4x22 - Restless

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
3%
5
0
Inga röster
6
5
7%
7
9
12%
8
11
15%
9
16
21%
10
32
43%
 
Antal röster : 75

Inläggav Noggster » sön maj 30, 2004 21:56

Men du e bah konstig shit!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » mån maj 31, 2004 7:56

Jag? Ja, visst är jag det! 8)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » mån maj 31, 2004 9:51

Jag tycker att "Restless" är bra helt klart men jag tycker inte att det är superbra och definitivt ingen tia kanske en 8...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Giles » mån maj 31, 2004 11:23

jag tycker den är rätt skön, Påminner ganska mycket om Lynch's filmer.

Rätt skoj att se Buffy leka i sandlådan oxå :)
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tor jul 01, 2004 2:01

Som Lynch fan och älskare av surrealistiska konst/filmer/serier så var detta ett mycket intressant avsnitt. Många sekvenser reflekterar vad som har hänt i serien på ett både underhållande och smart sätt. Mycket också om vad komma skall (kanske dem delarna då jag satt som ett frågetecken).

Helt enkelt ett kvalitets avsnitt rakt igenom, en klockren nia.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » tis jul 06, 2004 3:10

Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » tis jul 06, 2004 3:13

Ojoj, han hade jobbat riktigt hårt på det där :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav sus@n » tis jul 06, 2004 10:41

@Langtry: Ja det kan man verkligen säga att han gjort.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav BePatient » tor aug 05, 2004 0:28

Det här är vad jag tror om Restless...
Så vitt jag minns så börjar det med Willow, när hon är med Tara, och strax därpå befinner hon sig vid teaterscenen. När hon sitter inne med Tara får man en tydlig känsla av... trygghet. I brist på bättre ord. > Därefter slow motion på deras katt < . Willow trivs men vet ändå att "det" väntar därute på henne, och att hon måste konfrontera det. Aja, ska försöka fatta mig kort... När man tittar på Xander ser man hur Anya ska styra bilen med uttrycksfulla gester. Och där är han ju på väg bak i bilen för kvalitetstid med Willow och Tara. Man ser också Xander på den där lekplatsen. Där är alltså Giles med och ska lära upp Spike till Väktare. > Buffy sitter i sandlådan och tittar upp på honom och säger typ jag är långt
före dig storebror < . I Buffys del ser man henne då konfronteras med den första Dråparen. > Fajten är i slow motion < . Ska man se alla olika delar som hur de önskar att de uppfattades av de andra, samt hur de egentligen vet att det är? Xander pratar om sitt ansvar som glassförsäljare, men Anya menar med sina "uttrycksfulla gester" att det är bara på låtsas, det är inget ansvar. > Hon har ingen egentlig respekt för honom och han vet det < . I Willows del är alla helt hänsynslösa mot henne. > Alla har oerhörda krav på henne men bryr sig egentligen inte om hur hon mår < . Det hon vill helst av allt är alltså att vara med Tara, katten, som visades i slow-mo, är solklar symbol för deras förhållande. Xanders slow-mo är på Buffy, som kallar honom för storebror, hon ser upp på honom och kallar honom för syskon. Buffys känns på nåt sätt som hennes önskedröm och bittra verklighet är en och samma. Hennes uppgift är att skydda hennes vänner. Den första har förföljt de och hennes pina och önskedröm är just att se efter dem hon håller av. Men sen när hon bryter det så menar hon kanske att det är ett slut på det nu...? Någon form av slutgiltigt beslut att hennes liv inte ska bestå av Dråpar-kallet...? Har tyvärr inte tid med Giles...
Undrar slutligen om Snyders framträdande som överste Kurtz betyder mer än det verkar som först?
_-_SPOIL APOCALYPSE NOW_-_ De som kan sin Coppola vet att i den scenen talar Marlon Brando, som spelar Kurtz, om... ungefär åsikter, minns inte exakta ordet. Om att frigöra sig från andras åsikter och värderingar. Till och med sina egna...


Jag gillar verkligen hur de syr ihop avsnittet i slutet, ofta får jag känslan av att Scooby-gänget hänger med varandra men inte riktigt känner varann, inte är särskilt nära vänner. Men här fångar de vänskapen perfekt tycker jag...
Men bevare felskrivningar och diverse skitsnack i min post, har bara sett avsnittet en gång och har ganska bråttom att skriva klart...
Och ja, jag gjorde ett seriöst inlägg.
Stäm mig.
9 / 10
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav BePatient » tor aug 05, 2004 0:30

Kort tillägg: Jag har bara sett till och med Restless än så länge, ska bli intressant och se om jag får några tankar bekräftade längre fram i serien. Får bli en skön överraskning i så fall... Sov gott.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav monkeyboy » sön aug 22, 2004 22:40

Gillar inte riktigt det här avsnittet även om det har några minnesvärda bitar.

Känns mest som ett överambitiöst regiförsök, jag förstår vad dom försöker åstadkomma men tycker inte att det lyckas. Det känns som om det blir lite stillastående...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Re: 4x22 - Restless

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 26, 2004 13:34

Om ni har några minuter över och vill roa er lite kommer ett tips här...

När Giles pratade franska tänkte jag omedelbart, "Hur låter detta med fransk dubbning?". Jag har R1-utgåvorna med fransk och spansk dubbning (det kanske det är på R2 också?), så jag växlade till franska och spelade tillbaka.

Det var askul. :)

Först går dialogen på franska som vanligt, sen när Giles börjar prata franska växlar de till något slags nonsensfranska, dvs om ni tänker er en fransman som imiterar sitt eget språk utan att det betyder något.

Hehehe... mycket kul kan man göra med sin dyrbara tid.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » sön dec 05, 2004 21:43

Apocalypse Now-pastischen är alldeles underbar och innehåller ett av de roligaste meningsutbytena i hela serien.

Where you from, Harris?
Well, the basement mostly.
Where you born there?
Possibly.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Emily » mån dec 20, 2004 16:06

Off skrev:Jag är lite sugen på att skapa en tråd där vi går igenom dröm för dröm och vissa scener för att se hur vi alla tolkar olika saker. Då kan man prata om framtida händelser och sådant utan att behöva använda en massa spoilers också. Vad tycker ni?

Finns sån tråd?


Såg just Restless för första gången (ja, efter alla andra avsnitt).

Jag gillade mycket om den. Har ju set allt så var inte helt förvirrat.
Fick härlig känsla under Buffy/sandlåda/Xander/Giles/Spike scenen.

"I wear the cheese, it does not wear me."
Äntligen fattar jag bilden som finns på bildtråden.

Sarah är så sött i Giles/klocka scenen.

SPIKE: I've hired myself out as an attraction.
GILES: Sideshow freak?
SPIKE: Well, at least it's showbiz.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Ai » mån dec 20, 2004 16:09

Restless är tveklöst ett avsnitt som väldigt påtagligt växer ju fler gånger man ser det! Dessutom att se det när man sett allt annat gör att man får en ytterligare dimmension till det. Ett av mina få fullpoängare.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Mr_Jack » ons dec 22, 2004 17:42

9 på avsnittet på grund av att jag är en jordnära människa och blir förvirrad av alltsammans, fast egentligen en 10, så jag väljer att inte rösta alls ;)

scenen med giles och spike på gungorna är ju helt underbar

kanske inte är exakt såhär, men liknande:

spike: "Mr Giles gonna teach me to be a watcher... he said i've got the stufff" (med extra betoning på stufff, lite utdraget också, därav de tre f'en)
Mr_Jack
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav Tob » ons dec 29, 2004 2:39

Restless är ett av dem bättre avsnitten i Buffy. Jag är svag när man i filmer använder drömmar som en berättarteknik. Jag är svag för scener som är metaforiska och bara underliga. Visserligen gör Joss det väldigt tydligt att han verkligen vill göra något annorlunda och underligt, och det var väl ungefär så det kändes när man såg det för första gången. Jag tyckte att avsnittet då var en "sammanfattning" av karaktärerna och på vilket sätt man har lärt känna dem framtill slutet av säsong 4. Samt att knyta ihop vissa frågetecken kring den första slayern och avslutningen på föregående avsnitt. Men det är framförallt när man ser om det och när man dessutom har sett resterande del av serien som avsnittet växer. Ledtrådar om vad som komma skall och ännu mer förståelse till vad som händer i avsnittet. Restless är bra. Det är ett ambiöst försök av Joss att skapa ett surrealistiskt drömavsnitt. Ett försök som han verkligen lyckas med.

Restless har hoppat upp ett snäpp och en tiopoängare har den fått.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » ons dec 29, 2004 11:57

Spoiler hela Buffy:
Nu kan jag passa på att fråga... The Cheese Guy: När man såg honom kändes det som något de skulle knyta an till senare i serien, men icke. Vad hade han för betydelse?

Förresten har jag hört att man hintas om Dawn redan i säsong 3, men det har jag inte märkt. Däremot hajade jag till på någon kommentar i första halvan av säsong 4 nyligen, något om Buffys syster eller The Key, jag kommer inte ihåg exakt. Kan det ha varit Something Blue?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » ons dec 29, 2004 12:17

MT: du behöver inte spoilermarkera allt. Ostmannen betyder ingenting alls, han är nonsenselementet som finns i alla drömmar.

Dawn refereras av Faith i Buffys komadröm i Graduation Day som "Little Miss Muffet".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » ons dec 29, 2004 12:29

noike skrev:Dawn refereras av Faith i Buffys komadröm i Graduation Day som "Little Miss Muffet".

Aha! Och i This Year's Girl (sp?) när de bäddar sängen säger hon nåt i stil med "Little sister's coming soon"...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tam » lör jan 01, 2005 12:05



Ha Ha!
"The cheese metaphor crops again in Bewitched, Bewildered and Bothered Buffy that rat feels “a sudden need for cheese.” This is the need to return to her true form, as Buffy/slayer/cheese."

Vissa analyser kan inte köpas med mastercard.

Spoiler säsong 5
Det var extra kul för mig för i en buffy serie jag ritade min syster i julklapp hade spike en dröm som i Out of my mind där buffy plötsligt var ostmannen. It all make sense now.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav RalfiParpa » lör jan 01, 2005 12:40

Om ni verkligen vill veta vad Cheese Guy symboliserar kan ni ju fråga honom i person, han hänger ju här.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Binchy » ons jan 05, 2005 16:15

Detta är verkligen ett skumt avsnitt. Men skumt är ju mycket bättre än övertydligt (har väl sällan eller aldrig hänt i Buffyverse, men jag har hört talas om att det finns TV-serier som inte är skapade av Joss Whedon).

Joss Whedons kommentatorspår är såååååååå bra. Vissa andra undviker man nästan för de berättar i princip bara vad man ser på TV-skärmen, kanske som en service för blinda. ;) Men när Joss kommenterar så kastar jag mig över det, gud nåde (sorry, jag menar Joss nåde) min man om han pratar då.

Apropå ost, när Riley vill veta allt om Buffy säger ju Wollow "she likes cheese". Förövrigt ska pizza ha ett tjockt lager med ost, först mager ost och sedan lite färdigriven mozzarella så den blir härligt gyllengul (köper sällan pizza, min hembakta är mycket godare).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis mar 01, 2005 12:01

Är kluven till det här avsnittet, faktiskt. Å ena sidan, som Lynchfan och allt, älskar jag upplägget med drömsekvenserna. Det är humoristiskt, det är sorgligt, det är inte minst OERHÖRT vackert filmat. Scenen i öknen... jisses. Vi får kliva in i våra hjältars huvuden och möta deras mardrömmar - betydligt bättre än det gjordes i "Nightmares", för övrigt.

Det jag lite grann stör mig på är att dröm/lynch-upplägget känns för överlagt. Här finns egentligen inga sekvenser - ostmannen undantagen - som inte känns rätt lättbegripliga om man följt serien. Willow är osäker, mer än någonsin nu när hon faktiskt bär på en hemlighet ("witch and the wardrobe", indeed). Xander har panik inför framtiden med jobb och flickvän. Giles medelålderskrisar och Buffy vet inte vad hennes roll är. Inget av det här är egentligen något nytt, hela säsongen har gått ut på det, och med möjligt undantag för Buffy får egentligen ingen av dem några insikter som gör att de kommer över sina problem - vilket jag i och för sig gillar, men ändå. Jag hade gärna velat se avsnittet flumma ut ännu mer om det nu väl skulle ta den här vinkeln, stoppa in fler ostmän o dyl som verkligen skulle fått avsnittet att spejsa ur. För att ta Lynchjämförelsen igen; det tog mig 3-4 tittningar på Mulholland Drive innan jag tyckte jag hade sytt ihop filmen någorlunda, "begrep" hur alla de olika delarna hängde ihop. Förutom ostmannen var det inget i det här avsnittet som inte kändes väldigt... bokstavligt, fast genom ett drömfilter.

Men som sagt, jag gillar verkligen avsnittet. Här finns gott om sekvenser som jag verkligen gillar, här finns foreshadowing så det stänker om det, knyter ihop med många tidigare avsnitt etc... synd bara att inte fler gamla skådisar (främst Boreanaz och De La Morte) kunde medverka.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » ons mar 02, 2005 12:18

Såg om den igen igår (för att få med Joss kommentarer också, vilka mycket riktigt är väldigt bra för det mesta). Ett par ytterligare tankar:

Scenen med Tara och Willow i en trång korridor av röd sammet är - som Joss mycket riktigt påpekar - inte speciellt svår att tolka. Hrm.

Kom på hur mycket jag faktiskt gillar scenen med Riley och Adam. Inte för att jag gillar någon av dem som karaktärer, men här används de alldeles utmärkt, får symbolisera det där hårda, vänsterhjärnemanliga (när kameran zoomar in under bordet och Riley blir till en pistol - återigen, doktor Freud till receptionen tack). Snygg setup inför framtida avslöjanden om slayermyten också.
RILEY: Buffy, we've got important work here. A lot of filing, giving things names.
BUFFY: What was yours?
ADAM: Before Adam? Not a man among us can remember.


Adam är ju i det här fallet inte bara det gröna monstret, utan även den andra Adam - den förste, han i lustgården. Han som gav namn åt alla djuren. Vilket går stick i stäv med The First Slayer, som uppenbarligen representerar något mycket mer primitivt - nästan förmänskligt - än den judisk-kristna skapelsemyten. Alltså; männen i Buffys liv försöker, precis som The Council i s3, styra upp henne till hur saker har formats och "ska" vara (s7)(jfr avslöjandet i s7 att männen från början inte ville ha mer än en slayer eftersom fruntimren då skulle få för stora idéer i huvudet), leka krig och sätta tydliga namn på allting. Men Buffy hittar en väska med lera, hon inser att det fanns något som kom före allt det där... Det är snyggt uppsatt inför något som sedan inte förklaras fullt ut förrän 3 år senare. Och det är samma väska!

Notera att The First Slayer försöker döda gänget enligt de roller - ande, hjärta, vishet, händer - som de antog i "Primeval". Hon suger bokstavligt andan ur Willow, sliter ut Xanders hjärta, besvarar Giles "I can defeat you with my intellect" med att slajsa av hans huvudsvål och slåss mot Buffy med bara händerna...

Sen upptäckte jag också att ostanalysen ovan känns oroväckande logisk. Usch.
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 15:20, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav area_51 » lör apr 09, 2005 14:55

Spoiler Buffy s5

Var det bara jag som ryckte till när tara sa till buffy "be back befor dawn"?
Tycker det är roligt att dom har planterat in så många ledtrådar om dawn :)
Senast redigerad av area_51 sön apr 10, 2005 1:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
area_51
Minion
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2005

Inläggav Nyx » lör apr 09, 2005 20:18

Hej area_51 och välkommen! Kanske en liten spoilermarkering vore på sin plats i ditt inlägg? Ang. nästa säsong?

Jag gillar Restless enormt mycket! I min första genomtittning av buffyboxen slumpade det sig så att Restless var det allra sista avsnittet av serien som jag såg. Detta var på något sätt så oerhört passande. Stämningen är oöverträffad med alla underbara drömövergångar mellan miljöerna. Och jag kunde förstå och relatera till alla referenser både bakåt och framåt i serien! Nu har jag sett om avsnittet, med Joss kommentarer också, och börjar få ett riktigt nostalgiskt förhållande till avsnittet. Bara jag som älskar scenen med Giles som sjunger expositionen när Xander och Willow sitter och gör research med tändare i vädret?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » lör apr 09, 2005 22:24

Nyx skrev:Bara jag som älskar scenen med Giles som sjunger expositionen när Xander och Willow sitter och gör research med tändare i vädret?


Nope, du är nog lååångt ifrån ensam.

Håller med om spoilermarkering. area_51, inte avslöja saker som händer i senare avsnitt eller i annan serie.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav area_51 » sön apr 10, 2005 0:44

Sorry vet bara inte hur man gör spoiler markeringar, nån som kan berätta för mig?
Användarvisningsbild
area_51
Minion
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2005

Inläggav area_51 » sön apr 10, 2005 0:45

Nu vet ja så strunta bara i mitt tidigare inlägg
Användarvisningsbild
area_51
Minion
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2005

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron