Restless. Och massor av bra dialog, förstås, till exempel i Pangs som fortsätter att vara bland mina favoriter just därför.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » fre nov 04, 2005 14:45

jag håller också fast vid att JAG tycker det är en jämn säsong, men självklart kan jag förstå att det finns de som inte tycker det. jag tycker till exempel den är mycket jämnare än till exempel s.2 där det finns en del toppenavsnitt men mestadels består av ganska halvkrassliga avnsnitt. säsong 4 däremot finner jag nästan aldrig tråkig, även om ett avsnitt är lite halvdåligt så finns det ofta en massa annat jag tycker är intressant, som till exempel dialogerna mellan karaktärerna.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav The Ankh » fre nov 04, 2005 19:25

Jag gillar säsong 4, men inte Adam, tycker han är en trpkig "Big Bad", men.. .när jag tänker på säsing 54 så .. tänker jag inte på Adam.. så det mpste vara npt annat som gör säsongen så bra. Undra vad...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav mattek72 » fre nov 04, 2005 19:59

Eisa skrev: jag verkar vara en av de få som faktiskt gillar riley.


HATA Riley :twisted:

Som jag skrivit tidigare så är inte detta min favorit säsong. Tvärtom så är det den säsong som jag mycket sällan tittar på.
Höjdpunkterna är ju givetvis This Years Girl och Who Are You.
Men sen är det inte några särskilda avsnitt som höjer säsongen.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Eisa » fre nov 04, 2005 20:08

restless då?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav latarmig » fre nov 04, 2005 20:31

"Wild at Heart", "New Moon Rising" och "Hush" då? För att inte tala om "Something Blue". Det finns allt många bra avsnitt i den här säsongen.

"Restless" kan jag däremot både ha och mista.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » fre nov 04, 2005 20:57

Nä. Som sagt, inga riktiga höjdaravsnitt. Pangs är rätt bra, Who Are You är det bättre avsnittet i ett ganska bra dubbelavsnitt, The Yoko Factor gillar jag och Restless kan vara ganska underhållande, om man inte ser det för ofta. Annars varierar kvaliten från hyfsat-småkul-tråkigt-pissdåligt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Forever Chosen » ons feb 22, 2006 17:33

Känns lite som en mellansäsong, ca 5-6 kanonavsnitt varvas med hyggliga hela säsongen. Spike är tillbaka med besked och visar vilken skicklig skådespelare han är. Buffy blir bara bättre hela tiden tillsammans med resten av de Scoobies.
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav twistability » sön mar 26, 2006 23:43

Det finns en del otroligt dåliga saker i säsongen som man kan lista ungefär såhär
1. Riley
2. Adam
3. The Initiative

Men det drar inte ner en hel säsong som har saker som Hush, Restless, The Freshman, This Year's Girl, Wild At Heart, Something Blue, The Yoko Factor, Pangs, en Spike i högform samt att en av mina favoritkaraktärer i hela serien: Tara introduceras. Pure awesomeness.

Att sedan säsongen innehåller två av seriens abslout sämsta avsnitt är en annan femma.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 16 mar 2006
Ort: Småland

Inläggav latarmig » mån mar 27, 2006 0:33

twistability skrev:Att sedan säsongen innehåller två av seriens abslout sämsta avsnitt är en annan femma.


Vilka då, och varför är de dåliga?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav twistability » mån mar 27, 2006 7:49

Where the wild things are - Hela avsnittet går ut på att Buffy och Riley har sex och till det en otroligt fånig story = worst episode ever.

Beer Bad - Fungerar verkligen inte för mig. Fånigt, tramsigt och very very odd.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 16 mar 2006
Ort: Småland

Inläggav Forever Chosen » mån mar 27, 2006 11:42

twistability skrev:Where the wild things are - Hela avsnittet går ut på att Buffy och Riley har sex och till det en otroligt fånig story = worst episode ever.

Beer Bad - Fungerar verkligen inte för mig. Fånigt, tramsigt och very very odd.


Håller helt klart med om de första, inte bra på nått sätt :( Däremot Beer Bad finner jag ganska underhållande :)
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav Isabella » mån mar 27, 2006 19:03

Några av seriens mest roliga avsnitt finns med här men själva storyn om Adam är tråkig, Synd.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav JillValentine » sön mar 11, 2007 1:40

:eek: Hur kan ni säga att Riley är dårlig? nej o nej... JAG gillar han för att han är en jordnära man som är gullig och söt och jätte bra för Buffy! Han är värkligen min favoritt av alla hennes pojkvänner. Spoiler Angel ses.1:( Fast Angel är best, vilket man kan se i episoden "I will remember you", när Angel blir human :P .

Jag tycker, imotsättning till alla andra, att sesong 4 nestän är den roligaste sesongen..! (Fast jag har bara kollat på alle episodane i dom 5 första sesongerna). Det händer så mycket nytt, och det finnast så många roliga episoder. Sånna som "Beer", "Living conditions", "Fear itself"( Jag gillar "Bunnies frightens me":P), "A new man", "hush". Fan va jag gillar HUSH :!: Särskilt när Giles ska berätta för alla va det är de ska slåss imot! HAHA! "Restless" Mannen med ost!

Fatta Riley är bäst. Det är kul när han ska ragga upp Buffy.
Också är Willow lesbisk(Tara är söt, fast lite töntig), och ingen töntig version av Angel:P

By the way Angel: Pangs? Det är en laim episod. Asså. Det är den enda episoden jag inte har kollat på mer en två gånger typ. The "I in team" är också lite tråkig, ser man bort ifrån när Buffy ställer många fråger.
"Let me answer that question with a head butt".
Användarvisningsbild
JillValentine
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 mar 2007
Ort: Bærum, Norge. Bor i Stockholm nu.

Inläggav Capt. Peroxide » sön mar 11, 2007 12:25

Alltså, droppen när det gäller Riley är när han dyker upp utanför kyrkan i söndagskostym i "Who are You". Han är inte bara en tönt, han är alltså en kristen tönt till råga på allt. (spoiler S5) Antagligen därför han pundar ner sig på vampyrism sen.

Eftersom S4 inte har några ormdemoner eller inkamumietjejer funkar det så att ju mer militärer, underjordiska anläggningar och US Marines-tugg det är i en episod desto sämre är den. Om den inte handlar om öl, för då är den dålig på en skala som annars reserveras för S1-avsnitt.

Jag håller med om att ojämnheten är ett problem. Jag menar, här har vi några av seriens bästa avsnitt, som "Who are You", "Hush" och "New Moon Rising" – och ett av de sämsta, "Beer Bad". Dessutom en av seriens sämre säsongsupplösningar, "Primeval". "Restless" må vara full med angelägen symbolik, men själva skildringen av drömmarna tycker jag inte alls når ända fram. Å andra sidan har det hackats alldeles för mycket på "Where the Wild Things are". SÅ dåligt är inte det avsnittet. Framför allt har jag inte det minsta emot att huvudpersonen knullar sig igenom hela avsnittet.

Något de lyckas bra med i S4 är humoravsnitt som "Pangs" och "Something Blue". Scenen i "Pangs" där Spike sitter bunden och dels inte skadas av alla pilar han träffas av, dels är seriöst livrädd att någon ska råka träffa hjärtat, är obetalbar. Liksom hela kärlekshistorien mellan honom och Buffy i "Something Blue". "Superstar" är ytterligare ett extremt roligt avsnitt.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Eva » sön mar 11, 2007 17:20

Nej! Riley är jättebra! Och det bästa är att han dyker upp i söndagskostym! :P Han är verkligen en rakt genom god person, vad Buffy egentligen borde ha, fast hon är för glad i dystert mörker, och Riley är den raka motsattsen til det. Personligen tycker jag det är tufft :P

Allt med initiativet tycker jag dock inte om.. För lite demoner och för mycket USA..Det blir som en dålig kopia av filmer som independence day, enemy of the state etc.etc. Tycker Adam är lite töntig också..

Jag tycker faktiskt mycket om Beer Bad.. kanske bare för att jag är tjej och kan inte låta bli fröjdas över Willows samtal med en viss person och sedan se Buffy slå honom ned.. underbart! :)

"Pangs" tycker jag derimot inte om, den hamnar så utanför allt och man vill bara tillbaks til själva berättningen i säsongen, men "something Blue" är härlig. Tycker så synd om Riley när Buffy står framför brudaffären..!
Lite besviken över Buffys förklaring dagen efter.. Hade jag varit Riley ville jag varit mer skeptisk..
Bite me.
Användarvisningsbild
Eva
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 mar 2007

Inläggav adolvsson » mån mar 12, 2007 1:38

JillValentine, Eva. Jag tycker om er. Båda två. Väldigt mycket. The Riley Finn Appriciation Society saluterar er.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav JillValentine » tis mar 13, 2007 14:26

Capt. Peroxide skrev:Eftersom S4 inte har några ormdemoner eller inkamumietjejer funkar det så att ju mer militärer, underjordiska anläggningar och US Marines-tugg det är i en episod desto sämre är den. Om den inte handlar om öl, för då är den dålig på en skala som annars reserveras för S1-avsnitt.


Militärt är coolt. Det var en ny grej som vi aldri hadde varit med om för i BtVS. Alle har vell undrat över om det finns någon secret gouverment rej som tar sig av det överjordiska och så der. Jag tycker hela komplottet är bra.


Capt. Peroxide skrev:Jag håller med om att ojämnheten är ett problem. Jag menar, här har vi några av seriens bästa avsnitt, som "Who are You", "Hush" och "New Moon Rising" – och ett av de sämsta, "Beer Bad". Dessutom en av seriens sämre säsongsupplösningar, "Primeval". "Restless" må vara full med angelägen symbolik, men själva skildringen av drömmarna tycker jag inte alls når ända fram. Å andra sidan har det hackats alldeles för mycket på "Where the Wild Things are". SÅ dåligt är inte det avsnittet. Framför allt har jag inte det minsta emot att huvudpersonen knullar sig igenom hela avsnittet.


Beer bad. Jag fattar inte vad ni tycker är så dårligt med just det avsnittet. Avsnittet är en perfekt måte att få Buffy över skitungen Parker :evil: Och som Eva säger, Willows prat är hur bra som helst. Man börjar tro hon faktisk gillar han, men så visar det sig att hon bara skojar. Genialt! Gilla Willow liksom:P

Fast det finnes en laim ting med beer bad och det är att Buffy inte blir steinaldersk-nok. Killarne blir helt neandertalere, men inte Buffy:S

"Where the wild things are" tycker jag är en sexy episod. Vem skulle vell inte villa se två vakra människor som Riley och Buffy ha sex om och om igenn. (Skojar lite;)) Jag gillar bakgrunnsdelen med den läskiga gamla tanten. I bunn och grunn är det en bra story.


Capt. Peroxide skrev:Något de lyckas bra med i S4 är humoravsnitt som "Pangs" och "Something Blue". Scenen i "Pangs" där Spike sitter bunden och dels inte skadas av alla pilar han träffas av, dels är seriöst livrädd att någon ska råka träffa hjärtat, är obetalbar. Liksom hela kärlekshistorien mellan honom och Buffy i "Something Blue". "Superstar" är ytterligare ett extremt roligt avsnitt.


Okay da. Spike är bra i "pangs". Och det är det enda jag gillar med den episoden. Indianere? Asså hallå. Det tycker jag är riktigt töntigt.

"Something blue" är priceless asså. Den är hur rolig som helst, Och man kan redan se vilken rättning det går för Buffy ochSpike;). Jag menar att hadde det inte varit potensiale för kärlek mellan dom, hadde det inte känt fullt så ekte. Eller kanske var det det som startet det hela?.

Superstar; också rolig. Fult monster. Jonathan är hjälte.Redan här kan man se hur han holder på med magick.

Peace out
från JillValentine.
"Let me answer that question with a head butt".
Användarvisningsbild
JillValentine
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 mar 2007
Ort: Bærum, Norge. Bor i Stockholm nu.

Inläggav A bear » tis mar 13, 2007 14:29

JillValentine skrev:"Something blue" är priceless asså. Den är hur rolig som helst, Och man kan redan se vilken rättning det går för Buffy ochSpike;). Jag menar att hadde det inte varit potensiale för kärlek mellan dom, hadde det inte känt fullt så ekte. Eller kanske var det det som startet det hela?.

(spoiler s6) Starten kommer väl snarare på allvar i Who Are You. Tro fan att Spike såg på Buffy på ett annat sätt efter Faiths lilla utläggning om sina... eh... muskler.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » tis mar 13, 2007 19:27

JillValentine skrev:Fast det finnes en laim ting med beer bad och det är att Buffy inte blir steinaldersk-nok. Killarne blir helt neandertalere, men inte Buffy:S


Ja, varför slog hon inte helt enkelt ner Parker och släpade hem honom till grottan?

JillValentine skrev:"Something blue" är priceless asså. Den är hur rolig som helst, Och man kan redan se vilken rättning det går för Buffy ochSpike;). Jag menar att hadde det inte varit potensiale för kärlek mellan dom, hadde det inte känt fullt så ekte. Eller kanske var det det som startet det hela?.


Ett av säsongens bästa citat:

”I could ride you at a gallop till your legs buckled and your eyes rolled up, I've got muscles you've never even dreamed of, I could squeeze you till you popped like warm champagne and you'd beg me to hurt you just a little bit more and you know why I don't? Because it's WRONG!”
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Tob » sön jan 03, 2010 20:07

Har under några dagar sett om säsong 4 och jag inser att jag verkligen tycker om denna säsongen. Betydligt mer än vad jag minns. Det är ändå 2-3 år sedan jag såg något av den. Tycker iden med the iniative funkar bra, men utförandet är hopplöst och det är svårt att hitta trovärdighet. Synd att inte Maggie Walsh fick representera "big bad", det hade kunnat blivit bra. Men bortsett från detta så är det mycket som fungerar väldigt bra i säsongen. Som övergångssäsongen mellan S1-S3 och S5-S7 så fungerar den väldigt bra. Alla våra karaktärer tvingas ta tag i sina liv på ett eller annat sätt, möta stora förändringar, och verkligen ifrågasätta sina roller i gruppen. Tycker man berättar det på ett riktigt bra sätt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Mush » mån jan 04, 2010 22:06

Jag gillar Säsong 4! Nån som också tyckte att det är här Buffy serien utvecklas till nåt helt enastående och jag håller med.
Jag gillar att plotten inte är självklar från början. Det händer en massa saker och man kan inte riktigt lista ut vem eller vad Big bad ska vara förens Adam visar sig. Det känns som att det kan gå åt alla håll. Och sen att finalen inte är en "Vi-slog-fienderna-let's party" avsnitt, det går endast in på karaktärerna, deras dåtida, nutida problem och framförallt utveckling.
Det här är också den roligaste säsongen enligt mig.

Riley, riley, riley. Han är schysst. Han är ok. Han är där i denna säsong och jag tycker det är great. Han ser ut som en Markus.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron