4x07: The Initiative

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Betygsätt!

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
1
3%
6
2
7%
7
11
38%
8
7
24%
9
4
14%
10
2
7%
 
Antal röster : 29

4x07: The Initiative

Inläggav noike » tis jan 13, 2004 12:35

Jag börjar med öppninsscenen. Charmigt att Buffy går runt och inte är fullt lika smidig i matsalen som när hon har ihjäl vampyrer. Riley är inte så tokig han heller faktiskt.

Giles och Xanders uttråkning var genialt. Bra också att Xanders "superkraft" äntligen försvunnit.

Riley och Willow. Dear God. Återigen kul. Konversationerna de har på festen är... ja. Kul.

Säsong 4 och 5:
KUnde de inte låtit Riley vara? Han är mycket bättre innan han fullföljer sitt öde och blir Buffys flickvän. Han har något att kämpa för och inte bara agera somutfyllnad.

Xander och Harmonys fight i slow-motion är genialt.

Initiativet då. Hur kan de bara gå in i korridoren under en fest, få ögonen avlästa och försvinna ner i hissen? Det är en fest, folk vandrar omkring. Om något tittar sig i spegeln kommer en grön stråle ut. Är inte det lite misstänksamt? Och med tanke på att de i hemlighet byggt en gigantisk underjordisk bas, borde de kunna komma på ett bättre sätt att komma in i hissen, ett som inte vem som helst kan hitta.

Willow och Spikes scen är höjdpunkten i hela avsnittet. På sätt och vis är den lite som tagen ur Lover's Walk. Spike vet inte hur man hanterar misslyckanden på en personlig nivå och visar sig vara väldigt osäker.

Vilket får fighten mellan Spike, Initiativet och Buffy att vara blekt och lite tråkigt faktiskt.

Och är Sunnydale University nybyggt? Med tanke på att Initiativet ligger rakt under utan att någon vet om det och att de kan låsa alla dörrar med en knapptryckning. Det hela känns lite för otroligt och inte riktigt genomtänkt.

Hur som helst. Jag gillar avsnittet en hel del, trots dess brister. Att bristerna har att göra med de delar som gett avsnittet dess namn är lite småironiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis jan 13, 2004 15:55

det bästa med avsnittet måste ju ändå vara Spike-Willow scenen.. den som sitter kvar längst i huvudet iallfall..

måste se om detta... för att bara få se den scenen,
Spoiler för S4
det är ju ändå här Spikes "vändpunkt" startas??
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jan 13, 2004 15:59

Njae. Det vet jag inte om jag håller med om.
Spike:
Vändpunkten är väl snarare i avsnittet efter när han aktivt söker upp Buffy för att få hjälp och inte pukla på henne som tidigare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » ons feb 11, 2004 18:51

Scenen med Spike och Willow är väll det bästa minnet man har från detta avsnittet.

Jag hade för mig att jag inte alls gillade Riley när jag såg s4 men efter detta avsnittet börjar jag tveka, här passar han in hur bra som helst.
Kanske är någon jobbig karaktärsutveckling när han blir tillsammans med Buffy, jag kommer inte ihåg, har gått för lång tid sen jag såg s4.

Favorit quote såhär spontant efter att ha sett avsnittet:

If you hurt Buffy I will beat you to death with a shovel

Hur kan man säga något så våldsamt och samtidigt vara så söt som Willow :)
Senast redigerad av poser ons feb 11, 2004 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Noggster » ons feb 11, 2004 19:42

hatar verkligen handlingen för detta avsnitt, och vad det tillför till arcen.. fy fy fy, det ändå som var någolunda bra är ju slowmotion slap-fight mellan harmony å xander!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor feb 12, 2004 0:46

poser: Fast den bästa repliken är ju den direkt efter den du citerar: "A vague disclaimer is nobody's friend."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav david » mån feb 16, 2004 21:33

Jag har iofs svårt för hela "Commando"-delen, och Riley känns lite väl överdriven som karaktär (känns bara mer och mer för varje avsnitt). Men slowmotionfighten mellan Xander och Harmony är bara för härlig.

Willow är alltid förstående, vilket passar bra när Spikes "mojo" har försvunnit.

Spike : I don't understand. This sort of thing's never happened to me before.
Willow : Maybe you were nervous.
Spike : I felt all right when I started. Let's try again.
Willow : Maybe you're trying too hard. Doesn't this happen to every vampire?
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » mån feb 16, 2004 21:59

david har du inte sett klart hela säsong 4 än eller?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav david » mån feb 16, 2004 23:29

Nope, sett fram till box2 (säsong 4), dvs "Doomed" var det senaste jag såg. Inväntar boxarna s4box2, och s5box1 till veckan ;) Fast tänkte vänta med det lite och se lite angel först. Blir kul att se hur den serien blir. Fick mail idag från cd-wow att den hade blivit skickad, så den borde väl komma i slutet av den här veckan eller början av nästa. Tills dess får jag väl gotta mig i extramatrialen. Tyckte att de spoilade lite för mycket det lilla jag såg, så har avvaktat med dem tills typ. ja nu :)

Förstår faktiskt inte varför jag köpte de svenska boxarna. De är ju skamligt dyra jämfört med de engelska /: Fast nu får jag bita i sura äpplet, jag är rätt pedant när det gäller att ha allt av samma serie, blanda går bort ;)
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » mån feb 16, 2004 23:39

david skrev: De är ju skamligt dyra jämfört med de engelska /: Fast nu får jag bita i sura äpplet, jag är rätt pedant när det gäller att ha allt av samma serie, blanda går bort ;)


jo fast discshop hade de svenska för 299:- st för ett tag sedan.. kanske fortfarande??.. det vara ganska bra pris? tycker jag
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav david » mån feb 16, 2004 23:42

De hade dem för 299:-, men inte längre :cry:

Verkar som de höjde priserna när serien började på Kanal5.
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » mån feb 16, 2004 23:44

Fast det är ändå en lite fördel med subtitles? Jag tycker iaf det kan vara skönt ibland då man slipper spetsa öronen hela tiden eller ha tvn på onödigt hög nivå.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav poser » mån feb 16, 2004 23:45

Du kan ju köra engelska subs. I en serie som buffy ser jag svenska subs om ett ont faktum.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » mån feb 16, 2004 23:48

poser: word. De stavar coolt "koolt" och det har krävts mycket mindre än så för att skapa en massepedemi av krupp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » mån feb 16, 2004 23:50

Jo.. textningen är väl kankse inte så bra, och engelska subs skulle nog funka fint. Har aldrig tänkt så långt, silly me.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav david » mån feb 16, 2004 23:56

Använder aldrig subs, skulle vara om någon vän hälsar på som måste ha det, fast annars tycker jag bara det är ivägen. Om man skulle använda det så är det engelska som gäller, svenska översättningar tenderar alltid att bli konstiga.

Sedan är språket i Buffy ganska speciellt, vissa av orden de säger finns ju egentligen inte, utan är rena påhitt bara för Buffy. Bra med buffylista ibland ;)

Nej, anledningen att jag köpte svenska boxar från början var att jag ville ha boxarna så fort så möjligt, och då var det bara att åka in till stan och köpa. Just nu förstår jag inte varför jag inte kunde vänta ett par dagar, jag måste ramlat och slagit i huvudet den dagen :D
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån feb 16, 2004 23:58

David: det är så ord börjar. Inga ordbetyder något igentligen utqan vi tvingar på dem en betydelse... Ursäkta. Jag ska lägga bort kursboken nu. Annars har du Slayer Slang-boken som tyvärr har en tunn lexikondel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav david » tis feb 17, 2004 0:04

Jo, jag har studerat lingvistik och olika språk, så jag vet hur det funkar ;) Dock är jag inte som Fredrik Lindström, utan tycker inte man ska ändra så mycket på språket (fast det är egentligen bara svenskan jag håller fast). Nu har det här ingenting med vare sig buffy eller det här avsnittet att göra.

Det var mest svenska översättningar jag tänkte på. Nu kanske Buffy har bra översättningar, vad vet jag. Svenska översättare är dock rätt duktiga på att göra om betydelser i konstiga översättningar.
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis feb 17, 2004 0:08

Med tanke på deras usla lönesystem samt tidspressen så gör översättarna så bra de kan. Tyvärr är inte Buffy så bra översatt, inte speciellt dåligt heller även om det ibland blir konstigt.

Jag har slutat vara språkpuritan. Jag är det innerst inne i själen (inte ett ord) men jag orkar inte bry mig om mer än särskrivningar och fula ordbilder.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis feb 17, 2004 0:17

SMILEY ALERT!!!

kom just på att det var ett GROVT fel i slutet på S6 i textningen.. får kolla igen.. hmm
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis feb 17, 2004 0:21

Zaxx: du behöver inte famla i mörkret efter halmstrån. Det är fullt tillåtetatt se om slutet på S6 utan några banala svepskäl.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis feb 17, 2004 0:24

jag har redan sett det 2ggr nu... men jag skall kanske se om det igen?.. nu?.. eller nej jag vågar inte.. kommer inte kunna jobba imorgon..

eller what the heck!

Satte förresten kapitel 2 av ett Angelavsnitt på repeat HELA lördagen i butiken.. på en utav apparaterna det skall vara spel på.

det var MÅNGA som trodde det var ett spel! .. haha.. många av jobbarkompisarna blev trötta på tema-låten oxå... INTE JAG!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tis feb 17, 2004 0:24

Jag tror jag nämde någonstans att 5an översatte Xanders namn till Zander. Sånna missar finns iaf inte på DVDarna !
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » tis feb 17, 2004 1:52

Noggster skrev:Jag tror jag nämde någonstans att 5an översatte Xanders namn till Zander. Sånna missar finns iaf inte på DVDarna !


I just detta avsnitt har de å andra sidan på min DVD (svensk utgåva) lyckats översätta Willows kommentar till Riley om "the stuffed pig", Mr Gordo (sp?), på följande vis:

"Hon har en uppstoppad gris..."

Det är svårslaget!
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Off » tis feb 17, 2004 2:17

Hehe, den var riktigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis feb 17, 2004 18:46

HAha jo det var illa, mkt illa.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons feb 18, 2004 0:33

aj aj aj
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Kuno » sön apr 04, 2004 4:36

Tror jag hade mitt största skratt så här långt i serien när stora stygga commando-Xander tjejslåss i slow motion med våpiga Harmony. Skrattar bara jag tänker på det. Det är så oerhört briljant!! :D :D :D

Dessutom är Spikes impotens inte att leka med. Otrooooligt kul! Blir ännu roligare av att Willow är så willow-aktigt automatsnäll och tar tusen år på sig att inse att hon kan smälla en lampa i huvudet på honom. :)

Tyvärr var förklaringen till de mystiska soldaterna en rejäl besvikelse. Stor underjordisk bas? Lönndörrar till hissar? Come on...
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Noggster » sön apr 04, 2004 11:34

Yes... en till som tycker the initiative är sämst!

Slow-motion fighten är en klassiker.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinder » sön apr 04, 2004 22:09

Ett helt underbart avsnitt tycker jag, fullt med scener som jag älskar. Spike-Willow scenen är en av dem och Xander-Harmony är en annan. Detta gör att jag helt kan ignorera att jag inte alls gillar själva initiativ arcen med soldater under skolan, de tillhör bara de oviktiga sakerna som drar säsongshandlingen framåt. Den behöver man inte följa så noga, finns så mycket annat i detta avsnitt och de andra avsnitten under den här säsongen som gör att just denna säsong är så bra.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare