4x22 - Restless

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
3%
5
0
Inga röster
6
5
7%
7
9
12%
8
11
15%
9
16
21%
10
32
43%
 
Antal röster : 75

Inläggav Zaxx » sön feb 08, 2004 12:46

noike: ang Pizzan så räcker det att den skulle heta:

ex. Slayer eller Buffy Speciale eller nått sånt...

klarade jag testet??
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön feb 08, 2004 15:06

Zaxx: beror helt och hållet på hur man ser det. Men ja, du klarade testet som bevisar att du är störd. (Fast på ett bra sätt.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » sön feb 08, 2004 16:04

noike: jag föredrar verklighetsdysfunktionell
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav david » fre feb 20, 2004 16:37

Helt underbart avsnitt, och verkligt ett ypperligt sätt att sumera hela säsongen och dess karaktärers resor. En klar 10p! Visst kunde en del av sakerna gjorts annorlunda, men att gå inte på detaljer i ett sådant tvistat avsnitt känns bara dumt. Då tycker jag det är lite konstigt att man inte ser Angel något i drömmarna. Även om han är frikopplad från serien nu så tycker man ändå han ingår i deras resa, i alla fall Buffys.

XANDER: Sometimes I think about two women doing a spell ... and then I do a spell by myself.

:D
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dajacke » fre feb 20, 2004 20:30

Jag håller med gaspode. Väldigt mycket David Lynch-känsla över det hela, men bara på ett positiv sätt som sagt. Och jag håller med om Spike/Giles-scenen också. :) "I'm gonna be a Watcher." :) På det hela taget ett väldigt bra avsnitt. En STARK 9:a från mig. :)
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav noike » lör feb 21, 2004 1:06

Fast det är bättre än Lynch eftersom här är det ändå kontrollerat och med ett syfte. Lynch kan ibland hänfalla åt surrealistmasturbationer bara för sakens skull.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Horrabin » lör feb 21, 2004 1:16

Mmmm... surrealistmasturbationer.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör feb 21, 2004 1:41

noike: Tycker nog Restless kvalitetsmässigt landar på ungefär samma nivå som Lynchs bästa arbete (IMHO Blue Velvet och sista avsnittet av Twin Peaks)... den enda filmen där jag känner att det blir mer surrealistmasturbering än meningsfullt är Lost Highway och det kan vara för att jag aldrig gett mig tusan på att försöka studera dess surrealism såsom jag gjort med t.ex. TP, Mulholland Dr. och Eraserhead (helt enkelt därför att jag inte tycker LH är en lika bra film som de andra nämnda...).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör feb 21, 2004 3:26

caffeinaddict: medhåll. Fast jag skulle nog vilja kalla delar av Hulholland Drive för surrealistmusturbation också, fast på ett bra sätt (det är ett neutralt ord, jag lovar). Men Joss, trots hans egna ursäkter, är oerhört bra på det här.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » mån mar 01, 2004 2:09

Kantarellpizza. Det är gott.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » mån mar 01, 2004 2:12

Nää svamp är äckligt.

Jag måste verkligen se det här kommentatorspåret snarast. Poser skynda dig för tusan!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » mån maj 10, 2004 17:16

Detta avsnitt är ta mig fan underbart. Första gången jag såg det tyckte jag det var bra, andra gången efter ha sett season 5 å 6 känns detta avsnitt helt underbart. Det är sjukt hur dom har planerat allt i förväg, detta avsnitt får en klar 10a av mig. Och jag förstår inte mig på dig Zaxx, hur kan du INTE gilla detta avsnitt? FY SKÄMS !

Hoppas man kan kolla på commentary utan bli spoilad om season 7 bara. Får ta mig en titt i feedback-delen av forumet.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » sön maj 16, 2004 22:12

Hmm första impuls strange andra impuls hm okay tredje impuls får se det när jag är piggare så jag orkar tänka.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav malavel » tor maj 27, 2004 18:37

Gillade inte avsnittet första gången jag såg det. Men nu älskar jag det. En klar 10:a. Nästan varenda scen är helt underbar. Ett extra plus för Snyder och Spike. Wow!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor maj 27, 2004 18:39

Pratade precis med en polare som hatar Buffy. Han hade satt sig ner för att äta och satte på 5an. Såg att det var Buffy men fortsatte kolla några minuter. Efter det sprang han in på IRC och började skrika om att det var den sämsta serien någonsin eftersom den var helt ologisk :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor maj 27, 2004 18:46

Off: Din kompis, vad gillar han för serier? Och om han är Twin Peaks-fan så ska han efter det där påståendet få en taser-stöt i foten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » tor maj 27, 2004 18:47

Haha. Jag fick ett telefonsamtal i en reklampaus av en småtting som jag lyckats konvertera till Buffy-fan. Han och hans mamma fattade inte heller nånting. :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » tor maj 27, 2004 20:16

Som jag älskar det här avsnittet! Är riktigt glad åt det faktum att detta är säsongsavslutningen, istället för "Primeval".

Hela avsnittet är ju ett riktigt "smörgåsbord" av symbolism, kommande händelser och annat smått och gott. Jag försöker att inte tolka för mycket av det som händer, jag njuter mest av avsnittet i sig.

Saker jag gillar extra mycket (från avsnittets början till slut):

* Buffy´s snarkande. Av någon anledning fick det mig att le.

* Slow-motion filmandet av Miss Kitty Fantastico. Very nice.

* Willow´s och Tara´s lägmälda prat. Väldigt drömlikt i sig självt.

* Oz! "Oh, I´ve been here forever."

* Giles´uppmuntrande tal till allihopa, alltmedan Harmony hänger över hans axlar. "That´s very annoying".

* Buffy´s monolog (med svart peruk!). "Men! With your sales!" :D

* Xander´s ansiktsuttryck när Iniative observerade honom inne på toaletten.

* Anya när hon styr glassbilen genom att vilt gestikulera. Så skulle jag också vilja köra. Skulle säkert bli mycket roligare. Dock inte så säkert, gissar jag.

* Spike´s poserande inför turisterna. Perfekt.

* Giles´ sång. Speciellt "... and try not to bleed on my couch I just had it steam cleaned".

* Riley, när han lutar sig över bordet och över pistolen. Faktiskt hela utbytet där med "Adam". "I´ll get the pillows".

* Tara. Hennes mjuka röst är en fin kontrast till brutaliteten och det primala hos "the First Slayer". Gillar hela scenen med Buffy ute i öknen, speciellt när allt "stannar upp" medan de slåss.

* Scenen när de vaknat upp och sitter runt bordet och diskuterar händelserna i drömmen känns helt rätt för ett avsnitt där det absurda har dominerat. Plus Xander och hans "Buffy´s mom" är hysteriskt kul.

Självklart 10/10.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » fre maj 28, 2004 9:54

noike skrev:Off: Din kompis, vad gillar han för serier? Och om han är Twin Peaks-fan så ska han efter det där påståendet få en taser-stöt i foten.


noike, om det där var en hint att Twin Peaks är ologisk så måste jag ju faktiskt försvara min favoritserie #3 och påstå att det mesta kan förklaras om man tänker tillräckligt mycket. ;) Vilket alt.tv.twin-peaks med största sannolikhet har gjort vid ett tillfälle eller annat. Du kan nog hitta de flesta svaren där. :P

Alltså, en klippt Restless... *ryser av obehag*

Off, nu är det upp till dig att sätta din "kompis" framför The Body tills han knäcks som en torr gren och blir fanatisk.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre maj 28, 2004 11:39

Jag är lite sugen på att skapa en tråd där vi går igenom dröm för dröm och vissa scener för att se hur vi alla tolkar olika saker. Då kan man prata om framtida händelser och sådant utan att behöva använda en massa spoilers också. Vad tycker ni?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » fre maj 28, 2004 11:54

Bra idé. Jag är en stor vän av diskussioner av hela serien så... bring it on.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » fre maj 28, 2004 11:57

Måste sälla mig till det fåtal individer här på BF som inte är överdrivet förtjusta i detta avsnitt. Drömsekvenserna var väl ganska roliga i sig men att dra ut på dem i ett helt avsnitt förstörde liksom nöjet. Nu satt man bara och väntade på att de skulle vakna. Och drömmarna betyder ju inte så värst mycket "in the great scheme of things", iaf inte så de motiverar ett helt avsnitt.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » fre maj 28, 2004 12:05

Håller med dig Mister. Det här är inte ett favoritavsnitt, och ibland får jag intrycket att drömmarna är mer kul än genomtänkta. Men just därför skulle det vara intressant att diskutera dem mer grundligt. Jag tror säkert det finns personer här som sett mycket som undgått mig.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » fre maj 28, 2004 12:11

Är inte heller ett särskilt stort fan av Restless. Visst är de underhållande, man kan välja att se det som det är och inte läsa in en massa i deras drömmar, eller så kan man skriva en analys på avsnittet som säkert kan fylla en hel bok, man kan ju göra precis hur många tolkningar som helst. I slutändan är dock Restless inte mycket mer än ett "okej" avsnitt i mina ögon.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » fre maj 28, 2004 12:53

Kaffekask: nej, men Twin Peaks förefaller vara precis lika ologiskt om man ser ett avsnitt här och där som Off kompis tyckte att Restless var.

Mr Chase: jodå, drömmarna definierar vad som har hänt och vad som kommer att hända i seriern. "The Cheese Guy is the only thing that doesn't mean anything."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » fre maj 28, 2004 13:18

Jag tror man behöver ha sett ett par säsonger frammåt innan man kan uppskatta avsnittet för vad det är.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » fre maj 28, 2004 14:50

Lite försynt undrar jag bara om det skall behöva vara så att man måste se de kommande säsongerna innan man kan uppskatta ett tidigare avsnitt. Unikt berättartekniskt förvisso i så fall men jag är inte säker på att det är så lyckat.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » fre maj 28, 2004 15:07

Första gången jag såg Restless uppskattade jag det bara för själva avsnittets skull. Efter att ha sett de nästföljande säsongerna uppskattade jag det för så mycket mer.

Även om du inte tycker att det är så bra nu tror jag du kommer tycka att det är för intressant för att inte se det som ett av de bättre avsnitten under de sju säsongerna efter att du sett klart serien.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » fre maj 28, 2004 15:10

Vi får väl se!

Själv gillade jag Hush och Faith-avsnitten bäst i s4. Men fortfarande tycker jag att s2 hittills är klart överlägsen.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav JRT » sön maj 30, 2004 18:46

Det är väl en smaksak... Jag har sett allt och jag är fortfarande inte överdrivet imponerad av Restless. Det är trevlig underhållning och skapligt intressant, inte mer.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron