4x05 - Beer bad

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Hur många öl blir det?

1
0
Inga röster
2
3
6%
3
5
10%
4
8
16%
5
7
14%
6
11
22%
7
8
16%
8
5
10%
9
1
2%
10
1
2%
 
Antal röster : 49

Inläggav eriked » lör maj 20, 2006 23:17

fripp21 skrev:De räds inte för att skämta om sex till exempel. Man kan nu göra en stilla jämförelse med en annan serie med många fans - Friends (sv. Vänner). I den serien skulle denna dialog inte platsa.
Tror Doug Petrie nämner just detta i kommentatorspåret till This Year's Girl. Ang. detta citat: Xander: Second. It's called a blaster, Will. A word that tends to discourage experimentation. Now if it were called the orgasminator I'd be the first to try you basic button-press approach.

Härligt citat. Gillar att whedonverse aldrig drar sig för sådan

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » ons jul 12, 2006 15:46

Jag tycker avsnittet är ganska roligt, om inte annat så får man ju se Parker bli nedklubbad. Den vämjeliga råttan förtjänade det verkligen efter hur han behandlade Buffy. För att fortsätta fokusera på det positiva så lyckades ju Buffy undgå att ha gruppsex med öltyperna. Xander var dessutom utmärkt som bartender (fast jag kanske har låga krav).
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav gollum » tis nov 14, 2006 18:15

Det här tyckte jag var ganska dåligt. Storyn är tunn som ett smörgåsrån och tål inte de små försök till pålägg som stryks på, som att Willow lurar Parker till exempel. Att grottmän likställs med apor är väl också sådär...

Buffy får nästan dreads efter ett par ölkvällar och möblerna på elevhemmet verkar indränkta med fotogen så lätt som de börjar brinna.

Nej, kan mycket väl ha varit svagast hittills.

(Fast Xander är lik Matt Dillon på sitt falska leg!) :D
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » ons nov 15, 2006 14:38

Bästa replik:
COLM: The thing the modern day pundits fail to realize is that all of the socioeconomic and psychological problems inherent in modern society can be solved by the judicious application of way too much beer.
BUFFY: My mother always says that beer is evil.
COLM: Evil, good, these are moral absolutes that predate the fermentation of malt and fine hops. See…where was I?


Bästa popkulturreferens:
XANDER: I've seen Cocktail. I can do the hippy-hippy shake.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Se en bit upp om Willow och Parker.

Hej Joss Whedon:
JACK: That's the great thing about beer. It makes all men the same.
Återigen, det där med att män är djur bla bla bla. (Även om Buffy ju också regredierar rätt rejält med lite öl i sig.) Även om grottmänniskorna är lite överdrivna (fast man får väl betänka att de även som neanderthalare är rejält fulla) så kör de ju dessutom metaforen rätt nära verkligheten; kom inte och påstå att en bakfylla inte känns ungefär som Buffy dagen efter den första ölnatten.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
Men dessutom finns här lite grejer insmugna. Xander får sitt första jobb (som vi får se) och han är verkligen inte särskilt bra på det - åtminstone inte till en början. Och Willow och Oz har definitivt lite kullersten här; Willows utskällning av Parker är uppenbarligen inte riktad bara till honom. Och så får vi en gång för alla bevisat att Joss (eller rättare sagt hela ME) kan sin Freud. Och så får Buffy ut Parker ur sitt system tillsvidare. :(

Awww: Giles och Xanders lilla gräl om Giles förflutna.
XANDER: Well excuse me, Mr. “I spent the sixties in an electric Kool-Aid funky Satan groove”.
GILES: It was the early seventies and you should know better.


Höh? Och vad hände med bartendern? Och med alla andra som druckit hans öl? Var det specialdesignat för att bara påverka fem personer?

Wow, detta är en bra serie: Och ÄNNU en gång måste jag försvara "Beer Bad". Det är inte uselt. Det är inte nödvändigtvis BRA - lättviktigt och en övertydlig metafor, men vad fan, det är så våldsamt over the top att man måste ta det för det det är: ett skämt, som trots allt lyckas smyga in en del. Dessutom är det en av få gånger i serien som SMG verkligen gör sitt eget stunt (scenen där hon ramlar av snurrstolen, alltså). Want beer, like beer, beer good.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 15:24

OK, nu står det klart vad K-Fed hade lurat i Britney innan den här videon spelades in: http://hollywood.outsidethebeltway.com/2006/08/britney-spears-drunk-video/

Eller jaha, hon är sådär av sig själv? 'kejrå.

Jag hatar verkligen grottmänniskorna i Beer Bad, även om SMG är snygg även i Daryl Hannah-tovor. Men jag blev lite besviken att hon inte försökte släpa hem Parker till grottan när hon hade klubbat ner honom. Nåja, "Parker bad".

Nån som kom att tänka på den här gamla klassikern: http://www.campchaos.com/blog-archives/2006/05/napster_bad.html

Men MotW åsido, det är ju inte på grund av dem Buffy är en så bra serie ändå. Det som INTE rör grottmänniskor och öl tycker jag är bra i det här avsnittet. Bra uppbyggnad inför något mellan Willow, Oz och Veruca. Bra diskussion mellan Willow och Parker (där de låter båda sidor höras i ONS-debatten). OK att man kan tycka att klubbslaget i huvudet onödigt grovt understryker vad Mutant Enemy vill att vi ska tycka i frågan, men han får ju åtminstone försvara sig i diskussionen.

(spoiler resten av serien) Lite tråkigt bara om det skulle visa sig att Willow blir flata på grund av någon slags allmän besvikelse på män, som man skulle kunna tolka hennes föreläsning för Parker om hur hemska vi är. Hey, Rosenberg, brudar kan vara svin de med, till och med de homosexuella.

Och så får vi en gång för alla bevisat att Joss (eller rättare sagt hela ME) kan sin Freud.
Åtminstone det allra mest grundläggande. Detet, jaget och överjaget är ju inte direkt avancerad teori. Freud förresten, det är väl ändå en gubbe som feminister gjort upp ganska rejält med sedan många år.

En detalj jag gillar är att de har börjat med scener som bara skildras indirekt. I "the Freshman" får man se Buffy och Xander i ett kontor på universitetet genom en krossad ruta och förstår på det viset att de brutit sig in. I "Beer Bad" spelas en hel scen med Willow, Oz och Veruca upp av Willow dagen efter. Genialiskt![/url]
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön jun 10, 2007 10:20

Alltså, detta var långt ifrån så dåligt som jag mindes det. Innan jag tryckte på play tänkte jag att jag skulle få sätta en 1:a på detta avsnitt då jag röstade, men i slutändan blev det en 3:a.

Som många har sagt innehåller avsnittet en hel del bra saker. Personligen så tycker jag att det är helt okej fram till sista akten, eller i alla fall fram till då killarna blir full on cavemen. Det finns en hel del roliga scener, t ex då Willow tror att Buffy haft gruppsex med fyra killar. :D

Andra saker jag gillar är Willow/Parker-scenerna och (spoiler hela S4) the impending doom som är Oz och Veruca. Då Giles till sist kommer in i avsnittet så får han dessutom säga en av de roligaste replikerna i avsnittet (parafras): "walks with a sort of sideways limp". Kombinera det med att han försöker härma Buffys gång också så blir det hur kul som helst.

Så, ett bra avsnitt? Nej. Men det är okej och ett okej Buffy ser jag hellre än de flesta andra avsnitt av de flesta andra serier.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor nov 26, 2009 18:29

Det här är väl inget bra avsnitt direkt, men jag tycker inte att det är dåligt heller. Det som förstör är att storyn nog är den sämsta någonsin, killgänget är riktigt tråkiga och att branden känns väldigt utdragen.

CaveBuffy är ganska underhållande. Roligt när Giles försöker prata med henne. "The TV is off." :D

Parker är rätt bra på att manipulera, även om Willow inte går på det eftersom hon vet vad han går för. Men jag gillar i alla fall deras scener ihop.

Tycker inte om att Willow och Oz har problem. Usch för Veruca. (spoiler 4.06) Det blir jobbigt att se nästa avsnitt.

Förstår inte hur Buffy kan deppa så mycket över Parker fortfarande, men det är skönt när hon slår ner honom i alla fall.

Favoritcitat:
Giles: Blonde. Um, about this tall. Walks with a sort of a sideways limp.

Betyg: 4
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Amanja » mån feb 22, 2010 17:34

Kollade på det här avsnittet igen nyligen och försökte komma på varför jag har så svårt för det. Insåg att det har att göra med min allergi mot vuxna personer som talar bebisspråk! Bah! kanske det sämsta buffyavsnittet av alla?!
Användarvisningsbild
Amanja
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 jan 2010
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » mån feb 22, 2010 17:36

Nej, det är det inte. Men gör din röst hörd i Buffyturneringen 2010 vet jag, :): viewtopic.php?f=8&t=3303
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Amanja » mån feb 22, 2010 18:13

AKS skrev: Då Giles till sist kommer in i avsnittet så får han dessutom säga en av de roligaste replikerna i avsnittet (parafras): "walks with a sort of sideways limp". Kombinera det med att han försöker härma Buffys gång också så blir det hur kul som helst.

Så, ett bra avsnitt? Nej. Men det är okej och ett okej Buffy ser jag hellre än de flesta andra avsnitt av de flesta andra serier.


Giles replik e sjukt kul och din slutpoäng e sjukt sann
Användarvisningsbild
Amanja
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 jan 2010
Ort: Uppsala

Inläggav noike » tis feb 23, 2010 0:31

Beer Bad är fntastiskt att se i grupp med öl dock.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mush » tis feb 23, 2010 19:35

Beer Bad är hur kul som helst, ge er! :)
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav A bear » fre jul 30, 2010 16:41

Kul artikel jag snubblade över. Tydligen var "Beer Bad" ursprungligen beställd som en "Kids, say no to drugs"-episod eftersom USAs regering sponsrade sådana:

http://www.salon.com/news/feature/2000/ ... print.html

Fast...
At least one show, "Buffy the Vampire Slayer," was rejected after it showed itself to be immune to the drug office's worldview. "Drugs were an issue, but it wasn't on-strategy. It was otherworldly nonsense, very abstract and not like real-life kids taking drugs. Viewers wouldn't make the link to our message," says someone in the drug-policy office camp who read and helped reject it.


"Immune to the drug office's worldview". Yay!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre jul 30, 2010 20:37

Undrar om det var scenen där Willow är förstående för att Buffy hade gruppsex när hon var full som gjorde att de hade problem.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » sön nov 10, 2013 3:42

Professor Walshs lektioner är småpinsamma. Pop-psych for high schoolers typ, vad gör det på universitetsnivå?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: 4x05 - Beer bad

Inläggav Spuffy » sön mar 13, 2016 23:49

Fire angry!

Var kanske det allra bästa.

Jag tycker det här avsnittet är rätt roligt när jag ser det, men egentligen är det inte särskilt bra. Inte så bra alls faktiskt. Det finns en tydlig skillnad mellan detta och tex Band Candy eller Something Blue, som också är framför allt roliga avsnitt men där den sammantagna braighetsnivån är väldigt mycket högre.

Hur mkt detta än må vara en övertydlig moralkaka - Buffys första morgon efter första öldrickarkvällen var inte så långt ifrån morgonen efter en ordentligt blöt kväll tycker jag.

Utöver Fire angry var min favoritscen i detta avsnitt nog när Willow återger Oz och Verucas konversation för sig själv (det kryper för övrigt i mig i alla scener med de tre - URRRRK vad jobbigt!!!!). Eller så kanske det är när Buffy snurrar runt på sin stol. Eller när Giles försöker beskriva Buffy när han letar efter henne. Eller när Willow tror att Buffy haft gruppsex (ytterligare ett replikskifte som gör att man fattar att Buffy inte är som alla andra serier). Som sagt, finns en hel del jag gillar här även om det totala betyget inte blir särskilt högt. Och oerhört mkt bättre än de dåliga avsnitten i säsong 1 och 2.

Hade btw varit fint om Buffy kunde sätta sig och prata/dricka med ett gäng killar på en bar och sen gå hem utan att ngt dåligt hände. :evil:
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Spuffy » sön mar 20, 2016 14:47

Spuffy skrev:Hur mkt detta än må vara en övertydlig moralkaka - Buffys första morgon efter första öldrickarkvällen var inte så långt ifrån morgonen efter en ordentligt blöt kväll tycker jag.

Som idag till exempel. Behöver inte ens ha varit så exceptionellt stort alkoholintag, kan räcka med lite för mkt vin, för att bakfylle-Buffy ska kännas igen rätt rejält. Och då är idag inte ens en så farlig bakisdag, har haft betydligt värre sådana.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron