4x09 - Something Blue

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Spuffyness, eller vad tycker ni?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
7%
8
13
24%
9
19
35%
10
18
33%
 
Antal röster : 55

Inläggav xAMNESIAx » ons mar 09, 2005 20:39

Buffy komedi avsnitt av högsta klass. Finns inte så mycket att tillägga, håller med allt som har sagts ovan, helt underbart avsnitt. 8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav AKS » ons jul 06, 2005 0:43

Kuno skrev:Jag vill också ha Spike som husdjur. :D


Spoiler ANGEL alla säsonger

Kuno lär få det svårt då ju även Illyria (inte våran Illyria utan hon i serien) vill ha Spike som husdjur. Känns inte som att Kuno, trots att Kuno är Kuno, har en chans mot Illyria. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: 4x09 - Something Blue

Inläggav Buffy_4ever » mån dec 26, 2005 1:56

Detta är ett jätte bra avsnitt! Och speciellt när Willow säger saker som sedan händer. "Hon gjorde så Spike och Buffy förlovade sig" haha. Det var kul. En 9:a
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Inläggav OhMySpike » lör dec 31, 2005 18:54

Det här avsnittet är grymt roligt 8)
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav MiniWillow » lör jan 14, 2006 22:56

En av mina favorit avsnitt i denna säsong
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav Bender » lör mar 18, 2006 0:29

Haha det här var riktigt roligt. Underbar förvandling av rollerna. Buffy, Spike och Giles var underbara. Skrev i Beer Bad att jag aldrig skrattat så mycket i ett avsnitt, nu är det garanterat överträffat med råge. Tror jag skrattade högt i en halvminut i sträck åt hela Buffy-Spike-situationen.

Spike i badkaret drickande blod med sugrör i en mugg var också kungligt.
Fantastiskt avsnitt!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav AKS » lör mar 18, 2006 10:27

Jepp, medhåll. Detta är ett topp 10-avsnitt enligt mig. Kollade upp topplistan nu och den är senast uppdaterad i juli 2005 = aktuell, och Something Blue har jag på en fjärde plats så ja, jag gillar avsnittet mycket.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 12:40

Buffy: Do you want to be William the Bloody? Or just Spike? Cause, either way, it's gonna look majorly weird.
Spike: Whereas the name Buffy gives it that touch of classic elegance.
Buffy: What's wrong with Buffy?
Giles: Huh! Such a good question.

Buffy: Spike and I are getting married!
Xander: How? What? How?
Giles: Three excellent questions.

Hah xD
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav fripp21 » ons jul 05, 2006 22:02

Don't I get a cookie?

Hehe, ännu ett avsnitt som var roligt och bisarrt. Men till skillnad från förra avsnittet fanns det en logisk förklaring till det bisarra, logik som passar in i "the Buffy verse". Hon var ju under en spell, och inte bara annorlunda och fel.

"Something blue" tolkar jag som ett namn på Willows känsloläge. Hon var "blue", men det är nog taget från ramsan bruden rabblar inför bröllopet. Eller nåt sånt.

Alla scenerna med Spike var höjdpunkter. Hela högen! Spike i badkaret, skrikandes efter the telly och varmt blod! :D
Spike: (Yells) Come on, now! It's telly time!

Giles: We can't let you go until we're sure that you're .. impotent ?
Spike: Hey!


Scenen när Xander ska ha Spike hos sig över natten var sanslös. Som sagt - hela högen.

Eller när stackars Amy kom tillbaka. För en sekund.

Giles hade också några guldkommentarer:
Buffy: Giles, did you see my ring?
Giles: Thankfully, not very well.

Spike: Where as the name Buffy gives it that touch of classic elegance.
Buffy: What's wrong with Buffy?
Giles: Huh.. such a good question.

Xander: (Baffled) How? What? How?
Giles: Three excellent questions.


Detta avsnitt gav mig många varma leenden. Det är bra.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav The Ankh » tor jul 06, 2006 1:41

fripp21 skrev:Don't I get a cookie?

Hehe, ännu ett avsnitt som var roligt och bisarrt. Men till skillnad från förra avsnittet fanns det en logisk förklaring till det bisarra, logik som passar in i "the Buffy verse". Hon var ju under en spell, och inte bara annorlunda och fel.

"Something blue" tolkar jag som ett namn på Willows känsloläge. Hon var "blue", men det är nog taget från ramsan bruden rabblar inför bröllopet. Eller nåt sånt.

Alla scenerna med Spike var höjdpunkter. Hela högen! Spike i badkaret, skrikandes efter the telly och varmt blod! :D
Spike: (Yells) Come on, now! It's telly time!

Giles: We can't let you go until we're sure that you're .. impotent ?
Spike: Hey!


Scenen när Xander ska ha Spike hos sig över natten var sanslös. Som sagt - hela högen.

Eller när stackars Amy kom tillbaka. För en sekund.

Giles hade också några guldkommentarer:
Buffy: Giles, did you see my ring?
Giles: Thankfully, not very well.

Spike: Where as the name Buffy gives it that touch of classic elegance.
Buffy: What's wrong with Buffy?
Giles: Huh.. such a good question.

Xander: (Baffled) How? What? How?
Giles: Three excellent questions.


Detta avsnitt gav mig många varma leenden. Det är bra.


oh! Detta var ett vav de första avsnmiten jagdsåg!
fastnade ju i s¨song fyra. nåpnstans i början, ochg då hade jag sett tyo 1-2 avsnitt i äsong 3 och npt endasste i säsong 2.
Köopte bocxarna och skulle börja kokka frn börjanm, men jag startade med somethimng bulue för jag hade hörnt skojiga saker om bufy os pike. OMG. bÄst!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav A bear » fre nov 24, 2006 0:32

Bästa replik:
BUFFY: Honey, we need to talk about the invitations. Now, do you wanna be William the Bloody, or just Spike? Cause, either way, it's gonna look majorly weird.
SPIKE: Whereas the name Buffy gives it that touch of classic elegance.
BUFFY: What's wrong with Buffy?
GILES: Huh... such a good question.


Bästa popkulturreferens:
BUFFY: No big? Anyone remember when Buffy had the fun beer-fest and went One Million Years B.C.?
XANDER: Sadly without the fuzzy bikini.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: (spoiler säsong 4 ut) WILLOW: Well, isn't there someway I can just make it go away? Just ‘cause I say so? Can't I just make it go ‘poof'?
...vill man vara riktigt fri i tolkningen av det där citatet är det ju precis vad hon gör. Poof=homosexuell. *duckar*


Hej Joss Whedon:
WILLOW: I don't want to be a demon. I just wanna go back and help my friends.
D'HOFFRYN: That is your answer?
WILLOW: It-it is.
D'HOFFRYN: I'm sorry to hear that. Oh well. Here is my talisman. You change your mind, give us a chant.

En exakt spegling av scenen mellan Willow och Moloch i "I Robot... You Jane", och några tusen filmer: den dygdiga hjältinnan och den onde skurken... fast D'Hoffryn är rätt sympatisk, visar det sig, Yeah right så vi tar luften ur den situationen och gör ett skratt av det.

Men snälle Joss... Buffy/Spike? Som om någon skulle köpa det.

Awww: Stackars Amy.

Höh? Går ingen på badrummet mitt i natten i det där studenthemmet? Och finns där inget brandlarm?

Wow, detta är en bra serie: Man förstår att detta är alla Spikedyrkares favoritavsnitt. Och det är riktigt kul och välgjort också. Ett av s4s bättre avsnitt, även om jag tycker det saknar det där lilla extra...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav FearOfFour » tis dec 12, 2006 19:31

Det här är antagligen mitt absoluta favoritavsnitt.
Lättsamt, ja, tillför egentligen ingenting till storyn, jag vet, men jag kan inte låta bli att falla handlöst till golvet av skratt. Det är fantastiskt på alla sätt och vis, och Spike-dyrkare som jag är, så finns det inte mycket mer att be om. Makalöst hänförande och alldeles underbart.
Åh, kärlek.


Spike: Well I'm not the one who wanted 'Wind Beneath my Wings' for the first dance.
Spike: Why don't you rip her lungs out? That might make an impression.
Angel: Lacks... poetry.
Spike: Doesn't have to. What rhymes with lungs?
Användarvisningsbild
FearOfFour
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 12 dec 2006
Ort: Universum

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 20:20

Gillar jag komediavsnitt som "Pangs" och detta bättre än råseriösa "buhu-jag-måste-döda-min-odöda-kille-för-att-rädda-världen"-avsnitt? You bet!

Det är i de här sammanhangen Buffy blir riktigt bra. Ja, och så i en del förvisso mörka och allvarliga avsnitt som ändå inte är av den traditionellt tragiska varianten.

För övrigt är ett avsnitt med Gellar-on-Marsters-action alltid ett bra avsnitt.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön jun 10, 2007 22:47

Jepp, detta fortsätter att vara ett av mina absoluta favoritavsnitt av Buffy. Silly, silly, silly, men funny, funny, funny. Men jag tror inte att den skulle hamna lika högt som avsnittet är just nu på min tio i topp-lista då jag förhoppningsvis kommer ihåg att revidera den efter denna omtitt. Versionen här (spoilers för alla säsonger) är senast ändrad i juli 2005. Nedre halvan av topp tio skulle den nog hamna på.

Jag skulle ge detta avsnitt 9 av 10 på Buffyskalan. Den tid där alla är påverkade av trollformeln är LYSANDE. Något av det roligaste jag sett någonsin. Men i början känns vissa saker, för mig, som transportsträcka och förtrollningen varar bara i en kvart av avsnittet tyvärr. Missförstå mig inte, de andra delarna av avsnittet är också bra, bara inte lika bra som förälskade Buffy och Spike och blinde Giles.

Två favoriter (en är citerad tidigare i alla fall):

BUFFY: Now, do you wanna be "William the Bloody" or just "Spike"? Cos either way it's gonna look majorly weird.
SPIKE: Whereas the name Buffy gives it that touch of classic elegance.
BUFFY: What's wrong with Buffy?
GILES: Oh. Such a good question.


Seriöst gapskratt åt ASHs leverering av den repliken. :D

BUFFY: Spike and I are getting married!
XANDER: How? What? How?
GILES: Three excellent questions.

:D

Hur går det inte att älska ett avsnitt som innehåller de replikskiftena?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » fre jun 15, 2007 17:01

Läste att det är många som låter icke buffyfans se detta som första avsnitt, man kan ju undra om de tycker att det är lika kul när de inte känner karaktärerna sen innan. Mycket av det som är kul blir ju det pga att man vet hur de är i vanliga fall.
Spoiler s6
Tabula Rasa tex skulle ju inte alls vara lika hysteriskt kul om man såg det som absolut första avsnittet, eller OMWF.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav AKS » fre jun 15, 2007 18:04

Jag håller verkligen med om det. Avsnitten bygger på att man känner karaktärerna och vet precis hur de skulle bete sig under "normala" omständigheter. Även Bewitched, Bothered and Bewildered har samma uppbyggnad. Undras vilket är det bästa första avsnittet att se om man inte vill visa S1 för en person? When She Was Bad är ju inte heller optimalt med tanke på omständigheterna... Iofs finns det nog en tråd om detta nånstans.

Undras om School Hard skulle funka bra dock, om man vill hamna så tidigt som möjligt i serien alltså? Då får man veta en del om Buffys bakgrund (att hon brände ner en gymnastiksal på sin tidigare skola) och man får träffa alla viktiga karaktärer och missar inte relationen Angel-Spike.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » fre jun 15, 2007 18:32

Ja det låter som ett bra startavsnitt. Så får man med Spike på en gång också.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav AKS » fre jun 15, 2007 19:17

Och det kan aldrig vara fel att få Spike... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Emily » mån okt 26, 2009 23:22

Älskar avsnitten.
Det bästa var allt som ni har redan citera men tyckte också att Riley var söt. Han ser ut vara så vilse när pratar med Buffy som bara strålar av lycka.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Echolls » lör nov 28, 2009 20:24

Det här avsnittet är riktigt, riktigt roligt! Jag vet inte om det är topp 10, men bra nära i alla fall.

Fantastiskt när Spike sitter i badkaret, Buffy matar honom och säger "Giles, help! He's going to scold me!" och han sträcker ut armarna efter henne. Tycker nog att just när han gör det är det roligaste i hela avsnittet. :D

Under förtrollningen så är scenerna med Spike, Buffy och Giles bäst, men det är väldigt kul när Buffy träffar på Riley också. Älskar med hur mycket känsla hon säger "Spike" när Riley frågar vad hennes blivande man heter, hon låter helt överlycklig. :D

Riley börjar bli lite mycket nu. Först med picknicken och sen "You're going to teach me." i slutet. Han är ju snäll och så, som när han ber Willow stanna, men han borde ändå försöka tona ner sig lite.

Favoritcitat:
Buffy: Giles, did you see my ring?
Giles: Thankfully, not very well.

Betyg: 9
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 4x09 - Something Blue

Inläggav Spuffy » sön mar 27, 2016 15:45

Jag blev lite förvånad när jag kom till Something Blue vid denna omtitt - medan Pangs överraskade mig positivt, så var Something Blue... inte en besvikelse, men jag hade som fått för mig att även det skulle överträffa mina förväntningar och så var inte fallet. Men det uppfyllde dem ändå, jag förväntade mig fantastiskhet och det var vad jag fick. Fast kanske det blev lite av en besvikelse ändå, just för att jag trodde det skulle vara ÄNNU bättre än vad jag mindes, men så var det just precis LIKA bra som jag mindes. Går det att begripa?

När jag nu tänker tillbaka på avsnittet 2 veckor senare är det följande scener som roar mig mest:
- Buffy berättar för Riley att hon är förlovad. Hela alltihop, hur han ifrågasätter hur någon kan heta Spike, hans förvirrade ansiktsuttryck, hur han till slut bara går därifrån medan hon är helt oförstående. Guld!
- Dödskalleringen! Bästa förlovningsringen ever.
- Giles blir glad över att Buffy vill att han ska ha fadersrollen på bröllopet, för att sedan inse galenskapen i alltihop igen.
- Giles hör Buffy och Spike kyssas och blir äcklad.
- Buffy retar Spike i början.
- Giles mugg som Spike dricker blod ur. Alltid fantastisk.
- Spike vill att Buffy ska sluta jobba.
- Säger du att Buffy är ett fånigt namn? Va? VA?
- Wind beneath my wings...

Spike: Passions is on! Timmy's down the bloody well, and if you make me miss it I'll —
Giles: Do what? Lick me to death?


Sammantaget: Det är ett skitbra avsnitt! 9 av 10.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav gaspode » sön mar 27, 2016 16:42

Spuffy skrev:Jag blev lite förvånad när jag kom till Something Blue vid denna omtitt - medan Pangs överraskade mig positivt, så var Something Blue... inte en besvikelse, men jag hade som fått för mig att även det skulle överträffa mina förväntningar och så var inte fallet. Men det uppfyllde dem ändå, jag förväntade mig fantastiskhet och det var vad jag fick. Fast kanske det blev lite av en besvikelse ändå, just för att jag trodde det skulle vara ÄNNU bättre än vad jag mindes, men så var det just precis LIKA bra som jag mindes. Går det att begripa?

:lovebunny: Det mest förvirrande jag läst på länge :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Re: 4x09 - Something Blue

Inläggav Spuffy » sön mar 27, 2016 17:34

:D Jag tänkte skriva att jag numera tänker titulera mig "Förvirraren". Sen googlade jag "förvirraren". Träff nr 2 var BF. :eek: Pga användaren marzipan, som har som titel just "förvirraren". Ujujuj. Så jag kan inte kalla mig det dårå, då det redan finns en sådan på BF. Allt går runt, runt, runt.



edit:
Kolla här bara:

marzipan skrev:
Spuffy skrev:Jag förstod det som att Off röstade men råkade citera carre. Eller? För de siffrorna är inte medräknade hos marzipans röstning iaf.

Jag är förvirraren! Även om det inte riktigt var menat att förvirra den här gången...

noike skrev:Undrar om inte Off glömde ändra sifforna i det citerade först också. Eller om mitt minne verkligen har blivit sådär superuselt.

Han glömde ändra siffrorna. Säger vi...

Från tråden "Mastodontomröstning: Alla avsnitt! Hela serien!" Jag var involverad där med. :eek: :eek: :eek:
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 4x09 - Something Blue

Inläggav Tam » sön mar 27, 2016 19:30

Jag blir också förvirrad! Men i mitt fall handlar det om när du listar scener och har ett streck framför. Jag har nämligen den gamla Plus/minus-tråden i minnet, så det blir att jag förvirrat undrar varför det blir "minus" fast det är "guld" och "fantastiskt". Men när Plus/minus-tråden var ny läste jag alltid flera minus i rad som att det skulle vara dialog. Förvirrat värre.

Avsnittet tycker jag är sisådär. Tämligen överskattat. Living Conditions, som alla tycker så illa om, tycker jag är mycket roligare.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Re: 4x09 - Something Blue

Inläggav Spuffy » sön mar 27, 2016 20:00

Haha!

    det finns
    ett sätt
    att göra
    en lista
    i buffy-redigeraren

Kanske ska använda det istället för "-"tecken.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron