4x07: The Initiative

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Betygsätt!

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
1
3%
6
2
7%
7
11
38%
8
7
24%
9
4
14%
10
2
7%
 
Antal röster : 29

Inläggav A bear » fre nov 24, 2006 0:11

Fan vad lat jag blivit. Det blir så när man glor på avsnitten till frukost... svårt att samla ihop något att skriva sen.

Bästa replik:
WILLOW: Then talk. Keep eye contact. Funny is good, but don't be glib. And remember, if you hurt her, I will beat you to death with a shovel. A vague disclaimer is nobody's friend. Have fun.


Bästa popkulturreferens:
BUFFY: It's a free campus. Who died and made you John Wayne?


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Nämnde det ovan:
RILEY: Are you ok?
WILLOW: This song...
RILEY: Oh, yeah, it's a tape of some bands from last year's party. Associations?
WILLOW: Big.
RILEY: Bad?
(...wolf.)

Hej Joss Whedon: Oz har ett namn! (Så dags nu.) "The Initiative" är ju ett rent arcavsnitt - med undantag för Spike och hela initiativgrejen finns här ju inget MOTW. Men i vanlig ordning så här dags i säsongen vänder vi uppåner på allt: Spike är ofarlig, mesen Riley är supersoldat.

Awww: Stackars stackars impotente Spike.
SPIKE: I'm only 126.


Höh? Hur kan Spike slåss mot initiativexperterna i vita rockar? Och förresten... "Hostile 17"? Man får ju definitivt intrycket att de måste ha fångat in fler än 16 demoner innan Spike...?

Wow, detta är en bra serie: Ett rent arcavsnitt som sagt, men ett mycket bra sådant. Vi har humor - Willow som hjälper Riley, Xanders alla scener (fighten mot Harmony! I SLOWMOTION!) - och samtidigt också en av seriens otäckare vampyrscener när Spike ger sig på Willow. Subtexten skriker "våldtäkt" och när de klipper över till korridoren och vi ser att ingen kommer att hjälpa henne är det inte svårt att tänka sig att många hajade till första gången de såg avsnittet. Sen leder förstås det också till en riktigt kul scen, så... Om nu bara arcen det satte upp vore bättre. Nåja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » fre nov 24, 2006 20:46

A bear skrev:Höh? Hur kan Spike slåss mot initiativexperterna i vita rockar? Och förresten... "Hostile 17"? Man får ju definitivt intrycket att de måste ha fångat in fler än 16 demoner innan Spike...?

Jag förklarar det så här: Spike är 17:e försöket att implantera ett smärtchip (och i min svarta värld så gick förstås de 16 första försöksvampyrerna åt...) Därför är de så måna om att få tag på Hostile 17 för att kolla om och hur hans implantat verkligen fungerar.

Dessutom har jag funderat länge och väl på hur han kan dänga till alla vetenskapsmännen och soldater när han flyr. Jag tror att han är drogad för att mildra smärtimpulserna just då!

Spoiler 7x13:I The Killer in me säger ju Spike att : ...Worked pretty good when the Initiative held me captive here. Every time I'd get a little...rambunctious, the chip'd kick in. I feel like my head was gonna explode. They'd dope me up, and everything would be all daffodils and teddy bears. For a couple of hours anyway.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 17:50

Extremt roliga komediscener! Och ett jävla Initiativ, mindre bra.

Men inledningen i matsalen, catfighten mellan Xander och Harmony och naturligtvis impotente Spike är fullkomligt lysande. Beträffande Riley, så – well, jag tycker ju bara det finns en man för Buffy (spoiler S6) och han är blonderad och gillar Sex Pistols.

En underbar detalj är den EXTREMT kitschiga affischen Harmony hänger upp i sin krypta.

Beträffande hur Spike slog sig ur labbet så är det helt enkelt en ren miss av alla inblandade.

...This was one of the great foul ups in Buffy history. ...Spike was hitting everybody -- in the initiative, in the dorm hall, it was insane. ...We couldn't reshoot most of it so we edited it so that all he did was throw people, not punch them, and when he did punch someone he went "Arrgh my head" and whatnot (Joss, Jan 29 17:18 2000).


– Från http://www.atpobtvs.com/41.html#407
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön jun 10, 2007 20:14

Jag gillar det här avsnittet mer än de flesta här tydligen. Kanske för att jag aldrig gillat the Initiative-arcen, men heller aldrig hatat den. Mer en axelryckning för mig.

Det som är bäst med detta avsnitt är alla roliga scener och de har redan nämnts i denna tråd, men de kan ju vara värda att nämna igen:

* Willow och Spike. En klassisk Buffy-scen och den scen jag förknippar hela detta avsnitt med. Den börjar ju ganska obehagligt, trots allt, med en realistisk "våldtäktsscen", men sen är den ju komiskt guld. Tur att Willow till slut inser att vänta en halvtimme "and try again" kanske inte är världens bästa idé. :D

* Willow och Riley har verkligen kemi i sina scener. De passar väldigt bra ihop och scenerna på hennes rum och på festen är jättebra tycker jag:

WILLOW: And remember, if you hurt her I will beat you to death with a shovel. ... A vague disclaimer is nobody's friend. Have fun!

*gapskratt*

* Fightscenen mellan Xander och Harmony är också jäkligt kul. Bäst då det blir slowmotion.

* Spikes alla försök att komma på bra smeknamn på den tjej som han älskar mindre än han älskar syfilis: "my little... mentholated pack of smokes". :D

* Buffy och Riley som försöker få den andra att lämna den där parken och sen drar då de hör nån skrika. Hehe.

Så, med alla dessa fantastiska scener, och egentligen ingen dålig scen direkt, så måste detta bli 8 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » sön jun 10, 2007 20:27

AKS skrev:* Willow och Riley har verkligen kemi i sina scener. De passar väldigt bra ihop och scenerna på hennes rum och på festen är jättebra tycker jag:

WILLOW: And remember, if you hurt her I will beat you to death with a shovel. ... A vague disclaimer is nobody's friend. Have fun!

*gapskratt*

Åh, en av mina favoriter. Underbara Willow :lovebunnier:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Echolls » fre nov 27, 2009 22:44

Det här är bra, men det mesta med the Initiative är rätt tråkigt så det blir inget toppavsnitt.

Jag älskar Spike när han tror att precis allt som händer är Buffys fel. Så roligt. "The Slayer! I knew it! I knew it!" :D

Jag tycker alltid att det är kul när Xander och Giles har scener tillsammans, speciellt eftersom Giles verkligen inte uppskattar Xanders humor.

Det känns helt fel, men under den här titten så gillar jag verkligen Riley. Till och med hans smålöjliga kommentarer! Scenerna med honom och Willow är väldigt bra också.

Andra höjdpunkter är Xander/Harmony och Spike/Willow.

Favoritcitat:
Xander: Every man faces this moment. Here. Now. Watching. Waiting. For an unseen enemy that has no face. Nerve endings screaming in silence. Never knowing which thought might be your last.
Giles: Oh, shut up.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 4x07: The Initiative

Inläggav Spuffy » sön mar 20, 2016 16:54

Så mycket roligt!
- Inledningsscenen! Fantastisk! Skrattade högt. Riley alltså - jag hatar honom inte. Han är rätt skojig. Och Buffy är superklantig! :D
- Harmony och Xander slåss, drar varandra i håret, och är allmänt fantastiska. "Oh, I'm SO gonna bite you"
- Spike och Willow, alltid bra ihop. Spike/Willow och Spike/Joyce ger bland de roligaste konversationerna i serien.
- Willor och Riley är också roliga.

noike skrev:Initiativet då. Hur kan de bara gå in i korridoren under en fest, få ögonen avlästa och försvinna ner i hissen? Det är en fest, folk vandrar omkring. Om något tittar sig i spegeln kommer en grön stråle ut. Är inte det lite misstänksamt? Och med tanke på att de i hemlighet byggt en gigantisk underjordisk bas, borde de kunna komma på ett bättre sätt att komma in i hissen, ett som inte vem som helst kan hitta.

Word! Helknäppt tyckte jag. Och vad i hela fridens innebär deras karaktär som de ville sätta Willow i? Känns ju inte som att de kommer vara hemliga då. Men de kan ju inte döda folket, isf kan de ju lika gärna låta vampyrerna m.fl. hålla på. Om de vill vara hemliga är det ju smartare att bara ignorera dem och låta dem hitta egna förklaringar på vad de sett. Meh.

Sammantaget: Många roliga grejer, MEN - handlar det här avsnittet egentligen om något? Ok då, det är väl ett helarcigt avsnitt och det behöver ju inte vara monster of the week för att serien ska vara bra, men detta avsnitt känns lite innehållslöst såhär i efterhand? Kan iofs ha att göra med att jag o kompisen hade maraton och såg 12 avsnitt förra lördagen, så de glider ihop i mitt huvud plus att vi såg både Hush och Something Blue, som båda är fenomenala, inte konstigt om detta bleknar lite i jämförelse. Har dock ingen som helst aning om vad jag ska ge för betyg...
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare