4x21 - Primeval

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Bra eller jättebra? du bestämmer!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
7%
6
3
11%
7
5
18%
8
9
32%
9
6
21%
10
3
11%
 
Antal röster : 28

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 31, 2004 20:40

noike skrev:Men å andra sidan är Matrix en Ghost in the Shell-ploj med en liten dos Philip K Dick och Meals on Wheels.

Noike, du har gjort ett fatalt misstag! Filmen heter "Wheels on Meals". Den borde heta så som du säger, men de har skrivit fel och det gör titeln underbar.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » tis jan 18, 2005 23:44

Rätt mysigt att det främst är ursprungsgänget runt Buffy som är med.

Kul när McNamara står och gormar om att han har total kontroll över situationen och så är de plötsligen inlåsta med en massa frispringande monster.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis mar 01, 2005 12:28

Nej, usch, detta är inte bra alls. Det bästa med det är väl att Adam äntligen försvinner och inte hänger med ett avsnitt till.

Jag fattar inte grejen med Adam. Ända från början - eller åtminstone från s2 - har serien varit noggrann med att skapa big bads som verkligen är något mer än bara onda och starka. Det sägs i alla kommentarsspår och intervjuer och bla bla bla; Buffy är stark, och med mindre än att ta fram ett monster som är starkt nog att slå ihjäl henne (och därmed avsluta serien) så måste man i stället ta fram bads som Angelus, Spike, Faith etc som hotar och sårar henne med mer än bara muskelstyrka. Men Adam? Han är stark, och det enda som hjälper mot honom är mer styrka - cue überslayer. Med Riley i mixen hade det varit möjligt att spela den psykologiska vinkeln betydligt bättre än de gör här; tvinga Buffy att slåss mot en zombiefierad Riley, eller åtminstone mot en Riley som helt styrs av sitt chip. Vad händer i stället? Captain cardboard gräver ut chippet som sitter inkapslat i hans nervsystem med en trasig glasbit (herregud) utan att vare sig förlora blod, medvetande eller muskelstyrka, och så är han samma gamla träiga Riley igen. Och allt Super!Buffy behöver göra för att stoppa Adam är att slå honom på käften ett par gånger.

Ändå, saker jag gillar med avsnittet; att de syr ihop gänget igen, om än med viss möda. Den där härliga scenen mellan Willow, Tara och en väldigt bakis och generad Giles. Spike som inser att hans plan varit lite för smart (något David Fury ju medger i kommentarsspåret är hans fel - han hade inte heller insett att Buffy inte skulle hitta in om hon inte pratade med Willow). Slutet (äntligen) på Initiative.

Men tack och lov att det inte var sista avsnittet på säsongen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » tor apr 14, 2005 17:23

Bättre än första gången jag såg avsnittet, men långt ifrån avslutningarna i S2 och S3. Matrix grejen kändes inte riktigt lika löjlig nu som då.
Jag tänkte ge Primeval en 7:a. men efter att jag sett "To Shanshu In LA" i Angel, så måste jag tra åt snaran lite. Det blir en 6:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav AKS » ons jul 13, 2005 12:46

Jag gillar både The Yoko Factor och Primeval. Visst, Adam är inte så kul, men i princip allt annat är bra. Detta dubbelavsnitt är enligt mig bättre än Graduation Day, men kan naturligtvis inte komma i närheten av Becoming som ju är the episode über alle eller nåt sånt. Jag är verkligen ett S4-fan (näst bästa säsongen efter S5) så jag finner inte så mycket att klaga på i dessa avslutande (ja, Restless är ju avslutningen egentligen) avsnitt heller. Jag tycker t ex att de lyckats mycket bra med Buffys och Adams sista fightscen och jag tycker också att kaoset i the Initiative är bra. Om man tänker på tv-seriebudgeten så tycker jag att just de stridsscenerna är mycket bra.

Nej, förstår inte varför många inte alls gillar detta, men to each his own och så vidare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » tis aug 08, 2006 21:12

I think we've all sort of drifted apart this year, don't you?

Hmm, AKS, skulle S4 verkligen vara bättre än S2 eller S3? Jag har visserligen inte haft tid att reflektera, och jag är inte distorterad av S5-S7 än, men jag tycker nog att S4 är klart svagare än de tidigare två...

Jag har saknat den goa familjekänslan i gänget. Vad är det som har saknats? Framför allt har jag saknat Mr. Giles (tänk efter lite så förstår ni säkert vad jag menar). Jag har inte förtrollats av Willow och Taras spirande vårkänslor. Men framför allt så är det Riley som har förstört så mycket av den rätta känslan. Och dessutom måste Adam vara århundradets sämsta big bad! Han är som en dålig blandning av Frankensteins monster och Arnold i the Terminator. Adam är kass, han är ju så overklig! :eek: Och vad var det för en absurd plan han hade? Eehh? Det fanns inga mer tillgängliga, och för den delen mer skrämmande, sätt att samla ihop kroppsdelarna från människor och demoner för bygget av hans nya ras?

Höjdpunkterna i S4 blir för mig samspelet mellan Anya och Xander, samt vissa guldögonblick med alltid pålitlige Spike. Bästa avsnittet är helt klart "Hush". Utan tvekan.

Sista avsnittet har ett tämligen intressant moment, nämligen när Xander, Willow och Mr. Giles gör sin spell-grej och på något sätt får plats inne i Buffy. Jag fattar inte exakt vad som hände men det var säkert coolt. Buffy blev som en i the Matrix, stoppar kulor i luften och allt.

Den stora action-fylld avslutningsscenen var bra, ovanligt bra för att vara BtVS. Kaos-scenen nere i labbet är härligt stökig. Det är ju inte alls på grund av action-scenerna som jag ser på Buffy.

Som avslutningsscen var detta nätt och jämnt godkänt. Jag vill ha mer. Jag vill få rysningar, och svårt att somna!

Kanske det kommer mer i säsongens extranummer, "Restless"?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » tis aug 08, 2006 21:14

Heja Carro!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tis aug 08, 2006 21:22

fripp21 skrev:Hmm, AKS, skulle S4 verkligen vara bättre än S2 eller S3? Jag har visserligen inte haft tid att reflektera, och jag är inte distorterad av S5-S7 än, men jag tycker nog att S4 är klart svagare än de tidigare två...


För mig: helt klart och utan tvekan. Det har dock inte med övergripande arc att göra (där är S2 överlägset och S3 bättre), utan för att jag har sånt enormt utbyte av att se och se om många, många av de enskilda avsnitten i S4. Jag älskar denna säsong.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis aug 08, 2006 21:26

AKS skrev:För mig: helt klart och utan tvekan. Det har dock inte med övergripande arc att göra (där är S2 överlägset och S3 bättre), utan för att jag har sånt enormt utbyte av att se och se om många, många av de enskilda avsnitten i S4. Jag älskar denna säsong.

Jag håller med. S3 är jämn men det är sällan jag få ett ryck och viss se om dem om det inte är när jag ser om hela serien. Och s2 är lite för arc-baserad för spontantittning, kombinerat med att den är så ohemulskt ojämn. S4 fungerar väldigt bra att se ett avsnitt här och där ur -- det är nästan comfort-food.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav madskellig » tis aug 08, 2006 21:51

noike skrev: S4 fungerar väldigt bra att se ett avsnitt här och där ur -- det är nästan comfort-food.


Så sant, verkligen den säsong jag troligtvist spontantittar på, comfort-food är precis vad det är.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav fripp21 » tis aug 08, 2006 21:58

madskellig skrev:
noike skrev: S4 fungerar väldigt bra att se ett avsnitt här och där ur -- det är nästan comfort-food.


Så sant, verkligen den säsong jag troligtvist spontantittar på, comfort-food är precis vad det är.


Hehe, jag började just undra hur Säsong 5,6 och 7 kommer att vara...

En två tre. Tre mycket erfarna och högt respekterade forummedlemmar har just meddelat att det är avsnitt från Säsong 4 de föredra att titta om och om och om.

Hmm, vad kan detta betyda? Tål att tänkas på.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » tis aug 08, 2006 22:01

fripp21 skrev:Hehe, jag började just undra hur Säsong 5,6 och 7 kommer att vara...

De kommer inte vara som de andra säsongerna. På samma sätt som säsong två inte är säsong ett, tre (nåja, där finns det likheter, antagligen de enda i serien) eller fyra.
Senast redigerad av noike tis aug 08, 2006 22:02, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » tis aug 08, 2006 22:01

Det beror nog på att många avsnitten i säsong 4 är väldigt lättsamma och fristående. Så skulle jag vilja se det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav madskellig » tis aug 08, 2006 22:07

fripp21 skrev:Hehe, jag började just undra hur Säsong 5,6 och 7 kommer att vara...

En två tre. Tre mycket erfarna och högt respekterade forummedlemmar har just meddelat att det är avsnitt från Säsong 4 de föredra att titta om och om och om.

Hmm, vad kan detta betyda? Tål att tänkas på.


Jag menade mer, som Tob säger, att jag gärna ser dom eftersom dom är ganska fristående. Lättare att strötitta på helt enkelt.

Annars rankar jag till stor del S5 högre än S4, och säsong 6 är min favorit säsong.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Garim » tis aug 08, 2006 23:48

Säsong 4's arc är rätt jobbig... Och Adam är mer jobbig, men visst finns det höjdpunkter. Tara t ex, hon växer in i serien mer och mer...

Men jag rankar nog kommande säsonger högre vad gäller kvalitet. Ska bli kul att höra vad du gillar fortsättningen fripp21 :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » ons aug 09, 2006 9:00

Garim skrev:Men jag rankar nog kommande säsonger högre vad gäller kvalitet.


Låter bra! Don't let me down now...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons aug 09, 2006 10:07

fripp21 skrev:
madskellig skrev:
noike skrev: S4 fungerar väldigt bra att se ett avsnitt här och där ur -- det är nästan comfort-food.


Så sant, verkligen den säsong jag troligtvist spontantittar på, comfort-food är precis vad det är.


Hehe, jag började just undra hur Säsong 5,6 och 7 kommer att vara...

En två tre. Tre mycket erfarna och högt respekterade forummedlemmar har just meddelat att det är avsnitt från Säsong 4 de föredra att titta om och om och om.

Hmm, vad kan detta betyda? Tål att tänkas på.

Problemet med s4 är just det att arcen s-u-g-e-r. När man väl kommit förbi det och slutar irritera sig på att det aldrig blir särskilt spännande så har s4 absolut en viss charm som ingen annan säsong har; det är dessutom en storartad säsong för att se hur karaktärerna utvecklas, även om mycket av det är setup inför de kommande säsongerna. Under de tre första säsongerna var allas roll fast; elever, bibliotekarie. Slayer, watcher. Pojkvän, flickvän. Hjältar, monster. Nu har alla ryckts upp med rötterna och börjar så smått hitta sina vuxenroller. Visst snubblar den ibland - speciellt under den senare halvan, när arcen tar över mer och mer - men i backspegeln växer den ordentligt. Även om jag fortfarande nog har den på nedre halvan när jag ska ranka favoritsäsonger.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » tis feb 06, 2007 21:33

OK, bored now...

Priset för sämsta plot-twist hittills går till... Mutant Enemy! Tänker givetvis på Rileys chip, som plötsligt aktiveras så han blir ond. Uuuusel slutfight i det stora centrala rummet i Initiative också. Det måste ha kostat satan och är ändå så dåligt jämfört med det Buffy-folket är bra på: Interaktion mellan människor i rum med bra manus, bra skådisar, underbar garderob och rekvisita och så lite datorgrafik. Stora slutstrider fixar de bara inte.

Däremot gillar jag grejen med att kanalisera sina krafter i en super-Buffy. OK att resultatet är lite VÄL mycket Matrix (även om Buffy mest liknar en demon ur Evil Dead), men ändå. Det kändes mysigt på nåt sätt med tarotkorten och allt.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav adolvsson » mån jul 16, 2007 2:59

Buffy som säger till översten att dom tagit sig vatten över huvudet, att dom spelar på hennes planhalva, det är sexigt.

Jag ville bara nämna det, eftersom det inte nämnts här tidigare varken av mig eller någon annan, och eftersom jag precis tittat på den scenen. Mer än en gång. Hrm.

Ja, jag gillar verkligen när Buffy tar kommandet. Rrr.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Emily » tis nov 03, 2009 20:38

Så många fina stunder. När gänget kramas, delar ut kortena, granaten blir duvor.
Får alltid kalla kårar när Buffy blir superBuffy.
Och Adam var lite små roligt när han först tycke det var intressant att Buffy kunde stoppa kulorna och sen fick han lite panik när hon klarade allt.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Echolls » ons dec 09, 2009 0:36

Första gången jag såg det här avsnittet så blev jag väldigt besviken, men nu gillar jag det. Jag tycker att det är en bra avslutning på den ganska tråkiga arcen, även om det inte är lika bra som The Yoko Factor. Det är mest början av avsnittet som drar ner det ett snäpp, Adam och Riley tillsammans är inte så kul. Formeln och allt det tycker jag är coolt.

Favoritcitat:
Xander: Spike's working for Adam?! After all we've done.. Nah, I can't even act surprised.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron